Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Misschien is lijnzaad bijvoeren een optie? Dat wil nog wel eens positief resultaat geven bij konijnen die snel last van (beginnende) verstopping hebben. Of het werkelijk helpt zijn de meningen over verdeeld. Datzelfde geldt voor prozyme of vers ananassap. Maar goed, baat het niet, schaadt het ook niet. 

En ja, ik kan me nog herinneren van de vorige keer dat ze haken had (ze is nu 7 en dit is haar 2e keer), dat ze geen pijnstilling heeft gehad omdat ze meteen weer at en deed. Die heeft toen nauwelijks problemen gegeven. Maar dit keer... Vraag me echt niet wat het is, want ik heb geen idee. Omdat ze niet veel at, heb ik toch pijnstilling gegeven om te stimuleren dat ze wat meer eet. Maar sindsdien is het mis. Ik heb nu wel voor het eerst Metacam hond. Begin bijna te denken dat ze daar niet goed tegen kan. Hoe slecht het ook is, ik ben weer overgestapt op de pijnstilling die in altijd heb. Even zien of dat verschil gaat geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke pijnstiller geef je nu dan? (Ipv metacam)

lijnzaad, Annanassap en dat enzym geloof ik dat het is lees ik hier inderdaad wel vaker. Als het niet schaad is het zeker de moeite van het proberen waard, alleen hoe weet je zeker dat het niet schaad?

Ik snap er overigens niks van waarom nu 3/7 zo veel last hebben van de rui. Andere jaren wel gigantisch plukkerige konijnen gehad, maar nog nooit zo veel verstoppings problemen. Eigenlijk heb ik op het overlijden van Maple na nooit problemen door de rui gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Rifca:

Welke pijnstiller geef je nu dan? (Ipv metacam)

lijnzaad, Annanassap en dat enzym geloof ik dat het is lees ik hier inderdaad wel vaker. Als het niet schaad is het zeker de moeite van het proberen waard, alleen hoe weet je zeker dat het niet schaad?

Ik snap er overigens niks van waarom nu 3/7 zo veel last hebben van de rui. Andere jaren wel gigantisch plukkerige konijnen gehad, maar nog nooit zo veel verstoppings problemen. Eigenlijk heb ik op het overlijden van Maple na nooit problemen door de rui gehad.

Ik heb normaalgesproken altijd Carprofen gehad en daar reageerde zij altijd prima op. Een van de andere konijnen reageerde daar weer op de bijwerkingen, maar Venco in elk geval niet. 

Prozyme kan zeker geen kwaad, lijnzaad als je het minimaal geeft ook niet. Een theelepeltje bij de maaltijd, bijvoorbeeld. Ananassap zou ik iets voorzichtiger mee zijn, omdat daar toch ook fruitsuikers in zitten. En ja, het is ook wel heel vreemd weer geweest he. Redelijk milde winter, dan ineens volop vriezen, niet veel later leek het wel lente en daarna weer koud. Nu wisselt het weer altijd wel, maar zo extreem als nu... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah carprofen dat had ik vroeger ook wel (de kliniek hier in het dorp heeft geen metacam, wel van een ander merk maar dat schrijven hun niet voor aan konijnen - en een aantal jaar geleden had ik eigenlijk ook geen idee;)). Maar al jaren niet meer gebruikt. En nooit last gehad met metacam, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor elk konijn zo is. Hopelijk doet Venco (leuke naam trouwens) het snel beter op de carprofen! 

Het weer is inderdaad nogal de weg kwijt. Het trio is ook nog eens een aantal weken geleden van buiten naar binnen verhuisd dus ik snap best dat Jazz van haar winterjas af wil. Komende tijd maar extra kammen in de hoop dat ze niet zo veel meer binnen krijgt.

Ik heb voor Milou een afspraak bij de trimmer, voor het eerst. Benieuwd hoe dat gaat. Milou heeft nogal een ‘pittig’ karakter als het op ongewenste fysieke toenadering aankomt 😇

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankje! Ze is mijn eerste konijntje, samen met haar zusje Klene. Ze zijn beide zwartgekleurd, dus ja... Zwart. Drop. Die link is snel gelegd :D Is overigens de dierenartsassistente schuld. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Deeskuh88:

En nu heeft ze er ook nog EC bij... Ineens stond haar hoofdje scheef. 

Och jeetje! Wat is ze aan het kwakkelen :-(. Weer naar de dierenarts nu? Succes met haar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

A gosh extra beterschap voor Venco!

Hier ook weer wat nieuws. ik ben zojuist, redelijk hard (het bloede), gebeten door Jazz toen ik de verdwaalde keuteltjes wilde oprapen. ineens hap! En het was niet per ongeluk want daarna probeerde ze het nog een keer.

Enigste keer dat ik haar eerder zo nijdig heb meegemaakt was net nadat ik haar gevonden had en ze dus zwanger bleek te zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks allemaal! Eten doet mevrouw dus nog steeds niet. Als we haar met rust laten, staat haar koppie een stuk rechter dan als ik haar iets toe moet dienen of als ze wordt gedwangvoerd. Of als ze naar de dierenarts moet 🙄 Dan ligt hij bijna op de grond. De dierenarts vermoedt ook EC, dus mag mijn fenbendrops opmaken en daarna moet ik overstappen op panacur pasta. Blijkbaar is eerstgenoemde tijdelijk niet verkrijgbaar bij hun leverancier. Dexamethason injecties willen ze bij haar nog niet aan, omdat ze het te mild heeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is een vrede weer terug, geen idee wat Jazz gisteren had maar later die avond liep ze al weer om me heen te dansen voor wat lekker en vanmorgen hebben we samen in bed tv gekeken 😛

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beterschap voor Venco @Deeskuh88! Zo naar altijd als ze wat mankeren. Ik kan daar in ieder geval altijd erg slecht tegen.

Wat een nattigheid toch steeds! Door al die regen loopt er op een gegeven moment zelfs water van het voetpad voor de ren naar binnen, in het hok. Ik heb vanmorgen alweer een nat gedeelte stro vervangen door een droge laag. Gelukkig blijven er altijd voor het grootste gedeelte droge stukken beschikbaar, maar die natte plekken vind ik maar niks. Als de ren nat is, is dat maar zo, maar daar waar stro ligt moet het ook droog zijn... Gelukkig gebeurt dit alleen als het erg langdurig regent.

De konijntjes van de kinderboerderij hier vlak bij hebben het minder comfortabel. Oké, ze hebben een enorm grote ruimte, en ze zitten met zo rond de 10 konijntjes (alleen voedsters, want ja, castratie van rammen is duur) maar ze hebben geen degelijke schuilgelegenheid. Een paar driehoekige schuilplekjes die de regen niet langdurig buiten houden en waar ze ook niet gezellig allemaal bij elkaar in gaan zitten. Er worden wel holen gegraven, maar ze kunnen daar niet echt diep. Er lopen ook een paar pluizige konijntjes bij, die zien er niet uit. Hooi is ook niet altijd voorradig, wel witte stokbroden, koolbladeren en ander spul wat bezoekers over het hek gooien (ondanks bordjes 'niet voeren')  Het verloop bij de konijntjes is er altijd vrij groot. Dat heeft wel als 'voordeel' dat mensen die van hun konijn af willen, deze vaak daar wel kwijt kunnen. Moet het wel een dame zijn natuurlijk...

Twee jaar geleden had iemand buiten openingstijd een konijn over het hek gegooid, bij de anderen in. Dat bleek een ram te zijn, en alle dames werden drachtig. 'Gelukkig"🤔 liepen tijdens een flinke regenbui alle door de konijnen gegraven holen onder water en was men weer van de jonge konijntjes af...

Ik heb er dus altijd een dubbel gevoel over als ik er langs loop. Als het mooi weer is en je ziet die groep konijnen op die grote ruimte, dan wordt je daar blij van. Dan hebben ze een beter leven dan al die eenzame konijntjes in die kleine hokjes die je vaak ziet bij een kinderboerderij. Maar als het dagenlang regent en stormt en alles doornat is van de regen en ze zonder hooi daar maar wat zitten...en ik al weer een konijntje mis die er een week geleden nog was...zucht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah daar wordt ik echt een beetje verdrietig van @Bammyflurry. 's Zomers is dat wel lekker natuurlijk, maar met dit weer niet. En dat dumpen hebben volgens mij alle kinderboerderijen wel last van. Hier in Zwolle ook. Ook alleen vrouwtjes, mannetje erbij. Gelijk de volgende ochtend er uit gehaald las ik, en naar de opvang gebracht. Ze waren echt kwaad, kan ik me ook wel voorstellen. Onverantwoordelijk gedrag. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zonde van de kinderboerderijkonijntjes! Kun je niet in gesprek gaan met de kinderboerderij, op een positieve manier dan wel, om haalbare / betaalbare verbeteringen te bespreken voor het konijnenverblijf? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2019 at 17:45 zei Rifca:

Hier ook weer wat nieuws. ik ben zojuist, redelijk hard (het bloede), gebeten door Jazz toen ik de verdwaalde keuteltjes wilde oprapen. ineens hap! En het was niet per ongeluk want daarna probeerde ze het nog een keer.

Enigste keer dat ik haar eerder zo nijdig heb meegemaakt was net nadat ik haar gevonden had en ze dus zwanger bleek te zijn. 

Heeft ze toch wat last van de hormoontjes? Of keutelnijd 😛 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de kinderboerderij vlakbij mijn werk hebben de konijntjes het echt prachtig: een grote ruimte met dubbelhok, een picknicktafel en in het midden een ingegraven container waar buizen onder de aarde naar toe lopen. Het kan dus nooit instorten en als een konijn zich verstopt dan kunnen ze de klep van de container zo omhoog tillen. Daar heeft echt iemand over nagedacht! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Huiself:

Heeft ze toch wat last van de hormoontjes? Of keutelnijd 😛 

Keutelnijd Haha. Ik gok lente kriebels (ook al is ze gecastreerd) want ze is is ook wat snauweriger naar Hazel soms.

Een paar minuten later liggen ze weer samen hoor, maar Jazz wil wel duidelijk laten weten wie de baas is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heb ik door wat Jazz haar probleem met mij is: ik stink naar indringers!

Vandaag snauwde ze weer naar me, weer wanneer ik net de hokken van de andere twee koppels had schoongemaakt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even over de cerenia. Sprak de DA vandaag en het is idd tegen de misselijkheid, dus ik had niet goed op lopen letten de vorige keer 😛

Je kunt natuurlijk nooit weten of het aan dat spul ligt, maar het gaat al een stuk beter met Milou. Nu Iepe nog 😕 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk in periodes van rui dat de keuteltjes soms tijdelijk klein en droger zijn. Ik ben dan altijd erg bang dat er verstopping op de loer ligt. Ze eten al goed hooi, drinken genoeg water, lopen de hele dag vrij. Hebben jullie hier ook last van en wat doen jullie dan? Een van de konijnen kan ik wel borstelen en dat doe ik dan ook, de ander mag ik absoluut niet aanraken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er niet zo bang voor, omdat ze er bij mij allemaal niet echt gevoelig voor zijn. Ze eten hier massa's hooi en drinken genoeg water.

Hier liggen in de verhaarperiodes wel eens enkele kettingkeutels / ovale keutels met wat haartjes er aan, maar meer verschil gelukkig ook niet. Lekker verse bladgroenten voeren (extra witlof en andijvie, vinden ze heeeeel erg hahaha) is eigenlijk het enige wat ik doe. Alleen Joris kam ik af en toe, maar dat is omdat hij zelf te lui is voor vachtverzorging. Overigens vind hij het ook echt verschrikkelijk dat ik hem dan aanraak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben ze ook nergens last van. Blackie en Bunny zijn weer nagekeken en gevaccineerd, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Met name Blackie wilde niet mee, die moest ik letterlijk uit het (diepe) nachthok hengelen. Vervolgens sprong hij uit mijn armen en nam de kuierlatten, dus dat was wel even spannend. Hij is nu nog steeds boos op me😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites