Ga naar inhoud

E.C. Waar doe ik goed aan?


Aanbevolen berichten

Hoi,

Afgelopen donderdag kwam ik uit mijn werk en zag ik dat mijn mannetje een vies kontje had en door zijn hele verblijf had geplast. Ik zocht er nog niet direct iets achter, dus heb hem schoon gemaakt en met rust gelaten. Toen ik vrijdagavond thuis kwam, zag ik dat hij ook zijn nachtkeutels liet vallen en weer het hele verblijf vol urine lag. Ik zag hem wat gek lopen, dus er ging een belletje rinkelen... Vrijdagavond laat toch nog naar de spoeddienst van de dierenarts gebeld, maar de dierenarts gaf aan dat het geen spoed was en nog wel even kon wachten. Ik aan het twijfelen, had er geen goed gevoel bij. Zaterdagochtend heb ik naar de opvang waar ik vrijwilligerswerk doe gebeld en ben ik meteen gestart met panacur. Sinds gisteren gaat het slechter an is zijn achterhand volledig verlamd. Hij sleept er nu mee. Vanmorgen ben ik naar mijn eigen dierenarts geweest en zij schrok behoorlijk van wat ze zag. Otje heeft een injectie dexamethason gehad en vitamine B en dat krijgt hij morgen en woensdag nog eens. Ik ga verder met een dubbele dosis panacur, pijnstilling en cisaral (keutels worden kleiner). De dierenarts zegt dat als er over drie dagen geen verbetering is, het eigenlijk nodig is om hem te laten inslapen omdat dit geen konijn-waardig leven is. Dat vind ik zeker, maar ik lees en zie ook veel verhalen van konijnen die na een paar weken toch redelijk tot goed herstellen.

 

Waar doe ik nu goed aan? Kijk ik het deze week aan en maak ik dan een keuze of heeft het zin om nog een tijdje door te behandelen? Ik wil hem zo veel mogelijk pijn en leed besparen natuurlijk. Eten doet hij gelukkig nog wel, maar hij kan zich moeilijk verplaatsen en wordt natuurlijk steeds viezer zo. Vanmorgen verstopte hij zich steeds in een doos, nu ligt hij buiten de doos te rusten. Hoe kan ik zien of er verbetering optreedt? Is het minder vaak verstoppen een teken dat hij zich wat beter gaat voelen? 

 

Avast dank voor het meedenken!

Het is overigens mijn eerste eigen konijn dat E.C. heeft, dus ik heb totaal geen ervaring, alleen hetgeen ik in de opvang heb gezien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wat naar voor je. Zelf heb ik ook een konijntje met EC. Wat ik mijn dierenarts me vertelde is dat, wanneer je gaat starten met panacur, je de eerste twee weken mogelijk nog geen verbetering ziet. Hierna is het wel de bedoeling dat je iets van verbetering ziet voor het konijn.

 

Houd ondertussen je konijn voldoende warm, konijnen met EC hebben vaak wat meer moeite om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Zit hij samen met een maatje?

 

Ik zou het aankomende dagen even aankijken, als het konijntje goed eet en drinkt en keutelt kan je het nog even aankijken. Drie dagen vind ik persoonlijk wel erg snel om verbetering te zien. Bij mijn konijntje duurde het zo'n vijf weken, ik ben daarna nog een aantal weken doorgegaan met behandelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik lees ook veel dat het even kan duren. Zo lang hij zelf eet en keutelt wil ik het nog even aankijken, maar niet veel langer dan twee weken. Ik vind dit zo uitzichtloos voor hem. Hij probeert zich te wassen en dat lukt hem niet...

Ja, ik probeer hem warm te houden maar hij gaat steeds op plekken zitten waar geen snugglesafe of stro ligt. Ik heb meerdere schuilplaatsen voor hem. Ja, hij zit met een vriendinnetje. Er is weinig interactie op dit moment vind ik. Ik behandel haar overigens (nog) niet. 

 

Dank je voor je tips...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Renske34:

Misschien toch beter om hem binnen te halen (niet gelijk te warm voor de overgang..), heb je een extra kooi of ren? 

Het zijn konijnen die al binnen zitten, in de bijkeuken. De verwarmig staat aan maar bij de deuren komt er toch wat tocht en hij gaat precies niet op de warme plekjes zitten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Renske34:

Misschien toch beter om hem binnen te halen (niet gelijk te warm voor de overgang..), heb je een extra kooi of ren? 

Even als opmerking: een ziek konijn (met ondertemperatuur / kans op onderkoeling daardoor) mag direct naar binnen gehaald worden,  daar hoef je geen overgang voor te doen. Het warmhouden is dan van levensbelang. Een gezond konijn moet je inderdaad niet zomaar binnen halen, die heeft wel overgang nodig ivm verliezen van de wintervacht. Maar in dit geval niet van belang omdat het een binnenkonijntje is, ik wilde het toch even benadrukken voor eventuele mee-lezers. Tocht (temperatuurschommelingen) zou ik wel zo veel mogelijk proberen te voorkomen bij een ziek konijn.

 

De meeste verhalen die hier voorbij komen hebben toch wel minstens een week of 2 behandeling nodig voor er echt verbetering zichtbaar is. Maar elke situatie is anders. Het is dus lastig om te zeggen waar jij goed aan doet. Ik denk toch dat ik het persoonlijk wel iets langer de tijd zou geven. Maar stel wel een termijn voor verbetering, dat is een prima advies van de dierenarts. Alleen is drie dagen voor een konijn met EC wel erg kort om al verbetering te zien. Ik denk dat ik eerder 3 weken als termijn zou kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Ik vond het ook wel erg kort idd. Ik probeer die drie weken dan aan te houden en daarnaast de grens dat hij in ieder geval een beetje zelf moet blijven eten. De tocht probeer ik met tochtstrips en handdoeken wel te voorkomen, maar er blijft natuurlijk altijd wat koude lucht binnen komen. Hopelijk gaat hij bij zijn snugglesafe liggen. Overigens lijkt hij in gedrag iets te verbeteren: hij verstopt zich niet meer de hele dag, maar ligt ook een soort van relaxed (denk ik) op het kleed. Vanmorgen gromde hij naar mijn voedster die te druk was, dat deed hij gisteren en eergisteren niet meer. Tenminste, ik interpreteer dit maar als verbetering...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt niet verkeerd! Protest is vaak inderdaad een teken dat ze zich wat beter voelen. En ja, het trek hebben in eten, kunnen bewegen en levenslust tonen is zeker belangrijk. Maar het zijn vaak flinke vechtertjes, die EC konijnen. En er komen er ook redelijk wat goed doorheen, zeker als je er op tijd bij bent, dus het is ook niet dat je alle kansen tegen je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat jij ook denkt dat het niet verkeerd klinkt.. Hij komt nu zelfs rustig aangestrompeld als ik het doosje van de snoepjes (papaya) open doe en durft het ook weer uit mijn hand te eten. Hij lijkt ietsiepietsie te bewegen met zijn achterpoten. Nijnen vind ik sowieso echte vechters, je verbaast je soms hoe sterk ze zijn. Bizar ook hoe levenslustig ze zijn en zich kunnen aanpassen aan welke problemen ze hebben. Bedankt weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: het gaat wisselend. Gisteren was de dierenarts voorzichtig positief en wilde ze de behandeling doorzetten. Otje is iig levendig en eet. Vandaag eet hij wat minder helaas, dus ik hoop dat dat komt omdat ik hem wat bij voer tijdens het medicijnen geven. Hij is nog steeds heel incontinent dus moet hem om de dag goed wassen. Motorisch verder nog niet heel veel verbetering, maar we hebben geduld....

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: het gaat moeizaam. Nadat de dexamethason gestopt is, ging het weer slechter. Hij krijgt nu wel prednison. Hij lijkt nu slechter te gaan, heeft geen energie meer, kan zich niet meer verplaatsen. Pootjes liggen nu de hele dag naar 1 kant en ik voel geen spierspanning. Hij eet nog wel wat, maar lang niet genoeg. Hij lijkt sommige dingen niet te kunnen of willen eten en 'stikt' bijna in zijn kruiden. Kauwt heel lang, maar krijgt het niet doorgeslikt en knort een soort van, zijn lijfje trilt tijdens het slikken. Lastig dus. Ik voer hem in ieder geval wel bij en geef hem dingen die hij wel wil eten, vooral rucola en peterselie. Echt heel naar om te zien vind ik het. Toont bij het geven van medicijnen nog veel weerstand. Is het vaak zo dat EC konijnen nauwelijks energie hebben en letterlijk helemaal niks doen behalve een beetje eten dat bij ze wordt gebracht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebrek aan energie wel inderdaad. Maar het niet meer kunnen bewegen en liggen zonder steun? Hoofdje niet goed kunnen oprichten en heel benauwd klinken? Ik vind het nu zo'n lijdensweg voor hem en heb nog maar heel weinig hoop op vooruitgang. Ik voel me er echt beroerd onder, omdat ik er geen ervaring mee heb en het moeilijk vind om te beslissen wat het beste is voor mijn beestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je helemaal. Ik kan ook niet zeggen wat voor jou het juiste is. Als je echt denkt dat het uitzichtloos en onnodig lijden is, dan kun je besluiten hem in te laten slapen. Dat zou niemand je kwalijk nemen. Maar het omvallen en niet rechtop kunnen blijven is wel iets wat heel veel EC konijnen hebben.  Ik weet dat er mensen zijn geweest die het konijn helpen ondersteunen om rechtop te blijven, bijvoorbeeld met een voedingskussen voor baby's of opgerolde badlakens, ergens klem in zetten, bijv in een onderbak van een traliekooi. 

 

Als konijnen het echt benauwd hebben happen ze met de mond open naar adem.  Krijgt hij ook pijnstillers? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat maakt het lastig. Ik denk dat de dierenarts er wel bij kan helpen. Ik heb hem nu inderdaad in een onderbak gezet en laat hem daar tegen steunen, maar hij is aslnog erg onrustig met zijn voorpoten in de weer. Hij likt mijn voedster trouwens nog steeds als ze naast hem komt zitten, vind dat zo aangrijpend eigenlijk om te zien. Hij ademt in ieder geval wel lastig en duidelijk hoorbaar. Hij krijgt nu alleen prednison en daar mag geen metacam of carprofen bij. Hij krijgt wel nog cisaral en methocloral erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Hij ginf vanmorgen zo slecht dat ik zag dat hij niet meer kon. De dierenarts kon het met extra dexamethason nog wel even rekken, maar zij zag ook dat hij zelf niet meer kon. Hij is heel rustig ingeslapen en liet het ook over zich heen komen. Het is echt goed zo, hij was heel erg ver en heel erg slecht.

Dank jullie wel voor de fijne adviezen en tips, dat doet me veel goeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .