Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Op ‎2‎-‎10‎-‎2019 at 07:59 zei MichelleloveElmo:

Thanx. Ik was een paar weken geleden Pietertje een nacht kwijt, volgende dag terug gevonden om hem vervolgend de zaterdag er na plotseling te verliezen. Hals over kop een nieuw vriendje geregeld voor Sandy, Sergio. Die erg leuk, maar ook ondeugend is. Wat soms best veel energie kost. Verzorgpaard moeten laten inslapen. Extra gewerkt ivm vakantie van collega's. Nieuwe begeleiding wat nog niet helemaal soepel loopt. Al met al drukke periode met veel nare dingen. En zeker voor iemand die afgekeurd is eigenlijk echt te veel is. 

Veder nog geen verandering voor Sandy. Gisteravond wel wat minder buprecare gegeven, dus ze was iets alerter en heeft in elk geval witlof en andijvie gegeten, hooi vind ik moeilijk te zien, lijkt niet heel veel en ook niet veel brokken.

Bah, heb je net die aandachtsfreakje Sergio een mooi plekje bij haar gegeven en dan nu dit...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 893
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leuke Action-tip! 😉 ze verkopen kartonnen kattenhuisjes voor drie-euro-nog-wat.   

Klagen mag in het klaagtopic 🤣

Slecht nieuws. Het zijn ook tumoren in haar longen. Er is dus niks meer aan te doen.

• 3 weeks later...

Ik dacht leuk eens grappige filmpjes over konijnen te kijken. Heel soms zit er dan iets grappigs tussen. Rondracende konijnen met binkies zijn natuurlijk altijd leuk om naar te kijken. Maar bah, wat een ellende is het overgrote deel van de ‘grappige’ konijnenfilmpjes... Konijnen die, vaak niet zachtzinnig, in een klein kooitje worden gestopt en dan zelf het deurtje open beuken (tja, logisch dat ze daar uit willen). Konijnen die op andere diersoorten of attributen rijden door gebrek aan een konijnenmaatje en omdat ze niet gecastreerd zijn. Konijnen die zogenaamd met andere diersoorten ‘spelen’, maar gewoon aan het vechten zijn uit angst of om hun territorium te verdedigen. Konijnen die zogenaamd met mensen ‘spelen’, nadat ze worden uitgedaagd door hun baasje en terugvechten. Konijnen die een bandje met een belletje om hun nek proberen weg te krijgen. Konijnen die een pakje aan hebben. Konijnen die in een klein kooitje zitten op een bodem van tralies en obsessief gedrag vertonen. Konijnen die een ballon vast hebben die vervolgens knalt. Enz., enz.

Nou grappig joh 😒 Wat een ellende. Ik had zo’n medelijden met die stakkers. Ik kon het niet meer aanzien. Het is ook zo deprimerend dat veel mensen totaal niet zien wat het konijn er van vindt... Soms denken ze zelfs dat het konijn het leuk vindt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk ook bijna nooit konijnenfilmpjes online, precies om de redenen die jij aandraagt. Of het zijn aangeleerde circustrucjes die tegennatuurlijk overkomen, of het is onbegrepen gedrag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoeveel toilet bakken hebben jullie staan?

Ik weet dat het advies 2 per koppel is, maar ik heb de meeste bakken weggehaald omdat ze toch niet gebruikt werden.
M’n buiten setjes gebruiken een open nachthok als toilet - dat gaat generatie op generatie al zo 😉 Het drietal gebruikte de baken alleen om om te gooien dus die heb ik weggehaald. Faya en Cloony hebben nog wel een (lege) bak staan omdat Cloony daar graag in slaapt. 

Het binnen koppeltje negeerde een van de bakken dus die deden het ook al jaren met 1 bak.

Maar nieuw telg Mo plast geregeld precies naast de ene bak! Whoopy slaapt ook vaak in de bak. Nu vermoed ik dat Mo -in tegenstelling tot Milou en daarvoor Maya- geen zin heeft samen met een slapende Whoopy te plassen. Eerst had ik een bedje over de buiten-de-bak-plas-plek gezet maar toen werd het bedje ondergeplast.

Gister heb ik een tweede bak naast de andere bak gezet. Ik ben benieuwd of dit dan het eerste koppel wordt wat twee bakken nodig heeft 🙃

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nog even aan het kijken wat hier werkt, ook met welke bodembedekking werkt.  We zijn intussen zover dat ze niet meer de hele onderste verdieping van het nachthok gebruiken als toilet. Ik heb er ook nog een buiten staan, maar behalve dat ze nu buiten hooi kunnen eten en dat ding kunnen omgooien, wordt hij verder niet gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij ligt het er altijd aan wat de konijnen voor keutel- en plasplekken kiezen. Op zo'n plek komt dan het liefst een bak te staan. De hoeveelheid bakken is daar op gebaseerd. En de soort bakken verschilt ook vaak per koppel. Ik had bijvoorbeeld konijnen die niet in een bak konden of wilden met een hoge rand, dus die kregen er een met een lage rand. Maar ook konijnen die de hele inhoud er uit groeven, dan is een hoge rand of zo'n opzetrand die naar binnen krult handig. En ik heb een konijn die netjes op de bak ging, maar over de rand plaste. Dan is een bak met een hogere rand een oplossing. Ik heb dus inmiddels een aardige collectie bakken 😉

Rosa en Jerry hebben momenteel 2 bakken van 60 bij 40 cm. Die vind ik erg fijn. Ze kunnen er makkelijk met zijn tweeën in zitten of liggen, en de bakken zijn toch nog van een handzaam formaat.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die arme stakkers van mij hebben inmiddels ook stro gekregen. Het is ‘s nachts nu wel kouder. 

Toen ik gisteren eten kwam brengen duurde het even voor koekiemonster Rosa kwam. Toen hoorde ik geritsel en kwam ze aangeraced. Ze zat lekker in het stro in het hok en had me blijkbaar niet gehoord 😊

Onder het stro had ik een paar kranten gelegd, en vanmorgen zag ik een mengsel van krantensnippers en stro in het hok liggen. Ze hebben zich dus lekker beziggehouden. Vorige winter zag het er ook al uit of de boel was ontploft. Ik ben benieuwd of het nu ook weer een poep- en plasboel wordt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het afkloppen, maar hier keutelen ze echt niet in de nachthokken. Ik verschoon ze niet eens wekelijks. De toiletbakken buiten worden wel heel veel gebruikt, die verschoon ik op het moment om de dag, zo netjes doen ze hun best er in te keutelen 🙂

Hier hebben ze overigens jaar-rond stro maar alleen in de nachthokken, niet in de toiletbakken. Misschien dat dat nog verschil maakt? In de zomer geef ik ze maar een dun laagje stro, maar beide koppels knabbelen er ook wel graag op, vandaar dat ik het toch gewoon standaard geef. Inmiddels heb ik er ook weer een dikkere laag van gemaakt voor de winter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jerry en Rosa zijn behoorlijk zindelijk. Er liggen wel wat keutels in de ren, maar ze maken echt goed gebruik van de toiletbakken. Van alle konijnen die ik heb gehad zijn zij het meest zindelijk. Dat scheelt een hoop schoonmaakwerk. 

Buiten de winter om hebben ze niks qua stro of kleedjes. In de toiletbakken natuurlijk wel houtkorrels. De hele zomer is het hok keurig schoon (en helemaal kaal). Daar kijk ik dan ook maar eens in de zoveel tijd. Maar als er stro in komt dan wordt het altijd opeens een heel ander verhaal. Dat keutelt en plast blijkbaar zo lekker 😉 In de toiletbakken doe ik het hele jaar door hetzelfde: alleen houtkorrels. Ik heb nu op een favoriet, beschut, ligplekje in de ren ook een hoopje stro gelegd. Toen Jerry nog met Pluk woonde deed ik dat ook (omdat die het hok alleen als toiletplek gebruikten) en dat hielden ze toen wel redelijk schoon. Ik ben benieuwd!

Bij Loetje en Pluis was het altijd het tegenovergestelde. Zij hielden het stro in hun hok keurig schoon. Eens in de paar weken stopte ik er in de winter weer wat extra stro in omdat het helemaal plat werd. Je zag dan ook twee kuiltjes waar ze hadden gelegen, zo schattig. Tussentijds in de winter haalde ik het stro dan wel eens weg en verving ik het voor nieuw stro, maar er zat dan geen keutel tussen. En dat terwijl ze verder gewoon níet zindelijk waren. In de toiletbakken zaten misschien iets meer keutels en plasjes dan op een willekeurige andere plek van de ren, maar verder hadden ze geen vaste plek en lag er overal wat. 

Grappig dat dat zo kan verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb afgelopen weekend het nachthok uitgebreid schoongemaakt en volgestopt met stro ivm de koude nachten die er aan komen. Ik vraag me alleen af waarom want 's nachts zitten ze nooit in het nachthok. Ik kan het beter daghok noemen want vanaf een uur of 11 gaan ze hun nachthok in en meestal komen ze rond 5 uur weer naar beneden en gaan ze verder niet meer in het nachthok liggen. Met die koude nachten (nu nog niet maar die komen uiteraard) maak ik me toch wel zorgen over dat ze kou hebben.

Ik heb een hoektoilet in het nachthok maar Monky vind het leuk om deze te verslepen en als ik pech heb om omver te gooien waardoor Binky in het stro gaat plassen en keutelen. Monky rent regelmatig heen en weer en zij plast en keutelt dan op de wc in de ren maar Binky is nogal lui, die vertikt het om naar beneden te gaan overdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien zijn ze snachts zo actief dat ze daardoor warmblijven? 

Ik gebruik geen stro als bodembedekking omdat ik het er benauwd van krijg. Maar de mijne zitten binnen en ik denk dat de hennepvezel ook wel prima ligt voor ze. Ik had vorige week katoenvezel omdat Pixie werd geholpen, ik dacht dat is lekker zacht. Toen weigerde ze het hok in te gaan. Ze heeft lekker op het vloerkleed gelegen. Alleen omdat ze dus ook het hok niet inging om te plassen moet ik dat nu wel weggooien. Niet dat ik het erg vind want dat ding was echt een miskoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn binnen-moppies hebben een grote "flipperkast zonder pootjes" waarbij het opstaande gedeelte een hooi-bak is met twee patrijspoortjes waar ze met hun koppie door in de hooibak kunnen en het liggende gedeelte is hun toilet. Tot nu toe werkt dit het beste: ze plassen en keutelen altijd in deze bak, het hooi wordt tenminste niet meer door heel de ren gegooid en er komt maar weinig van in de toiletbak. Hooiballen en ruifjes vinden ze niks, wel om al het hooi uit te trekken natuurlijk, maar ze eten er dan maar weinig van. Ik verschoon de bak twee keer daags en op een verdwaald keuteltje na in de ren zijn ze heel netjes zindelijk. Dat is wel eens anders geweest met gewone kattenbakken met een ruif of hooibal erboven. Geen idee waarom, want het principe blijft toch hetzelfde zou ik denken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei JokeC:

Mijn binnen-moppies hebben een grote "flipperkast zonder pootjes" waarbij het opstaande gedeelte een hooi-bak is met twee patrijspoortjes waar ze met hun koppie door in de hooibak kunnen en het liggende gedeelte is hun toilet. Tot nu toe werkt dit het beste: ze plassen en keutelen altijd in deze bak, het hooi wordt tenminste niet meer door heel de ren gegooid en er komt maar weinig van in de toiletbak. Hooiballen en ruifjes vinden ze niks, wel om al het hooi uit te trekken natuurlijk, maar ze eten er dan maar weinig van. Ik verschoon de bak twee keer daags en op een verdwaald keuteltje na in de ren zijn ze heel netjes zindelijk. Dat is wel eens anders geweest met gewone kattenbakken met een ruif of hooibal erboven. Geen idee waarom, want het principe blijft toch hetzelfde zou ik denken. 

Ik krijg niet echt een voorstelling hoe jouw flipperkast er uit ziet 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje, doe ik zo mijn best om het zo beeldend mogelijk te omschrijven. 😁

flipperkast.thumb.jpg.f57419d853f29ae1aba6c5bd0a8266d4.jpg

Mijn uitvoering is van hout en stukken kleiner natuurlijk. Het ging maar om de vorm, maar ja, dat was dus niet duidelijk genoeg, sorry. 

Dus: denk de poten eraf, dan hou je een horizontale en een verticale bak over die in een rechte hoek aan elkaar vast zitten. Waar de scorepunten te zien zijn recht vooruit, gaat het hooi in (via een klep aan de bovenkant) en de voorkant van deze verticale bak is doorzichtig met twee ronde gaten erin waar de moppies hun koppies door kunnen steken om bij het hooi te kunnen. In de horizontale bak staat een grote kattenbak die er precies in past en waar de moppies ruim in passen, ook samen. 

Voor mijn moppies werkt het echt goed. Voor ze deze bak kregen, plasten ze  de hele ren onder, sleepten ze al het hooi uit de ruif en hooiballen waar dan weer op geplast werd, keutelden ze overal. Ik heb het eerst geprobeerd met meer wc-tjes, andere wc-tjes, verschillende kattenbakvulling, veel tips op het forum gevolgd. Ik had  ergens van onthouden dat konijnen hun koppie graag in de hooi-/etensberg steken om te kunnen rommelen en dat kan met ruifjes en hooiballen niet dus dacht ik dat ze dat op deze manier wel kunnen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer om met alle kennis en ervaring die ik hier opdoe en ook elders een oplossing te bedenken voor "problemen" met de moppies. Straks als we verhuisd zijn dan heb ik een grote werkplaats voor mezelf in gedachten en kan ik weer naar hartenlust prutsen en proberen. Heb er echt zin in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JokeC hahaha wat creatief om daar een flipperkast in te zien 😉 Maar nu snap ik het inderdaad 🙂 Het lijkt dus op die toiletbakken met hooiruif van plueschnasen.de maar dan met een dichte hooiruif met 2 gaten. Leuk bedacht zo met die gaten waar ze het uit kunnen halen! Graven ze er dan niet heel veel hooi uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar heeft niet iedereen die associatie meteen, grappig, maar wel iets om volgende keer rekening mee te houden. 🙂 

Weer wat geleerd (op die Duitse site): Mümmelörtchen 😂, wat een geweldig woord. Geen idee hoe je dat nu weer in het Nederlands kan vertalen. Ik neem tenminste aan dat @Lienappelsien dat ding bedoelde als voorbeeld van een wc-tje met hooiruif? 

De reden dat ik er gaten in gemaakt heb, is juist om de moppies hun koppie in het hooi te kunnen laten steken om een sprietje te selecteren. In een ruif of hooibal kan dat niet. Ze "knoeien" nu bijna niet met het hooi. Ze vonden het gelijk een tof ding, want de andere wc-tjes en ruiven en hooiballen negeerden ze meteen. Misschien is het toeval of zijn mijn moppies rare snuitertjes, maar ik ben er wel blij mee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die bedoelde ik inderdaad.

26 minuten geleden zei JokeC:

De reden dat ik er gaten in gemaakt heb, is juist om de moppies hun koppie in het hooi te kunnen laten steken om een sprietje te selecteren. In een ruif of hooibal kan dat niet. Ze "knoeien" nu bijna niet met het hooi. Ze vonden het gelijk een tof ding, want de andere wc-tjes en ruiven en hooiballen negeerden ze meteen. Misschien is het toeval of zijn mijn moppies rare snuitertjes, maar ik ben er wel blij mee. 

Dat klinkt wel logisch eigenlijk. In een hooiruif zijn ze regelmatig verwoed aan het graven om de lekkerste sprietjes te pakken te krijgen, en daardoor halen ze dan soms flink wat hooi uit de ruif. Bij jou is dat dan minder nodig.

Ik zie het al helemaal voor me hoe konijnen dan bezig kunnen zijn bij jouw flipperkasthooisysteem 🤣 Ze stoppen hun kop in het gat en kijken om zich heen, denkend “mmm, welk sprietje zal ik nu eens lekker opsmikkelen?”. Ze willen natuurlijk wel de jackpot scoren 🥳

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik zie het al helemaal voor me hoe konijnen dan bezig kunnen zijn bij jouw flipperkasthooisysteem 🤣 Ze stoppen hun kop in het gat en kijken om zich heen, denkend “mmm, welk sprietje zal ik nu eens lekker opsmikkelen”. Ze willen natuurlijk wel de jackpot scoren 🥳

Dat is dus precies wat ze doen, behalve dan dat ze niet om zich heen kijken, maar snuffelen met hun hele snoetje in de hooiberg. 🙂  

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend is het behoorlijk wit hier, dus duidelijk wel wat gevroren. 

Ik merk de laatste dagen met de kou wel dat mijn konijnen nog harder op hun voer aanvallen dan eerst. Is dat omdat ze nu meer energie verbranden vanwege de kou? Of zijn ze gewoon meer in hun sas en wat actiever dan toen het warmer was? Maar het is echt de laatste dagen, dus dat lijkt me niet echt waarschijnlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei happy211:

Vanochtend is het behoorlijk wit hier, dus duidelijk wel wat gevroren. 

Ik merk de laatste dagen met de kou wel dat mijn konijnen nog harder op hun voer aanvallen dan eerst. Is dat omdat ze nu meer energie verbranden vanwege de kou? Of zijn ze gewoon meer in hun sas en wat actiever dan toen het warmer was? Maar het is echt de laatste dagen, dus dat lijkt me niet echt waarschijnlijk?

Ik denk dat het een combinatie van die twee is 🙂  Vaak zijn ze bij kou wat actiever, en omdat de activiteit en het op temperatuur blijven met de kou wat meer energie verbruikt, eten ze vaak ook wel wat meer.

Overigens wil het niet zeggen dat je meer moet voeren hoor, je kan ze beter meer hooi laten eten, dan meer brokjes.  Onze huisdierkonijnen kennen geen schaarste en verbranden dus eigenlijk nooit reserves, nergens voor nodig om ze die extra op te laten bouwen dus. Als het zieke konijntjes zijn of hele oude konijntjes moet je natuurlijk wel goed naar de conditie kijken en daar de voeding op aanpassen. Bij gezonde konijnen let je daar natuurlijk ook op, maar het is niet zo dat je standaard in de winter meer moet voeren. En het probleem met als je dat gaat doen is vaak ook dat mensen vergeten af te bouwen in het vooorjaar / zomer en dan dus juist dikke konijntjes kweken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Krijg nou wat....lees ik toevallig op deze site dat er iemand op zoek is naar een nestje naakt-cavia's??!! Hoe is het mogelijk, naaktkatten, naaktratten, naakthonden, naaktmuisjes, naakt-alles? Neem een aquarium met een oxylotl, dan heb je alle "heerlijke" emoties van een bloot beestje, terwijl dit beestje er geen last van heeft dat ie "bloot" is , want het is zijn natuurlijke uiterlijk.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Rifca locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .