Ga naar inhoud

konijntje verkouden?


tsuki&hoshi

Aanbevolen berichten

hoi hoi!

Mijn konijntje niest al een tijdje de boel bij elkaar en heeft ook een vies neusje hierdoor. Nu maken we het wel schoon, maar het lijkt niet over te gaan. Verder heb ik het idee dat ze zich gewoon nog goeld voelt, aangezien ze goed eet en veel beweegt. Ze is al eerder naar de dierenarts geweest vanwege verstopping en ik ben bang dat ze die stress niet nog een keer aankan... Zelf heb ik eventjes voor doktertje gespeeld en gevonden dat ze voor snotjes een antibioticakuur krijgen?? Hierdoor gaan ook alle goede bacteriën dood en dit risico durf ik absoluut niet te nemen... 

 

Zijn er misschien nog mensen die ervaring hebben niezende konijntjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat je toch echt niet aan een dierenarts bezoek en een antibiotica kuur ontkomt. Dat is de enige manier. Snot kan voor konijnen erg benauwd zijn, en zelfs chronisch worden. Dat red je niet met huis-tuin-en-keuken oplossingen. Konijnen ademen alleen door de neus, niet door de mond. Pas als het zo erg is met de benauwdheid dat het niet meer lukt om door de neus te admemen gaan ze met de bek open naar lucht zitten happen. Ik heb het een keer meegemaakt, en dat is echt beangstigend 😞 

 

Niet alle goede bacterien gaan dood door antibiotica, de laatste jaren zit het behoorlijk aan regels om overmatig (en breedspectrum) antibiotica gebruik te beperken. Ideaal is het niet, maar het benauwd hebben is ook niet ideaal. En onbehandeld kan het alleen maar voor meer problemen zorgen, antibiotica is dan toch echt nodig om het te verhelpen.

 

De stress van naar de dierenarts gaan hoort er toch bij, je zit er elk jaar een keer aan vast voor de inentingen, en ook als ze ziek zijn. Wat je kan doen is zorgen dat je jouw konijntje samen met de partner vervoert voor steun. De meeste konijnen vinden dat erg prettig. Zorg dus dat je een reismandje hebt wat groot genoeg is voor een koppeltje. 

 

Wat je ook nog wel zou kunnen doen is vragen of ze gelijk een swab willen nemen, een kweekje van het snot dus, om te laten onderzoeken op welke bacterie soorten het precies veroorzaken. Dan kan gelijk de juiste antibiotica ingezet worden.   Maar veel dierenartsen doen dat pas nadat een eerste keus antibiotica geprobeerd is, als die niet blijkt te werken word er dan pas verder onderzocht. Dat kan werken, maar soms ook niet. Als je dus gelijk zeker wil zijn zou je kunnen vragen of het eerst onderzocht kan worden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De tip van Evee is een goeie, die pas ik ook altijd toe, ik neem altijd beide konijnen mee naar de dierenarts. Ik heb een konijntje die van nature heel relaxed is en ik merk dat het voor de ander dan altijd beter te doen is. Inmiddels draaien ze hun (hand) pootje er niet meer voor om, en gaan ze vanzelf in hun reismand. 

Een benauwd konijn is heel erg naar, dat heb ik vroeger weleens meegemaakt...

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor all reacties! Ik ga maandag maar eventjes met haar naar de dierenarts en hopelijk wordt ze snel beter! Ze is net een jaartje oud en dan al 2 keer ziek geweest. Erg sneu. Het probleem is wel dat haar zusje een hekel heeft aan optillen en totaal niet tegen stress kan. Knorren en knabbelen op de vingers doet ze dan. Lijkt mij ook niet ideaal haar mee te nemen, omdat Tsuki, het patiëntje juist wel kalmer is. Maar zoals er eerder al vermeld is, stress hoort erbij, toch? De inentingen en het andere dierenartsbezoekje heeft ze ook overleefd, hoewel haar zusje nog een dag chagrijnig was van de reis, haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes morgen. Voor de langere termijn is het misschien een goed idee om de konijntjes te leren zelf in de reismamd te gaan zitten,  zodat je ze niet op hoeft te tillen. Scheelt ook weer stress. Niet bij alle konijntjes lukt dat, maar vaak wel. En dat is best handig! 

 

Zelf leer ik het aan door het reismandje zonder deurtje in de ren te zetten met lekkers er in ( kruiden, brokjes of ander verantwoord lekkers, evt eetbare speeltjes). Als het op is pak ik de mand er weer uit. Als je dat zomaar een paar keer per week, of al is het 1x per week doet. Gaan ze in de meeste gevallen de mand als leuk zien en willen ze er graag in.

 

Als ze naar de dierenarts moeten pak je de mand met lekkers er in, doe je het deurtje dicht als ze er in zitten. Laat de mand even staan dat ze rustig kunnen eten en dan de mand optillen en meenemen naar de dierenarts. 

 

Bij mij werkt dat bij de meeste konijnen wel goed. Op één na die het echt niets vind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .