Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Ik pak ze ook, gewoon gemalen hooi haha! Bij de paarden doe ik er ook niet moeilijk over, ik sta gerust in een hoop (met mijn stoelschoenen of laarzen dan hè).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

He bah het leek daarnet of ik mijn konijn Jip iets hoorde reutelen bij de ademhaling. Moest wel goed luisteren en twijfelde of het reutelen is. Morgen in de gaten houden en anders maandag naar de dierenarts.

Helaas is Jip onmogelijk handelbaar alsin ik mag hem absoluut niet vastpakken. Hij is wel tam hoor maar zodra ik hem moet pakken is het feest. Ik vrees dat ik toch een manier moet vinden, mocht hij aan de antibiotica moeten. Iemand nog tips? Handdoek werkt nauwelijks.. Hopelijk heb ik het verkeerd gehoord 😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Start gewoon zoals je normaal doet in de ochtend met het voeren en probeer hem in 1x vast te pakken, vast=vast. Maakt niet uit waar je hem vast hebt, al is het aan z'n oren 😲 Natuurlijk moet je wel even goed herpakken voor je hem van de grond op tilt. Je tilt hem natuurlijk niet aan z'n oren of bilharen of waar je hem te pakken hebt gekregen op. Meestal pak ik hem vast waar het lukt, hou ik hem op / tegen de grond. En dan herpak ik met mijn andere hand naar zijn rugvel, en til ik hem met mijn andere hand zijn lijf ondersteunend op. 

Joris is ook echt niet fan van optillen, en bij hem doe ik het ook zo.  Ik heb echt geprobeerd ze zelf in de reismand te laten lopen, maar Joris wil daar echt niets van weten haha 😉 Bij de andere 3 lukt die tactiek gelukkig wel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het oppakken lukt nog wel, hij is totaal niet schuw. Komt ook altijd gelijk naar me toe gerend (want, eten) en soms mag ik hem gewoon aaien. Zodra het erop lijkt alsof ik iets van hem wil is ie weg. Het vastpakken doe ik in zijn rugvel met tegelijk zijn lijf. Dat lukt. Maar daarna, dan start hij met trappen en draaien echt non stop. Als ik hem los zou laten dan had hij zijn rug gebroken. 

Het mooie is dat hij veel doet voor eten, dus hij loopt bijvoorbeeld wel uit zichzelf de reismand in als er brokjes in liggen. Dierenarts is dus nooit een probleem. Alleen ik heb hem nooit medicatie hoeven geven vooralsnog. Dus geen idee hoe ik dat zou aanpakken. Toch maar met z'n tweeën en dan in een handdoek? 

Ging ze vanmorgen voeren en toen hoorde ik niets meer, geen snot/gereutel. Straks hem even proberen te bekijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-1-2019 at 07:33 zei Evee:

Ik ook hoor! Het garage dak is niet super meer. We hadden eigenlijk afgelopen zomer de tuin willen veranderen en de garage willen slopen. Dat is nu uitgesteld tot dit jaar. Wij hebben een hoekhuis en het kan soms zo waaien langs ons huis. Vind het toch altijd een beetje spannend. 

Ik verwacht vracht vandaag maar het zal mij benieuwen of het ook echt komt. De stormvloedkering en zeelandbrug zullen met deze wind in ieder geval afgesloten zijn. De sluizen van de kering gaan vanmiddag zelfs dicht ivm springtij, zodat we droge voeten houden hier 😉

Heb je je vracht nog gekregen? Ik had niks bij me voor je. Zat wel in Zeeland en de Zeelandbrug was nog gewoon open. De stormvloedkering mocht ik inderdaad niet overheen. Nu was dat gelukkig ook niet nodig. Maar ik was blij dat ik de zeelandbrug over was. 😅 had wel klamme handjes haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verwacht steeds een grijzig konijn (Pluis, Pluk, Flodder) in de sneeuw rond te zien hupsen... Raar is dat. Op zo’n moment lijkt het een beetje of ze er nog zijn.

Rosa is ook grijzig, alleen donkerder grijs met wit, en die heb ik heel even met Jerry in de sneeuw gezien, maar ze vonden het niks bijzonders. Ik ben blij dat Loetje binnen zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag zijn mijn konijnen ingeënt tegen RHD2, het kostte alleen veel moeite om ze in de reismand te krijgen. Ze vertrouwen me niet meer als ik met het mandje en wat lekkers aankom.😬 Uiteindelijk dus wel gelukt met “in de hoek drijven” strategie. 

Het ging verder goed met ze gelukkig! Er werd wel gezegd dat Bloempjes kiezen wat gegroeid zijn.

Daarom heb ik een vraag: als er een van mijn konijnen ziek wordt/nagekeken moet worden/ bijv nagels geknipt moeten worden vind ik het fijn als ik weet hoe ik ze op moet pakken. Mijn ouders doen het nu meestal (alleen als het echt nodig is natuurlijk) maar dat gaat niet bepaald soepel. In principe weet ik hoe ik het moet doen, maar ik heb het nog nooit gedaan dus ik durf het eigenlijk niet. Vooral ook omdat ze ontzettend kunnen spartelen, zeker Bloempje is een echte wildebras als het oppakken gaat. Ik kan het misschien proberen bij Caramel maar ik vind het ook weer sneu als hij gebruikt wordt als “oefenkonijn”. Mijn vraag is dus: hoe hebben jullie het oppakken geleerd? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door te doen, hier staat uitleg:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijn-optillen/

De beste manier is onder de voorpoten en onder de achterhand, en het konijn dan op je onderarm te laten rusten. Voor de echt angstige, spartelende konijnen is er over het algemeen geen andere optie dan het nekvel. Ook dan zorgen dat je het konijn zo snel mogelijk ondersteunt. 

En in dit filmpje doe ik de manieren die er zijn voor:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook kan helpen, bij mij staat het reismandje in het konijnenverblijf als schuilplekje. Ze zijn eraan gewend dat hij er staat, en als ik de konijnen mee moet nemen dan doe ik wat voer in het reismandje en hobbelen ze er zo in. Ook mijn konijn wat ik eigenlijk niet kan oppakken zonder alle gespartel van dien. 

Maar ondertussen is het handig om het wel te oefenen voor het geval het wel een keer nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Bloempje&Caramel:

Oké toch maar oefenen met Caramel dus. Bedankt voor de tips en video, ik ga het proberen als ze weer een beetje bijgekomen zijn van vandaag. En reismandje in de ren zetten is denk ik ook een goed idee, ga het proberen!

Oefenen zorgt wel voor stress, maar eigenlijk komt met het langer hebben van konijnen vanzelf de ervaring. Maar waar je precies moet pakken, dat kun je ook oefenen als je konijntjes gewoon op de grond blijven staan 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen weten al genoeg als ik met de reismand aan kom lopen, dan vluchten ze het nachthok in. En ik heb er een die heel schuw is, die laat zich absoluut niet oppakken. Dus wat ik doe: ik zet de reismand met de opening tegen de ingang van het nachthok. Als ik dan de deur van het nachthok opendoe willen ze er vandoor gaan, en lopen ze zo de reismand in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen vinden het oppakken/vangen met de handen erg eng. Ik vang ze altijd met de reismand. Die schuif ik a.h.w. om het konijn heen. Reismand vlak voor de snuit van het konijn houden en dan direct tegen het achterwerk duwen en ze zitten er in. Dan het deurtje ervoor en klaar! Ik heb er inmiddels wel handigheid in gekregen, het gaat heel snel, zelfs als ze eerst weglopen.

Het opvallende is dat ze na afloop, als ze weer terug zijn in hun hok, niet meer een poosje argwanend naar mij zijn. Dat waren ze vroeger altijd wel toen ik ze nog gewoon met de handen ving. Dit is wel prettig, want ik moet ze beide regelmatig even pakken voor wat vachtverzorging (klitten). Dat gaat nu dus met echt veel minder stress gepaard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Evee:

Oefenen zorgt wel voor stress, maar eigenlijk komt met het langer hebben van konijnen vanzelf de ervaring. Maar waar je precies moet pakken, dat kun je ook oefenen als je konijntjes gewoon op de grond blijven staan 🙂 

Dat is waar. Ik was ook niet van plan om hem 3x per dag proberen op te pakken hoor, maar het geeft toch wel wat zekerheid voor mij als het 1 keer gelukt is zodat ik weet hoe het voelt. Eventjes kijken inderdaad waar ik ze moet pakken gewoon met pootjes op de grond dat scheelt al denk ik.

2 uur geleden zei Marjoleink:

Mijn konijnen weten al genoeg als ik met de reismand aan kom lopen, dan vluchten ze het nachthok in. En ik heb er een die heel schuw is, die laat zich absoluut niet oppakken. Dus wat ik doe: ik zet de reismand met de opening tegen de ingang van het nachthok. Als ik dan de deur van het nachthok opendoe willen ze er vandoor gaan, en lopen ze zo de reismand in.

Dat kan ook nog ja. Nog niet eerder aan gedacht, bedankt voor het idee! Al hoop ik dat het niet snel weer nodig is natuurlijk.

1 uur geleden zei Bammyflurry:

Mijn konijnen vinden het oppakken/vangen met de handen erg eng. Ik vang ze altijd met de reismand. Die schuif ik a.h.w. om het konijn heen. Reismand vlak voor de snuit van het konijn houden en dan direct tegen het achterwerk duwen en ze zitten er in. Dan het deurtje ervoor en klaar! Ik heb er inmiddels wel handigheid in gekregen, het gaat heel snel, zelfs als ze eerst weglopen.

Het opvallende is dat ze na afloop, als ze weer terug zijn in hun hok, niet meer een poosje argwanend naar mij zijn. Dat waren ze vroeger altijd wel toen ik ze nog gewoon met de handen ving. Dit is wel prettig, want ik moet ze beide regelmatig even pakken voor wat vachtverzorging (klitten). Dat gaat nu dus met echt veel minder stress gepaard.

Ik deed ze eerst meestal naar een panelenrennetje naast het hok en dan dreef ik ze in een hoek. Eerst lukte dat maar nu niet meer, ze waren me te slim af... Ik kan het volgens jouw manier proberen als het nog eens nodig is, maar het is dan lastiger als ze beide erin moeten. Wanneer de één erin zit en ik de ander erbij “duw” glipt de eerste er al weer uit. Maar dat is ook een kwestie van ervaring denk ik, ik heb ook niet zo heel lang konijnen natuurlijk.

Oh ja, als ze in het mandje moeten kan ik ze waarschijnlijk wel vangen met behulp van jullie tips hierboven, ik bedoelde met het oppakken voor als ik ze bijv. moet dwangvoeren of in een ander noodgeval. Het leek me handig om te weten hoe het moet😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, eigenlijk niet. Ze was de laatste tijd wel wat zwakker in haar acherhand, maarja, ze was ook de jongste niet meer. 6+ (komt bij Ankie vandaan, dus kan ook ouder zijn) Veder deed ze lekker haar ding. Ze kan ook nooit lang dood geweest zijn, ze was nog slap en niet ijs koud terwijl ze buiten zitten. Haar lipjes waren al wel helemaal blauw. Ik had ze juist vorige week weer gekoppeld, nadat ze tijd apart hadden gezeten na die wond aan haar staart.  Dat ging eigenlijk heel goed, wat gejaag, maar veder geen bijzonder heden en had ze gister dus weer in hun eigen ren gezet...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites