Spring naar bijdragen
Renske van der Waal

(Kamer)Plantenlijst

Recommended Posts

Hai,

een vraag die hier vast geregeld voorkomt maar na het afstruinen van de bestaande plantenlijsten is mij er eigenlijk nog een hoop niet duidelijk... 

Ik hoop dat hier mensen mij verder kunnen helpen, want ik wil graag een zo natuurlijk mogelijke kooi, die makkelijk wekelijks aangevuld kan worden met verse planten uit eigen kweek. 

Graag zou ik weten of:

- in hoeverre ik tarwe gras nu wel/ niet kan voeren?

Werd me aangeraden door n ervaren verzorger, maar nu las ik op 1 van de lijsten dat tarwe zaad dan weer geen goed idee is??? 

Nu komt het gras uit de zaadjes en staan ze gezamelijk in de kooi. 

Kan ik daarnaast in de kooi zetten: 

Jonge mais planten

graslelie

viooltjes 

Tradescantia (vadersplantje) kunnen hiervan alle soorten/ variateiten?

schildpaddenplantje

Dit omdat ze makkelijk kweken en ik ze al in huis heb.... ivm kosten besparen. 

- welke mossoorten in de kooi kunnen en of de vochtigheidsgehalte van invloed is op de gezondheid van cavia's?
- is er een veilige kamerplantenlijst? 

Hoeveel zou ik ongeveer nodig hebben, om ze uiteindelijk een goede basis te kunnen geven van deze planten voor 1 week, 2 cavia's? 

Groetjes Renske

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat een lijst met veilige kamerplanten voor konijnen (wat naar onder scrollen, het gaat over konijnen in huis):

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Dit is een lijst met planten / groenten / fruit / knaaghout etc wat je echt als voedsel mag aanbieden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

Het punt van veel van de planten die jij noemt is dat ze een beetje tussenin vallen, voor konijnen tenminste, ik weet niet of alles wat konijnen mogen ook echt 1 op 1 over te nemen is voor cavia's.

Met er tussenin bedoel ik dat het planten zijn die je niet als voedsel moet aanbieden, zeker niet in grote hoeveelheden. Het zijn vaak planten die op lange termijn / in grotere hoeveelheden / bij eten over langer tijdsbestek wel voor problemen kunnen zorgen. Maar ook niet direct giftig zijn. Planten die dus eigenlijk tussen echt veilig en echt giftig in zitten.  Die zou ik dus niet in een verblijf zetten bij konijnen. Maar als ze in een tuin met veel planten staan, waar de konijnen vrij rondhuppen en waar ook vele echt veilige planten staan, dan zou het niet zo een probleem moeten vormen. 

Dit is de lijst met giftige planten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/giftige-planten-voor-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .