Ga naar inhoud

Liefste konijntje is veranderd en bijt


catharinaf

Aanbevolen berichten

Hoi bunnybunchers,

 

Ik zou heel graag even mijn verhaal kwijt willen. Ik hoop heel erg dat iemand mij advies kan geven, maar ik wil ook vooral mijn ei kwijt.

 

Ik heb twee konijnen:

- Bloem, een voedster van 9 maanden, 2 maanden geleden gesteriliseerd

- Zoef, een ram van 5 maanden, gecastreerd

 

Het zijn binnenkonijnen, hebben hun eigen hok en als ik er ben lopen ze los. Het was mijn doel om ze altijd los te laten lopen, wat een tijdje goed ging, maar de laatste tijd gaat het helaas iedere keer mis.

 

Hoe Bloem was

Bloem was een ontzettend lief konijntje met een zacht karakter. Kwam altijd naar je toe gehupst en deed haar kopje omlaag om geaaid te worden. Ze kwam op bed en op de bank springen om bij je te liggen. Maar helaas is dat volledig veranderd.

 

Sterilisatie

Eerst begon ze overal te sprayen, na de sterilisatie was dit gelukkig voorbij. Maar toen veranderde ook haar karakter. Nu komt ze niet meer naar je toe om geaaid te worden, alleen als ze denkt dat ze eten krijgt.

 

Nieuw konijn: Zoef

Eindelijk was het tijd voor een maatje. Zoef en Bloem leken het met elkaar te kunnen vinden, ookal was Bloem constant aan het domineren. We zijn nu een maand verder en ze kunnen bij elkaar in het hok, echter staat Bloem het Zoef niet toe om vrij te bewegen. Zoef wacht tot Bloem aan de andere kant van de kamer is en komt dan voorzichtig uit het hok kijken. Ik vind het zo zielig.. Als Bloem hem dan ziet lopen rént ze terug naar het hok om hem in een hoek te drijven. Ze bijt en rijdt hem niet meer, maar hapt wel. Los van deze interactie zitten ze wel veel in het hok tegen elkaar aan.

 

In de rui

Bloem is wel in de rui. Ik weet niet hoe ik kan bepalen hoe erg het is, er vliegen geen plukken door de lucht, maar er zit wel gelijk een laag haren op mijn kleren als ik haar heb vastgehouden. Ik heb met een speciale borstel haar al een paar keer van haren ontdaan om te voorkomen dat ze zich ziek voelt. Ik heb tot nu toe maar 1 drolletje gevonden die met haar was verbonden.

 

Geobsedeerd met eten

Bloem is sinds de komst van Zoef geobsedeerd met eten. Dit is ook de reden waarom loslopen als ik er niet ben niet meer werkt. Niet alleen wordt ze volledig hysterisch als ik eten pak, ze is zelf ook constant op avontuur. Ik zie het gewoon aan haar. Eerst was ze altijd nieuwsgierig en grenzen aan het opzoeken (in de vensterbank springen enzo), maar nu.. nu lijkt haar leven er van af te hangen (wat in haar hoofd waarschijnlijk zo is). Ik kan mijzelf goed voorstellen dat ze zich bedreigd voelt door Zoef en dat ze daarom zich ineens 'zorgen' maakt om eten veroveren. Ze springt zelfs via de bank op de eettafel (ik woon met mijn vriend op 23 m2, dus daar is helaas niks aan te doen) en knaagt aan planten, beeldjes, boeken, kabels, fruit, kaarsen. Ik kan onmogelijk altijd alles beschermen voor als ik wegga.. Ik heb helaas gene aparte ruimtes waar ze zouden kunnen leven. Alleen in de tuin.. maar daar is het nu te laat voor en het leek me juist leuk voor de konijnen omdat ze bij ons binnen meer ruimte hebben.

 

Nieuw gedrag: mij aanvallen

Helaas ziet ze dus nu ook mij als bedreiging. En heel eerlijk.. het maakt me heel verdrietig. Als ik bij haar hok ben komt ze aangerend om naar me te grommen. Als ik doe 'alsof' ik mijn hand uitsteek valt ze aan. Ik ging een meter van het hok zitten en ze kwam op de schoot en beet me in mijn hand. Normaal komt ze nieuwsgierig kijken, maar nu kwam ze gewoon om me te bijten..

Ze doet ook geen binkys meer, ze komt erg chagrijnig en een beetje panisch over.

 

Het enige wat ik me nu kan bedenken is haar territorium zo veel mogelijk accepteren en af en toe voorzichtig Bloem en Zoef een beetje groente of fruit geven met de hand. Om zo hun vertrouwen terug te winnen. 

 

Ik vraag me af: hebben jullie nog andere tips of advies waardoor Bloem zich weer op haar gemak gaat voelen?

En denken jullie dat de verhouding tussen Bloem en Zoef nog zal uitbalanceren? Of moet ik ingrijpen?

 

Bedankt voor het lezen 💕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben allebei een leeftijd waarop ze volop in de puberteit zitten. Karakterveranderingen zijn dan niet vreemd. Ook niet zo sterk als jij bij Bloem omschrijft.

 

Ik heb heel wat voedsters laten castreren, en bij één dame veranderde het gedrag daarna ook nadelig. Ze kon niet meer met andere voedsters samen en kreeg echt een knorrig, nijdig karakter. Beet de gaten in mijn broekspijpen als ik kwam voeren, beet in je voeten als je op teenslippers liep etc. Ik heb met dat konijntje veel clickertraining gedaan. Toen ze dat doorhad en ook rustig eten uit mijn hand aanpakte, kon ik met de clickertraining haar gedrag veranderen van het knorrige als ik aan kwam, naar een soort focus "wat wil het baasje dit keer van mij". Ik gaf de brokjes dan dus als beloning voor simpele oefeningetjes. Na verloop van tijd ging het knorrige gedrag daar mee over en verwaterde het trainen ook wel wat. Ze bleef wel knorrig in de zin van dat ze niet graag opgetild of aangeraakt wilde worden, maar ze accepteerde dat (met wat geknor) wel, het bijten en aanvallen ging dus over. 

 

Eet ze wel goed hooi? Dat helpt vaak ook wel voor de echt op voedsel gefocuste konijnen, heel veel hooi aanbieden, eventueel met wat lekkere dingen er in verstopt. Dan zijn ze lekker bezig met iets waar het niet erg van is dat ze er aan knagen, juist goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .