Ga naar inhoud

Kale plek boven neusje


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Ons zorgen-konijntje heeft weer eens iets, zo mooi als hij eruit ziet zo zwak lijkt zijn gezondheid te zijn. Afgelopen weekend zijn we een lang weekend weg geweest en bij thuiskomst had Dex een wondje op zijn neus. Heb hem verder gecheckt op plekjes maar niets kunnen vinden, hij krabt niet, geen schilfers dus gokte op een kleine aanvaring met vriendin Bobbi. Wanneer ze Dex wast zet ze af en toe uit speelsigheid haar tandjes wel eens in. Verder is het een ultiem klef koppel dus zie er geen problemen in.

 

To the point. De wond is inmiddels weg maar net constateer ik een kale plek op de plek waar de wond zat. Ik gok zo’n 3-4 mm doorsnede, de huid eronder is egaal en glad, niet rood en ook geen schilfers. Hij gedraagt zich net zo levendig als anders en eet ook goed. Wat kan dit zijn? Las op het forum al iets over veelvuldig wassen, Bobbi doet dat idd wel vaak bij hem op die plek maar dat doet ze al maanden. En er was eerst natuurlijk een wond. 

 

Twijfel een beetje om naar de dierenarts te gaan omdat hij er geen last van lijkt te hebben en ik ook niet meer van dit soort plekjes kan vinden. Benieuwd naar jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks het feit dat blijkbaar niemand thuis is in een situatie als deze toch een update en wederom een vraag!

 

Maandag even contact gehad met de dierenarts omdat de kale plek iets groter wordt. Het ziet er naar uit dat Bobbi het veroorzaakt door veelvuldig wassen. Dex had een wondje, Bobbi wil het verzorgen, heeft waarschijnlijk het korstje eraf getrokken en blijft het nu iets te enthousiast schoon likken. Klopt wel, want ik zie haar vaak bezig op Dex’ hoofd. Oplossing volgens de dierenarts: het patroon doorbreken door ze apart te zetten. Na 2 dagen proberen is dit niet om aan te zien. Ze zijn continu manieren aan het zoeken om samen te zitten dus heb ik ze weer samen gezet. We proberen Bobbi nu te corrigeren wanneer ze Dex wast, maar daar snapt ze natuurlijk geen reet van.

 

Wat kan ik nog meer doen om de kale plek rust te geven zodat de haren terug groeien of dit gedrag van Bobbi te doorbreken?

 

Hieronder de kale plek:

FD6255C2-44D3-41C6-896B-9D2E81D5DC6E.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zie je op die plek kale plekken bij konijntjes die flink tralieknagen. Maar ik denk dat je dat wel gemerkt had. Het wassen is dan inderdaad logischer. Ik zou zorgen dat je Bobbie zo bezig mogelijk houd met andere dingen, nieuwe objecten, dingen verplaatsen, speeltjes. Ik weet niet of het een konijn is wat er interesse in heeft maar anders training / voedselspelletjes doen, dat ze daar moe van raakt en dus niet meer gefocust is op het wassen. Toch blijven dit altijd lastige dingen, waar de oorzaak ook moeilijk van te achterhalen is. 

 

Beterschap voor Dex!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Soms zie je op die plek kale plekken bij konijntjes die flink tralieknagen. Maar ik denk dat je dat wel gemerkt had. Het wassen is dan inderdaad logischer. Ik zou zorgen dat je Bobbie zo bezig mogelijk houd met andere dingen, nieuwe objecten, dingen verplaatsen, speeltjes. Ik weet niet of het een konijn is wat er interesse in heeft maar anders training / voedselspelletjes doen, dat ze daar moe van raakt en dus niet meer gefocust is op het wassen. Toch blijven dit altijd lastige dingen, waar de oorzaak ook moeilijk van te achterhalen is. 

 

Beterschap voor Dex!

 

Hmm, dat tralietrekken gebeurt wel. Is iets nieuws van de afgelopen 2 weken. Zodra ik de keuken inloop denkt hij dat er eten te halen is en hangt hij in de tralies. Maar heb niet het idee dat dit vaker gebeurt dan op deze momenten.

 

Bobbi is helaas niet echt van de spelletjes, het slopen van kartonnen dozen is eigenlijk het enige wat haar echt boeit en had haar al een nieuw exemplaar gegeven ter afleiding. 

 

Ben benieuwd hoe dit afloopt, haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weer een update, want de issue is helaas nog steeds niet opgelost maar ben inmiddels wel een stuk wijzer.

 

Afgelopen maandag naar de dierenarts geweest omdat de plek zich had uitgebreid naar zijn oog, het kale stuk op de foto hierboven was inmiddels wel weer begroeid met nieuwe haartjes. De dagen ervoor zag ik Bobbi wederom heel fanatiek wassen, maar zag ook losse plukken haar in de ren als ik 's ochtends beneden kwam. De kleine dame plukt Dex dus kaal want na uitvoerig onderzocht te zijn kon de dierenarts niets vinden wat op schurft, huidmijt of een schimmel kan wijzen. Aan de ene kant gelukkig, maar aan de andere kant is een aandoening behandelen in dit geval iets simpeler.

 

Sinds maandag zitten ze definitief apart. Bobbi in een ren (eigenlijk iets te klein, maar ze lijkt zich goed te vermaken) en Dex in het oorspronkelijke hok. Eigenlijk gaat dit prima, maar wanneer we ze los laten trekken ze gelijk naar elkaar toe en kruipen tegen elkaar aan. Met als gevolg dat Bobbi uiteindelijk weer begint met wassen en haren trekken. Wat kan ik doen waardoor Bobbi hiermee stopt? De dierenarts wist het ook niet, opperde tea tree oil op Dex zn snoet te smeren omdat Bobbi dat vies zou vinden maar het lijkt me dat Dex dit dan zelf ook binnen krijgt als hij zich gaat wassen?

 

Ik heb ook op het forum rondgezocht naar een reden waarom Bobbi dit doet. Daar lees ik dingen als verveling of een te klein hok. Maar eerlijk? Ze wonen op 5 m2, te klein lijkt me sterk en daarnaast ook dikke pech want heel veel meer ruimte heb ik niet voor ze. De extra ren in huis is ook eerder lastig dan een blijvende oplossing. Daarnaast hebben ze genoeg vermaak in de vorm van kartonnen dozen, wilgentakken, speelballetje met brokjes, veel hooi. Ik weet oprecht niet wat ik moet doen om dit te doorbreken dus ik hoop dat er hier iemand is die dat wel weet, haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .