Spring naar bijdragen
Evee

Vega / vegan topic 2019

Recommended Posts

Vragen over vegetarisch of vegan eten? Tips nodig van andere bunnybunchers over vervangers voor bepaalde producten, waar je iets koopt, wat lekker is?  Of wil je echt een te lekker product of goed recept delen? Dat kan allemaal hier! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was gisteren aan het kijken naar Heel Holland Bakt ( ik ben fan van bakprogramma's: Great British Bake Off, Bake Off Vlaanderen en dus ook HHB.), waar het 'hartige week' was, met hamburgers en soezen gevuld met garnalen en zo. En toen vroeg ik me ineens af: kijken vegetariërs, en vooral veganisten, naar kook- of bakprogramma's? Voor mij is het pure ontspanning, vooral ook omdat ik een echt zoetebekje ben, maar anderen zien waarschijnlijk vooral de melk, de eieren of, zoals deze week, het vlees. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben geen veganist, maar ik mag geen koemelk. Ik kijk ook met plezier naar dat soort programma's, en ik lees kookboeken enzo. Als iets me lekker lijkt ga ik puzzelen hoe ik het zo kan maken dat ik het ook mag hebben. Meestal lukt dat wel, er zijn tegenwoordig best veel alternatieven voor melk, vlees en eieren volgens mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk niet ontspannen naar het klaarmaken van vleesgerechten, daar kan ik niet goed tegen (ben vegetarisch). Melk of ei kan ik dan beter hebben, weet eigenlijk niet waarom. Maar ik hou sowieso niet van koken dus ik kijk dat soort dingen nooit 😛 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan er wel tegen hoor. Maar ik kijk niet zo veel kookprogramma's meer. Het ligt er soms een beetje aan wat het is. Maar ik ga niet zitten kijken hoe ze een mega-veel-vleesgerecht klaar staan maken. Als ik wel iets kijk, dan zit je vaak wel al te denken van oh dat kan ik wel vervangen door dit en dat daardoor en dan is het vegan haha.

Ik eet ook niet 100% vegan. Meestal is het meer vegetarisch-zonder melk. Ei, honing etc. eet ik nog wel (biologisch).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink en @Evee, jullie kijken dus ter inspiratie. Da's wel interessant eigenlijk, dan legt iemand op tv de basis en kijken jullie hoe jullie je dat gerecht eigen kunnen maken. Bij mij is het eigenlijk andersom, haha, ik voel me nooit geroepen zélf iets te maken wat ik op tv zie, ik vind het net fijn het gerecht te zien gemaakt worden. 

@Renske34, da's dan wel handig, dat je er niet zo graag naar kijkt maar dat het je ook niet interesseert, anders lijkt het me een moeilijke combi. 

Ik ben zelf 'alles-eter' dus ik kijk wel naar dingen als 'de hartige week', maar ergens is er toch ook een deel van me dat het onnodig vindt. Je kan soezen met zoveel lekkere dingen vullen (okee, dan zijn er wel andere dierlijke producten als melk of eieren nodig, of goede vervangers ervoor), waarom dan persé overal vlees of vis in proppen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het nog wel lastig om iets anders te eten dan vlees of vis. Ik eet bijv. wel spinazieburgers, en nasi met noten, maar verder zitten de vegetarische mogelijkheden nog niet zo in mijn systeem. Ik wil wel, maar ik weet vaak gewoon niet wat dan, en hoe dan. Wat eten jullie in plaats van vlees?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Marjoleink door de nasi doen wij de vegan kipstukjes van AH eigen merk. Verder heb je van Vivera heel lekkere satéschnitzels. Door pastasauzen doe ik vega gehakt (is niet perse nodig maar gewoon voor wat extra vulling) en door wokgerechten vaak de spicy tofublokjes van de AH. Verder zijn we ook gek op de 'vis' burgers van de Jumbo. Ik maak ook vaak plaattaarten met veel groente erop en lekker gekruide nep kip erop. En in het weekend gaan we voor een 'cheat' zoals een piabroodje met nep shoarma van de AH of vega slager met zelfgemaakte knoflooksaus.. of pitabroodje met falafel en zelfgemaakte tzatziki.. heerlijk!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-1-2019 at 20:45 zei Marjoleink:

Ik vind het nog wel lastig om iets anders te eten dan vlees of vis. Ik eet bijv. wel spinazieburgers, en nasi met noten, maar verder zitten de vegetarische mogelijkheden nog niet zo in mijn systeem. Ik wil wel, maar ik weet vaak gewoon niet wat dan, en hoe dan. Wat eten jullie in plaats van vlees?

Ik denk eigenlijk al lange tijd niet meer in "in plaats van vlees". In het begin is het handig hoor, vlees uit de gerechten halen en 1 op 1 vervangen door een vleesvervanger. Helaas bevatten vleesvervangers heel erg veel soja, en soja heeft invloed op je schildklierwaardes. Het is niet zo dat ik het niet mag eten, maar melkvervangers, vleesvervangers, stiekem ook heel veel "gewone" pruducten bevatten soja. En ik wil er gewoon niet te veel van binnen krijgen. 

Inmiddels gebruik ik bij veel gerechten eerder bepaalde producten die extra smaak geven, en vervang ik het vlees niet meer. Ik gebruik dus meer kruiden, noten (bijv. pinda's in de nasi,  pijnboompitjes in italiaanse gerechten, maar ook cashewnoten en walnoten passen bij veel gerechten,), pesto's (italiaanse gerechten, ook lekker ipv kaas op een pizza!), ook steeds vaker fruitsoorten (bijv. in curry's), harissa (in arabische/afrikaanse gerechten).  Eigenlijk kies ik dus een ander product als opvallend smaakje in een gerecht, waar de vleeseters over het algemeen het vlees kiezen als de smaakmaker in het gerecht.  Eigenlijk ben ik dus wel anders gaan koken hierdoor.

Soms eten we nog traditioneel groenten - aardappel - vlees / vleesvervanger, dan kies ik dus wel een alternatief. Vaak is dat het moment dat ik de nieuwe dingen uit de supermarkt of van de bio winkel uittest. Om eens te proberen. Maar heel eerlijk, niet alles is lekker. 
Er zijn wel een aantal lekkere vleesvervangers. Van de vegetarische slager vind ik de Vegetarische kipstuckjes (die lust mijn man ook trouwens!) wel lekker.  Falafal is lekker bij de meer arabische gerechten. De vegan zeewierburger van prolaterre is goed te doen. Er zijn ook vegan vissticks te koop (bij de ah) en die zijn ook verrassend lekker haha.  Van die biologische gekruide seitanworstjes zijn lekker, en ook bij de jumbo verkopen ze lekkere vegan worstjes, geen idee eigenlijk welk merk dat is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-1-2019 at 20:45 zei Marjoleink:

Ik werk veel met verschillende noten als vleesvervanger of eieren, soms ook kaas en vleesvervangers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben jullie de nieuwe vegan magnums al geproefd? Die zijn echt super lekker! De nieuwe vegan smaak ben&jerry's (met caramel en kokos) ook trouwens! Heeel slecht natuurlijk, niet echt gezond, maar ik ben zo blij dat er melkvrije lekkere ongezonde ijsjes bijgekomen zijn!

Normaal kwam ik uit op waterijs of sorbetijs, ook prima natuurlijk. Maar soms heb je zin in ongezond comfortfood, en dan zijn magnums en ben&jerry's natuurlijk heerlijk!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben daar heel erg benieuwd naar, hopelijk van de week even proeven 🙂 

Ik ben wel stiekem een beetje verslaafd aan de vegetarische ovenkroketten van mora, die smaken dus echt letterlijk als een normale kroket (denk ik, ik heb al een jaar geen echte kroket gegeten)

Alleen zo jammer dat ze gelijk 2 euro duurder zijn dan vleeskroketten 😫

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn ook vegan mini cornetto's bij de AH te koop, die zijn trouwens ook erg lekker. En niet zo groot, dat is ook wel fijn.

Ben blij dat er opeens mega veel vegan ijsjes te koop komen 🙂 De limiet staat hier wel op 1 ijsje per week, meer mag ik niet van mijzelf haha. Genieten met mate zullen we maar zeggen. Afvallen lukt echt voor geen meter door die stomme hormonen van mij, dus aankomen wil ik zeker niet.

Volgens mij zit er in die ovenkroketten wel melk? Even opgezocht: roomboter (melk), melkeiwit, lactose . Jep. Helaas.

Ben wel zwaar teleurgesteld dat onze lokale snackbar de vegan miniloempia's vervangen heeft voor een variant (waarvan ik niet weet of ze nog wel vegan zijn) met koriander 😥 Die dingen zijn echt vies, smaakt naar zeepsop. Met als gevolg dat ik nu dus gewoon geen opties meer heb voor een snack bij de frietjes. 😭 Meestal eten we er ook wel een salade bij om het ongezonde te compenseren, maar die loempia's waren toch altijd wel lekker erbij, anders is het ook zo aardappelig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgens mij heb ik daar de bitterballen wel eens van geprobeerd uit de oven, maar die waren toen een soort gesmolten blob geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Evee:

Hebben jullie de nieuwe vegan magnums al geproefd? Die zijn echt super lekker! De nieuwe vegan smaak ben&jerry's (met caramel en kokos) ook trouwens! Heeel slecht natuurlijk, niet echt gezond, maar ik ben zo blij dat er melkvrije lekkere ongezonde ijsjes bijgekomen zijn!

Normaal kwam ik uit op waterijs of sorbetijs, ook prima natuurlijk. Maar soms heb je zin in ongezond comfortfood, en dan zijn magnums en ben&jerry's natuurlijk heerlijk!

Smaken ze beter dan die van alpro? Die vind ik namelijk echt heel erg smerig. Word er echt misselijk van

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei MichelleloveElmo:

Smaken ze beter dan die van alpro? Die vind ik namelijk echt heel erg smerig. Word er echt misselijk van

Ik heb de alpro nooit op, dat kan ik dus niet vergelijken. Maar zelfs mn man vind de magnums, cornetto's en ben en jerry's in de vegan varianten lekker. En die is best kieskeurig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de vegan Magnum almond gehad en die is zoooo lekker! Nog veel beter dan de 'gewone' . De vegan cornetto's zijn ook superlekker. Ik ben ook blij met vegan ijs, want ik kan niet zo goed tegen ijs van zuivel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke tip!

Ik heb echt moeite met ontbijten. Brood krijg ik echt niet weg 's ochtends, dat is te droog. Voor ik niet meer tegen melk kon at ik altijd yoghurt met muesli 's ochtends. Maar alle fatsoenlijke, lekkere en een beetje betaalbare yoghurtvervangers zijn van soja, en dat wil ik ook niet al te veel eten.

Ik heb een hele tijd wraps gegeten als ontbijt, maar ben dat eigenlijk echt beu aan het raken.  Maar ik heb dus eigenlijk geen idee wat ik anders moet eten. Het moet ook wel een beetje vullen, een goede bodem zijn voor een ochtend webwinkelpakjes sjouwen 😉

Dus.... wat eten jullie eigenlijk als ontbijt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sojayoghurt met fruit en verzamelen. Of biologische kaascrackers van AH. 

Er is tegenwoordig ook kokosyoghurt, is dat niks? Hoewel dat dan weer niet onder betaalbaar valt. En iets als brinta met bijvoorbeeld amandelmelk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites