Spring naar bijdragen
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Ik heb het idee dat Harold niet helemaal ok is. Hij kwam niet eten vanochtend. Ik kan " aan de buitenkant" verder niets geks ontdekken, behalve dat hij wat hoog op z'n pootjes loopt. Heb de bunnycam maar op de ren gehangen om hem in de gaten te houden. Hopelijk valt het mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend heeft hij geen brokjes op. Begin van de middag heeft hij wel gegeten. Kruiden, vers gras en een deel van een kokossnoepje. Hij is wel gewoon actief. Niet onrustig ofzo. Ik krijg nog niet direct de indruk van pijn. Maar hij staat wel onder verscherpt toezicht. Last van kiesjes misschien? Beetje een gasbuikje gehad? Het rare loopje kan ik ook niet echt verklaren, maar hij heeft toch wel hele scheve pootjes, had hij al toen ik m adopteerde. Hij is ook wel wat ouder vermoed ik. Ik hou het in ieder geval in de gaten, indien nodig zitten we zo in de auto naar de dierenarts. Ik ben alleen bang dat als ik nu ga, ze niets kunnen vinden. Heb zelf ook geen idee haha.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig heeft hij in ieder geval iets in zijn buikje zitten, maar iets klopt er niet idd. Ja, dat is altijd zo. Ga je naar de DA en kunnen ze niks vinden en dan is het de volgende dag opeens foute boel. Vanavond weer iets gegeten?

Ik kwam net thuis van sporten en besloot mijn buitenkoppel een ander ruifje te geven omdat ze het ruifje dat ze hadden helemaal leeg trekken en een bende op de grond maken. Dat nieuwe ruifje kwam van mijn binnen koppeltje. Ze hebben meteen lekker zitten eten en opeens was het vechten. Beide staarten omhoog en ze vlogen elkaar achterna in de ren. Dat zij heftig reageren op andere konijnen wist ik, maar dat ze zo zouden reageren op een ruifje dat bij mijn binnenkoppel heeft gestaan, had ik echt niet verwacht. Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Een van de twee heeft een flinke wond aan zijn oor, het is een gat. Het bloeden is vrij snel gestopt en viel mee gelukkig, dus hechten zal denk ik vrij weinig zin hebben. Voor de zekerheid heb ik hem een beetje pijnstilling gegeven, maar hij eet en doet verder zijn ding. We hebben besloten om hem vannacht apart te houden van zij vrouw, ik ben te bang dat er in de nacht nog onrust is en de wonden dan erger zijn. Eigenlijk geen goede keuze natuurlijk, maar ik neem de gok maar even. Morgenmiddag is mijn vriend vrij en dan kan hij ze weer bij elkaar doen onder toezicht. We gaan het zien... Voor nu zit Goofy gezellig in onze slaapkamer 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteravond en vanochtend heeft hij weer gegeten, nog geen volle portie, maar de interesse is er in ieder geval, en iets eten = geen stilvallende darmpjes. Ik heb geen gekke keutels kunnen vinden in de ren. Ik heb de indruk dat hij heel angstig is. Heel alert. Alsof hij ergens heel erg van geschrokken is? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, gek... Gelukkig wil hij wel eten! al is het dan geen volle porie

Aahh, arme Tami  en Sandy

Tami heeft toch oorontsteking. Ik had haar meegenomen naar mn werk, omdat ik toch met Sandy moest zuilen en de vaccinatie van Tami bijna afliep. Ook had ze wat schilvers op haar oor dus dan, mooi, kan hij daar ook nog even naar kijken. Bij het nakijken waren de schilvers woodlight positief, dus schimmelkweek afgenomen en had ze wat oorsmeer in haar oor. Hierdoor hij niet goed in de diepte kon kijken, dus even reiniger er in gedaan en haar even terug gezet in het opname hok, zodat we later nog even konden kijken. En toen was in de diepte, een ontsteking zichtbaar.  En nu moet ik dus twee keer per dag op Tami jacht😅 Dan is een ren van 6 m2 ineens mega🙈 

En trouwens 4 keer per dag op Sandy jacht... die heeft blepheritis(ooglid ontsteking), dus die mag ik 4 x per dag zalven

Ik kon er bij Sandy niet helemaal de vinger op leggen. Ze was meer prikkelbaar, had regelmatig een natoogje, maar dat was ook zo weer een paar dagen goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag zat Harold weer volop te bunkeren 🙂 Ik denk dat het een beetje een licht rommelend gasbuikje geweest is, misschien van stress/angst voor iets? Hij had nog wel normale keuteltjes, en is, hoewel het minder was, wel blijven eten er bij. Gelukkig lijkt hij nu weer helemaal de oude te zijn.

Toch handig zo een bunnycam die op beweging opneemt. Het viel mij trouwens op hoe mega actief mijn konijnen zijn tussen half 5 en 6 uur in de ochtend, precies de schemerperiode voor de zon op komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zijn ze ook mega actief geweest. Op de een of andere manier hebben ze een poot uit het krukje weten te draaien, en die hebben ze dusdanig aangevreten dat ik hem niet meer terug kan zetten. Dus einde krukje.

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje een late reactie, maar fijn dat Harold weer lekker zit te eten hoor! Scheelt weer dat je niet met hem naar de dierenarts hoefde te gaan. 

Gisterenavond zagen we opeens dat de wond op Goofy's oor erger was dan het er in eerste instantie uit zag, zijn oor is voor de helft door midden gescheurd... Dat was een paar dagen terug echt nog niet. Vanmorgen ben ik toch maar naar de DA gegaan om te laten kijken of het toch niet beter gehecht kan worden en of de wond er verder mooi uit ziet. Het goede nieuws is dat hechten niet nodig is en de wond mooi geneest. Het slechte nieuws is dat meneer voor altijd een punker blijft met een gescheurd oor + een gat in zijn oor. Gelukkig lijkt hij er weinig last van te hebben, hij is super relaxed. Ik geef hem de komende week nog wel pijnstiling voor de zekerheid en we moeten de wond 3x per dag insmeren met dermiel. Prima, als het daardoor mooier/beter geneest. 

Hebben jullie ook weleens een konijn gehad waarvan je dacht: er is iets mis in jouw koppie? Ollie, het konijn dat Goofy toegetakeld heeft, is echt bijzonder. Ze lijkt het allemaal niet goed te snappen ofzo. Alsof ze psychisch een beetje gek is of een soort van verstandelijk beperkt. Veel mensen die haar zien zeggen het ook, terwijl we niet eens goed kunnen uitleggen waarom precies. Ben wel benieuwd of meer mensen zo'n bijzonder konijn hebben gehad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pff wat hebben al die konijnen de laatste tijd toch? Gisteren was het Hazel die sochtends niet kwam eten. 

Tijdenlang was het vooral Faya die regelmatig wat hummelde. Zij is inmiddels vrijwel stabiel, maar deze zomer heeft de rest -op Cloony na- allemaal prutdagen gehad.

@Jamesthebunnybutler ik denk dat van al mijn konijnen soms wel eens 🤣 Hoewel vaker van de katten. Maar dat is meer een moment van idioterie, niet een permanente staat van zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog geen konijn gehad waarvan ik dacht dat die psychisch niet goed snik was, ik ken wel een paard die ik zwaar verdenk op een angst stoornis en/of pleinvrees of zo, haha. En waarom ook niet, zou moeten kunnen lijkt mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, @Rifca ik vind het briljant hoe je dit hebt verwoord. Ik denk dat iedereen zich weleens afvraagt of het konijn wel helemaal spoort, maar dan gaat het idd om een moment van idioterie. Ollie verdenk ik van een permanente staat van zijn 😝.

@Piku ik denk ook zeker dat het moet kunnen. Ollie is het eerste konijn waarvan ik echt denk dat er iets mis is. Maar angstklachten/trauma's kom je volgens mij regelmatig tegen in de dierenwereld. Ik vind het wel interessant om over na te denken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

🤪

Ik heb in het verleden een enorm schichtig / schrikkerig (getraumatiseerd) konijn gehad uit het asiel. Ze was wss aangereden voor ze binnenkwam.

Wat ik dan weer grappig vind is dat haar vriendje, een jong mannetje, dit gedrag overnam. Toen hij daarna een vriendin kreeg die redelijk tam en brutaal was is hij ook steeds beter benaderbaar en minder schrikkerig geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎7‎-‎8‎-‎2019 at 09:14 zei MichelleloveElmo:

Hmm, gek... Gelukkig wil hij wel eten! al is het dan geen volle porie

Aahh, arme Tami  en Sandy

Tami heeft toch oorontsteking. Ik had haar meegenomen naar mn werk, omdat ik toch met Sandy moest zuilen en de vaccinatie van Tami bijna afliep. Ook had ze wat schilvers op haar oor dus dan, mooi, kan hij daar ook nog even naar kijken. Bij het nakijken waren de schilvers woodlight positief, dus schimmelkweek afgenomen en had ze wat oorsmeer in haar oor. Hierdoor hij niet goed in de diepte kon kijken, dus even reiniger er in gedaan en haar even terug gezet in het opname hok, zodat we later nog even konden kijken. En toen was in de diepte, een ontsteking zichtbaar.  En nu moet ik dus twee keer per dag op Tami jacht😅 Dan is een ren van 6 m2 ineens mega🙈 

En trouwens 4 keer per dag op Sandy jacht... die heeft blepheritis(ooglid ontsteking), dus die mag ik 4 x per dag zalven

Ik kon er bij Sandy niet helemaal de vinger op leggen. Ze was meer prikkelbaar, had regelmatig een natoogje, maar dat was ook zo weer een paar dagen goed. 

Je bent er maar druk mee :-(. Heeft Tami nu een schimmel? Volgens mij is dat toch ook weer besmettelijk? Hoop dat ze snel weer beter zijn, want ik zie je in gedachten al door die ren gaan ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎9‎-‎8‎-‎2019 at 15:56 zei Rifca:

Pff wat hebben al die konijnen de laatste tijd toch? Gisteren was het Hazel die sochtends niet kwam eten. 

Tijdenlang was het vooral Faya die regelmatig wat hummelde. Zij is inmiddels vrijwel stabiel, maar deze zomer heeft de rest -op Cloony na- allemaal prutdagen gehad.

@Jamesthebunnybutler ik denk dat van al mijn konijnen soms wel eens 🤣 Hoewel vaker van de katten. Maar dat is meer een moment van idioterie, niet een permanente staat van zijn.

Haha, eens! Onze poes Nica zet soms megagrote ronde ogen op met kleine pupillen. Ik noem haar in die toestand nu Chucky en zeg "Wanna play"? 🙈

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Huiself:

Je bent er maar druk mee :-(. Heeft Tami nu een schimmel? Volgens mij is dat toch ook weer besmettelijk? Hoop dat ze snel weer beter zijn, want ik zie je in gedachten al door die ren gaan 😉

Haha, was er inderdaad druk mee, al viel het vangen gelukkig mee. En, vandaag controle gehad, Tami is klaar, dr oren zien er goed uit en de schimmelkweek was negatief. Mogelijk waren de schilvers van het krabben vanwege de oorontsteking (al zag ik haar dat niet echt goed, wel soms schudden met haar hoofd) maar ik hou het in de gaten. Erg blij mee want schimmel kan inderdaad erg besmettelijk zijn.  De oogje van Sandy zien er ook een stuk beter uit, dus nog een weekje door zalven en dan is het ook klaar.

Lief dat je er naar vraagt😊

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎31‎-‎7‎-‎2019 at 16:40 zei Rifca:

Hihi fijn zon bemoedigende huisman 😉 

Ik ben nu wel benieuwd naar het kapsel, foto? 😊

Ik krijg het er niet goed op :-(. Als hij de wind van voren krijgt dan wappert zijn bloempot omhoog en zie je het niet... Heb nu wel 1 foto op afstand, maar dat doet geen recht aan zijn mooie kapsel. Als ik er aan denk zal ik een nieuwe poging wagen

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, dat is hij zeker. Gelukkig geen extreem bange poepert meer.

Athans, zijn darmen reageerde niet zo goed op 't rosewood naturals meadow menu, dus poepen kan hij als de beste... 😅😂Maar das een ander verhaal.

Hij begon zulke mega harde darm geluiden te maken, dat ik het gewoon kon horen als ik op de bank zat tv te kijken. Ook werd zijn ontlasting slecht, dus moet toch opzoek gaan naar ander voer. Ik zet hem nu eerst weer terug op hhst, daar heb ik nog wt van, tot zijn darmen rustig zijn en dan kijk ik weer veder. Toto grote teleurstelling van Pietertje, die heeft duidelijk voorkeur voor rosewood naturals meadow menu. En ik was nog niet eens volledig overgemengd. Denk dat het ongeveer 50/50 was

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohh dat is jammer! Maar goed dat je rustig aan gemengd hebt en er op tijd achter gekomen bent. Arme Pietertje, maar misschien kan hij het nog als snoepjes toegestopt krijgen 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag voor het eerst wat van de dual care aan Iepe gegeven, eens kijken of hij iets kan bijkomen. Hij heeft een paar brokjes op dus hij vond het in ieder geval lekker. Ik moet er wel echt bij blijven want Hazel vond het ook erg aantrekkelijk ruiken-en die heeft voldoende winterspekjes zullen we maar zeggen 😂 

Ik weet nog niet zo goed waar ik met Iepe heen wil in de winter. Afgelopen winter heeft hij na een opname noodgedwongen binnen gezeten. Hij woog altijd rond de 1.7kg maar blijft nu hangen op 1.2kg, en het is een senior met gezwel in zijn keel. Ondanks het gezwel lijkt hij van zijn ademhaling geen last te hebben behalve dat hij 'piept'. 

Wat zouden jullie doen? Buitenlaten of naar binnen halen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat hij het lekker vind! Hier lusten ze het ook allemaal, hoewel ze nu niet meer zo veel krijgen, het worden dikkertjes 🙂 

Is het echt een buitenkonijn? Of is het een konijn wat zich binnen ook prima voelt? Ik laat dat altijd toch ook wat meewegen in de beslissing. Sommige konijnen zijn gewoon niet op hun gemak in huis. Als je de ruimte hebt in huis, beide konijnen uit het koppel het prima vinden om in huis te leven, dan zou ik ze binnen doen. Als ze echt van die buitenbeestjes zijn, dan zou ik ze in eerste instantie buiten laten. Als het medisch noodzakelijk blijkt, kun je altijd nog beslissen ze naar binnen te halen. Andersom gaat niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .