Spring naar bijdragen
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Prettige vakantie @Newby1981! Ja, dat vind ik ook altijd het nadeel van vakantie; mijn konijnen achterlaten...
Ik heb al jaren een betrouwbare en zorgvuldige oppas, maar toch... De honden gaan altijd mee, maar de konijnen blijven thuis en die zijn best wel kwetsbaar (met name bij eventuele maag/darmproblemen) en er is natuurlijk altijd minder controle dan dat we zelf thuis zijn. Maar het is tot nu toe altijd gewoon goed gegaan, zelfs bij temperaturen van 30 graden!

Mijn katten waren altijd bang voor de konijnen! Dat kwam omdat het eerste konijn waar ze kennis mee maakten een pittige territoriale voedster was, die ze door het huis achtervolgde...

Afgelopen vrijdag was ik bij mijn broer en schoonzus die cavia's hebben. Onze hond was ook mee. De vorige hond was altijd behoorlijk geobsedeerd door die beestjes. Maar onze huidige hond is veel ontspannender met ze. Ze komt steeds even neuzen door het gaas, maar loopt ook weer gewoon weg (een van de cavia's is ook totaal niet bang voor honden en komt steeds naar haar toe). Toen ik die cavia op schoot nam heeft mijn hond haar even geïnteresseerd maar rustig besnuffeld. Toch zal ik zo'n beestje niet op de grond zetten bij de hond. Met onze eigen konijnen is ze ook relaxed, ook als de deur open staat, maar in het konijnenverblijf mag ze niet komen. Dat is het domein van de konijnen.

Veel plezier met Roffel en Sage @Mississippi!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-2-2019 at 12:00 zei Evee:

@Mississippi dat witte nijntje kijkt inderdaad wel alsof hij/zij echt flink beledigd is hahaha. Wat heb je hem/haar aangedaan?!  Zn groenvoer afgepakt?! haha. 

Echt he. Ze was ook veel aan het piepen en had ook al een aantal keer zo met d'r voorpoten naar me uitgehaald als ik eten bij d'r wilde leggen. Volgens mij was het voornamelijk stress, want nu ze buiten zitten heb ik ineens twee hele leuke nieuwsgierige konijnen in de ren. Maar het is wel een figuur hoor, deze dame 😅 

3 uur geleden zei Bammyflurry:

Veel plezier met Roffel en Sage @Mississippi!

Dank je! Wij zijn nu pleegcollega's 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik vind dat ik geen nieuw topic hoef te openen.

Hoe zouden jullie het aanpakken om straks van het koppel een groep van 6 te maken?

Is 8.54m2 dan ruim genoeg om te koppelen?

Het wordt dan een groep van 6 met 2 rammen en 4 voedsters ( allen geholpen)

Ik heb geen idee, maar het lijkt me een leuk project! Kan je dus niet helpen maar ik wil je wel veel plezier en succes wensen 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-2-2019 at 07:24 zei Jamesthebunnybutler:

Leuk! Staat het huis inmiddels nog of is ie al ingestort door het knagen? 😅

Het staat nog wel, maar lijkt inmiddels meer op een kraakpand.  😂 Ze zijn er wel blij mee, want er ligt een vloer in van verticale stukjes karton, dus ze kunnen naar hartelust knagen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ik vind dat ik geen nieuw topic hoef te openen.

Hoe zouden jullie het aanpakken om straks van het koppel een groep van 6 te maken?

Is 8.54m2 dan ruim genoeg om te koppelen?

Het wordt dan een groep van 6 met 2 rammen en 4 voedsters ( allen geholpen)

Ik heb vroeger lange tijd konijnengroepen gehad, maar dat nooit in die opzet gekoppeld. Ik had eerst twee konijnen, daar twee aan gekoppeld, toen waren het er een tijdje drie, en later weer een vierde erbij,  toen weer twee erbij en toen ging het weer afbouwen haha. Dus dan heb je een basisgroepje konijntjes wat je kent, en komen er elke keer maar één of twee nieuwe konijnen bij.

Is het geen idee om het uit te besteden aan een opvang met groepskoppelervaring? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook nog even een berichtje over Baloe: zijn oogje is wss gewoon beschadigd ooit waardoor er een gek vlekje in zit en het lijkt niet op e cuniculi! Voor de zekerheid wel even doorgaan met de panacur, maar ik moet me van de da geen zorgen maken over hem! 🙂

De da zei mij trouwens dat een urine onderzoek vaak helemaal niet zo veel zegt bij konijnen. Je kan wel een blaasontsteking aantonen, maar verdere blaasproblemen schijnt lastig te bewijzen te zijn omdat de normaalwaardes ontzettend variėren en bijna alles wat er uit het onderzoek komt dan bijna binnen het normale valt. Hebben jullie dit ook weleens gehoord?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ook nog even een berichtje over Baloe: zijn oogje is wss gewoon beschadigd ooit waardoor er een gek vlekje in zit en het lijkt niet op e cuniculi! Voor de zekerheid wel even doorgaan met de panacur, maar ik moet me van de da geen zorgen maken over hem!

Wat zul je opgelucht zijn. Fijn!

Vraagje. Ik zag vandaag een van mijn twee konijnen met haar staart kwispelen. Het zag er super grappig uit maar ik ben benieuwd hoe ik dit moet interpreteren. Het internet zegt over het algemeen belediging en soms blijheid. Doen een van jullie konijnen dit wel eens? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja precies @Marjoleink, van links naar rechts. Net als een hondje. Ik vond het heel geinig om te zien. Maar ik begrijp niet goed waarom ze het deed. Ik haalde het zeil van de ren dus ze hadden ineens uitzicht, dat leken ze leuk te vinden maar misschien vond ze het wel irritant dat ik weer aan haar spullen zat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik heb weleens ergens gelezen dat het door spanningen zou komen. En eten is hier wel altijd een machtsstrijd, dus het zou kunnen.

Hmm ja dat zou best wel eens kunnen inderdaad. Sage is nogal nerveus in het algemeen dus zou me niet verbazen als het dat dan geweest is. Wat zijn het toch bijzondere beesten he, beetje lopen kwispelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎8‎-‎2‎-‎2019 at 18:14 zei Mississippi:

Ik heb twee konijnen van @Dollie geleend om mee te spelen. Ze zijn gisteren aangekomen. Vandaag heb ik hun hok en ren in orde gemaakt, en morgenochtend en de rest van het weekend ga ik maar eens in de gaten houden of ze het wat vinden.

Dus bij de volgende schoonmaaksessie moet ik het zonder deze twee doen ;-). Ach, zolang je Mr Grey (eigenlijk Navidad) maar niet leent, die is favoriet bij Huisman, haha. Veel plezier met die twee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Huiself:

Dus bij de volgende schoonmaaksessie moet ik het zonder deze twee doen ;-). Ach, zolang je Mr Grey (eigenlijk Navidad) maar niet leent, die is favoriet bij Huisman, haha. Veel plezier met die twee!

Haha, nee, deze twee zijn wel even voldoende. Navidad mag, hoe leuk ie ook is, nog wel even daar blijven 😅 Heeft jouw Huisman ook zo'n enorme zwakke plek voor konijnen? Mijn wederhelft begint nu al te piepen dat ie verdrietig is dat 'al onze konijnen altijd weg gaan'...  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Kun je ze niet houden dan @Mississippi? Valentijnskadootje voor je man?

Haha mijn vriend is wat dat betreft wel een beeeetje van de lusten en niet de lasten. Afgezien van al het extra geregel en extra kosten die er dan bij komen, ben ik praktisch gezien de enige die voor ze zorgt. Dat vind ik steeds voor een afgebakende periode wel heel leuk, maar permanent twee koppels... Das toch wel veel werk hoor 😬

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huisman kan er veel beter tegen, maar geeft ook wel aan dat het makkelijker is als je een stel omwisselt voor een nieuw stel. Anders voelt het net alsof er iets is doodgegaan 🤔. Sunny en Soleil zijn straks een half jaar bij ons en ik ga die koppies natuurlijk wel missen, maar hopelijk komen er daarna snel weer nieuwe schatjes. En met een beetje geluk deze zomer een definitief buitenhok voor de pleegkonijnen.

Het is lastig voor mij om het in het café zo min mogelijk over konijnen te hebben 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Huiself:

Anders voelt het net alsof er iets is doodgegaan

Hahahaha dat is ook wat! 😳 Wel super tof dat je permanent pleegbaasje wordt. Ga je zelf wat bouwen?

1 uur geleden zei Huiself:

Het is lastig voor mij om het in het café zo min mogelijk over konijnen te hebben 😂

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niet zo'n toffe 'regel' vind (sorry @Evee). Konijnen spelen nou eenmaal best wel een grote rol in het leven van de meeste mensen hier en dat laat zich moeilijk beperken tot vragen als waarom mijn konijn kwispelt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar er is ook gewoon een "konijnenkletscafe" bij konijnen algemeen voor dit soort geklets. 

Konijnendingen horen niet bij offtopic. Offtopic is op een konijnenforum alles wat niet over konijnen gaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb alle konijnenberichten even verplaatst zodat het makkelijker is om in het slowchat konijnen algemeen verder te gaan. Voor het gemak  heb ik nu " konijnencafe" toegevoegd aan de titel. Misschien helpt dat een beetje 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mississippi:

Hahahaha dat is ook wat! 😳 Wel super tof dat je permanent pleegbaasje wordt. Ga je zelf wat bouwen?

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niet zo'n toffe 'regel' vind (sorry @Evee). Konijnen spelen nou eenmaal best wel een grote rol in het leven van de meeste mensen hier en dat laat zich moeilijk beperken tot vragen als waarom mijn konijn kwispelt...

Je mag ook gewoon een eigen pleegkonijntjestopic openen hoor, waar je alles over ze kan vertellen, met filmpjes, foto's etc. Ik denk niet dat iemand hier dat erg gaat vinden! Het klinken nu al als hele speciale konijntjes 🐰🐰 En ze zijn er nog maar maar net, dat belooft dus wel wat voor de komende tijd! haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites