Spring naar bijdragen
Evee

Gezien op marktplaats 2019

Recommended Posts

Heb je iets gezien op marktplaats/ een weggeefhoek / online verkoopwebsite en wil je het onder de aandacht brengen van jouw mede-bunnybunchers? Dan is dit de plek!

Het kan bijvoorbeeld gaan om een goedkoop of gratis af te halen mooi konijnenhok, maar ook om advertenties die te vreemd of gek zijn om echt te zijn, of zelfs om dieren in nood.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee wat je bedoelt, ik zal vast iets mis gedaan hebben haha. Renske heeft het volgens mij al aangepast 🙂 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, ik kwam deze advertentie tegen en maakte me er toch wel een beetje zorgen over...

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/konijnen/m1359476900-konijnen.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

"Ze hebben heel veel klitten. Ze zijn niet tam

Maar bijten niet

Anders moet ik ze over straat laten lopen"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Raar verhaal. Zijn lief, goed in knuffelen maar niet tam. En anders moeten ze ze op straat laten lopen? Nooit van een opvang gehoord?

Ik ben bang dat we niet zoveel kunnen doen. Ik wil wel een mail sturen om de konijnenopvangen onder de aandacht te brengen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-1-2019 at 11:10 zei Marjoleink:

In een advertentie van een fokker: " gekuurd voor dikkebuikenziekte". Wat is dat dan? 

Dat is  een bacteriële infectie van de darmen, zie je helaas veel bij fokkers. Het komt vaak voor bij konijntjes die slechte voeding krijgen, te snel over van melk op brokvoer, te veel eiwitten, te weinig vezels en slechte hygiëne.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, zo kun je het helaas wel zien. Het is wel een bacterie, dus in theorie kan elk konijn het krijgen. Met een goede hygiëne, goede weerstand, goede voeding en niet te veel dieren dicht op elkaar, kun je dit gewoon voorkomen. Fokkers geven vaak brokken met weinig vezels, en er zijn fokkers die niet altijd hooi geven. Zo heb ik wel eens gehoord dat een fokker 2 uur voor de konijnen brokken kregen het hooi weghaalde?! Oh en dat je geen water moet geven als je ook groenvoer geeft, want dan krijgen konijnen te veel vocht binnen, waardoor ze diarree krijgen?!?! Nouja, dat soort onzin dingen, zeker bij de oudere generatie fokkers zijn er veel van dat soort rare gewoontes.  Dat helpt niet mee dit soort ziektes te voorkomen. Veel dieren bij elkaar = hogere productie / ze nemen minder ruimte in. Maar als nadeel ook een hoge infectiedruk voor ziektes. Dat is niet alleen zo bij konijnenfokkers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms is het volgens mij maar goed dat mensen hun konijnen weg willen doen, zoals hier:

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/konijnen/m1360103306-teddydwerg.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=android_social&utm_source=android_social&utm_content=vip

Van wege verhuizing 2 teddydwerg konijnen te koop. Mannetje en vrouwtje. Zijn van vorig jaar januari . Ze zijn niet geholpen.daarom zit eentje in de hok en de ander niet. Gaat om en om. Voor paar uren per dag wissel ik het om. Zijn de konijntjes helemaal gewent. Het zijn erg lieve konijntjes. Makkelijk te kammen. Ik hoop dat ik een goed huisje voor ze kan vinden. Mogen met hok weg. Voor de konijntjes wil ik 20 euro per stuk hebben. Hok de kleintje ook 20 euro en de grote 30 euro. Of een goed bod.

Er staan trouwens idioot veel konijnen op marktplaats " vanwege verhuizing geen plaats meer", " de kinderen kijken er niet naar om", " ik heb er geen klik mee", etc...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar goed dat ze niet samen zitten anders komen er nog veel meer "stumpers" op de wereld.
Ik kijk eigenlijk nooit naar dit soort advertenties.
Wel heb ik Koos van marktplaats "geplukt", toen niet wetende dat er veel konijnenleed is.
Ook weet ik dat konijnen eigenlijk minimaal met zijn tweetjes behoren te zijn.
Maar ja, mijn partner vindt 1 konijn genoeg.
Ik heb gepraat wat ik wil maar om daarvoor een echtscheiding te riskeren???

Misschien in de toekomst toch nog een maatje voor Koos?
Zal binnenkort weer eens een balletje opgooien 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou wel leuk zijn! Dat moet toch vast wel lukken, jouw partner overtuigen? Koos heeft al zo een mooi ruim verblijf, dat er toch niet zo heel veel aanpassing nodig is voor een vriendinnetje? 😉  En als er een klein formaat konijntje bij komt eet die ook niet zo heel veel meer dan één konijn. Dan is het net de dierenartskosten (voor inentingen) die wat hoger worden (en castratie, of is koos al gecastreerd?). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van deze advertentie krijg ik ook echt rillingen...

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/konijnen/m1358678283-konijnen-kelder.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Citaat

Konijnen kelder

Uw vertrouwde adres voor de aanschaf voor een konijn
Wij hebben verschillende rassen en met regelmaat een nestje.

Wij leveren verschillende dieren aan dierenwinkels en exporteurs en particulieren . Hierbij kun je denken aan bijna alle dieren die legaal in Nederland gehouden mogen worden. Er is eigenlijk bijna niets dat wij niet kunnen leveren aan onze klanten. Dit is ook gelijk een van de redenen waarom onze klanten bij ons komen

Wij geven op onze dieren daarom ook  garantie
Kom gerust eens kijken
U kunt ons dagelijks bereiken tussen 9.00 en 21.00 uur

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens valt het mij op dat veel fokkers het hebben over "wij geven garantie". Alsof dat een service is, in plaats van een wettelijke verplichting!

Iedereen mag binnen 14 dagen een gekocht konijn terugbrengen zonder opgaaf van reden, ziek of niet. Dan zijn ze verplicht het geld terug te geven. Dat is wettelijk bepaald, dat is je bedenktijd.  Klinkt wel wat raar als het over konijnen gaat, maar voor de wet is daarin geen verschil tussen een bankstel of een konijn.

Er is ook nog een wettelijke garantie die iets vager is, dat bij normaal gebruik iets een normale periode mee moet kunnen gaan. En als dat niet zo is, dan moet de verkoper zorgen dat het "gerepareerd" of vervangen word. Hoe lang dat is en wat er precies onder valt, verschilt per product, ik moet zeggen dat ik niet weet of er al uitspraken zijn over dieren wat dat betreft. Ik denk dat er mbt honden vast al wel rechtzaken over zijn geweest waar periodes in aangegeven zijn.  Bij huisdieren speelt er toch ook een bepaalde emotie mee, wat je bijvoorbeeld bij een tv niet hebt.

Garantie is dus geen keuze van de verkoper, maar een recht van de koper. Daarom is het ook zo belangrijk om je konijn in de eerste week naar de dierenarts te brengen voor een konijnen-APK. Als er dan al blijkt dat er van alles mis is, dan is dat dus zeker de verantwoordelijkheid van de verkoper! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-1-2019 at 09:52 zei Evee:

Overigens valt het mij op dat veel fokkers het hebben over "wij geven garantie". Alsof dat een service is, in plaats van een wettelijke verplichting!

Iedereen mag binnen 14 dagen een gekocht konijn terugbrengen zonder opgaaf van reden, ziek of niet. Dan zijn ze verplicht het geld terug te geven. Dat is wettelijk bepaald, dat is je bedenktijd.  Klinkt wel wat raar als het over konijnen gaat, maar voor de wet is daarin geen verschil tussen een bankstel of een konijn.

Er is ook nog een wettelijke garantie die iets vager is, dat bij normaal gebruik iets een normale periode mee moet kunnen gaan. En als dat niet zo is, dan moet de verkoper zorgen dat het "gerepareerd" of vervangen word. Hoe lang dat is en wat er precies onder valt, verschilt per product, ik moet zeggen dat ik niet weet of er al uitspraken zijn over dieren wat dat betreft. Ik denk dat er mbt honden vast al wel rechtzaken over zijn geweest waar periodes in aangegeven zijn.  Bij huisdieren speelt er toch ook een bepaalde emotie mee, wat je bijvoorbeeld bij een tv niet hebt.

Garantie is dus geen keuze van de verkoper, maar een recht van de koper. Daarom is het ook zo belangrijk om je konijn in de eerste week naar de dierenarts te brengen voor een konijnen-APK. Als er dan al blijkt dat er van alles mis is, dan is dat dus zeker de verantwoordelijkheid van de verkoper! 

Is dat zo? In de detailhandel opleiding leerde ik namelijk dat retourneren een service is van de winkel en in geen geval een recht van de koper. Wel als het gaat om een 'ondeugdelijk product', waaronder dus een ziek dier. Hoe de winkelier dat vervolgens oplost, dmv geld terug, een tegoedbon of omruilen, is in overleg met de klant. Alleen met koop op afstand, dus bijv via internet, kun je binnen 14 dagen de koop ontbinden zonder opgave van reden. Mits het product nog zo is zoals verkocht en niet overduidelijk gebruikt oid. In de winkel kun je een product immers zien, voelen, ruiken, wat dan ook. Via internet kun je dat niet, vandaar dat die wettelijke termijn eraan vast zit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk, de 14 dagen is inderdaad alleen online! Maar het garantie recht, dus dat iets "gebruikt kan worden zoals het bedoeld is" is wel voor alle winkels gelijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Met een ziek dier kun je ten alle tijden terug en moet je een vervangend product krijgen of geld terug/tegoedbon. Wat er dan met het beestje gebeurd, wil ik niet eens over nadenken.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mocht er nog iemand een koppel vlamen zoeken in Zeeland, er staat een koppel op prikbord:

https://www.zeelandnet.nl/prikbord/dieren/knaagdieren/10170891-Koppel_vlaamse_reuzen.html

Citaat

Een koppeltje vlaamse reuzen, het mannetje is pas gecastreerd en ze zijn bijde in goede gezondheid. Wij zoeken een gouden huisje waar ze oud mogen worden, ze zijn samen opgegroeid en gaan dus ook samen weg! Ze gaan alleen naar een nieuw baasje waarvan wij ook zeker weten dat ze daar oud mogen worden en niet op tafel belanden!!!!!! Wij hebben er helaas zelf geen tijd voor en dus krijgen ze ook niet de aandacht die ze wel verdienen. Ze zijn kindjes gewend, ze zijn tam, kunnen opgetild worden en ze groeien buiten op. 
Voor meer info of vragen mag je me een pb sturen 
NIET GRATIS!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En deze, zou hij eindelijk een konijnenmaatje kunnen krijgen?

https://www.zeelandnet.nl/prikbord/dieren/knaagdieren/10154964-lief_konijn_te_koop_.html

Citaat

Bram is een lief gecastreerd mannetjes konijn van bijna 2 jaar. helaas moet ik Bram verkopen omdat hij nu alleen zit. dit was niet altijd het geval, hij had namelijk gezelschap van een cavia maar die is overleden. nu wil mijn moeder geen nieuwe dieren meer, dus wil ik Bram aan iemand verkopen die een vriendje voor hem heeft en waar hij lekker buiten mag zitten want dat is hij nu ook gewend. Bram houd heel erg van geaait en geknuffeld te worden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .