Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Ik heb deze week vakantie samen met m'n man. Vandaag was een klusjes dag, waaronder Lucy haar achterkant schoonmaken en opscheren. Ze ziet er niet uit (lang aan de voorkant, kort aan de achterkant) maar ik heb het idee dat ze het heel fijn vind. En ik vind het vooral heel rustgevend. Ik checkte haar om de dag en iedere keer kon ik aangeplakte poep weghalen. (Omdat ze een lange vacht heeft, niet omdat haar ontlasting niet goed is). Ze lag vanmiddag ook heerlijk in het zonnetje op haar zij. Konijn blij, ik blij 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Brenda heeft een nieuwe gewoonte, als ik in de ochtend kom voeren zit ze op de drempel van de ren en wil ze even uit de ren, in de tuin een rondje lopen. Even buurten bij de kip, om het hoekje kijken naar Harold en Charlie. En dan komt ze weer teruglopen, om toch ook nog wat brokjes mee te pakken voor Joris alles op heeft gegeten haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, het voorjaar is duidelijk weer begonnen. Beany maakt een nestje, en Bunny, Blackie en Tara hebben in een  gezamenlijke actie een van de net schoongemaakte toiletbakken rechtop gezet. Ze schijnen het zelf nogal leuk te vinden.

Merken jullie er al wat van?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Marjoleink:

Nou, het voorjaar is duidelijk weer begonnen. Beany maakt een nestje, en Bunny, Blackie en Tara hebben in een  gezamenlijke actie een van de net schoongemaakte toiletbakken rechtop gezet. Ze schijnen het zelf nogal leuk te vinden.

Merken jullie er al wat van?

Haha 🙂 Het rechtop zetten van toiletbakken is hier overigens geheel onafhankelijk van het seizoen een favoriete bezigheid! 

Ik merk vooral dat ze allemaal flink in de rui komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier kunnen ze de toiletbak niet rechtop zetten, want die is met een schuifje vergrendeld aan de houten constructie met hooiruif waar hij in staat. Dit omdat de bak steeds werd omgekieperd, waardoor de hele inhoud door de ren lag 😬.

De konijnen zijn erg actief met dit voorjaarsweer! Met name Hubbel toont zijn blijheid door regelmatige binkie-sessies, zo'n leuk gezicht!

Lientje is vooral vreselijk in de rui gegaan. De vlokken vliegen er al weer af. Ze zal wel denken; ik lever nu maar alvast mijn bijdrage aan de komende vogelnestjes! Straks worden die rondvliegen plukken haar namelijk door vogels meegenomen om hun nestjes mee te bekleden.

Hubbel zit nog super glad in zijn mooie zwarte jas. Deze week heb ik ze even weer laten vaccineren en de dierenarts was onder de indruk van de prachtige vacht van Hubbel, tja, daar gaat het baasje ook van glimmen natuurlijk! 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben Luna & Flora onlangs ook voor de eerste keer dit jaar in de tuin laten rondlopen. Uiteraard hebben ze een kwart van hun tijd doorgebracht met op die twee vierkante meter in hun hok proberen te komen waar ze niet mogen, omdat daar de fietskar en kinderkoets staan. Een ander kwart hebben ze gespendeerd met nét buiten het hok liggen, wsl uit principe. In plaats van dan de volledige ruimte te benutten die ze krijgen... Gekke beestjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bammyflurry:

Hier kunnen ze de toiletbak niet rechtop zetten, want die is met een schuifje vergrendeld aan de houten constructie met hooiruif waar hij in staat. 

Slim 😃 misschien moet ik ook maar eens zoiets gaan knutselen. Toen ze buiten zaten vond ik het nog tot daar aan toe, maar ze zitten nu tijdelijk binnen en dan wordt het wel echt een zooitje!

stofzuiger draait overuren, met bijbehorende verstoppingen op alle mogelijke plekken in slang en stang.. Het wordt tijd dat iemand een stofzuiger ontwerpt die bestand is tegen hooi en andere konijnentroepjes 🤪

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben in huis een robotstofzuiger, beste investering ooit. Hoewel ik betwijfel of hij echt veel hooi en konijnenkeutels aan kan. Wij hebben hem vooral voor de haren, kattenharen, hondenharen. De konijnen wonen hier buiten.

Harold en Charlie zijn ook flink aan het graven op het moment, die hebben eigenlijk neit echt een graafbak. Ik had bedacht om het speciekuip huisje wat ik nog heb staan  te gebruiken als graafbak voor hun, op zn kop dan wel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verwacht dat een robotstofzuiger en hooi geen goede match is, daarnaast denk ik niet dat de nijnen het erg waarderen als dat ding door hun kamer heen en weer blijft gaan 😛 

Een zakloze is ook een bijzonder slecht idee, dan blijft hooi ook in de “cycloon” hangen heb ik mogen ervaren.  

Mijn vaste binnen-bewoners zijn vrij netjes die strooien alleen hooi op de glade vloeren waar ik het kan opvegen, het kleed houden ze schoon. Maar die bengels die normaal buiten zitten... die zijn echt een ander verhaal 🤭 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is vollop lente in huize nijn. Monster had vorige week in zijn bol dat hij een vent is die wat wil in het leven dus liep veel te rijden. Heb ik hem nog nooit zien doen, normaal is hij de sneue ontvanger haha! Muffin was in d'r sas en liep steeds luid te knorren. Roepen "nee jongens niet waar Piku bij is, zoek een kamer! 😣" hielp niet.

Dit alles is nu voorbij en nu zijn ze in de rui. Ik maak me een beetje zorgen om Monster, die is zichzelf niet deze avond. Heeft de snacks en witlof laten liggen na 1 hapje en zit maar wat te zitten maar niet hunched, gewoon als een blob zeg maar en deed net een bunny flop om te gaan slapen. Dat doet hij normaal enkel overdag...Vannochtend was alles oké dus ik vind het maar apart. Ik hou hem in de gaten voorlopig, hopelijk eet hij morgen zijn brokjes wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En daar zitten we weer bij de dierenarts omdat er een heeft besloten geen brokjes meer te eten.. hopelijk valt het mee. Duimen jullie mee 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kiesjes prima en geen grote gasbel of verstopping. Maar wel buikpijn, vermoedelijk ivm de rui. Voorlopig darmpjes een beetje helpen met medicijnen en pijnstiller geven.

Op zich fijn natuurlijk dat er niks ernstigs is, maar voelt toch ook nooit helemaal lekker als er niet echt een oplossing is.

Ik heb overigens wel een, voor mij, nieuwe pijnstiller mee gekregen: cerenia. Is speciaal voor bij buikpijn. Kent iemand dit / heeft iemand er ervaring mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, niet bekend mee.  Kom tegen dat het een middel is tegen misselijkheid en braken bij honden en katten. De werkzame stof  is maropitant. Geen pijnstiller voor zo ver ik kan vinden.  Zijn het tabletjes die je hebt gekregen of is het vloeibaar?

Voor wat is het precies voorgeschreven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze heeft in de kliniek een injectie gehad en ik heb vermalen tabletjes in suspendeer gel mee gekregen. 

Ik heb het gekregen om gericht buik pijn/kramp te behandelen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh jij ook al! Het is het het tijd van het jaar hè, hopelijk eet het grut snel weer! Monster is in elk geval weer helemaal de oude, die had hetzelfde denk ik. Hoop dat het bij jou ook zo vlot over is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wordt hier steeds gekker! Ik zit net lekker een schaal couscous op de bank te eten, springt Baloe opeens bij me op de bank. De kleine etterbak vliegt zo met zijn koppie mijn schaal (nog hete!) couscous in en weet voor ik hem weg kan jagen een stukje pittig gekruide courgette en wat couscous te pikken! Dat gekke ding heeft zitten smikkelen ervan... En vervolgens ook tot ik mijn schaal leeg heb op mijn schoot gaan zitten bedelen, tot mijn hand likken aan toe. Dat heeft hij echt nog nooit gedaan haha. Ik ben verbaasd, mijn dametje komt ook weleens kijken of bedelen, maar zodra ze aan de damp voelt dat het warm is schrikt ze en rent ze hard weg. Baloe verbaast me elke dag, haha. Zou het kwaad kunnen dat hij een gekruide courgette (grootte van een postzegel) heeft gegeten (gebakken in een beetje olie) met een paar korreltjes couscous? Ik weet niet wat het precies voor kruiden zijn en of het giftig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe is het nu met Baloe?

En ben jij al bekomen van de schrik? Tenminste ik zou wel even schrikken. Iepe is als puber konijn ooit uit zijn hok ontsnapt (waarom maken ze deurtjes zo dat konijnen ze zelf open kunnen maken 🤷‍♀️) en heeft toen van een verse peper aan een plantje gegeten. Dat was snachts gebeurt, de volgende ochtend trof ik hem gewoon in zijn hok aan. Maar was toch wel even bezorgd. Ik betwijfel wel of Iepe er net zo van gesmikkeld heeft als Baloe ;). Hoop dat alles goed is met Baloe! Durf je helaas niet te zeggen hoe schadelijk courgette en couscous is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie in ieder geval niks geks aan Baloe. Ja, ik schrok er ook van hoor. Baloe heeft snel diarree dus daar was ik vooral bang voor, maar tot nu toe gaat het nog goed. Hahaha, die deurtjes he... Hier lopen ze vrij rond, maar toen ik nog een ren had, maakte ik alle deurtjes met touwtjes vast. Oei, een peper lijkt we wat vervelender dan een courgette. Die dacht waarschijnlijk een lekkere paprika te zien? Wat een stouterdje! Courgette kan je rauw volgens mij wel geven, maar geen idee wat er gebeurt als het verhit is en als er kruiden op zitten. We gaan het wel zien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier eet er ook een niet meer... Er lagen al wat kleinere keuteltjes, maar kom er met 5 konijnen maar eens achter wie dat is. Venco dus, gisterochtend stopte ze helemaal met eten. Dierenarts gebeld. De eerste kliniek had geen plek. Vind ik vreemd.. Je houdt toch altijd wel wat plekken open voor spoed? De tweede kliniek wel. Dus ik haar weggebracht, twee uur later op mijn werk, maar goed.. Mijn konijn vond ik op dat moment toch belangrijker. Zoals ik al verwachtte, had ze haakjes. Daarvan thuisgekomen weer in de groep gezet, daar is ze prima opgevangen. Ze at weer een brokje wat ik aangaf, at wat groenten, viel echt aan op de kruiden, knabbelde wat aan het hooi. Eind goed, al goed. Sinds ik haar de eerste dosis pijnstilling heb gegeven, is het mis. Ze eet nog amper iets, drinkt niet meer. Apart gezet in de woonkamer. Snugglesafe erbij. Ben in mijn pauze van het werk ook maar naar huis geraced om wat darm/maagstimulerende middelen te geven en haar lopend buffet klaar te zetten. Inmiddels ben ik maar begonnen met dwangvoeren. * zucht *

IMG-20190313-WA0010.thumb.jpg.0d5fcf2854903fc86df5a95a798fee55.jpg

Beetje witlof, luzernesticks, een kerstknabbel, water, aangemaakt dwangvoer, wat muesli (krijgen ze normaal als snack, maar alles wat er nu ingaat is meegenomen), kruiden, gedroogd fruit, brokjes en aan de andere kant een hele stapel hooi. En het enige wat mevrouw eet.... Een yoghurtdrop, gedroogde papaya en wat kruiden. Profiteur. Ik denk dat de andere konijntjes momenteel jaloers op haar zijn! 🙈

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het maximaal ziekenboeg.. 3 slechte eters maar niemand haakjes. Kon wel een nieuw konijn breien van het resultaat van een kam sessie van Jazz...

Van wie zijn de kleine keutels is een herkenbaar probleem. Of een dierenarts die vraagt “heeft hij gekeuteld vandaag”. Tja 3 konijen na een dag is die bak wel gevuld maar ze plaatsen geen naambordje bij hun keutels 🤣

De status is momenteel:

Milou, langharig tuig, al dagen aan de pijnstiller en darm stimulans. Dat gaat goed, zodra ik stop stopt zij met eten.

Jazz maandag avond niks gegeten, pijnstillers en darm medicijntjes gegeven en flink geborsteld. At de volgende dag weer goed. Sochtends nog wel medicijnen gegeven, maar dat is bij haar echt een gevecht dus het daarna maar gelaten en dat gaat tot nu toe goed.

Iepe, de kleinen piep-er, dinsdag ochtend niet eten, pijnstiller en darm medicijntjes gegeven. Maar savonds wilde hij nog niks eten dus na overleg met de DA toch maar gaan dwangvoeren. En nog die zelfde avond at hij weer hooi. Er verder 2.5 wortel loofje en wat bananenchips in gekregen. De dames vonden dat natuurlijk super oneerlijk en probeerde het gewoon van hem af te pakken! Vanmorgen heeft Iepe wel weer wat brokjes gegeten maar nog niet van harte dus die krijgt nog wat langer medicijntjes. Wat Jazz betreft ben ik vrij zeker dat de rui het euvel is, ze produceerde ook flinke ketting keutels. Iepe is nog niet zo aan de rui, hij kan natuurlijk wel Jazz haar haartjes opgelikt hebben. Dat hoop ik eigenlijk maar, hoop vooral niet dat hij toch last van zijn poliep begint te krijgen 😕 

@Deeskuh88 Venco at direct na thuiskomst wel en later niet meer? Is dat niet een beetje vreemd? Na haakjes vaak zat meegemaakt dat ze niet direct willen eten. Maar eerst wel eten en dan niet meer heb ik nog nooit meegemaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites