Ga naar inhoud

Advies castratie voedster


arvie

Aanbevolen berichten

Hoi Bunnybunch,

Ik zit al een tijdje te tobben over mijn voedster Suus (4), en of het al dan niet tijd wordt haar te laten castreren. Alleen het lijkt alsof de meningen ernstig verdeelt zijn:
de één zegt doe het absoluut niet, het is een zware ingreep, de ander zegt dat het bij 4 jaar wel verstandig is i.v.m. baarmoederkanker. Er is geen kans op zwangerschap

en ze heeft nooit een nestje gehad. 

Ik moet bekennen dat ik een beetje bang ben om voor advies naar de dierenarts te gaan, ten gevolge van slechte ervaringen met deze praktijk. 

Is het een goed idee om Suus voor de zekerheid te laten castreren? Of is de ingreep te heftig? Als je ervaring hebt met voedstercastratie, laat dan vooral een berichtje achter!
Ik wil de voors en tegens helder hebben voor mezelf voordat ik een keuze maak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een idee om een andere dierenarts te zoeken als je zo'n slechte ervaring hebt met die je nu hebt? Het is zo fijn en belangrijk om een goede vertrouwensband te hebben met je dierenarts. Zelf heb ik mijn voedster laten castreren toen ze een jaar oud was. Ze was binnen twee dagen weer de oude en is goed hersteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is gecastreerd en alles is goed verlopen, zowel de operatie als het herstel. Ik heb eerst ook getwijfeld of ik er goed aan deed, maar heb er geen moment spijt van gehad. Voor de operatie had ze wel wat 'last' van hormoonschommelingen en moest onze ram er telkens aan geloven. Maar sinds de castratie is ze heel evenwichtig geworden. Uiteraard zal het voor elk konijn anders zijn hoe het verloopt. Ik zou daarom ook zeggen, zoek een dierenarts waar je je goed bij voelt. Informeer of het voor jouw voedster aan te bevelen is en vraag ook zeker of de arts ervaring/de nodige kennis heeft.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat veel info over castratie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Ik heb zelf altijd alle voedsters laten castreren en ben ook van plan dat te blijven doen. De kans is naarmate ze ouder worden redelijk hoog dat er baarmoederproblemen gaan ontwikkelen, en ik neem liever het zekere voor het onzekere. De operatie is wel wat zwaar, het is een aardige buikoperatie, maar bij mij zijn nog alle dames daar goed doorheen gekomen (bij mij zijn dat inmiddels denk ik 7 dames). Het is even spannend de eerste dagen na de operatie, zorg dus dat je dan thuis bent en voor ze kan zorgen. Maar mijn ervaring is dat ze met een dag of 3-4 weer goed eten en keutelen zelf. De wond is dan nog niet volledig hersteld natuurlijk, dat duurt wel langer, maar het konijntje is qua gedrag dan weer gewoon de oude. 

 

De operatie is echter nog zwaarder als het moet omdat er al problemen zijn met de eierstokken/baarmoeder. Dan gaan konijntjes flink verzwakt de operatie in en is de kans dat ze er niet goed uit komen een stuk groter. 

 

Ik zou wel een goede, ervaren konijnkundige dierenarts zoeken voor de ingreep (en ook goed navragen dat ze ook de eierstokken verwijderen, dus niet alleen de baarmoeder, zoals bij honden en katten vaak gedaan word). 

 

Hier zie je een verslagje van de castratie van één van mijn dames, Brenda, die vorig jaar gecastreerd is: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/fotoverslag-castratie-sterilisatie-voedster/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee voedsters die gecastreered zijn op 6 of 7 maanden. Ik heb er zeer lang over getwijfeld, want de ingreep is idd aanzienlijk. Maar wij zijn zeer tevreden van onze konijnkundige DA. Wij zijn daar ook nog twee keer terug geweest omdat Luna niet direct wou eten. De Da had er alle begrip voor en heeft vb ook niets aangerekened. Na drie à vier dagen waren ze allebei terug hooi aan het eten. Als je het laat doen, moet je wel rekening houden dat je enkele dagen verlof moet nemen, omdat je je konijntje echt goed moet opvolgen. Hou er ook rekening mee dat je misschien wel moet dwang voeren en zowiezo pijnstiller geven.

 

Een BB lid (ik weet niet meer wie) had het dilemma voor mij zo samengevat: "De kans dat je voedsters baarmoederproblemen allerlei krijgen is vele malen groter dan dat er iets mis zou gaan bij de operatie/het herstel."

 

Ik begrijp dat het zeer zielig is om je konijn bewust even te laten afzien, maar op lange termijn doe je er wel goed aan.

 

Conclusie: zoek een goede DA en laat het niet door de eerste de beste doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is vorige maand gecastreerd. Ze weegt nog geen kilo, was toen 7 maanden en is enorm angstig dus vond het wel een spannend verhaal. Is allemaal vlekkeloos verlopen. Ze was wel enorm bang en heb haar daardoor iets eerder op mogen halen. Eenmaal thuis begon ze eigenlijk gelijk al lekker te eten en heb ik vrijwel niets aan haar gemerkt.

 

Heb haar laten castreren omdat ze zich enorm hormonaal gedroeg. Alles werd onder gesproeid en met een binnenkonijn is dat niet een heel fijne situatie 😉 Dat sproeien is trouwens ook voorbij.

 

Ik zou het je ergens wel adviseren vanwege de baarmoederproblemen die ze kunnen krijgen, maar misschien wel fijn om een konijnkundige dierenarts te zoeken waar je je wel fijn bij vindt. Ik laat mijn diertjes met 200% vertrouwen achter bij mijn dierenarts, dat scheelt al veel denk ik 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .