Spring naar bijdragen

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Iepe is wel echt een buiten konijn, en zijn dames ook (jaja meneer heeft er twee). Ik had verwacht dat vooral Hazel het binnen verschrikkelijk zou vinden omdat ze nogal snel schrikt van geluiden. En Iepe is redelijk schichtig. Maar het is me vorig jaar reuze mee gevallen, ze wennen toch wel aan binnen geluiden en mijn voorbij lopen. Jazz vind alles best zolang ze maar kan racen en je van haar afblijft, maar toch binkies toen ze weer in hun eigen ren mocht 😊

Ik ben ook geneigd buiten tenzij anders nodig blijkt. Maar ook van buiten naar binnen is midden in de winter niet ideaal toch? Kon vorig jaar merken dat de dames het de eerste tijd duidelijk te warm hadden, lang uit liggen enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Reacties 893
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leuke Action-tip! 😉 ze verkopen kartonnen kattenhuisjes voor drie-euro-nog-wat.   

Klagen mag in het klaagtopic 🤣

Slecht nieuws. Het zijn ook tumoren in haar longen. Er is dus niks meer aan te doen.

Toen ik vanmorgen bij de konijnen kwam om ze te voeren, zag ik dat James opeens een vreselijke snotneus heeft. Ze heeft al een hele tijd last van chronisch snot, met behandelen gaat het eigenlijk helemaal over en vervolgens komt het steeds terug. De laatste tijd was het niet zo erg, heel af en toe een nies en een vochtig neusje. Vanmorgen zag ik een grote druppel wit snot hangen, dat heeft ze nooit gehad. Echt balen, want wij gaan aankomende donderdag op vakantie... We hebben buren die ze verzorgen, maar ik weet niet of zij medicijnen kunnen geven. En wss zou het dan een prik worden, dat laat ik niet zomaar aan iemand anders over. Wat zouden jullie doen? Maandag toch maar even langs de dierenarts? Ik las ergens dat als er draxxin gebruikt wordt, je dat maar een keer per vier dagen hoeft te geven. We gaan precies vier dagen weg... Wachten tot we terug zijn, dat is volgende week zondagavond, is wel heel erg lang met zo'n snotneus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou sowieso naar de dierenarts gaan. Als hij medicijnen nodig heeft wil je daar zo snel mogelijk mee starten. Plus, je wilt het ook niet aan de buren overlaten als hij slechter wordt.

Als hij medicijnen moet en je buren kunnen dat niet geven heb je nog een paar dagen om een oplossing te zoeken, dat is beter dan vanaf je vakantie iets moeten regelen.

Ik ken het gevoel wel, hier hebben ze ook vaak zon fijne timing om niet lekker te zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastig altijd, beestjes die ziek worden. Weet er alles van😥

En dan heb ik nu een volgend dilemma, Pietertje is gister onverwacht overleden. Hij ging al een tijdje niet super goed (diarree, dacht dat het van het voer wisselen kwam, over op t oude voer, ging niet over dus behandeling gestart tegen parasieten) Leek iets beter te gaan, zondag nog ontsnapt en dan maandag gelukkig weer terug. Gister middag was het het hok aan het schoonmaken en zag ik dat waar hij zat diarree lag en ook wat hij erg slap en sloom. Meteen getemperatuurd, 34,8, dus warmte mat, pijnstilling er in. Lege maag en slappe buik dus klein beetje warme critical care er in, zodat hij ook wat warmte van binnen uit binnen zou hebben (maar 3 ml ofzo) en de spoed gebeld, kon met een uur terecht. Nu wat het 45 min rijden, dus eigenlijk meteen vertrokken, na alles bij elkaar gezocht te hebben. Daar heeft ze hem na gekeken.Hij was nog meer afgevallen hij weegt normaal 1.04, van de week na het ontsnappen 0,98 en gister maar 0,84 kg! Ook had hij maar een hartslag van rond de 80bpm. De dierenarts wist ook niet goed wat er van te denken. Er zaten nog wel keuteltjes in de buik, niet veel maar wel wat. Gister nog goed gegeten. (mn vriend had juist nog gezegd dat hij zo fanatiek hooi aan het knabbelen was) geen gas.... uitgedroogd. 

Naar huis met ab, extra critical care metacloral(maag)(wat eigenlijk cisaral(darm) had moeten zijn volgens mij maar mijn hoofd werkte niet op dat moment en hij heeft sub infuus gehad. 

Helaas bij thuis komst was hij er al niet meer.

Mijn dilemma is nu alleen dat ik Sandy (van ruim 11) nu alleen binnen heb zitten en ik zelf over ong 5 weken op vakantie ga. Dus eigenlijk als ik een nieuw maatje voor haar wil, moet ik niet te lang wachten, omdat ze in de opvang vaak buiten zitten en we zitten inmiddels al in september. Maar ik ga ook over paar weken op vakantie..En wil de oppas ook niet met een vers koppel opzadelen en zelf ben ik nu nog helemaal niet toe aan iets nieuws, maar kan Sandy ook niet alleen laten zitten...

Sorry voor het warrige chaotische bericht.... maar dit is hoe mijn gedachten nu gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks! Net kwam ze even op de bank zitten en had ik meteen twee kloddertjes snot aan mijn vinger plakken. Niet best.

@MichelleloveElmo Ach, wat ongelooflijk naar. Heel veel sterkte. Ze zijn zo kwetsbaar en laten hun klachten veel te laat zien voor ons als baasje. Ik kan me je gedachten heel goed voorstellen. Echt een dilemma. Een koppelvakantie is een optie, maar voor een oud konijntje ook niet zo ideaal. Van de andere kant: als de koppeling goed en vlot gaat, zouden ze vrij snel stabiel moeten zijn en heb je er niet zo'n last van. Maar dan moet je dat wel heel snel doen en het is de vraag of je dat al ziet zitten. Heb je al een keuze kunnen maken of ben je nog erg in dubio? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, ben blij dat ik toch naar de dierenarts ben gegaan. Haar linker neusgat zit zo ver dicht dat ze daar niet door kan ademen. Dus ik zal nu iedere dag haar neus moeten spoelen icm slijmoplosset en AB. De AB moet geprikt worden en hoeft maar 1 keer per week, dus dat komt mooi uit met de vakantie. Kan ik het volgende week weer zelf doen en hoeft de oppas verder niet veel extra te doen. Nu hopen dat dit de oplossing gaat zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijne vakantie! En het klinkt of het nog wel te overzien is.

Bedankt voor alle reacties. 

Ik heb in overleg met Iris afgesproken om toch voor mijn vakantie een maatje uit te gaan zoeken en ze heeft wel 1 potentieel kandidaat, dus hopelijk vind Sandy hem leuk. Vrijdag middag ga ik weer dat hele stuk die kant op rijden. Duimen jullie voor mij en Sandy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel spannend, en ook erg dubbel. Nieuw konijntje is leuk, maar zit met mijn hoofd nog veel bij Pietertje. 

Tijdens de vakantie komt de buurvrouw 2x daags voor ze zorgen. Het is altijd wat lastiger om ze in de winter in de opvang te doen, omdat Sandy binnen zit. Vaak kunnen ze in de opvang alleen buiten terecht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is het altijd. Maar elk konijntje is uniek, en elk konijntje heeft recht op eigen geluk. Ik denk dat het voor Sandy wel fijn is om toch weer een nieuw konijnenmaatje te hebben. Dat betekent niet dat je Pietertje vervangt of vergeet.

Lastig inderdaad, dat het binnenkonijntjes zijn voor vakantieopvang.

Succes vrijdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben benieuwd @MichelleloveElmo. Zal inderdaad wel dubbel voelen, het heeft gewoon tijd nodig. Fijn dat je wel een oplossing hebt gevonden.

James lijkt inmiddels iets beter te gaan, de klodders snot zijn weg, alleen haar neus blijft nog nat. Ik verwacht eigenlijk dat het de goede kant op zal gaan.

Net ging ik even naast de bank staan en was mijn sok opeens nat, bleek ik in een konijnenplasje te staan 😂. Een van de stouterds had dus bedacht dat hij of zij prima even de blaas zou kunnen legen onder de bank haha. Ook stom van mij, onder de bank is hun favoriete plek om te chillen, maar is buiten hun ren dus ze kunnen er soms wel en soms niet komen. Heb ze nu toch maar even terug naar hun ren gelokt, gaan ze daar voortaan maar weer lekker chillen😜

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, Sandy heeft haar ware liefde gevonden hoor. Donderdag de boel verbouwd om een neutrale koppelruimte te creëren, dus Sandy heeft donderdag de hele dag los gelopen, behalve in de koppel ruimte.  (en ze liep normaal nooit op t laminaat) Daar werd ze al helemaal blij van. Vrijdag naar Iris geweest en de meest saaie koppeling ooit gehad😂 Een paar keer gejaag gehad, maar na 1 of 2 rondjes was dat ook wel weer klaar.

Op dag twee werd Sergio (bij Iris El Profesor) al uitgebreid gewassen. Sandy was nog wel wat bangig en liep vaak snel weg als hij in de buurt kwam. En Sergio kon wat opdringerig zijn, omdat hij gewassen wilde worden, maar inmiddels (dag vier, dus evengoed super snel)

Ook is Sandy ineens 100 keer actiever. Ze loopt vaak achter Sergio aan, die inmiddels al de hele woonkamer heeft ontdekt. Terwijl ze al jaren niet meer op t laminaat liep, maar alleen op t kleed of in de ren. En eigenlijk lag ze vooral te slapen. Vanmorgen was ze zelfs op mijn benen op de bank gesprongen!

Sergio is echt een knuffelkont, dus ook echt gezellig konijn om binnen te hebben. Ook totaal niet bang voor mensen, dus loopt en springt overal op.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik weet het, maar is voor mij voor het eerst dat ik zo'n saaie koppeling heb. Al was die met Tobias ook niet heel heftig. En ik vond het juist zo spannend met die oude dame. Ik ben ook echt blij. Zo neem ik ze nog even mee naar het werk. Sergio krabbelt regelmatig aan zijn oren en twijfel of hij ergens last van heeft of dat het toeval is dat ik het gezien heb. Maar met Tami dacht ik dat ook en die had toch oor ontsteking en gezien ik over paar weekjes weg ga, wil ik het voor de zekerheid even uitsluiten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gelukkig wel meer saaie koppelingen gehad, vind die toch echt altijd zo fijn. Dat het eigenlijk in het eerste halfuurtje wel bepaald is. Zo van "hoi wie ben jij" even snuffelen, evt even rijden en dan "jij bent wel aardig, vriendjes?" "ok". En klaar 🙂 Heerlijk toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Rifca locked this topic
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .