Spring naar bijdragen
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Ik heb net een geweldige website/ebook ontdekt over het herkennen van lichaamstaal van konijnen, http://language.rabbitspeak.com/.

Erg grappig beschreven allemaal, en als taalwetenschapper werd ik echt super enthousiast van hoe het echt als "taal" beschreven werd.

Ga zo thuis zeker even goed kijken naar mijn nijnen om te kijken of ik er iets van terug kan zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Evee:

Ik heb gelukkig wel meer saaie koppelingen gehad, vind die toch echt altijd zo fijn. Dat het eigenlijk in het eerste halfuurtje wel bepaald is. Zo van "hoi wie ben jij" even snuffelen, evt even rijden en dan "jij bent wel aardig, vriendjes?" "ok". En klaar 🙂 Heerlijk toch?

Rijden is hier niet eens aan de orde geweest, zo saai.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat de konijnen soms gewoon echt bewust in de regen blijven zitten, en het als een geniet-momentje, een natuurlijke douche zien 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Evee:

Ik heb het idee dat de konijnen soms gewoon echt bewust in de regen blijven zitten, en het als een geniet-momentje, een natuurlijke douche zien 😉 

Inderdaad, maar wel lekker dicht tegen hun maatje aan voor wat extra warmte haha.

Mijn nijnen kruipen steeds meer naar elkaar toe, en net zaten ze dus lekker tegen elkaar aan in de regen, zo lief!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan ook te maken hebben met het verharen, merken we bij onze sledehond ook goed. Als het een dag geregend heeft, laat er de volgende dag extra veel haar los (tijd voor een borstelbeurt dan, als we dat niet doen schuurt ze met d'r lijf tijdens het wandelen langs iedereen z'n heggetje 😂). Misschien dat dat bij konijnen ook wel zo werkt? Voor hun is het immers ook verhaartijd nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Had per ongeluk de keukendeur open laten staan vanochtend en onze poes was achter me aan gelopen toen ik naar buiten ging om de konijnen eten te geven. Heel voorzichtig, want ze mag eigenlijk niet naar buiten. Ze stond denk ik 5 stappen buiten toen de konijnen haar in de gaten kregen. Meteen sprintten ze het hok in en maar stampen. De poes schrok intussen net zo hard van ze als zij van haar, en toen ik me omdraaide was ze al weer bijna binnen haha 😂.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, grappig dat katten ook zo kunnen schrikken van konijnen. Gelukkig is ze meteen naar binnen gegaan en niet naar buiten gevlucht! De katten van onze buren lopen hier regelmatig de woonkamer binnen en schrikken dan ook vaak van de konijnen. Ze lopen ook met een boog om ren die buiten heen.

Met de snotneus van James lijkt het de goede kant op te gaan. Afgelopen maandag zijn we terug gekomen van vakantie en heb ik haar de tweede injectie Draxxin gegeven. Ging nog een beetje mis, want ik moest handschoenen dragen en ik ben echt geen held in prikken geven. Ik heb ook het spoelen van haar neus en het druppelen weer opgepakt. Haar neus is nog een klein beetje vochtig, maar we hebben geen nies meer gehoord en het ziet er een stuk beter uit dan 1,5 week geleden. Ik twijfel nu of ik volgende week nog een derde prik ga halen. Ik kijk het iig nog even aan, als het nog wat vochtig blijft ga ik voor een derde en laatste prik. Ze is het helemaal beu met het spoelen van de neus, gisteren beet ze me zelfs opeens in mijn arm terwijl ze nog nooit iemand heeft gebeten (en er zijn echt wel mensen die haar een beetje uitdagen/plagen). 

Balie is opeens heel schrikkerig. Als ik op de bank zit en ik draai mijn hoofd om of beweeg mijn voet, dan kan hij al als een dolle weg rennen en een aantal keren stampen. Hij is altijd wel een bange poeperd geweest, maar het lijkt de afgelopen weken erger te zijn geworden. Ik kan het niet verklaren. Afgelopen weken geen katten per ongeluk binnen geweest, qua situatie is er niks veranderd, hij heeft geen stress van medicatie of iets en is verder gewoon happy. We hebben werkelijk geen idee wat er in dat lieve koppie omgaat. 

Is jullie ervaring ook dat buitenkonijnen wat sterker lijken te zijn dan binnenkonijnen? Ons buitenkoppel heeft eigenlijk nooit wat en dat zijn al twee oudere konijnen. Mijn binnenkonijnen hebben om de haverklap iets. Gelukkig nog geen hele grote en levensbedreigende dingen, maar ik vind het toch gek. Ik vraag me weleens af of een vitamine d tekort bij die dieren niet kan zorgen voor problemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jamesthebunnybutler Als je denkt dat vit.D een rol speelt kun je altijd overleggen met je DA om extra druppeltjes te geven.

Heb ik ook een tijdje gedaan en vinden ze nog lekker ook!

Mijn huidige binnen konijnen lijken nergens last van te hebben. Nouja ik zit nu met Milou bij de DA maar dat komt meer door haar vacht dan het verblijf binnen vrees ik 😕 We gaan het zo hopelijk horen wat er is!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Extra vitamine D in voeding stoppen heeft nauwelijks zin bij konijnen, die hebben echt de actieve vorm nodig, die je dus uit zonlicht haalt. En te veel in de voeding stoppen kan bij konijnen juist ook weer voor problemen zorgen. Ik betwijfel of dat dus simpelweg op te lossen is met wat meer vitamine D in voeding. Zorgen voor ramen die open kunnen,  plekjes waar de konijnen echt in de zon kunnen (en niet achter zesdubbelglas), echt voldoende daglicht/zonlicht. Dat heeft meer zin.  Ik vraag mij wel eens af of er onderzoeken zijn naar daglichtlampen en/of uv-lampen bij konijnen. Ik denk het wel, voor de vleesfok.Volgens mij heb ik er al wel eens iets over gelezen. Zal er eens naar gaan zoeken wat er uit die onderzoeken kwam. Want wie weet zou zo iets misschien nog wel te doen zijn voor huiskonijnen, om het gebrek aan zonlicht te compenseren. 

Maar uit de leeftijdsenquete van een tijd geleden bleek dat buitenkonijnen het langst leven. Gevolgd door binnen konijnen. Konijnen die veel wisselen van buiten naar binnen leven het kortst. Het zal dus zeker zo zijn dat buitenkonijnen het gezondst zijn, die volgen ook het meest het natuurlijke ritme van de seizoenen en qua dag-nacht ritme. Daar zal dus zeker wel een waarheid in zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij wie is het nog meer zaterdag = konijnenverschoondag 🚮

Door de week ververs ik natuurlijk wel een paar keer de toiletjes, maar op zaterdag is het hier schoonmaakdag, even alles goed aanvegen, poetsen, opruimen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels is het hier ook weer zaterdag-schoonmaakdag.

Ik heb het een poosje op de zondag gedaan toen ik zaterdagmorgen met de hond trainde. Maar die cursus is afgelopen. Ik doe nu op de dinsdagmiddag mantrailen met mijn hond. Zó leuk om te doen! Echt een aanrader voor elke hondeneigenaar, want elke hond kan het!

Het komt oorspronkelijk van het reddingshondenwerk. Je hond maakt gebruik van zijn geweldige neus, iets wat elke hond graag doet. Je hond zoekt 'vermiste' personen in een bosperceel, op een industrieterrein of in een woonwijk. Prachtig om te zien hoe mooi honden gebruik maken van hun neus en hoe blij ze zijn als ze de persoon hebben gevonden (ze worden natuurlijk ook enthousiast beloond). (einde off topic 😏)

Ik maak 2-3 keer per week de plasbakken van de konijnen schoon, maar 1x per week doe ik een grote beurt en dan ben ik vooral ook een poosje gezellig met de konijnen aan het 'anhemmel'n' zoals we dat hier in Drenthe zeggen. Het zijn echt vier verschillende persoonlijkheidjes, die allemaal recht hebben op wat persoonlijke aandacht. Echt genieten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vrijdag het hok schoongemaakt, maar ze zijn (nog) niet zinderlijk, dus ik mag morgen weer 😂. De plasjes gaan gelukkig wel in het toilet, maar de keutels liggen weer overal. Het is ook gewoon niet bij te houden, s avonds voor ik naar bed ging had ik alles netjes in het toiletje gedaan, en de volgende ochtend lag het hok al weer vol. Dus dat wordt nog een hele klus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is het heel agile qua schoonmaken haha. Ik doe het wanneer ik vind dat het moet, dat is meerdere keren per week. Maar die van mij zitten binnen in een klein huisje (mijn huisje, zij hebben een groot huisje 🤣) , dus dan oogt het sneller rommelig.

Ik ga vanavond mijn nijntjes naar een konijnenopvang brengen voor mijn vakantie. He bah, ik vind dat altijd maar niks, die arme beestjes achterlaten. Ze vinden het reismandje echt niet leuk en ik denk niet dat ze zoveel ruimte zullen hebben als bij mij. Maar goed, ze hebben er ook gezeten voor ze werden geadopteerd en ze zullen het best overleven daar, een vriendin van mij is er vrijwiliger dus die kan een oogje in het zeil houden, dat vind ik wel fijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijne vakantie en succes met het wegbrengen van de konijnen. Het minst leuke deel aan een vakantie vind ik altijd, je diertjes naar de oppas brengen. Maar het komt vast goed, geniet van de reis!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Marjoleink:

Eh...dat is niet agile.....

Fijne vakantie @Piku

Wat mij betreft wel, flexibiliteit en zo.

Dank je! Ik voel me zo'n slechte nijnmama nu. 😅 Ik zag ze me echt nakiijken van "zeg vriend je vergeet wat!". Dat dachten ze vast niet maar zo voelde het wel haha. De eigenaresse ging prompt het deurtje verstevigen nadat ik vertelde over Houdini Muffin. Ik acht haar slim en sterk genoeg om dat deurtje open te kunnen beuken dus dat vond ik een goed idee. Groot voordeel is dat mijn huis nog blinkend schoon is als ik weer thuis kom in tegenstelling tot meteen in ontplofthuisoveralhooienhaaropruimmodus te moeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Marjoleink:

Hoe komt het dat je het begrip agile überhaupt kent? Ik zeg tegenwoordig maar niet meer dat ik scrummaster ben want dan krijg ik zulke vage blikken😉

Van mijn werk, daar scrummen we. Op een vorige plek leande en lean six sigmade we.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-9-2019 at 09:04 zei GawainBS:

Bij ons is dat zondag. Dan is het kuis/"struikel-niet-over-de-'helpende'-konijnen"-dag.

Haha dat klinkt als mijn zondagen 😉

Al wordt het deze week op zaterdag grote-schoonmaak-dag dan krijgt de ren binnen een kleine make-over: nieuw zeil, vloerkleed, plint vastzetten en schroefjes nalopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens een mij een van de favouriete items van ikea voor je konijnen 🙃

https://www.ikea.com/nl/nl/p/ibsted-vloerkleed-laagpolig-grijs-60366812/

niet heel duurzaam, wel goedkoop. En aangezien er toch wel eens ongelukjes gebeuren is zo nu en dan vervangen niet echt te voorkomen denk ik. Het is overigens de eerste keer dat ik hem in de ren binnen ga gebruiken omdat Whoopy het vinyl toch wat minder fijn lijkt te vinden de laatste tijd. Ik heb hem wel eerder gebruikt voor het trio dat tijdelijk binnen zat en die waren er erg blij mee 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2019 at 22:39 zei Rifca:

Volgens een mij een van de favouriete items van ikea voor je konijnen 🙃

https://www.ikea.com/nl/nl/p/ibsted-vloerkleed-laagpolig-grijs-60366812/

niet heel duurzaam, wel goedkoop. En aangezien er toch wel eens ongelukjes gebeuren is zo nu en dan vervangen niet echt te voorkomen denk ik. Het is overigens de eerste keer dat ik hem in de ren binnen ga gebruiken omdat Whoopy het vinyl toch wat minder fijn lijkt te vinden de laatste tijd. Ik heb hem wel eerder gebruikt voor het trio dat tijdelijk binnen zat en die waren er erg blij mee 🙂

Zag net dat t/m 7 oktober bij Ikea de vloerkleden in de aanbieding zijn, 15% korting (voor Ikea family-leden, maar dat kost niets en is sowieso handig om te hebben)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede tip! 🙂 

Er zitten in de konijnenrennen hier veel naaktslakken! Zal de tijd van het jaar wel zijn. Meer mensen die er last van hebben? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites