Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

• Reacties 893
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leuke Action-tip! 😉 ze verkopen kartonnen kattenhuisjes voor drie-euro-nog-wat.   

Klagen mag in het klaagtopic 🤣

Slecht nieuws. Het zijn ook tumoren in haar longen. Er is dus niks meer aan te doen.

1 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Pfff, Ik kan Sergio echt met moeite op het gewicht houden wat hij nu heeft, wat overigens veel te ligt is. En nu is Nairobi ook al een paar dagen aan het niezen en heeft ze een nattig neusje.  Ik dacht eerst dat het kwam omdat ze overal in kleine hoekjes in de woonkamer had gezeten, maar ze heeft al twee dagen niet los gelopen (gaat nog  niet helemaal goed icm Sergio die word dan territoriaal ) en ze blijft niezen. Dus dat word maar weer naar de dierenarts gaan. Pfff

Zelf ben ik ook niet helemaal lekker. Ik moet woensdag voor een scopie. Ik begin er nu echt beetje doorheen te zitten. Ben gewoon op. Maak me zorgen om mn bunny's om mijzelf, om mn werk.

Aww. Sterkte er mee. Niet te veel stressen, dat is niet goed voor je lijf. Goed voor jezelf zorgen, hopelijk kun je dan binnen no-time de wereld weer aan. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Beterschap voor Hailey @Huiself! Hier bleek Lientje ineens een halve kilo kwijt te zijn. Ik dacht dat het kwam omdat ze inmiddels een jaar graanvrije brokken krijgt en die bevatten minder calorieën heb ik begrepen, Maar ook op de SS (zelf met een beetje gemengd voer) kwam ze niet aan. Ontlasting onderzoek, urine onderzoek en een röntgenfoto gaven geen duidelijkheid van een reden. Ik heb haar toen een maand panacur gegeven en inmiddels komt ze in kleine beetjes weer wat aan.
Herkenbaar @Evee, die foto's van konijnen die te dicht bij zitten of steeds bewegen! Hubbel is er een ster in!

Sterkte @MichelleloveElmo met alle zorgen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎23‎-‎11‎-‎2019 at 20:42 zei MichelleloveElmo:

Pfff, Ik kan Sergio echt met moeite op het gewicht houden wat hij nu heeft, wat overigens veel te ligt is. En nu is Nairobi ook al een paar dagen aan het niezen en heeft ze een nattig neusje.  Ik dacht eerst dat het kwam omdat ze overal in kleine hoekjes in de woonkamer had gezeten, maar ze heeft al twee dagen niet los gelopen (gaat nog  niet helemaal goed icm Sergio die word dan territoriaal ) en ze blijft niezen. Dus dat word maar weer naar de dierenarts gaan. Pfff

Zelf ben ik ook niet helemaal lekker. Ik moet woensdag voor een scopie. Ik begin er nu echt beetje doorheen te zitten. Ben gewoon op. Maak me zorgen om mn bunny's om mijzelf, om mn werk.

Waarom komt soms alles tegelijk denk je dan he? Ik wist niet dat nairobi bij jou was geplaatst (ik neem tenminste aan dat het dezelfde is als ik denk dat het is), maar met al dat gekwakkel lijkt het alsof je een abonnement hebt afgesloten :-(. Zoeen waar je niet meer vanaf komt... Ik denk wel dat we blij mogen zijn dat jij ze hebt, want bij iemand met minder kennis was dit misschien helemaal niet goed gegaan.

Je doet je best en meer dan dat kan je niet doen! Succes

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Bammyflurry:

Beterschap voor Hailey @Huiself! Hier bleek Lientje ineens een halve kilo kwijt te zijn. Ik dacht dat het kwam omdat ze inmiddels een jaar graanvrije brokken krijgt en die bevatten minder calorieën heb ik begrepen, Maar ook op de SS (zelf met een beetje gemengd voer) kwam ze niet aan. Ontlasting onderzoek, urine onderzoek en een röntgenfoto gaven geen duidelijkheid van een reden. Ik heb haar toen een maand panacur gegeven en inmiddels komt ze in kleine beetjes weer wat aan.

Bedankt! Ook voor dit verhaal :-). Ik kan me voorstellen dat je toch aan die brokken gaat denken in eerste instantie.

Het helpt toch altijd een beetje om het verhaal van lotgenoten te lezen. Vooral degene met een goede afloop natuurlijk ;-). Ik heb in 18 jaar konijn nog geen EC ervaring gehad, maar wel veel over gelezen. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt... Vanmorgen had Chip een borrelend buikje en stak nog net niet zijn middelste nageltje naar me op toen ik een brokje gaf. Mijn hele medicijnkast raakt zo wel op.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

@MichelleloveElmo Sterkte!

Ik besloot net dat ik maar eens moest gaan wegen hoe veel brokken ik mijn beide koppels eigenlijk per dag geef. Goofy was te dik toen hij nog bij mijn schoonmoeder woonde en is inmiddels prima op gewicht. Ollie is te veel afgevallen. Zij lijkt op het eerste oog best stevig, doordat ze veel vel over heeft (ik denk dat ze flink dik is geweest bij haar vorige baasje). Maar nu kan ik haar wervels en ook schouderbladen te goed voelen. Wat blijkt: ik voer veel minder dan volgens de richtlijnen zou mogen. Dat verklaart een hoop. Ik heb nu dus maar afgewogen wat ze gezien hun gewicht zouden mogen krijgen en een bakje gezocht waar die hoeveelheid precies twee keer in past (2x per dag één bakje krijgen ze dan). Het lijkt wel alsof ze nu het dubbele gaan krijgen, haha. Meteen ook maar erwtenvlokken gekocht om ze bij te voeren. 

Vorig weekend heeft hun ren een upgrade gekregen. We hebben een overdekt toiletje gemaakt van een speciekuip, zodat ze weer lekker droog kunnen plassen. Mijn vriend heeft twee kleine golfplaten aan de ren vast gemaakt, zodat er één hoekje in de ren altijd droog is. Op dit moment regent het en zitten ze onder de golfplaat, op hun schuilhuisje. Super schattig, want als ik aan de eettafel zit, kijken ze precies mijn kant op. Als ik dan de emmer met brokken pak, zien ze dat direct ;). 

James en Baloe krijgen ook veel te weinig brokkenmaar hun gewicht blijft goed stabiel en gezien de gevoeligheid voor diarree bij Baloe hou ik dat lekker zo en krijgen ze wat kruiden(hooi) erbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let je wel goed op dat ze wel voldoende hooi blijven eten? De richtlijnen zijn vaak wel wat aan de hoge kant, en hoewel aankomen belangrijk is, is hooi eten ook heel erg belangrijk. Een goede balans zoeken dus 🙂

Ik lees net in een productcatalogus de productomschrijving "superfood" bij pompoenpitten voor konijnen 😂😆

• Haha 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, zeker! Ik zet ze op 20-25 gram per kilo nu. Hooi is niet aan te slepen bij die twee (ze eten miniaal 2 kg per week), dus ik ben niet zo bang dat ze daar te weinig van gaan eten. Het is natuurlijk wel een aandachtspunt als je meer brokken gaat geven, dat realiseer ik me ;). 

Haha, superfood voor konijnen? Het wordt steeds gekker! Mogen konijnen pompoenpitten eten eigenlijk? Ik eet ze zelf best veel, maar geef ze niet aan de konijnen. Lijnzaad soms wel een heel klein beetje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt het bij jullie ook op dat konijnen in de winter / als het kouder wordt veel meer hooi eten? Zomers doe ik maanden met een groot pak van 5 kg en nu vliegt het er doorheen. Vind ik geen probleem en wordt ik alleen maar blij van, maar ik vindt het toch best bijzonder. Ze hebben vast iets meer energie nodig om warm te blijven, maar ze hebben een tuinhuis waar ze helemaal droog en windvrij kunnen zitten en waar de warmte ook goed blijft hangen dus zoveel extra verbranden ze ook niet.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jamesthebunnybutler ohh dat klinkt als goede hooi-eters, fijn! Gaat vast goedkomen.

En ja, konijnen mogen pompoenpitten. Wel met mate hoor, als lekkere  traktatie af en toe een keer een pitje mag. Maar om de term "superfood" op konijnenvoer moest ik toch echt wel lachen. 

@LilyMarshall Ja, op de koude dagen eten ze hier ook meer hooi! 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik heb nu dus maar afgewogen wat ze gezien hun gewicht zouden mogen krijgen en een bakje gezocht waar die hoeveelheid precies twee keer in past (2x per dag één bakje krijgen ze dan). Het lijkt wel alsof ze nu het dubbele gaan krijgen, haha.

Als je een bakje hebt waar de de hoeveelheid van 2 konijnen in past, en je 2 keer per dag 1 bakje geeft, dan krijgen ze toch ook het dubbele? Misschien bedoel je het anders.

Ik heb een bekertje waar de dagelijkse hoeveelheid voer van mijn koppel in past. ‘s Ochtends vul ik dat bekertje helemaal en krijgen ze er ongeveer de helft uit (soms iets meer als Rosa een duw tegen het bekertje geeft 🤣). Dan zet ik het nog halfvolle bekertje terug in de voerton en krijgen ze ‘s avonds het restant.

Leuk om te zien dat ze lekker onder het afdakje schuilen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha nee ik bedoel het inderdaad anders 😉, uitleggen is ook moeilijk! In het bakje past precies de helft van wat beide konijnen samen per dag mogen, dus dat bakje geef ik 2x per dag. Bij mij vliegt de voerton nog weleens om, het binnenkoppel vindt het fantastisch om eraan te trekken of er bovenop te springen. Het is natuurlijk ook uiterst belangrijk om de voerton te beschermen en te laten weten van wie het is... 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha zoiets dacht ik al. 

Bij mij staat de voerton niet in de ren, dus daar kunnen ze niet bij. Ben je niet bang dat ze hem een keer openkrijgen, als je hem bijvoorbeeld een keer niet goed hebt afgesloten? Ik kan me voorstellen dat het inderdaad een héél belangrijk ding voor ze is 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was net bij de plaatselijke Welkoop. Daar zaten sinds een halfjaar ongeveer twee konijntjes in een hok-/reconstructie binnen. Ze dachten dat het twee voedsters waren, maar nee, het bleken toch een ram en een voedster (broer en zus) te zijn, want niet veel later werd het eerste nestje geboren. Nu zag ik tot mijn verbazing dat er vandaag nog meer konijntjes in de ren zaten en bleek er nog een nestje geboren te zijn (ram te laat weggehaald)... Fijn dat ze geen konijntjes meer verkopen en de konijntjes die er zijn niet in een klein hok proppen, maar jammer dat de konijnenkennis verder nog vrij ver te zoeken is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Lienappelsien:

Haha zoiets dacht ik al. 

Bij mij staat de voerton niet in de ren, dus daar kunnen ze niet bij. Ben je niet bang dat ze hem een keer openkrijgen, als je hem bijvoorbeeld een keer niet goed hebt afgesloten? Ik kan me voorstellen dat het inderdaad een héél belangrijk ding voor ze is 😉 

Hihi, mijn voerton staat buiten de ren. Ze kunnen er dus alleen bij als ik thuis ben en de ren open staat. 

4 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik was net bij de plaatselijke Welkoop. Daar zaten sinds een halfjaar ongeveer twee konijntjes in een hok-/reconstructie binnen. Ze dachten dat het twee voedsters waren, maar nee, het bleken toch een ram en een voedster (broer en zus) te zijn, want niet veel later werd het eerste nestje geboren. Nu zag ik tot mijn verbazing dat er vandaag nog meer konijntjes in de ren zaten en bleek er nog een nestje geboren te zijn (ram te laat weggehaald)... Fijn dat ze geen konijntjes meer verkopen en de konijntjes die er zijn niet in een klein hok proppen, maar jammer dat de konijnenkennis verder nog vrij ver te zoeken is...

Oh, wat erg en jammer! De konijnenkennis is inderdaad vaak ver te zoeken. Ik hoop vooral dat mama goede voeding krijgt en het aan kan. Heb zo met ze te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Floppyears:

Pixie wil normaal altijd maar even geaaid worden, maar gisteren ging ze er helemaal voor liggen 🥰

Leuk is dat dan hè. Dat is dan extra genieten.

Ik deed van het weekend een kleine aanpassing in de ren van Jerry en Rosa en lag daarbij half op mijn buik bij hun schuilplekje. Jerry hupste voorbij en keek me echt zo aan van wat ben jij nou aan het doen? 🤔

• Haha 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Brrr wat een kou! Ik ben wel altijd blij om te zien dat er dan wel duidelijke konijnenlijfjes-afdrukken zijn in het stro in het nachthok 🙂 Dat je weet dat ze toch wel lekker een plekje hebben gezocht waar het warm en comfortabel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Evee:

Brrr wat een kou! Ik ben wel altijd blij om te zien dat er dan wel duidelijke konijnenlijfjes-afdrukken zijn in het stro in het nachthok 🙂 Dat je weet dat ze toch wel lekker een plekje hebben gezocht waar het warm en comfortabel is.

Heb vanmorgen ook even gekeken in het nachthok maar zo te zien hebben ze er niet in gelegen. Waarschijnlijk weer de hele nacht op hun berg gezeten. Ik kan ergens maar niet snappen dat konijnen het niet (snel) koud hebben. Maak me toch altijd zorgen bij  'slecht' weer.

Ben wel blij dat hun drinkbakje nog niet bevroren is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hailey deed het de afgelopen dagen zo goed! Sprong vrolijk heen en weer door de ren bij eten geven, maar zoiets gaat natuurlijk altijd weer samen met een dip.

Sinds dinsdagmorgen wil ze niet eten en zijn we direct medicatie gestart en gisteravond naar de dierenarts gegaan en 's avonds water met een beetje krachtvoer en andijvie gepurreerd. Vannacht en vanmorgen nog een keer medicijnen, maar het ging minder i.p.v. beter. Heb haar vanmorgen naar de dierenarts gebracht om te kijken of zij nog iets voor haar kunnen doen. Ik weet het even niet meer :-(.

Duimen jullie mee? Het zal er om spannen vrees ik, want ze heeft geen reserves meer door die EC.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Rifca locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .