Spring naar bijdragen
Evee

Het konijnencafé - Slowchat konijnen algemeen 2019

Recommended Posts

Op 23-5-2019 at 16:01 zei Evee:

@MichelleloveElmo Wat jammer dat Pietertje zo bang is. Na een jaar zou je inderdaad wel meer verbetering willen zien. Ik weet niet waar hij zo angstig van is? Is het het buiten lopen zonder bescherming boven hem? Als dat het geval is zou je misschien een uitloop met een dakje / plaat er op kunnen proberen? Of is het meer een combinatie van meerdere dingen, waardoor hij zo bang is? 

Geen idee, Maar ze zitten binnen, dus een afdakje is dus zeer onhandig met schoonmaken en het is een panelen ren, dus het moet ook veilig en stabiel zijn. Al moet ik zeggen dat het afgelopen week, twee weken voor zijn doen verbazingwekkend goed gaat. Dus ik kijk het nog maar even aan.

Ik had gister een hardverzakking van Sandy. Die lag op haar zij, maar kon haar niet zien adem halen. En normaal als ze op haar zij lig, ligt de meer languit. Ik haar een duwtje geven, geen reactie, Ik denk s*****  Met bonkend hard duw ik iets harder... Kijkt ze versufd op, om vervolgend beledig op te kijken waarom ik haar in vredes naam wakker gemaakt heb

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei dat is inderdaad schrikken! Gelukkig was het loos alarm!

Brenda had mij vandaag in de stress. Gelukkig eet ze nu weer lekker brokjes en kruiden. Pfew. 

Lastig van Pietertje. In huis is er geen gevaar van bovenaf, dus ging mijn redenering niet echt op. Fijn dat het al wel beter gaat! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Evee:

Ze eet weer! 

Super! Wat een geruststellend.

Je ziet wel vaker plaatjes op Pinterest dat konijnen het leuk vinden om hun baasje een hartaanval te geven door te floppen en dan te gaan slapen. Gelukkig was er niks aan de hand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend viel ze echt aan op de brokken, volgens mij had ze goed honger 🙂 Gelukkig viel het allemaal mee dus. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Evee:

Oei dat is inderdaad schrikken! Gelukkig was het loos alarm!

Brenda had mij vandaag in de stress. Gelukkig eet ze nu weer lekker brokjes en kruiden. Pfew. 

Lastig van Pietertje. In huis is er geen gevaar van bovenaf, dus ging mijn redenering niet echt op. Fijn dat het al wel beter gaat! 

Gelukkig was het bij jou dus ook loos alarm

2 uur geleden zei Konijn Jumper:

Super! Wat een geruststellend.

Je ziet wel vaker plaatjes op Pinterest dat konijnen het leuk vinden om hun baasje een hartaanval te geven door te floppen en dan te gaan slapen. Gelukkig was er niks aan de hand.

Haha, ja, maar opzich van floppen schrik ik niet. Maar was echt de combi van dat ze anders lag dan normaal, ik haar niet zag adem halen en ze ook niet reageerde waar ik van schrok

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gister een appje in de buurtapp dat er een vos gesignaleerd was, 3 huizen van ons huis vandaan. Ben er toch niet echt blij mee. Ik weet dat er vossen voorkomen en zeker waar wij wonen is dit geen verrassing maar maak me dan toch een beetje zorgen als het opeens dichtbij is. De konijnen zitten wel in een overdekte ren maar dan slaat de twijfel toe of het toch wel stevig genoeg is en of een vos zich er niet door kan bijten. Ik weet niet hoe sterk die beestjes zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat de nijntjes weer eten, wat 1 dagje eten al niet voor paniek kan zorgen bij baasjes haha. Oei vossen, die kunnen best groot en sterk zijn volgens mij, snap dat je je daar zorgen om maakt.

Ik ben met de nijners naar een konijnkeuring + inentingsavond geweest.

Ze vonden Muffin heel sterk en gespierd (het ligt dus toch niet aan mij dat ik soms echt gebeukt wordt door haar :') )maar wel een pietsje te dik. Dus toch, ik vind dat zo lastig inschatten bij haar want ze is dus al fors van zichzelf. De nijnenkeurder stelde voor om de bakjes weg te pakken zodra Monster klaar is met eten maar ik ga denk ik toch van de 60 gram voor hun samen naar de 50 gram proberen eerst. Als ik straks op vakantie ben heeft de verzorger van mijn nijnen geen zin om te gaan zitten wachten tot meneer klaar is met eten en dan moeten de brokjes weer in bakjes, wat weer tot Muffin meppen leidt.

Met Monster hebben ze lopen vechten, want die vertikte het om stil te zitten en ging steeds in paniek modus breakdancen, schoppen met de achterpootjes of wegspringen. "Goh pittig konijn dit", nee dat doet ie als je hem beet pakt, normaal is het een zacht eitje. :') Die moest dus uiteindelijk in een plethoudgreep op de rug behandeld worden, arme jongen. Hij was perfect op een paar te lange nageltjes na. En ze vond zijn vacht een hele mooie kleur hebben. Ja, dat het een knappert is wist ik al. En flink in de rui (toch nog vachtpocalypse) dus de keurder zat helemaal onder de haren uiteindelijk.

Moraal van het verhaal, ik ben een trots nijnslaafje. :) Zag wel veel sneue gevallen voorbij komen, langharige nijnen in de klit en kinderen die liepen te schudden en zwaaien met de vervoersmanden (of zelfs kartonnen dozen) waar hun arme nijntjes in zaten. En overgrote deel waren konijnen alleen. En een man helemaal strak in pak met een konijntje, dat was dan weer grappig om te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah nee, die sneue gevallen kan ik echt niet tegen hoor. En hoezo je konijnen (of andere dieren) in een kartonnen doos. Jeetje, ik vind het echt erg dat als je een dier hebt maar er kan geen degelijke vervoersmand vanaf.

Haha, ik zie nu steeds een breakdansend konijn voor me...

Maar de konijnen zijn in ieder geval weer goedgekeurd dus! En dat trotse gevoel herken ik wel hoor :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja mijn monsters zouden zich binnen 10 minuten een weg naar buiten hebben geplast/gevroten/gekrabbeld. Ja zo noemen wij het altijd haha, ik weet niet hoe je het anders moet noemen. Gewoon dat hij hem helemaal flipt (springen, koprollen, loswringen, trappen op 1 plaats al dan niet ondersteboven want omgevallen) zeg maar haha, een vorig nijn van mijn zus kon dat ook heel goed.

Ja, die sneue nijntjes, ik kon alleen maar denken "achossie toch...". Stond achter een vrouw te wachten die de vraag kreeg of haar konijntje weleens groen kreeg, want hij had nogal een slechte vacht dus zag er niet zo gezond uit. Die kreeg dus helemaal niks, alleen snoepjes van de dierenwinkel zei ze. En of er geen maatje bij kon: "Nee want hij vindt andere konijntjes niet lief".

En de boerderij zelf had een stuk of 6+ (kon ze niet eens tellen vanaf een afstandje) konijnen in een hok die kleiner was dan mijn ren die al net groot genoeg is voor mijn 2 nijnen. Ook jammer, maar goed ik was er laatst nog bij één die echt mini hokjes had (ik zou er misschien niet eens hamster in zetten) en dan allemaal alleen dus het kan altijd erger.

Zaten ook wel een aantal gouden baasjes tussen hoor, een dierenarts die luid verkondigde dat ze nog bijna nooit zo'n gezond 9 jarig konijntje had gezien. Ik zag trouwens meerdere oudjes die er echt super uit zagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk hè @Piku, dat de dierenarts zo tevreden is! 

Mijn dierenarts zegt altijd dat ze kan zien dat ze de ruimte hebben, ze zijn lekker gespierd, vooral mijn ram is 'mooi strak'. En van mijn Franse dame zegt ze altijd dat ze die meestal veel dikker ziet. Daar ga ik ook van glimmen hoor!

Ja, die sneue konijntjes soms in de wachtkamer...

Ik kan het niet laten om, als ze vragen wat voor konijn er in mijn reismandje zit, te zeggen; niet een konijn, maar twee konijnen, want 1 konijn is geen konijn. Als je er eenmaal 2 samen hebt gehad, dan wil je nooit meer zo'n zielepiet alleen... Deze twee doen alles samen en knuffelen de hele dag met elkaar. En dan hopen dat er een gesprekje op gang komt.

En zo leuk als er meer mensen zijn die konijntjes gezellig samen, in een ruim verblijf hebben wonen. Want ook dat zie je gelukkig wel! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij thuis was het dat er twee 🐰 en moesten komen. Anders wilden we zelfs geen konijnen. Mijn man kan ook echt niet alleen. Vanwege zijn castratie zijn we er achter gekomen. Hij is veel vrolijker met zijn dame. 

@Bammyflurry @Piku ik vind het sowieso zielig dat sommige mensen ze in hun eentje houden. Als ik ook kijk naar mijn dame. Ze was 1 jaar oud toen ze bij ons kwam. Al een hele trauma opgelopen, slechte vacht, noem maar op. Allemaal omdat mensen denken dat twee dames bij elkaar kunnen. Ik weet ook niet wat voor voer ze heeft gehad, wat voor groente ze kreeg. Bij ons krijgt ze goed voer, lekkere groente en kruiden. Haar vacht glans, ze is wat dikker geworden, vrolijker, nieuwsgierig, rustiger. Wat een beetje rust, goed voer, een mannetje en ruimte kan doen. Vooral voor mij om te zien hoe ze is opgeknapt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De weersvoorspellingen voor zondag zijn inmiddels opgelopen tot 30 graden 😱

Tijd om de icepods in de vriezer te leggen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahhh, ik vind het zelf heerlijk maar wel sneu voor de beestjes. Zondag ga ik naar mijn ouders en ik neem dan een kip mee van de opvang, mijn ouders gaan haar opvangen en aan hun eigen kippen koppelen. Kippie kan niet in de konijnenopvang blijven helaas. Maar dan moet ze dus in die hitte een uur lang in de auto... Even iets verzinnen met een constructie met icepods denk ik om het een beetje koel te houden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vindt die warmte voor mij zelf heerlijk! Hoewel een flinke regenbui ook wel heel welkom zou zijn voor tuin, natuur en landbouw!
Maar voor de meeste dieren is het gauw te warm. Wij hebben zondag een clubdag/clubmatch van de (honden)rasvereniging; een gezellige dag met leuke spelletjes, workshops, keuring enz met onze honden, we kunnen weer gezellig bijpraten met allemaal vrienden en bekenden en er zijn allerlei kraampjes waar heel veel leuke hondenspulletjes te koop zijn.

Voor honden is het ook gauw te warm, maar ik ga er van uit dat er ook nu weer de nodige hondenzwembadjes en tuinslangen klaar staan voor wat verkoeling. Zeker voor retrievers geen straf!

Een kipje vervoeren met die warmte is niet echt fijn @Jamesthebunnybutler. Bij mijn hond zorg ik dat zij, voordat ze de auto in gaat, een beetje nat is, zodat ze het minder snel warm heeft. En ze heeft een koelmat in de auto. Maar een kip of een konijn doe je met nat maken geen plezier. Misschien al vroeg op de dag gaan rijden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, naar voor de beestjes he. Het is echt vervelend, want ik doe daar tot 12:00 vrijwilligerswerk en dan neem ik haar pas mee. Dus vroeg gaan rijden lukt niet helemaal. Nat maken is idd ook geen optie. Ik zorg gewoon dat de auto in de schaduw staat en voor ik ga rijden laat ik m even luchten. En dan idd koelmatjes er omheen leggen ofzo? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arme Lientje, ze is ziek. Heeft koorts en wil daardoor ook slecht eten. Dwangvoer laat ze lopen.... ben dinsdag meteen naar de da gegaan en antibiotica gehad. Ze lijkt een luchtweginfectie ofzo te hebben. Heb nog nooit gehad dat ze daar zo beroerd van zijn. 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mezelf vind ik alles boven de 25 eigenlijk ook te veel. Misschien moet ik maar een paar extra icepods voor mezelf bestellen en daarop gaan liggen 🤪

@Jamesthebunnybutler ik zou idd zorgen dat je een icepod oid klaar hebt liggen. 

Of misschien toch een andere dag kiezen om haar op te halen? Of even rondvragen of je een auto met airco kan lenen. (Toen ik mijn huidige auto kocht was dat eigenlijk mijn enige eis haha)

@Domino wat sneu. Beterschap voor lientje!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Rifca:

Voor mezelf vind ik alles boven de 25 eigenlijk ook te veel. Misschien moet ik maar een paar extra icepods voor mezelf bestellen en daarop gaan liggen 🤪

Wij nemen ze wel eens mee naar het strand om onze drankjes koel te houden haha. Multifunctioneel die dingen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-5-2019 at 09:02 zei Jamesthebunnybutler:

Ahhh, ik vind het zelf heerlijk maar wel sneu voor de beestjes. Zondag ga ik naar mijn ouders en ik neem dan een kip mee van de opvang, mijn ouders gaan haar opvangen en aan hun eigen kippen koppelen. Kippie kan niet in de konijnenopvang blijven helaas. Maar dan moet ze dus in die hitte een uur lang in de auto... Even iets verzinnen met een constructie met icepods denk ik om het een beetje koel te houden... 

Heb je een coolpod? of een koelmatje (verkopen ze in de meeste dierenwinkels ook gewoon, voor honden). Die zijn net wat minder koud dan icepods, koelen als een diertje er op gaat zitten. Die zijn handig in vervoersmandjes, omdat het dan niet zo koud word dat dat een probleem is, maar wel koel genoeg.

En zorg dat het niet te warm is in de auto, maar maak het ook niet zo koel dat het een enorme klap is voor de kip als je weer de auto uit stapt. Zet de climate control dus niet op 18 graden als het buiten 28 is, bijv.

En je zou een waterbakje in het reismandje kunnen hangen, hoeft niet vol, maar net een klein laagje water dat ze kan drinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks! Ik denk dat ze dat bij Knaagspoor wel hebben en anders wordt het een icepod onder de transportbox. Het scheelt dat de voorspelling zegt dat de volle zon er in de middag niet meer is. Daar hoop ik dan maar op. Precies, ik zorg ervoor dat het een acceptabele temperatuur is, maar dat ze geen klap krijgt als ze weer buiten komt. Auto met airco lenen heb ik aan zitten denken idd, maar ik ben zelf niet zo'n held in rijden in andermans auto's. Mocht nu echt blijken dat het te heet voor haar is, dan vervoer ik haar een andere dag. Thanks voor de tips!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren nacht kwam ik thuis na een avondje in de stad (om 02:00) wilde mijn konijn niet komen eten, lag helemaal suf in een hoekje zwaar te ademen en knarsetanden en liet haar urine lopen. Nu is ze wel bekend met EC en is altijd een beetje incontinent gebleven maar toch. Schrok me dood..Dus gelijk wel pijnstilling gegeven en haar buikje gevoeld, die voelde eigenlijk heel erg soepel. Wel een hoop geluiden kwamen eruit. Maar masseren vond ze goed dus dat heb ik even gedaan.

En net vanochtend kwam ze weer aanrennen op het eten.... ik was eigenlijk al voorbereid op het ergste. Zo schrikken is dat!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Morgen weer de da contacten. Het gaat niet goed en we ontdekten een verdikking op haar kaak terwijl die donderdag nog niet te voelen was....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites