Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Sinds een maand merk ik bij Luna & Flora een nieuw gedragspatroon op, best wel grappig en typisch voor hun twee eigenlijk.

Luna is het dominante konijn van de twee, Flora is de duts die zich van die dingen niets aantrekt. (Wij vinden haar een beetje een hippie. ;-))

Wanneer er iets van eten zichtbaar wordt voorbereid (vb kruiden mengen onder hooi, brokjes die niet meteen gegeven worden (want het gemene grote haarloze konijn wilt vb eerst ff keutels opvegen)), dan probeert Luna op Flora te rijden om haar dominantie te vestigen. Flora hupst dan 10 cm verder en denkt "domi-wat?"

Wanneer het eten dan gegeven wordt, manouvreert Flora zich zodanig dat zij het beste eten kan kiezen en zit Luna een beetje verweest te staren, alsof ze het niet goed snapt, want ze heeft alle stappen van het Dominante Konijnen Handboek gevolgd. En verder eten ze dan vrolijk samen.

Zo wilt Luna zich soms ook laten wassen door Flora, maar dat eindigt ook altijd andersom.

Echt brilliant om te zien hoe Flora Luna lijkt te manipuleren. 😉

EDIT: Bizar: ik zou gezworen hebben dat ik dit in de Café thread gepost had... @Evee Voel je vrij om het te verplaatsen, als het hier niet past.

bewerkt door GawainBS

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb je berichtje even verplaats naar de konijnen slowchat 😉 

Klinkt alsof Flora een paar lesjes konijnengedrag heeft gemist in haar jeugd haha. Ach ja, zo lang het goed gaat, geeft het niets. En is het vast ook wel grappig om te zien 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ow, sorry, ik wist niet dat ik het verkeerd geplaatst had. Merci voor de oplossing.

Ja, wij vermoeden ook dat ze enkele lessen gemist heeft. Af en toe graaft ze ook, maar heel kortstondig en dan zeggen wij "Zo, Flora heeft al weer genoeg gekonijnd voor vandaag." ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hihi, het Dominante Konijnenhandboek! Nu ik dit zo lees vraag ik me af of mijn konijnen het wel door hebben hoe het zit. Volgens mij zijn ze volkomen gelijkwaardig. Het mannetje laat zich wassen (dominant gedrag), het vrouwtje rijdt op het mannetje (ook dominant gedrag). En tijdens het eten zijn ze allebei even fel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo leuk al die verschillende karakters 🙂 hier is Lucy gek op graven, zomers geef ik ze vaak een bak met zand en daar maakt ze dankbaar gebruik van. Als ze niet zo van graven hield mochten ze allebei los in de tuin, maar omdat ze onze rand met grind langs de schutting helemaal uitgraaft is dat helaas niet meer mogelijk. Op een gegeven moment vlogen de grindsteentjes tegen de ruiten 😂 en toen was het klaar haha. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik weet niet of die van mij het “dominante konijnenhandboek” ook helemaal geleerd hebben😉 

Ze willen allebei door elkaar gewassen worden, de ene keer is het vaak Bloempje die haar kopje onder Caramels kopje duwt en de andere keer andersom. En als ik eten geef gaat Caramel soms weer achter Bloempje aan rennen.

Bloempje is hier een beetje “de kat uit de boom kijkend”, rustig afwachten tot Caramel iets heeft goedgekeurd of als eerste bijv uit het hok is gesprongen. Ze houdt absoluut niet van aaien.

Caramel kan het allemaal niet zo veel schelen als als er maar eten is😄

Alhoewel hij ook superbeledigd kan doen als hij geaaid wordt, want “ik ben heel stoer en helemaal niet zo schattig om geaaid te worden”😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al wel wat topics gelezen over een goed buitenhok en om er nu een nieuw topic over te maken... Hier zitten volgens mij de meest ervaren konijneneigenaren 😊. Ik ben op zoek naar een buitenhok met ren van ongeveer 150-180 hoog, houtkleurig en ong. 2 m2. Heeft iemand hier misschien de ultieme tip voor mij? Ik had Methorst al gevonden en uiteraard is er de optie om het zelf te maken, maar misschien mis ik iets?

Het is voor de pleegkonijnen ❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je al op marktplaats gekeken? Op dit moment staat er denk ik niet precies wat je zoekt, maar er staan ook advertenties van timmerbedrijven en klusjesmannen die konijnenhokken op maat bouwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me zorgen om mijn rammetje, maar ik kan er niet precies mijn vinger op leggen. Hij heeft vier maanden geleden en vorige week darmproblemen gehad, maar met pijnstilling en cisaral enzo was dat snel verholpen. Hij eet nu prima, valt erop aan maar verder doet ie niks. Hij zit maar te suffen, loopt af en toe een rondje en dat is het dan wel. Hij is sowieso een grotere slaapkop dan zijn vriendin, maar nu wordt het wel erger. Ik hou het maar goed in de gaten, ik weet nu verder ook niet wat ik ermee moet. Morgen even de dierenarts bellen, denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij knarsetandt niet. Geen idee of hij pijn heeft. Er is  vorige week een röntgenfoto gemaakt van zijn blaas en ruggengraat om pijn door blaasgruis en artrose in de ruggengraat uit te sluiten. Daar was niks bijzonders op te zien. Mijn man vond hem wat stijfjes in de achterpoten, maar dat heeft hij (het konijn, niet mijn man) altijd wel. Ik zag niks raars.

Hij keutelt wel, al vond ik een deel van de keutels vandaag wel wat kleiner. Misschien een beginnende verstopping? Maar dan moet er toch ook meer aan de hand zijn, als er nu weer iets met zijn darmen is...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kleinere keutels kunnen indd duiden op een beginnende verstopping.

Ik vind het wel opvallend dat hij wat stijf in de achterpoten is, of is het meer verzwakt? Is daar verder nog naar gekeken of n.a.v. de röntgenfoto niets meer? Bij mij gaan dan alarmbellen rinkelen omdat mijn voedster met die klachten EC had. Hoeft natuurlijk niet bij jou zo te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, het is niet verzwakt. Hij is gewoon altijd al iets stijver in de achterpoten geweest, vergeleken met zijn vriendin. Ik denk niet dat dat nu ineens een probleem is. Hij doet namelijk wel alles met die achterpoten wat een konijn ermee hoort te doen. Maar ik ga er wel goed op letten, of het niet erger wordt. Als er iets was gezien aan zijn poten had de dierenarts het wel gezegd, lijkt mij. Mijn man zei het gisteren, dat die poten wat stijver leken en die röntgenfoto was vorige week maandag.

Vanmorgen kwam ze allebei weer heel fanatiek op het eten af, rondjes rennen en de trap in het hok op springen was totaal geen probleem. Dus ik hoop dat er gewoon niks aan de hand is. Ik zal ze ook zo weer in de tuin laten, eens kijken wat ie doet.

Bedankt voor het meedenken! Het is gewoon zo wazig dat ik niet zo goed weet wat ik er mee moet. Hij is 5,5 jaar, dat lijkt me toch ook nog wel vrij jong voor ouderdomskwaaltjes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad wel heel jong voor ouderdomskwaaltjes. Als er verder niets te vinden is, zou je kunnen overwegen toch een panacur-kuurtje te geven voor de zekerheid. Ik weet niet of het EC is hoor, zeker omdat je aangeeft dat hij altijd wat stijver is in de achterpoten. Maar het kan niet veel kwaad,  en wie weet zie je toch verbetering. Enige nadeel kan zijn dat het niet altijd even makkelijk toe te dienen is bij de konijnen, en dus wel wat stress kan geven. 

Eén van mijn oppaskonijnen had vorig jaar (of is het alweer 2 jaar terug? haha) als enige klacht vieze /natte achterpoten. Verder gewoon een fit, levendig, actief konijn. Nergens iets te vinden bij de dierenarts, ook geen gewrichtsklachten, het zag er niet uit als zere hakjes, niets in keutels te vinden, die waren gewoon goed. Om die reden, dat er dus eigenlijk geen oorzaak van de klacht gevonden kon worden, toch maar een kuurtje met panacur geprobeerd, zo van nouja, het zou toch kunnen dat het toch EC is (of een onvindbare wormbesmetting), en een kuurtje kan weinig kwaad. En het hielp in dat geval. Misschien voor jullie het proberen waard? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat is een idee, om eens zo'n kuurtje te geven. Maar ik heb hem net even een paar meter van de ren in de tuin gezet en hij hopste zonder dat ik iets raars zag meteen weer de ren in. Hij ging zich daar ook lekker zitten wassen en dat heb ik hem dit weekend niet zien doen.

Vandaag doet hij tot nu toe wel weer helemaal normaal. Dus hopelijk een dipje geweest dat nu weer over is. Maar ik blijf hem in de gaten houden. En mocht ik toch met hem naar de dierenarts gaan,  dan zal ik die panacur aankaarten. Ook bedankt voor het meedenken! Ik hou al jullie tips in de gaten voor als ik evt. met het konijn naar de dierenarts ga.

Oh, ik zie hem nu met zijn vriendin een sprintje trekken door de tuin, dat is voor het eerst sinds een paar dagen! Hij zit vandaag ook niet veel zielig in een hoekje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Marjoleink:

Is dit iets voor jou, @Huiself? Niet goedkoop, en ik weet niet of het in de buurt is.

Buitenren € 200,00 http://link.marktplaats.nl/m1371121471?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Dank je! Ziet er prachtig uit, maar voor onze tuin wat te vierkant. Ik denk dat we bij beter weer toch iets zelf gaan maken. Huisman is handig ;-). Hij kijkt me vaak al angstig aan als ik zeg dat ik een idee heb, haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites