Ga naar inhoud

(Schijn)zwangerschap?


Hanne Pelgrims

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers, 

Ik heb een aantal maanden geleden 2 voedsters gekocht. Sinds enkele weken maakt één voedster een knorrend geluid en vertoont ze agressief gedrag. Dit was voorheen niet. Ik vermoedde een schijnzwangerschap. Ze werd continu nagejaagd door mijn andere voedster. 

Mijn ene voedster maakte steeds een nestje maar dit werd door de andere voedster steeds kapot gemaakt. Nu een maand verder, merk ik opeens dat mijn voedster haar haar uitplukt en in het nestje legt. Moet ik me voorbereiden op een echte zwangerschap (maar dan blijkt dat de fokker me een ram en een voedster heeft verkocht) of behoord dit ook toe een schijnzwanger? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt niet laten controleren of het ook echt 2 dames zijn? Tja, dan zou ik dat toch alsnog zo snel mogelijk laten controleren, of ze nu zwanger is of niet. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Ik weet niet hoe oud de "dames" zijn? Je zal niet de eerste zijn die konijnen met verkeerde geslachten heeft gekregen, helaas.

 

Maar stel dat het wel had geklopt: twee dames gaat vaak niet goed samen als ze volwassen worden, die gaan ook vaak vechten. Dus of de fokker nou goed zat en het een schijnzwangerschap is, of fout zat en je met een nestje zit, je bent in één of meerdere van de vele beginnersfouten getrapt, helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als een van de twee toch een ram blijkt te zijn, meteen bij de voedster weghalen en laten castreren. Mocht er toch een nestje komen en de ram zit er nog bij, dan krijg je 5 weken daarna weer een nestje. Je weet wat ze zeggen over konijnen...

Maar als mijn voedsters schijnzwanger zijn, trekken ze ook hun vacht uit en zijn ze knorrig. Dus nog geen paniek, maar wel goed om inderdaad de geslachten te laten controleren, dan weet je waar je aan toe bent. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie opinie. Onze voedster is intussen bevallen van twee dode babykonijntjes. Het leken mooie, volmaakte babykonijntjes. Ik snap niet goed wat er misgelopen is. Ik neem aan dat het aan ons ligt doordat we dachten dat het een schijnzwangerschap was dat we haar niet apart gezet hebben gedurende de zwangerschap terwijl ze steeds nagejaagd werd door het andere konijn (wat mannetje blijkt te zijn). Ik vermoed dat ze erg veel stress gehad heeft. Jammer dat we een fout beeld hadden van de geslachten... nu heb ik mijn beide konijnen apart gezet. De voedster heeft een hok boven het hok van de ram. Is dit een goed idee? Laat ik ze beter ver uit elkaars buurt of zo snel mogelijk castreren dat ze weer bij elkaar kunnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! Sterkte.

 

Ik zou als het even lukt wel een tweede verblijf aanschaffen en ze wat meer uit elkaars buurt halen. Als ze zo dicht bij elkaar leven kan het zijn dat ze frustratie naar elkaar opbouwen, wat er uit komt op het moment dat je wel weer gaat koppelen, en dan gaan ze vechten. Wat meer uit elkaars geur / zichtveld helpt ze wat neutraler de koppeling in gaan. 

 

Wil je ze allebei laten castreren? Dan zou ik dat tegelijk laten doen. Je moet ze na castratie nog 14 dagen apart houden, in verband met de vruchtbaarheid van de ram. Maar ze hebben zo ook de tijd om te herstellen, voor voedsters is het echt een buikoperatie, het is dus wel zo fijn dat die even weer de oude word voor je aan een koppeling gaat beginnen. Pas in de 3e week na castratie zou ik dan gaan koppelen, op neutraal terrein. 

 

Uitleg daar over staat in dit artikel: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet trouwens niet of het stress is waardoor de jongen overleden zijn. Vaak zie je dat er bij dit soort nestjes ook behoorlijke inteelt is (boer&zus) en dat de moeders ook echt nog te jong zijn om een nestje te krijgen. Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren waardoor het mis is gelopen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie hulp! We zullen pas over 2 dagen onze konijnen ver uit elkaar kunnen halen en vervolgens onze ram laten castreren. Deze prijs is bij de meeste dierenartsen €80-€90. Ik vermoed dat dit een correcte prijs is? Nu zitten ze elk apart maar kunnen elkaar nog zien/ruiken. Ik merk dat ze elkaar niet uit het oog verliezen en al het mogelijke doen om bij elkaar te kunnen. Hopelijk kan dit gedurende enkele dagen geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .