Spring naar bijdragen

Vega / vegan topic 2019-2020

Recommended Posts

1 minuut geleden zei Lienappelsien:

Bedankt voor de tip! Die vega kuipjes van Kips zijn inderdaad erg lekker! Als ik niet had geweten dat het vegetarisch was had ik dat denk ik niet geproefd.

Ik heb dat zelfde ook met de kipfilet-vrije plakjes van Quorn, niet van echt te onderscheiden. (Of iig niet van mijn herinnering van kipfilet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 244
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De Jumbo gaat ook eieren verkopen waarvoor geen kuikens door de shredder gaan. Respeggt heet het keurmerk. Heel interessante ontwikkeling

Aww hadden jullie deze al gezien?      

De discussie vlees vs vega is allang beslecht en uitgebreid wetenschappelijk onderbouwd. Hoewel er ook vega producten zijn die wat minder fraai voor het milieu zijn dan andere is het altijd veel minde

Ik heb dit recept even gekopieerd:

Winterwortelwondertaart:

Ingrediënten kom 1

* 125 g appelmoes
* 120 g ongezoete amandelmelk
* 1 tl puur vanille-extract
* 100 g dadelstroop
* 110 g (olijf)olie
* 1 citroen, het sap en het raspsel 

Ingrediënten kom 2

* 100 g volkoren (spelt)meel
* 100 g havermout
* 200 g zelfrijzend bakmeel
* 2 tl bakpoeder
* 1 tl baking soda
* 3 tl koekkruiden
* 1 tl zout

Overige ingrediënten

* 200 g geraspte pastinaak
* 100 g mix van noten en krenten (bijv. walnoten, amandelen en cranberry's)

Icing

* (Vegan) witte chocolade 
* 1 el kokosvet 
* Snufje zout
* Geroosterde amandelschaafsel

Werkwijze

Doe alle ingrediënten voor kom 1 bij elkaar en mix 1 minuut. Doe alle ingrediënten voor kom 2 bij elkaar en roer goed door elkaar, zeven hoeft niet: kost veel tijd en heeft weinig effect. Doe de inhoud van de twee kommen bij elkaar en mix goed door elkaar tot 1 egaal deeg. Proef of het lekker smaakt.

Vul een ingevette cakevorm met het deeg en bak 45 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden Celsius. Haal de cake uit de oven en laat hem volledig afkoelen.

Voor de icing

Smelt de chocolade met het kokosvet en het snufje zout au bain marie. Laat het mengsel een beetje afkoelen tot het iets dikker is geworden. Als het mengsel te dun is blijft het er namelijk niet mooi op liggen. Smeer de bovenkant van de afgekoelde cake in met de icing en sprenkel de geroosterde amandeltjes. 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak in ieder geval vegan brownies, appeltaart en het plan was een pinguincake (hoewel het proefbaksel daarvan er niet echt uit zag 🤣) De smaak was overigens wel goed.

Maar qua hapjes had ik even wat inspiratie nodig 🙂 Groente en chips met dips komen er in ieder geval, maar verder dan dat was ik nog niet echt. Ik had trouwens ook nog bedacht om aardbeitjes te kopen en te dippen in vegan pure chocolade.

Bedankt voor de tips!

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb na die filmpjes over die varkens hier thuis overlegd, en ik word flexitarier. ik wil al heel lang vegetarier worden (niet super streng, maar ik eet gewoon best wel veel vlees) maar dat is financieel niet mogelijk, maar om te beginnen met 3 dagen geen vlees te eten en dat uit te breiden tot 5 dagen per week geen vlees moet haalbaar zijn. ontbijt word brood met pindakaas of een cracker met smeerkaas, lunch een tosti (zonder ham uiteraard) met curry, en avondeten doen we die 3 dagen met aardappels groenten vlees zodat ik het vlees kan laten liggen. die overige dagen eten we dingen waar bijvoorbeeld vlees doorheen zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi voornemen! Ik snap alleen niet goed waarom vegetariër worden financieel niet mogelijk zou zijn. Ik vind juist vlees best wel duur. Ik probeer ook te minderen, ik eet alleen nog vlees bij het avondeten en ook niet elke dag. 

Ga je het vlees dan nog ergens door vervangen of laat je het alleen maar weg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vlees is best duur ja, maar als je het gaat vervangen door een vleesvervangen wordt het wel duurder. 

Als je het trouwens helemaal goed wil je doen zou je ook moeten opletten welke kaas je eet. De meeste kaas is niet vegetarisch, alleen die met microbieel/plantaardig stremsel.

Verder goed voornemen inderdaad! Ik eet thuis geen vlees (wel smeerkaas en kroepoek, want ik kan geen goede vervangers vinden 🤭), buitenshuis eet ik wel vlees als vegetarisch lastig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste (principiële) vegetariërs willen niet iets eten waar een dier voor gedood is. Om aan stremsel te komen is er een dier (nuchter kalf) gedood. Er is tegenwoordig ook vegetarisch stremsel, maar in 'gewone' kaas zit meestal dierlijk stremsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is niet zo raar hoor @Marjoleink! Zelfs in restaurants krijg je als vegetariër soms eten voorgeschoteld waar gewone kaas in zit. Stremsel komt uit de lebmaag van een jong kalf wat nog melk drinkt. Volwassen koeien hebben geen stremsel in hun maag, want het is bedoeld voor het laten stremmen (indikken) van de melk die het kalf drinkt.

Mensen hebben dit ontdekt en gebruiken dit dus voor het indikken van de melk die uiteindelijk kaas wordt. Maar dan moet het kalf wel eerst dood zijn om die maag/stremsel er uit te halen.
Tegenwoordig zijn er wel alternatieven hoor; genetisch gemodificeerd stremsel (hiervoor gebruiken ze het kalfs gen) en microbieel stremsel wat gemaakt is met micro organismen. Die is vegetarisch.

Dat vegetarisch duurder is, klopt volgens mij niet. In veel gerechten kun je allerlei peulvruchten gebruiken en die zijn niet duur. Ook de prijs van vleesvervangers valt echt mee. Als je eerlijk vlees koopt, dus geen stakker uit de bio-industrie, dan is dat niet goedkoop.
En gerechten waar vlees doorheen zit zoals chili con carne, nasi, macaroni enz. daar neem je gewoon vegetarisch gehakt. Heel veel mensen die niet weten dat ze geen 'gewoon' gehakt eten proeven het verschil niet eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik koop vaak ook gewoon een blok tofu of tempeh, dat is best een flink blok voor meestal nog geen 1,50 euro. Dat snijd ik dan in blokjes, die ik marneer en door gerechten doe. Je hebt er niet veel van nodig om toch lekker smaak te hebben, dus van zo'n blok van 1,50, eet ik zo'n 6 a 7 keer. Dat is een stuk goedkoper dan de samengestelde vleesvervangers, en een stuk goedkoper dan vlees 🙂  Door rijst & pastagerechten kunnen die blokjes goed als smaakmaker / vleesvervanger. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hallo Hoi goed bezig! Flexitarier is toch al een eerste stap!

Ik zou ook nooit iemand dwingen om vega (n) te worden, ik vind wel dat mensen er over na moeten denken, niet de kop in het zand moeten steken van "ik wil het niet weten", het leed dat er achter zit. Maar aan de hand van die informatie kan iedereen een eigen keuze maken. Ik ben sinds mijn 19e vegetariër. Toen deed ik vrijwilligerswerk op de kinderboerderij, en realiseerde ik mij pas goed wat er achter de vleesindustrie zat, ik had al moeite met alle lammetjes, kalfjes en biggetjes die daar elk jaar naar de slacht gingen,  die een "vrij" leven hadden op de kinderboerderij. Als ik dat al lastig vond, hoe kon ik dan ok zijn met de dieren die in de vleesindustrie gefokt zijn? Toen ben ik dus vegetariër geworden. Een paar jaar geleden heb ik een jaar lang echt 100% vegan gegeten, maar dat vond ik echt heel lastig. Nu zit ik dus tussen vega / vegan in. De afgelopen vakantie heb ik bijvoorbeeld vegetarisch gegeten, omdat vegan nog maar in de kinderschoenen staat in de landen waar we waren & op het schip. Thuis lukt vegan wel goed, maar bij etentjes vind ik het ook heel lastig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als iedereen een paar dagen geen vlees zou eten zou dat zo veel schelen dus ik huig het van harte toe!!!

Je bent overigens nooit te oud om er mee te beginnen. Mijn opa van 92 wil nav een gesprek wat ik laatst met hem had vegetarische eten proberen! Nu aan mij wel de nobele taak om een waardig vervanger te zoeken voor naast z’n aardappels en groente..

Hij is echt zo’n hollandsepot-eter, ik zelf ben meer van de curries, groenteprutjes en pasta’s dus dat vind ik best lastig...

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Rifca:

Als iedereen een paar dagen geen vlees zou eten zou dat zo veel schelen dus ik huig het van harte toe!!!

Je bent overigens nooit te oud om er mee te beginnen. Mijn opa van 92 wil nav een gesprek wat ik laatst met hem had vegetarische eten proberen! Nu aan mij wel de nobele taak om een waardig vervanger te zoeken voor naast z’n aardappels en groente..

Hij is echt zo’n hollandsepot-eter, ik zelf ben meer van de curries, groenteprutjes en pasta’s dus dat vind ik best lastig...

Wauw, dat is echt knap!

Ik ben zelf ook echt niet van de typische aardappel, groente, vlees combi, maar stamppot vindt ik wel erg lekker, en de vegetarische rookworst van valess (geen idee eigenlijk of daar vegetarische kaas in zit) smaakt daar erg goed bij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vanaf 9 maart dacht ik. Maar volgens mij verkopen ze nu ook vegetarisch varianten. Maar die week verkopen ze helemaal geen kip. Ik vind het zo tof dat het steeds meer normaal wordt. Bij ons in de bedrijfskantine wordt vegetarisch binnenkort de standaard optie. Als mensen vlees willen moeten ze dat apart bestellen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook wel fijn. Toch loopt het hier in Zeeland wel flink achter hoor, helaas. 

Zo werd ik uitgenodigd voor een vergadering van de ondernemersvereniging, tijdens een etentje vergaderen... je raad het al: Keuze uit vlees, vlees of vis. Ik dus gemaild met de vraag of dat ook anders kan, of dat ik beter thuis kan eten en dan alleen kom vergaderen terwijl de rest eet (kom ik ook gelijk met een statement binnen zo 🤣)

De vorige bijeenkomst was een mosselavond... die heb ik dus ook al overgeslagen. Leuk dat ze alles tijdens het eten doen, maar zo voel je je toch niet echt welkom als vega(n)... Maar goed, ik kreeg netjes reactie dat er voor mij een vegan hoofdgerecht geregeld gaat worden dus dat ik gewoon welkom ben om mee te vergaderen, en mee te eten.  Dat is dus wel netjes, ik ben benieuwd wat ik voorgeschoteld ga krijgen (waarschijnlijk bloemkool haha, dat is ongeveer het enige wat ik niet lekker vind 😂)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Evee locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .