Ga naar inhoud

Gasvorming in de Darmen


Xamira

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen nacht mijn konijn ''Freek'' nogal appart gedrag zien vertonen. Hij dronk of at niet meer en zat stilletjes in een hoekje. Natuurlijk gingen alle alarm bellen bij mij al rinkelen, maar heb de hele nacht een oogje in het zeil gehouden. Alleen een paar uur geleden begon hij weer met drinken. Ik dacht dat het wel beter ging, totdat ik de meest harde gerommel in een buik hoorde. Ik begon mezelf af te vragen of ik dat was of Freek. Ik kwam er al snel achter dat het gerommel van Freek af kwam en heb met spoed de dierenarts gebeld. Ik ben nu weer thuis met Freek en het bleek daadwerkelijk levensbedreigend te zijn. Ik heb nu meerdere soorten medicatie meegekregen en moet hem nu dwangvoeding geven. 

 

Waarom ik dit bericht typ is eigenlijk om jullie te bedanken. Als ik de gehele nacht google niet was afgestruind en dit forum niet was tegengekomen dacht ik dat het geen kwaad kon en was ik misschien te laat. Nogmaals dank voor jullie adviezen op andere mensen hun berichten! Jullie hebben een leven gered en dat verdiend zeker een schouderklopje.

 

Mocht er interesse zijn dan zal ik zeker jullie op de hoogte houden van Freek zijn herstel .

 

Met vriendelijke groet,

 

Xamira

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap voor Freek! 

 

Zit hij lekker warm? Dat is ook heel belangrijk bij een ziek konijn. Hopelijk knapt hij met medicijnen weer snel op. Leg veilige groenten als witlof, andijvie en/of wortelloof bij hem, dat gaan ze vaak weer als eerste eten. Maar dat heb je dan vast al gelezen 🙂 Peterselie is ook het proberen waard. 

 

Keutelt hij nog?

 

Succes er mee, het is altijd naar als ze ziek zijn. We lezen natuurlijk graag hoe hij herstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update Freek: vandaag al een aantal keer dwangvoer en medicatie toegediend. Net zijn laatse gegeven voor vandaag incl pijnstillers. Leg ik een nieuw bakje voer in zijn kooi begint meneer vrolijk te eten😂 hij heeft nu ook flink wat keutels achter gelaten die goed zijn (qua vocht gehalte en uiterlijk) dus ik denk dat Freek snel weer de oude is. Temperatuur is al weer flink verbeterd. Ik heb een warme fles in zijn kooi gedaan maar daar geeft meneer niks om. 

 

Ik probeer de ruimte waar Freek in verblijft rond de 17°c /18°c te houden zodat hij lekker comfortabel kan rusten. En qua groente is meneer nogal kieskeurig , hij geniet alleen van witlof en heel soms een klein stukje appel. Ik ga hem morgen daarmee een beetje verwennen. (Niet te veel natuurlijk) 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een update: Freek weigert zijn medicatie in te nemen. Ik probeer op elke manier hem gerust te stellen en vast te houden maar meneer vecht terug. Is hier een goede tip voor? Of moet ik toch maar weer naar de dierenarts bellen? Ik krijg op geen enkele manier zijn medicatie binnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een quote van een reactie uit een ouder topic, misschien dat je hier wat aan hebt:

 

Op 22-8-2018 at 17:04 zei Evee:

Er zijn verschillende manieren. Soms vinden konijnen het zelfs zo lekker dat ze het uit het spuitje zo oplikken, of opeten met/vanaf een witlof blaadje en je dus helemaal geen moeite hoeft te doen. 

 

Maar als je wel moeite moet doen, vind ik het het makkelijkst om het konijn even ergens op te zetten, bijvoorbeeld op een tafel. Wikkel het konijn in een handdoek (niet te strak, maar net zo dat ze geen kant op gaan, een bunnyburrito noemen ze het ook wel. Vaak vind ik het handig om een badhanddoek te gebruiken, die om de voorpootjes te vouwen en de handdoek dan verder om het konijn te wikkelen). Ga op een stoel voor het konijn zitten met alle spulletjes binnen handbereik. Als je met z'n tweetjes bent kan één iemand de bunnyburrito vasthouden, terwijl jij beide handen hebt om medicijnen toe te dienen. Ben je alleen dan kan het handig zijn om het konijn met de kont naar je toe te zetten, je armen langs het konijn te leggen en dan de medicijnen toe te dienen. 

 

Ik heb zelf ook een reismand die zowel aan de voorkant als aan de bovenkant open gaat, die gebruik ik ook wel eens om medicijnen toe te dienen als ik alleen ben, omdat het konijn daarin geen kant op kan, en ik er wel van bovenaf bij kan om de medicijnen toe te dienen. Voordeel van die reismand is dat je de konijnen dan niet op hoeft te tillen, maar alleen moet zorgen dat ze zelf gewend zijn in een reismand te stappen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt. 

 

Het spuitje met de medicijnen stop je tussen de lippen, net iets aan de zijkant van de mond, als je het namelijk recht vanaf de voorkant aanbied, dan knagen ze het spuitje uit protest kapot 😉 Je moet eigenlijk mikken tussen de voortanden en kiezen in. Duw niet in 1x met volle kracht de medicijnen er uit zodat het in het strot van je konijn gelanceerd wordt en hij zich verslikt, maar doe het een beetje met beleid (het kan handig zijn eerst even het spuitje zonder inhoud te testen, zodat je weet of het wel of niet stroef gaat).  Soms kwijlt er wel wat langs de kin uit de mond, maar als je dat niet afveegt wassen de konijnen het zelf weg, en krijgen ze het alsnog binnen 😉

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .