Ga naar inhoud

Scheef kopje en stuipen


Tyro en Bunny

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Jaren geleden dat ik hier gepost heb. Het ging allemaal zo mooi, de konijnen hadden het goed. 

 

Nu heeft ons lieve Huppeltje ws EC opgelopen. Z'n kopje staat zo scheef dat hij omvalt en hij heeft steeds vaker last van spasmen lijkt het wel. Dan valt hij op z'n zij of rug en verstijft (stuip) en spartelt tot hij weer staat. Af en toe ligt hij op z'n rug en zie ik z'n pootjes spartelen. 

 

Dit begon vorige week. De da heeft hem een prik gegeven met spul uit 3 verschillende flesjes, hij heeft een drankje en tabletjes mee. Kleine die hij de eerste 4 dagen moest en grote waar hij een halve per dag van krijgt. Namen ben ik even kwijt, weet alleen dat een Panacur is.

 

Ik heb het gevoel dat het slechter gaat, zeker niet beter. Maar hij eet nog wel graag.. Drinken kan alleen als ik een bakje voor z'n neus hou. Gisteren en vandaag dronk hij weinig maar eten gaat er heel goed in. 

 

Zonet viel hij tijdens het drinken in het waterbakje, met z'n kopje. Wat een ellende. Het ziet er zó zielig uit. 

 

Ik zal morgen de dierenarts weer bellen want ik weet niet wat ik moet doen. Het is zo ontzettend zielig om naar te kijken maar hij eet nog wel zo fijn. Wat moet ik nou toch doen..? 😟

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een nare ziekte, EC. Veel sterkte & beterschap. De eerste periode is het vaak echt volhouden, het heeft meestal toch eventjes tijd nodig voor het de goede kant op gaat. Het is fijn dat hij nog goed eet!

 

Misschien kun je nog tips & extra informatie halen uit deze links:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

 

en

 

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie. Ik had gisteravond eigenlijk besloten dat dit zo niet langer kon, maar daarna toch bovenstaand bericht gestuurd. Ik bel straks de da wel om te horen wat zij zegt. Heb verder ook niet veel info gekregen dus nog heel veel vragen. 

 

Ik heb hem binnen gehaald en laat hem nu even niet bij de anderen. Ik heb thuis een baby en iemand met een zeer lage weerstand dus vind dit ook een beetje spannend. Daarom laat ik hem niet meer los in de kamer. De eerste dagen wist ik nog niet dat het (bij uitzondering) besmettelijk was voor mensen en heeft hij wel op het kleed gelopen. 

 

Misschien koop ik maar een kleed voor hem zodat hij in de bijkeuken kan lopen. Misschien gaat dat beter dan in het hok, en ziet het er daarom zo naar uit. Hok is ook glad natuurlijk, als het stro opzij ligt. 

 

Heb er de hele nacht slecht van geslapen 😞 Heb nog nooit voor zo'n dilemma gestaan. Als ik erover nadenk dan denk ik 'ach, ik kan dit of dat nog proberen'. Maar als ik hem dan zie spartelen wil ik het hem niet langer aandoen. 

 

Hoe dóen mensen dit, zeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

binnen halen is heel verstandig en zou ik voor elk konijn met EC aanraden. Een konijnenlijf warmhouden kost energie, en een konijn met EC heeft alle energie nodig om de infecties die ontstaan zijn in zijn lijfje te bestrijden. 

 

Het is echt wel heel erg bij uitzondering besmettelijk, ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat iemand het kreeg. De gevallen die bekend zijn, zijn echt gevallen waarbij iemand al zo verzwakt was, dat ze eigenlijk voor alles kwetsbaar zijn. Denk dan bijv. aan mensen die aids hebben. 

 

Een week is kort om al verbetering te zien. Zolang hij nog levenslust heeft en zelf eet, zou ik persoonlijk toch nog even verder strijden. Het ziet er zielig uit, en het toedienen van medicijnen kan lastig zijn (overigens is dat meestal een goed teken, als ze tegenspartelen!) Stel voor jezelf wel een termijn, een grens waarbinnen het beter moet gaan, bijvoorbeeld 3 of 4 weken. Het moet ook geen onnodig lang lijden worden zonder kans op herstel. En dan weet je voor jezelf ook waar je aan toe bent. Het volledige herstel kan wel een stuk langer duren, en het is iets wat bij verminderde weerstand en stress ook weer terug kan komen (vandaar het advies om in dat soort situaties dan preventief panacur te geven). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat nu in de bijkeuken, zou het beter zijn als ik daar de verwarming aan doe?

 

Denk je dat het handig is als ik een stuk tapijt in het hok leg, ipv stro? Ik denk dat hij dan wat meer grip heeft en misschien minder snel valt. Moet hij er alleen niet aan knagen natuurlijk. Misschien doet hij dat ook niet als hij voldoende hooi en hapjes krijgt.

 

Verder heb ik vanmorgen kort de da gesproken. Ik mag de kleine tabletjes herstarten dus die haal ik zo op. Ook raadde ze aan om degene van de opvang waar hij vandaan komt om verpleeg-info te vragen. Zij heeft hier ook veel ervaring mee. Volgens mij zit ze ook op BB 🙂

 

Voor nu ben ik toch wel blij dat hij nog niet opgegeven is, ga ik me meer verdiepen in zijn ziektebeeld en stellen we het behandelplan bij. 

 

Ik waardeer het enorm dat je meedenkt, dank je wel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou in dit geval de verwarming inderdaad aan kunnen zetten, wel rustig aan opbouwen, maar bij de meeste verwarmingen heeft het toch wel wat tijd nodig voor de ruimte echt warm is.

 

Je zou het kunnen proberen met tapijt. Als hij er vanaf blijft kan dat best. Zelf vind ik deze matjes ook handig: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70203400/

Schuiven niet zo heel snel door de anti slip aan de onderkant, op 60 graden wasbaar, nemen vocht op. Zijn al voor veel huisdieren gebruikt hier waaronder een konijn met verlamde achterpoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update!

 

Toen ik hem vanavond zag, zag hij er stukken beter uit! Hij kon weer met z'n snuitje bij het gaas komen en vroeg om lekkers. Had zelfs een oor een stukje omhoog. Zijn kopje is nog scheef maar hij stond weer echt op z'n pootjes en hipte wat door de kooi.

 

Ik wist niet wat ik zag! Hij viel nog wel om hoor, maar echt veel minder heftig. Hij leek het ook niet zo erg te vinden, ook liggend op z'n rug nam hij nog een hapje . Daar moest ik nog wel om glimlachen ook.

 

Misschien toch het kleine pilletje waar hij baat bij heeft. Dat is gisteren dus herstart.

 

Het zou super zijn als hij weer opknapt, er staat zo veel moois te wachten. Ze krijgen een kattenren en dan mag hij lekker bij de groep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je nog steeds 2 x per dag Panacur / Fenbendrops ?

 

Want dit moet je echt een tijd vol houden hoor (wij hebben het enkele maanden gedaan)

 

Wat betreft het drinken in verse groente zit ook veel vocht en als eten makkelijker gaat.

 

Om je een beeld te geven van hoe lang het duur en heftig het kan zijn zou ik je aanraden dit te lezen:

 

 

We zijn nu een jaar ruim een jaar verder en ondanks dat hij nog wel wat heeft (nu te mager) doet hij het meer dan prima en heeft hij een konijn waardig leven en is erg levendig en leuk konijntje

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bedankt voor de reactie, dat had ik even gemist. 

 

Het gaat ontzettend goed met de kleine man. Zijn kopje staat nog een beetje schuin maar verder doet hij het heel goed. Ik heb hem vandaag weer bij de groep gelaten en dat ging uitstekend. 

 

Het zal nu wel wat lastiger worden om de medicatie te geven maar ik ben erg blij dat hij toch zo snel us opgeknapt!

Screenshot_2019-01-11-15-18-20.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .