Ga naar inhoud

geen groenten meer?


sokiky

Aanbevolen berichten

muis en pluis krijgen als sinds het begin ik ze heb groenten, science selective en hooi. 

muis is 2, pluis bijna 3. een jaar geleden zijn de darmproblemen begonnen bij mijn konijn.

ik gaf ze toen een heel uitgebreid gamma aan groenten. toen wat soorten geschrapt tot ik enkel nog witloof,andijvie, wortelloof en selderblad en af en toe peterselie gaf. 

toeval of niet, maar bij het geven van selderblad een dag later een konijn met buikpijn. dus de selder ook geschrapt.  vorige maand een konijn met gasbuik na het eten van peterselie.  dus peterselie geschrapt.

momenteel krijgen ze dus nog witlof,andijvie en wortelloof (samen 150 gram groenten voor de 2 konijnen). 60 gram science selective (4 kg konijn samen, dus 15 gram korrel per kg) 

 

2 dagen geleden had muis terug buikpijn,  een maand geleden had ze nog gasbuik gehad. nu was het niet duidelijk wat het probleem was. na het geven van emeprid was ze er snel weer bovenop.  zij is wel het slechts hooi etende konijn van de 2 en is een echte groente eter.

 

maar omdat ik dus zo vaak met konijnen met buikpijn zit vroeg ik me dus af of groenten de boosdoener kunnen zijn?  plakpoep of diarree van groenten hebben ze niet, maar dus regelmatige buikpijn, gasbuik, verstopping, muis had vorig jaar ook last van een overvolle maag die niet leegraakte...

 

misschien door het weglaten van groenten dat ze automatisch wat meer hooi gaat eten?

 

zijn er hier nog mensen die hun konijnen bewust enkel biks en hooi geven?  is dat voldoende voor een konijn? zijn groenten noodzakelijk?

 

ik heb al zo veel dingen geprobeerd... zo  bang dat ik een keer met een dood konijn zit.  tot nu toe was ik er telkens op tijd bij, maar het is toch niet normaal dat ze zo vaak buikproblemen hebben. en ik ben nog zo voorzichtig en stipt in wat ik ze voer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drinken ze voldoende? Wat heb je geprobeerd om ze meer hooi te laten eten?  Zijn er al keutels onderzocht op wormen? Zijn er in het verleden darmproblemen geweest zoals coccidiose of iets dergelijks? Je zou ook eens kunnen kijken of een graanvrije brok verbetering geeft.  

 

In theorie is hooi+biks voldoende. Kies dan wel echt een goede brok en een goed gemengd hooi, met verschillende grassoorten.  Als het niet anders lukt is dat dus inderdaad wel een optie.

 

 

 

In de prakijk is het gezonder en handiger (zeker als ze gevoelig zijn voor gasbuikjes en dan ook lastig eten!) om wel groenvoer bij te voeren. Konijnen zijn van nature folivoren, bladeters, graseters. Maar als het gevolg echt is dat ze darmproblen krijgen, dan zou ik dat wel beperken, dus minder veel en echt alleen hele veilige groenten kiezen. Dus alleen bladgroenten zoals witlof en andijvie, wortelloof, en als je het hebt verse grassoorten. Verder niets. En geen 150 gram, maar minder. Als je uit zou gaan van het voedingsadvies van 5% brok, 5% gezonde snack (=knaaghout etc), 10% groenvoer 80% hooi, dan zit je ook al boven de norm, je zou dan op 120 gram groenvoer uit komen voor de konijnen samen.  Maar minder zou ook kunnen. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

qua drinken hebben ze in hun hok een fles om uit te drinken en in hun ren een waterbakje.  uit de fles wordt niet heel veel gedronken maar ik zie ze wel regelmatig uit het drinkbakje buiten drinken.

het probleem is ook dat muis een veel grotere groenteneter is dan pluis. dus ik geef ze 150 gram, maar in praktijk zal muis er veel meer van opeten dan pluis, dus niet elks 75 gram.  ik had gelezen dat er tussen de 50 en 100 gram groenvoer per kg mag gegeven worden. ze wegen samen 4 kg. ik geef maar 150 gram, dit is nog geen 40 gram per kg. dus dat is toch niet zo heel veel dan?   ik geef nu al echt enkel de veilige soorten zoals witlof,andijvie en wortelloof.  verse grassoorten heb ik hier niet.

zou die 30 gram groenten per dag minder voor 2 konijnen echt het verschil kunnen maken? dat is uiteindelijk toch maar 1 blaadje witloof minder?

 

ik heb al talloze gesprekken met mijn dierenarts hierover gehad, maar zij kunnen me qua voeding toch ook niet echt helpen heb ik de indruk...  volgens hen geef ik qua voeding niks verkeerd. maar toch zo vaak darmproblemen...  zucht...

 

alvast bedankt voor je antwoord! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb alle soorten hooi die je kan vinden al geprobeerd denk ik. pluis eet vrij goed hooi, muis absoluut niet.  zij snuffelt eraan, haalt het overhoop om er dan misschien 1 sprietje uit te zoeken en op te eten. ze hebben hooi in een ruif boven hun wc.  ook leg ik hooi in hun hok bovenop het stro(bodembedekking) het enige hooi dat ik nog niet geprobeerd heb is rechtstreeks van bij de boer. dus dat is het volgende op mijn lijstje.

 

tanden van muis zijn gisteren gecheckt. ze slijten niet mooi egaal af, maar niet in die mate dat ze er last van zou mogen hebben om geen hooi te kunnen eten.

 

pluis zijn keutels zijn bruin van kleur, die van muis zijn pikzwart

 

op wormen nog niet onderzocht

geen coccidiose gehad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de darmproblemen echt voeding gerelateerd zijn. Hoewel veel hooi eten wel het meest belangrijke is. Je doet niets verkeerd qua samenstelling van het menu en geeft aan dat ze goed drinken uit de waterbak. Ik zou eerder de oorzaak van de problemen op medisch gebied zoeken dan op voedingsgebied.  Het lastige is alleen dat het bij konijnen zo moeilijk is om oorzaken van dit soort problemen te achterhalen. 

 

Hoe zien de konijntjes er trouwens uit? Toch niet toevalig lotharinger achtige konijntjes qua uiterlijk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .