Ga naar inhoud

Kamerplanten en groente


Domii

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een aantal vragen waarvan ik twijfel om ze hier te zetten of in het voeding topic. Sorry als ie verkeerd staat 😉

Ik wil graag wat planten in huis gaan neerzetten. Nu heb ik wel een lijst gevonden met veilige planten.

Ik weet nog niet of mijn keuze daar bij zit. Stel ik neem een plant die niet veilig is maar ze kunnen er echt niet bij kan het dan alsnog problemen veroorzaken? Dan bedoel ik bijv door evt stofdeeltjes door huis of denk ik nu te ver? 😳 Uiteraard krijgen de buns ook iets wat ze wel mogen knabbelen.

 

Leggen jullie de groente voor de konijnen eerst uit of geven jullie het rechtstreeks uit de koelkast?

Heb ooit gehoord dat het niet zo goed is voor de darmen als het koud is maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mijn vorige konijn maakte echt niet uit wat ze at of op welke temperatuur dan ook.

Welke groente zijn bij jullie favoriet? Andijvie, witlof, wortel, peterselie en broccoli gaan er goed in. Nu geef ik maar een roosje broccoli weet niet of ze daar meer van mogen. Hoeveel boerenkool mogen ze ong hebben? Wil graag weer eens wat afwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan linkjes naar lijsten met planten:

 

Lijst met veilige planten, die je ook echt als voedsel mag aanbieden:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

Lijst met kamperlanten, niet de bedoeling dat je die als voedsel aanbied, maar niet erg als ze er een keer per ongeluk een beetje van snoepen, dus als er per ongeluk een blaadje in de ren waait oid, dan is het geen probleem bij deze soorten (lijst staat een beetje onderaan in het artikel) 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/


Lijst met giftige planten, ik adviseer je om niets uit deze lijst in huis te zetten als je konijnen hebt, want bij deze soorten is het dus wel een probleem als ze er van eten: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/giftige-planten-voor-konijnen/

 

Wat betreft het aanbieden van groenvoer, nee het is niet goed om het rechtstreeks uit de koelkast te geven. Hier maken wij de groenteschotels als we voor onszelf gaan koken. Terwijl wij koken / eten staan ze op kamer temperatuur te komen en na het eten zetten we de groenteschotels buiten bij de konijnen. 

 

Ik geef eigenlijk altijd een basisgroente in ruime hoeveelheid, een groentesoort waar ze goed tegen kunnen. Dat is hier eigenlijk meestal afwisselend witlof of andijvie, net wat er goedkoper is die week. Daarbij komen dan seizoensgroentes en producten uit eigen tuin. Op het moment zijn de seizoensgroentes vaak koolsoorten. Bijvoorbeeld 2 spruitjes per konijn (ik heb klein/middelmaat konijntjes) of een broccoliroos per konijn, als het een grote is gaat die door de helft. Een klein handje boerenkool of een andere koolsoort, daar ben ik wel altijd wat voorzichtig mee. Verder gaat er dan nog wat bij wat er over is van ons eigen eten of in de aanbieding was in de supermarkt, dat zijn vaak 1-3 andere soorten zoals komkommer, bleekselderij, courgette, wortel, wortelloof, wat sla of spinazie, of nog een tweede koolsoort.  Heel soms iets van fruit erbij als verwennerij 🙂 En gras en kruiden uit de tuin als het er is, brandnetel, goudsbloem, komkommerkruid. munt enz.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de groente eerlijk gezegd altijd rechtstreeks uit de koelkast. Was totaal niet op de hoogte dat dat niet goed voor ze zou zijn, maar moet ook eerlijk zeggen dat ze er nooit klachten van hebben gehad.

 

Bij ons zijn verse peterselie, boerenkool en witlof de grote favorieten. Af en toe een klein stukje broccoli, tomaat of paprika gaat ook prima naar binnen. Qua hoeveelheid heb ik dit per groentesoort opgebouwd. Verse peterselie krijgen ze nu zo'n half bakje met zijn 2en, van boerenkool een flinke hand per konijn en ze delen samen een stronkje witlof per keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .