Spring naar bijdragen
Evee

Vega / vegan topic 2019-2020

Recommended Posts

1 uur geleden zei happy211:

Ik snap dat wel ja. Ik heb sinds corona bijna geen nieuwe dingen gekocht waarvan ik niet weet wat erin zit.

Ik zag gisteren een man op de broodafdeling 1 voor 1 zeker 5 broden oppakken, en vervolgens weer terugleggen. Dat is nu even niet verstandig, je kunt moeilijk al je boodschappen ontsmetten voor je ze in de kast zetten 😅

ja, maar als het brood dat je standaard koopt er niet ligt en je kan zoals mij niet tegen melk, moet je ze toch oppakken om labels te lezen, helaas. Dus ik denk dat je er ook niet aan ontkomt.

Hoewel ik tegenwoordig alleen nog online boodschappen doe, dan heb je dat probleem niet. Ik kom alleen met de pakjes nog bij het postpunt in de dorpssupermarkt, daar pak ik nog wel eens een vergeten boodschap mee. Maar de grotere supermarkten (waar ook enorm veel toeristen komen) daar ga ik nu liever niet heen. 

11 uur geleden zei Marjoleink:

Ik kom een advertentie tegen voor vegan shampoo. Mijn  eerste gedachte is "ja maar shampoo is toch altijd vegan". Dus mis ik iets of is het een verkooptruc?

Veel verzorgingsproducten zijn helaas niet vegan. Ze zijn soms niet proefdiervrij, bevatten melk, honing of bijenwas, gelatine, keratine, wolvet  en zo zijn er nog een hoop dingen van dierlijke oorsprong die er in kunnen zitten. Vaak ook nog verstopt in E nummers, om het extra makkelijk te maken om ze te vinden (not).  En scrub producten bevatten vaak kleine deeltjes plastic, wat dus weer in het water beland. Dat heeft niets met vegan te maken, maar vind ik zelf ook niet fijn om te gebruiken om die reden. Ik let er wel op, maar vind het erg lastig omdat je op zo ontzettend veel dingen moet letten als je het "goed" wil doen. Natuurlijk, wat je inderdaad vaak op verpakkingen ziet nu, is volgens mij met voor het grootste deel zo min mogelijk bewerkte producten er in. Maar dat hoeft dus niet vegan of proefdiervrij te zijn.

Ik gebruik veel producten van Dr organic en van lush. Ook die merken hebben niet-vegan varianten, dus je moet nog steeds even opletten dat je kiest voor iets wat vegan is. Lush is ook nog eens veel verpakkingsvrij, ook fijn.  En ik heb laatst van de biowinkel doucheschuim van Urtekram mee besteld toen het in de aanbieding was, dat is vegan, biologisch en proefdiervrij.  Het meeste is wel wat duurder, maar van de dr organic hebben ze vaak 1+1 gratis of 2e product voor 1 euro bij de holland & barret, dus dan sla ik gewoon een voorraadje in 😂 Ook ben ik heel slecht in dingen vragen voor verjaardagen en sinterklaas enzo, dus meestal zet ik dan ook gewoon specifiek dit soort producten op mn verlanglijstje. 

Edit: Voor de mannen 😉 Mn man is fan van Dr bronner sop, dat is ook vegan. Een soort multifunctioneel sop in een flesje, flink geconcentreerd. Je doet er dus heel lang mee. We nemen het zelfs ook mee op vakantie omdat het dus niet alleen shampoo en doucheschuim is, maar je kan er ook de was en afwas in doen 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Evee:

ja, maar als het brood dat je standaard koopt er niet ligt en je kan zoals mij niet tegen melk, moet je ze toch oppakken om labels te lezen, helaas. Dus ik denk dat je er ook niet aan ontkomt.

Hoewel ik tegenwoordig alleen nog online boodschappen doe, dan heb je dat probleem niet. Ik kom alleen met de pakjes nog bij het postpunt in de dorpssupermarkt, daar pak ik nog wel eens een vergeten boodschap mee. Maar de grotere supermarkten (waar ook enorm veel toeristen komen) daar ga ik nu liever niet heen. 

Veel verzorgingsproducten zijn helaas niet vegan. Ze zijn soms niet proefdiervrij, bevatten melk, honing of bijenwas, gelatine, keratine, wolvet  en zo zijn er nog een hoop dingen van dierlijke oorsprong die er in kunnen zitten. Vaak ook nog verstopt in E nummers, om het extra makkelijk te maken om ze te vinden (not).  En scrub producten bevatten vaak kleine deeltjes plastic, wat dus weer in het water beland. Dat heeft niets met vegan te maken, maar vind ik zelf ook niet fijn om te gebruiken om die reden. Ik let er wel op, maar vind het erg lastig omdat je op zo ontzettend veel dingen moet letten als je het "goed" wil doen. Natuurlijk, wat je inderdaad vaak op verpakkingen ziet nu, is volgens mij met voor het grootste deel zo min mogelijk bewerkte producten er in. Maar dat hoeft dus niet vegan of proefdiervrij te zijn.

Ik gebruik veel producten van Dr organic en van lush. Ook die merken hebben niet-vegan varianten, dus je moet nog steeds even opletten dat je kiest voor iets wat vegan is. Lush is ook nog eens veel verpakkingsvrij, ook fijn.  En ik heb laatst van de biowinkel doucheschuim van Urtekram mee besteld toen het in de aanbieding was, dat is vegan, biologisch en proefdiervrij.  Het meeste is wel wat duurder, maar van de dr organic hebben ze vaak 1+1 gratis of 2e product voor 1 euro bij de holland & barret, dus dan sla ik gewoon een voorraadje in 😂 Ook ben ik heel slecht in dingen vragen voor verjaardagen en sinterklaas enzo, dus meestal zet ik dan ook gewoon specifiek dit soort producten op mn verlanglijstje. 

Edit: Voor de mannen 😉 Mn man is fan van Dr bronner sop, dat is ook vegan. Een soort multifunctioneel sop in een flesje, flink geconcentreerd. Je doet er dus heel lang mee. We nemen het zelfs ook mee op vakantie omdat het dus niet alleen shampoo en doucheschuim is, maar je kan er ook de was en afwas in doen 😂

“O, jij neemt het afwasmiddel mee? Ik wilde net mijn haar wassen.” 😂

“Ja, ik ga even het ondergoed wassen.”

Ach ja, wie heeft het bepaald dat het allemaal verschillende middeltjes moeten zijn? Dat is natuurlijk ook een verkooptruc.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei happy211:

Ik snap dat wel ja. Ik heb sinds corona bijna geen nieuwe dingen gekocht waarvan ik niet weet wat erin zit.

Ik zag gisteren een man op de broodafdeling 1 voor 1 zeker 5 broden oppakken, en vervolgens weer terugleggen. Dat is nu even niet verstandig, je kunt moeilijk al je boodschappen ontsmetten voor je ze in de kast zetten 😅

Tja, voor die man is t ook al door veel mensen aan geraakt hoor. Dus als je dat vervelend vind word het toch ontsmetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het eens even bijgehouden de afgelopen weken, maar het is echt zo, ik krijg gasbuikjes van veel vleesvervangers 😭. Geen idee wat het precies is, vaak is het op basis van tarwe of soja, maar daar heb ik in andere dingen geen last van 🤷.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eefje, heb je het een aantal dagen achter elkaar geprobeerd om het te blijven eten?

Ik kreeg in het begin enorm veel gasbuiken van proteïne shakes, maar dat was na een week het iedere dag blijven drinken wel weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei BunnieHop:

@Eefje, heb je het een aantal dagen achter elkaar geprobeerd om het te blijven eten?

Ik kreeg in het begin enorm veel gasbuiken van proteïne shakes, maar dat was na een week het iedere dag blijven drinken wel weg.

Hmm misschien moet ik dat proberen. Ik heb dat met proteïne shakes ook heel erg, dat is geen gasbuikje meer maar een soort van lavalamp met luchtbobbels. Ik kan dat alleen drinken als ik even twee uurtjes alleen kan zitten daarna 😅.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eefje: zit er lactose in de vleesvervangers? Daar kun je ook gasbuikjes van krijgen. Ik weet niet of je ook last hebt van gasbuikjes als je melk of melkproducten gebruikt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Okki:

@Eefje: zit er lactose in de vleesvervangers? Daar kun je ook gasbuikjes van krijgen. Ik weet niet of je ook last hebt van gasbuikjes als je melk of melkproducten gebruikt?

Ik ben lactose intolerant dus ik gebruik geen melkproducten behalve bepaalde kazen. Heb de verpakking nog even gecheckt van wat ik gisteren heb gegeten, zit geen lactose in. En mijn eiwitshakes zijn ook vegan.. ik heb zelfs eens een heel fodmap dieet gedaan toen mijn buikklachten erger waren, toen was het lactose, tarwe en peulvruchten. Ik heb dat een tijdje vermeden en toen mijn buik weer rustig was opgebouwd. Van tarwe heb ik nu geen last meer, van peulvruchten een beetje. Maar vleesvervangers zijn natuurlijk wel precies die combinatie van ingrediënten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Soja valt toch ook deels onder peulvruchten?

Zeker zijn dat peulvruchten! Maar daar heb ik geen last van, ik kan een hele bak edamame opeten en daarna nog een pak Alpro vla en dan is er niks aan de hand. Maar linzen, kidneybonen, kikkererwten, zwarte bonen, daar blaas ik wel wat van op.

Het blijft een beetje zoeken en de ene dag is de andere niet. Maar met vleesvervangers is het werkelijk altijd feest 😕.

bewerkt door Eefje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Eefje:

Ik ben lactose intolerant dus ik gebruik geen melkproducten behalve bepaalde kazen. Heb de verpakking nog even gecheckt van wat ik gisteren heb gegeten, zit geen lactose in. En mijn eiwitshakes zijn ook vegan.. ik heb zelfs eens een heel fodmap dieet gedaan toen mijn buikklachten erger waren, toen was het lactose, tarwe en peulvruchten. Ik heb dat een tijdje vermeden en toen mijn buik weer rustig was opgebouwd. Van tarwe heb ik nu geen last meer, van peulvruchten een beetje. Maar vleesvervangers zijn natuurlijk wel precies die combinatie van ingrediënten. 

Ha nee dan ligt het niet aan lactose in ieder geval. Er zijn volgens mij namelijk ook vleesvervangers die op zuivel zijn gebaseerd. Ik kan zelf niet tegen tarwe en lactose, dus dan houdt het voor mij gauw op met die dingen. Ik vind ze ook helemaal niet lekker. Ik hoop dat je erachter komt waardoor je zo'n opgeblazen gevoel krijgt van vleesvervangers!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Francisca:

Hoeveel mensen zijn hier eigenlijk vegatarisch of veganistisch?

Wij hadden frietjes met witlofsalade

Ik ben vegetariër en probeer zo min mogelijk dierlijke producten te eten. Een veganist ben ik niet, dat zou ik best willen maar vind ik erg moeilijk. Overal zitten bijna dierlijke producten in. 🙁

Ben je vegetariër of veganist? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mira11:

Ik ben vegetariër en probeer zo min mogelijk dierlijke producten te eten. Een veganist ben ik niet, dat zou ik best willen maar vind ik erg moeilijk. Overal zitten bijna dierlijke producten in. 🙁

Ik ben vegetariër ja, mijn moeder en mijn 2 zusjes ook. Alleen mijn vader niet. Maar konijn mag hij niet eten van mijn moeder. Ik ben bijna veganist want kan niet goed tegen melk maar ook niet tegen noten dus ik eet wel ei. Wel zo biologisch mogelijk. Ik kan helaas ook niet tegen soja dus heel veel vleesvervangers en alternatieven vallen af. Dat is erg lastig. Gelukkig woon ik op mezelf en kan ik eten wat ik wil! Alleen vind ik het gezelliger om met elkaar te eten. 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste twee berichten zijn verplaatst uit het topic wat eten jullie vanavond 🙂 Omdat de discussie meer over vega / vegan eten ging lijkt die mij meer op z'n plek. 

5 uur geleden zei Mira11:

Ik zit er een ook beetje tussenin. Thuis eet ik ook een beetje tussen vegan en vega in. Ik ben heel lang vegetarisch geweest, maar kan niet meer tegen melkproducten. Toen heb ik 2 a 3 jaar echt vegan geprobeerd, maar dat 100% volhouden vind ik echt ontzettend lastig. Uiteindelijk ben ik er dus ergens tussenin beland. Ik let bij zo veel mogelijk voedsel (en verdere producten) op dat ze vegan zijn. Maar ik ben nog wel wat flexibel met het eten van honing en ei. En ook wij eten zo veel mogelijk biologisch, in ieder geval de verse producten. 

Ik vind het vooral met uit eten gaan nog wel heel lastig, soms eet ik dan nog wel iets van vis (omdat in vegetarische gerechten juist vaak veel kaas/room/melk zit, en daar kan ik gewoon echt niet tegen). En als ik uitgenodigd word om te eten bij familie of vrienden. Hoewel ze er de laatste tijd wel steeds meer rekening mee zijn gaan houden omdat ik er het laatste jaar zelf in ben gaan staan met de vraag "zal ik mijn eigen eten meenemen?", als ik ergens uitgenodigd word. En dan krijg je of een "graag" of een "stuur maar door wat ik voor je kan kopen". En dat is ook prima 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vinden jullie van de hele vega-namen discussie? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het heel duidelijk als je iets vegetarisch of vegan eet. Ik zie het als een manier van de vleesindustrie om het te ontmoedigen/dwarsbomen.

Hoe mooi is het niet dat je producten hebt die heerlijk smaken waar geen onschuldige dieren voor geslacht hoeven te worden. Wat ook nog eens meehelpt tegen de klimaatverandering. 

Helaas gaat dit gewoon om geld. 

bewerkt door Mira11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het volslagen debiel en een kansloze actie van de vleeslobby. Net of er ook maar iemand per ongeluk een vegaburger pakt terwijl hij een koeienburger wilde. Dat gebeurt niet. Het ligt ook in een heel ander schap. Ik snap niet wat ze er mee te winnen hebben, behalve de vega markt dwarsbomen, omdat zij met nieuwe namen en verpakkingen moeten komen. Wat ze ook met die namen doen, mijn gedrag verandert er niet door, ik ga niet meer vlees eten omdat mijn vega burger vega schijf gaat heten. Dan zet je alsnog een afbeelding van zo'n schijf in een broodje met een plak tomaat en wat sla op de verpakking. Kunnen ze daar weer tegen protesteren, want dat suggereert dat het toch een hamburger is en dat mag alleen maar vlees zijn, ofzo? Ik kijk er naar uit iig, paniekerig gedoe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Jumbo gaat ook eieren verkopen waarvoor geen kuikens door de shredder gaan. Respeggt heet het keurmerk. Heel interessante ontwikkeling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Alpro caramelvla met heel veel vegan slagroom van ah! Ik ben zo blij, had al super lang geen slagroom meer gehad en nu wel weer 🥰🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Eefje:

Ik heb Alpro caramelvla met heel veel vegan slagroom van ah! Ik ben zo blij, had al super lang geen slagroom meer gehad en nu wel weer 🥰🥰

Oh dat klinkt lekker. Heb er nu ook zin in! 😆

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is die slagroom lekker? Ik had vroeger wel slagroom van soyatoo geloof ik, maar dat smaakte toch voornamelijk naar gemalen eierdozen. Dat was een soort cement in het pakje, en hoe langer je klopte hoe dunner het werd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites