Spring naar bijdragen
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

3 uur geleden zei Huiself:

Genoeg konijnenoortjes als afleiding inderdaad. Leuk dat je binnenkort met Joep op date gaat! Hou je ons op de hoogte? Hoe lastig het afscheid is, ik vind iets nieuws er ook wel weer los van staan omdat het zo mooi is om een nieuw vriendinnetje te vinden. Alleen toen ik in korte tijd plotseling geen konijnen meer had heb ik (of eigenlijk de praktische kant van mij) expres goed nagedacht voordat ik opnieuw de keuze heb gemaakt. Maar als je meer dan 15 jaar konijnen hebt dan ontkom je echt niet aan nieuwe.

Ja soms denk ik wel eens... jeetje ik heb al 30 jaar konijnen. Echt al lang en ik wil nog echt niet zonder. Ben wel vorig jaar van 8 naar 6 gegaan. Maar dat was ook toevallig omdat de situatie zo voordeed. Toen bleven Amber en Boris beiden alleen over en die zijn nu zo lief samen. 

Ik hou jullie zeker op de hoogte! Ik ben heel benieuwd waar Joep mee thuis gaat komen. Lientje zal zeker niet worden vergeten. Maar om hem dan alleen te laten zitten, dat vind ik niet oke. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sneu dat Joep het echt niet leuk vindt om (tijdelijk) alleen te zijn. Fijn dat hij daarom snel weer een dame mag uitkiezen!

Aan de ene kant heb ik bij de dood van een konijn zoiets van ik wil hem of haar niet vervangen door snel weer een ander konijn in huis te halen. Maar aan de andere kant weet ik dat dat nergens op slaat omdat ik niet een ander konijn haal om de andere te vervangen of te vergeten. Absoluut niet. Hij of zij blijft toch bij je. En voor het overgebleven konijn is het juist alleen maar fijn dat hij of zij zo snel mogelijk weer een maatje krijgt. 🙂 Die kan dan weer verder met een gelukkig konijn te zijn. Dus eigenlijk wacht je dan met het in huis halen van een nieuw maatje alleen maar voor jezelf. Om het verlies een plekje te geven en om te schakelen, te wennen aan het idee dat het overgebleven konijn straks met een ander konijn woont en (hopelijk) gelukkig is. En dat is natuurlijk ook prima, om daar voor jezelf even de tijd voor te nemen. Maar het hangt ook wel af van hoe het overgebleven konijn er mee omgaat om tijdelijk alleen te zijn. Toen mijn Sonny zeer plotseling dood ging ben ik met Pluk in een korte week weer naar de opvang gegaan voor een nieuw maatje. Ik vond het voor mezelf wel erg snel, was zo verdrietig om Sonny, maar ze kwijnde weg alleen. En ik moet zeggen dat het me eigenlijk wel hielp toen ze met Jerry thuis kwam. Weer een konijn om in je hart te sluiten, te ontdekken hoe hij is en te kijken hoe de koppeling gaat en ze samen gelukkig worden. Dat gaf afleiding en plezier, terwijl ik Sonny ook zeker niet vergat. En ik denk nog steeds zeer regelmatig aan de konijnen die er niet meer zijn. Ze hebben ieder een eigen plaatje in je hart. 

Bij jou zal dat niet anders zijn, @Domino 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Domino:

Nee is inderdaad hetzelfde. Joep is nog nooit alleen geweest. En dat merk ik wel aan hem. 

Heel herkenbaar. Ze missen de aandacht van de ander. Trekken zich terug, lijken toch wel depressief. Misschien wat zwaar, maar als ze aan de aandacht van een maatje gewent zijn dan willen ze dat heel graag houden.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou het kwaad kunnen om de konijnen takken en bladeren te geven met bladluis erop? Ik heb wat beukentakken gekregen van mijn vader, maar de helft zit onder de bladluis. Geen idee of ze daar ziek van kunnen worden, of dat ze het uberhaupt wel willen eten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bladeren met bladluis kun je beter niet geven. De bladluizen zelf zullen ze misschien wel overleven, maar blad dat door bladluis is aangetast is erg gevoelig voor schimmels, en die zijn wel schadelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Huiself:

Genoeg konijnenoortjes als afleiding inderdaad. Leuk dat je binnenkort met Joep op date gaat! Hou je ons op de hoogte? Hoe lastig het afscheid is, ik vind iets nieuws er ook wel weer los van staan omdat het zo mooi is om een nieuw vriendinnetje te vinden. Alleen toen ik in korte tijd plotseling geen konijnen meer had heb ik (of eigenlijk de praktische kant van mij) expres goed nagedacht voordat ik opnieuw de keuze heb gemaakt. Maar als je meer dan 15 jaar konijnen hebt dan ontkom je echt niet aan nieuwe.

Jaren geleden -in mijn studententijd- ben ik ook even konijnloos geweest en had ik bedacht vanuit praktische overwegingen dat een tijdje zo te laten. Maar ik miste ze te erg, dan merk je pas hoe groot deel van je dagelijkste ritme om ze draait.

In mijn herinnering/beleving heb ik 3 maanden geen konijnen gehad, maar toen ik met de verhuizing de adoptiepapieren tegen kwam bleek dat 3 dagen te zijn 🤣

@Domino Sterkte, en toch hopelijk ook veel plezier met de nieuwe vlam van Joep!

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben sinds ik aan konijnen begonnen ben nooit een dag konijnloos geweest. Ik was een paar jaar terug van plan af te bouwen naar 1 koppeltje. Maar ja, dat zijn nu toch weer 2 koppels geworden haha. Op z'n meest had ik 8 konijnen. Dus dan vallen 2 koppeltjes wel mee toch? 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lienappelsien Ja he 😉 De tijd vliegt als je het leuk hebt zeggen ze wel. Zonder konijnen is dus behoorlijk niet leuk want het leek eeuwig te duren haha. (Al is tijdsbesef over situaties lang geleden volgens mij nooit erg betrouwbaar.)

Meer ot, zag ik gisteren bij Jazz een flinke kale plek in haar nek. Van het kuiltje tot haar oortjes en breed uitlopend in de nek. De huid is mooi lichtroze en niet beschadigd of schilferig. Als ze zit zie je er niets van maar gisteren strekte ze zich uit met wassen en dan zie je het erg goed. Ik had al wel eerder een plekje gezien maar dat leek niet zo groot, ik dacht toen nog een klit te enthousiast weggetrokken ofzo. 

Vandaag de DA gebeld en eerst maar eens stronghold proberen. Maar als je nu denkt dat ze de niet-plus variant voor katten nog hebben bij de locale dierenarts... Wat te doen, toch maar de plus-variant gebruiken, of stronghold hond (advies van locale dierenarts) of een flinke omweg rijden om de normale stronghold kat te halen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In België moet je binnenkort een diploma Dierenverzorging kunnen voorleggen als je nog dieren wilt verkopen. Uiteraard stond de sector op zijn kop, want ja, iedereen ging meteen failliet gaan. "Moet ik echt 2 jaar studeren om een konijn te verkopen???"

2 jaar misschien niet, maar een beetje basiskennis kan geen kwaad, hé? 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is dat (nog) niet verplicht, maar door de vakorganisatie is er een "vakbekwaamheids keurmerk" in het leven geroepen, al flink wat jaar terug.

Je kan dan als winkel "stichting dierbaar erkend" worden, als je personeel hebt met diploma's. Mijn baas wilde dat toen ik nog op de dierenafdeling stond van de intratuin. Niet dat het iets voorstelt, ik miste een stukje "diergeneesmiddelen" in mijn opleiding (heb alleen in mijn vrije tijd een cursus dierverzorging gedaan, verdere hele andere opleidingen, dus niet in de dierensector). Dus ik naar die cursus. Sloeg echt nergens op qua kennis. Leren hoeveel keer per minuut een rat ademhaalt enzo. Heel nuttige kennis in een winkel.  2 cursusmiddagen en een examen. En ja hoor, ik kreeg het pasje! 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu, ik ben absoluut geen fan van onze minister van Dierenwelzijn zijn partij, maar hij kwijt zich zeer goed van zijn bevoegdheid. Het diploma dat hij vraag is effectief een meerjarenopleiding geörganiseerd door hogescholen. Ik juich zo'n intiatieven enkel maar toe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt inderdaad een stuk beter dan hier!

Weet je wat het is met de dierenwelzijnspartijen, ze roepen vaak het extreme, een enorme stap van hoe het nu is. Wat vaak niet (financieel) haalbaar is in de praktijk. Maar daarmee stellen ze wel goede punten ter discussie en komen er wel steeds meer verbeteringen, kleine stapjes per keer. En dat is ook gewoon elke keer een stapje de goede kant op,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah het is de minister van dierenwelzijn? Maar niet van een dierenwelzijnspartij? Hier valt dierenwelzijn onder de minister van landbouw, natuur en voedselkwaliteit. En dat is een mevrouw van de partij Christenunie. Die zijn meestal meer pro-boeren, dan pro-dierenwelzijn. Ben ik dus ook niet echt fan van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Los van de ingewikkelde Belgische staatsstructuur, valt Milieu & Landbouw enerzijds onder één minister, tot voor kort iemand van de Cd&V (Christelijke partij) die idd veel meer pro-boer dan pro-milieu is.

Dierenwelzijn valt, samen met Toerisme & Wegen+ Verkeer, onder iemand van de Vlaams Nationalisten. Geen idee waarom die departementen gegroepeerd zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mee eens @Lienappelsien qua 'vervangen' van een overleden konijn.
Wij noemen het ook geen vervanger, maar een opvolger. Vervangen kan niet, want elk konijn en ook elk koppel is uniek. Wat ik zelf dan altijd maar denk als ik er nog niet helemaal aan toe ben, maar mijn konijn wel, is dat je er, naast je eigen konijn, ook een konijn uit de opvang blij mee maakt. Dat maakt ook weer een beetje van het verlies goed.
Hubbel is met zijn tweede dame zelfs kleffer als met zijn eerste.

Hoe gaat het inmiddels met Joep @Domino?

Vandaag vrij, dus vanmorgen extra tijd om met de konijnen bezig te zijn. We hebben sinds kort weer een paar pleegkonijntjes van opvang Joy, die wat extra aandacht wel kunnen waarderen. Ze zijn inmiddels al gewend aan de vaste rituelen rondom het verzorgen hier, en ze 'helpen' ook goed mee. 😝

Hangoortje Alexis is de brutale van het stel. Zij loopt mij tijdens het schoonmaken steeds voor de voeten en gooit met de veger. Ze komt ook altijd naar het gaas om iedereen (inclusief de hond) te begroeten. Overdag zit ze lekker op de vlonder buiten te loungen.

Rexje Georgia is wat verlegen, maar vindt het toch wel leuk dat ze, als ze tijdens het schoonmaken bij mij in de buurt komt, zomaar een grasspriet of biksje kan scoren! Inmiddels pakt ze niet alleen een lange spriet gras uit mijn vingers, maar ook een stukje paardenbloemblad uit de palm van mijn hand! En dan met een stoer en toch ook wel een beetje opgelucht sprongetje weg hupsen.

Ze is zo lief om te zien! Ik moet me erg inhouden om haar niet te aaien, want ze ziet er zo zacht uit met haar rexvachtje, smalle pootjes en kleine hoofdje (ik heb zelf forse konijnen, en ook haar hangoormaatje is forser van bouw) dus verbaas mij steeds weer over haar tere elegantie).

Ze hebben mij al helemaal ingepakt! Elk konijn heeft zijn eigen charme en persoonlijkheid, dat maakt ze zo leuk!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend de konijntje eten gegeven. Gaat mijn dame zich uit rekken, met een flop tot gevolg. Ze is een pittige dame die zo haar momenten heeft. Het ene moment wil ze niet veel van je weten en het andere moment is ze aanhankelijk voor haar doen. Dus twee aaitjes over haar koppie en dan snel weg rennen. Ik herken me in het verhaal van @Bammyflurry

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bammyflurry het gaat gelukkig goed met hem. Had vrijdag een wilgenrol voor hem gekocht en zaterdag ging hij daar zo in op toen ik eten kwam brengen, dat hij het pas heel laat door had dat ik er was. Gisteren kwam hij gelukkig weer als vanouds aanrennen. En na wat lekkers en wat knuffels maakte hij zelfs een binkie. 

Volgende week woensdag is het zo ver. ik ben benieuwd waar hij mee thuis gaat komen. 🙂

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-6-2019 at 10:49 zei Domino:

Volgende week woensdag is het zo ver. ik ben benieuwd waar hij mee thuis gaat komen. 🙂

Haha als je het zo zegt is het net een schoondochter/zoon, das ook maar afwachten waar ze mee thuis komen.

Maar het is wel waar. Ik ben ook al menig keer verast en met een konijn thuis gekomen wat ik van te voren niet had kunnen bedenken. Mijn konijnen hebben wel een uitstekende smaak want ze zijn allemaal op hun eigen manier geweldig 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Rifca:

Haha als je het zo zegt is het net een schoondochter/zoon, das ook maar afwachten waar ze mee thuis komen.

😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .