Ga naar inhoud

HELP konijn nog steeds niet beter?


thirza00

Aanbevolen berichten

Lieve forum-lezers,

 

Ik heb een konijntje genaamd Otje (rammetje), en hij is nu 16 weken, 4 maanden. 

Afgelopen dinsdagavond, liep ik om 18.00 mijn kamer in (hij zit binnen) en toen lag hij in zijn kooi.

Ik dacht, ahw lief hij ligt lekker. vervolgens om 23.00 lag die nog steeds in zij kooi en toen beroerder.

zoals iedereen al kan voorspellen, ging ik net als de meeste op Google kijken voor de oorzaak.

Daar vermoeden ik door bepaalde symptomen een gas-aanval en er stond bij dat het DODELIJK was, dus ik raakte in paniek!

 

De volgende ochtend (afgelopen woensdag) belde ik de dierenartsenpraktijk Meursing, waar ik om 11.15 terecht kon. 

Ze bekeken Otje en vertelde dat die geen gas in zijn buik had, ze had hem 2 injecties gegeven (pijnstillende en een

stimulerende voor de darmen) en een infuus met onderhuids vocht, want Otje was helemaal uitgedroogd (maag-darmstelsel bijna 16 uur stilgelegen).

 

Ze ging in zijn bek kijken en stelde vast dat er weerhaakjes zaten en ze die weg konden halen, de dag erna.

ik kreeg metocloral drops, carprofen drops en dwangvoeding 'recovery plus' mee. 

het was een flink bedrag waar ik van schrok, 84 euro. 

 

Ik ging naar huis, volgde de instructies op gaf hem de dwangvoeding en medicatie.

de volgende morgen hadden we selderie in huis gehaald en gegeven, omdat dat goed was voor zijn vocht.

hij had die dag al wat gepoept, met veel slijm erbij en een enorm sterke geur.

Ik doe de opleiding dierenartsassistent en legde het voor aan mijn coach (dierenarts), die vertelde dat de darmen erg van slag zijn en het daarom zo eruit ziet.

Ik vertelde over de weerhaakjes en ze zei dat die echt weg moesten, anders gaat die dood. 

 

bij Meursing was het 91 euro en onder narcose en dat kon ik niet betalen. 

ik ben toen mailtjes gaan sturen naar dierenartsen in de buurt van mijn huis en kwam uit bij een dierenarts die het voor 20 euro deed zonder narcose

en als het echt niet ging met narcose voor 50 euro.

vanochtend ben ik dus naar hem toegegaan en hij heeft ze weg gevijld zonder narcose, wat prima en goed ging.

wel deed hij vaag en zei het zijn hele kleine weerhaakjes, ik weet niet of dat de oorzaak is dat die nog steeds niet zelf eet en drinkt (wel selderie, wilgenbladeren en een paar hooistukjes).

 

nu kom ik na een heel verhaal bij mijn vraag😁... mijn konijn heeft geen gas in de buik, heeft geen weerhaakjes meer. eet alleen groenvoer en een heel klein beetje hooi.

poept plakkerige poep, maar wel klein en gewoon rond. plast voldoende. krijgt nog steeds medicatie, water ingespoten en dwangvoer. wat is dan de oorzaak dat die niet opgewekt is en weinig eet?

 

wel loopt die moeilijk met de achterkant, hij heeft erg grote testikels hangen (niet gecastreerd of dergelijke). het is er ook nog een beetje vies, ik krijg het niet echt schoon.

ik heb ook kruidenhooi gekocht en dat eet die ook amper. er staat een bakje water en een flesje hangt er, maar hij drinkt nog niet.

 

is het een kwestie van afwachten en uitzieken? of is er iets aan de hand wat ik niet weet. misschien cisaral drops kopen en er bij geven?

heeft iemand een tip of een ervaring. een antwoord is helemaal perfect😃 laat het me dan snel weten!

 

alvast heel erg bedankt!

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dat het konijntje weer de oude word.

 

groetjes Thirza (16)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve forum-lezers,

 

Ik heb een konijntje genaamd Otje (rammetje), en hij is nu 16 weken, 4 maanden. 

Afgelopen dinsdagavond, liep ik om 18.00 mijn kamer in (hij zit binnen) en toen lag hij in zijn kooi.

Ik dacht, ahw lief hij ligt lekker. vervolgens om 23.00 lag die nog steeds in zij kooi en toen beroerder.

zoals iedereen al kan voorspellen, ging ik net als de meeste op Google kijken voor de oorzaak.

Daar vermoeden ik door bepaalde symptomen een gas-aanval en er stond bij dat het DODELIJK was, dus ik raakte in paniek!

 

De volgende ochtend (afgelopen woensdag) belde ik de dierenartsenpraktijk Meursing, waar ik om 11.15 terecht kon. 

Ze bekeken Otje en vertelde dat die geen gas in zijn buik had, ze had hem 2 injecties gegeven (pijnstillende en een

stimulerende voor de darmen) en een infuus met onderhuids vocht, want Otje was helemaal uitgedroogd (maag-darmstelsel bijna 16 uur stilgelegen).

 

Ze ging in zijn bek kijken en stelde vast dat er weerhaakjes zaten en ze die weg konden halen, de dag erna.

ik kreeg metocloral drops, carprofen drops en dwangvoeding 'recovery plus' mee. 

het was een flink bedrag waar ik van schrok, 84 euro. 

 

Ik ging naar huis, volgde de instructies op gaf hem de dwangvoeding en medicatie.

de volgende morgen hadden we selderie in huis gehaald en gegeven, omdat dat goed was voor zijn vocht.

hij had die dag al wat gepoept, met veel slijm erbij en een enorm sterke geur.

Ik doe de opleiding dierenartsassistent en legde het voor aan mijn coach (dierenarts), die vertelde dat de darmen erg van slag zijn en het daarom zo eruit ziet.

Ik vertelde over de weerhaakjes en ze zei dat die echt weg moesten, anders gaat die dood. 

 

bij Meursing was het 91 euro en onder narcose en dat kon ik niet betalen. 

ik ben toen mailtjes gaan sturen naar dierenartsen in de buurt van mijn huis en kwam uit bij een dierenarts die het voor 20 euro deed zonder narcose

en als het echt niet ging met narcose voor 50 euro.

vanochtend ben ik dus naar hem toegegaan en hij heeft ze weg gevijld zonder narcose, wat prima en goed ging.

wel deed hij vaag en zei het zijn hele kleine weerhaakjes, ik weet niet of dat de oorzaak is dat die nog steeds niet zelf eet en drinkt (wel selderie, wilgenbladeren en een paar hooistukjes).

 

nu kom ik na een heel verhaal bij mijn vraag😁... mijn konijn heeft geen gas in de buik, heeft geen weerhaakjes meer. eet alleen groenvoer en een heel klein beetje hooi.

poept plakkerige poep, maar wel klein en gewoon rond. plast voldoende. krijgt nog steeds medicatie, water ingespoten en dwangvoer. wat is dan de oorzaak dat die niet opgewekt is en weinig eet?

 

wel loopt die moeilijk met de achterkant, hij heeft erg grote testikels hangen (niet gecastreerd of dergelijke). het is er ook nog een beetje vies, ik krijg het niet echt schoon.

ik heb ook kruidenhooi gekocht en dat eet die ook amper. er staat een bakje water en een flesje hangt er, maar hij drinkt nog niet.

 

is het een kwestie van afwachten en uitzieken? of is er iets aan de hand wat ik niet weet. misschien cisaral drops kopen en er bij geven?

heeft iemand een tip of een ervaring. een antwoord is helemaal perfect😃 laat het me dan snel weten!

 

alvast heel erg bedankt!

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, dat het konijntje weer de oude word.

 

groetjes Thirza (16)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine haakjes kunnen er ook al voor zorgen dat ze niet goed eten. Ik heb hier ook zo een aansteller zitten, en ik weet dat er meer forumleden zijn met konijntjes die al heel snel stoppen met eten bij haakjes. 

 

Heb je twee ongecastreerde rammen die apart zitten van elkaar? 

 

Ik lees in jouw verhaal toch wel wat dingen die niet zijn zoals zou moeten, toch wat basiszorg en basiskennis die mist. 

 

Als je aan een huisdier begint ben je wettelijk verplicht ook medische zorg voor het dier te regelen. En ja, dat is vele malen duurder dan de aanschaf van het konijntje was. Maar het hoort er echt bij, die verplichting ga je aan op het moment dat je konijnen (of welk huisdier dan ook) aanschaft. Jij kiest voor het dier, het dier kan niet voor jou kiezen. Je bent wettelijk verplicht voor het diertje te zorgen, ook als het ziek is.  Als het moeilijk is om daarvoor een bedrag te sparen en apart te zetten zou je ook eens kunnen kijken of een dieren zorgverzekering een idee is. Hoewel ik het altijd tegen vind vallen wat daar dan binnen vergoed word voor konijnen, en je dus uiteindelijk vaak beter af bent met het sparen van een vast bedrag per maand voor zorgkosten. 

 

Maar wat ik vooral mis in dit verhaal zijn je ouders / verzorgers? Dat iemand van 16 de dierenartsrekening hoog vind snap ik, maar bedragen van 80 en 90 euro zijn niet hoog te noemen als het gaat om dierenartskosten. Ik ben over het algemeen blij als een dierenartsrekening bij medische noodgevallen lager dan 100 euro uit valt. Als een konijn echt ziek is, zit je daar al snel heel ruim boven namelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee hooi,

 

mijn ouders hebben de kosten van het vijlen wel betaald, omdat hun niet zo snel veel geld zouden neerleggen voor een konijn, heb ik gezegd dat het 40 euro was i.p.v. 80 euro. 

 

Otje leeft alleen (en ja ik weet het zijn groepsdieren🙂) totdat ik hem laat castreren. in het begin zat zijn broertje bij hem, maar dat ging helemaal mis en die heb ik teruggebracht. 

 

wij hadden vroeger twee konijnen in de tuin en die waren 15 jaar geworden, nog nooit naar de dierenarts of dergelijke. daarom heb ik nooit geweten dat er zulke complexen kunnen ontstaan bij konijnen en ik medicatie in huis moest hebben, die ik nu wel heb! 😉

ik vind het niet erg om iets neer te leggen voor een konijn, alleen ik vroeg me eerder met deze topic af, wat mijn konijn sneller de oude maakt.

 

Hoe snel werd jou konijn de oude en wat helpt er om dat te bevorderen?

 

trouwens wel bedankt voor je reactie, want zo ben ik toch over meerdere dingen wijzer geworden 🙂

 

Groetjes Thirza

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink jaa, het is wel fijn! hij is ook iets meer op de omgeving gericht. alleen ik ben bang dat het weer verkeerd gaat en het dan mis gaat. de dierenarts zei dat ik moest blijven voeren totdat die weer de oude is.  

 

@Piku maar hoelang mag dat dan? hij moet toch ook hooi tot zich nemen? al laat ik zijn favoriete snoepje zien als test en ruiken, pakt die hem niet. dit houdt toch geen maanden aan? 😞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit op dit moment ook met een niet etend konijn en heb er in het verleden helaas al vaker te maken mee gehad. Ik krijg eigenlijk ook altijd Cisaral mee van de dierenarts. Is een darmstimulerend middel dat net op een ander stukje van het maag darm stelsel werkt dan de Metocloral. Misschien is dat nog iets om na te vragen. Sterkte nog even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gimli ja, ik zat er al over na te denken. want volgens mij is metocloral van de maag naar de darm stimulerend en cisaral van de darm naar buiten. zou je die twee middelen ook samen kunnen gebruiken? 2 x op de dag metocloral en 2x op de dag cisaral? bedankt! 🙂

het vergt wel veel geduld en energie inderdaad! maar komt hopelijk goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die middelen mogen samen gebruikt. Ik geef nu drie x daags zowel metoclaral als Cisaral en 2x daags pijnstilling. Daarnaast vier tot vijf keer per dag dwangvoeren om darmen op gang te houden. Maar dit is advies van mijn dierenarts, zou wel overleggen met eigen arts, die jouw konijn ook gezien heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe lang zoiets mag duren, maar bij mij hielden ze het wel een week of 2 zo uit tot ze weer brokjes aten (wel groenten en dwangvoeding eten dus). Zonder hooi kunnen ze jaren trouwens, weet ik ook uit ervaring.

 

Uiteraard wel een zeer ongewenste situatie want konijnen moeten gewoon hooi eten, maar meteen dood gaan ze dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .