Ga naar inhoud

Puberende voedster


Amoruccio

Aanbevolen berichten

Hallo,

graag zou ik jullie advies krijgen omdat wij op dit moment een beetje radeloos zijn.

 

Wij hebben 2 konijnen; een mannelijk, inmiddels volwassen konijn die we al een jaar hebben en een voedster. Haar hebben we in Augustus als jong konijn gekocht en gekoppeld aan het mannetje. Dit ging na het rangorde bepalen heel goed. Het mannetje was dominant en verder waren het beste vriendjes. Ze likten elkaar, lagen samen tegen elkaar aan enz. 
Nu is onze voedster in de puberteit gekomen en laat ze agressief gedrag naar het andere konijn toe zien. Gisteren waren ze echt aan het vechten, plukken haar eruit en de voedster had een wondje aan haar oor. Vandaag is het wederom gebeurd, waar wij gezien hebben dat de voedster uit het niets uithaalde naar het mannetje. Hierbij heeft hij ook een wondje aan zijn pootje opgelopen. 

 

Nu is mijn vraag wat jullie advies hierbij is omdat wij op dit moment eigenlijk niets anders zien dan haar weg te doen, hoe moeilijk we dat ook vinden. Ik heb contact gehad met de dierenarts, deze gaf aan dat een sterilisatie 140 euro kost en zeker geen garantie biedt dat dit ophoudt. Maar nu heb ik dus ook gelezen dat wanneer twee konijnen eenmaal agressief naar elkaar zijn geweest, dit eigenlijk ook niet zo snel ophoudt. Wij durven ze nu ook niet meer bij elkaar te laten aangezien dit nu al twee keer in 24 uur is gebeurd. We zouden het niet over ons hart kunnen verkrijgen als een van twee ernstiger en misschien wel dodelijk gewond raakt. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Toch steriliseren? Wegdoen? Ze uit elkaar houden voor een aantal maanden? Ik gun ze gewoon allebei een fijn en goed leven, dat hebben ze hier altijd gehad maar ik vrees dat die tijd over is wanneer we ze bij elkaar houden. 

 

Daarnaast heeft het wondje aan het pootje van het mannetje ook even gebloed, wat raden jullie aan om hiermee te doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heel eerlijk heb je niet de meest handige keuze gemaakt qua partner voor jullie konijn. Het is simpel gezegd natuurlijk dat een gecastreerde ram en een voedster de meeste kans maken dat het goed gaat. Maar vaak wordt er dan vergeten erbij te vertellen dat er nog iets is wat veel belangrijker is dan dat - de karakters van de konijnen.

 

Zoals het klinkt uit jouw verhaal onderging de voedster toen ze jong was de aanwezigheid van de ram, omdat ze nog niet sterk genoeg in haar schoenen stond toen. Ik vermoed dat ze jonger was dan 14 weken toen je ging koppelen. Nu ze wel begint met het ontwikkelen van haar karakter, met puberen, pikt ze het allemaal niet meer zo van de ram. En dan gaat het mis. Je bent niet de enige, dit verhaal horen we helaas heel erg vaak op bunnybunch. Dat is ook de reden dat wij mensen adviseren om naar een konijnenopvang te gaan met hun konijn om een partner te zoeken op karakter, en niet zomaar te kiezen wat je zelf leuk vind. Konijnen denken daar namelijk vaak heel anders over. Denk aan het uithuwelijken, dat doen we toch ook niet meer in Nederland? Bij konijnen is het net zo. Eerst even daten en kijken of het klikt, dan pas samenwonen 😉 

 

 

Je hebt denk ik 3 opties:

- Terug naar neutraal terrein, kijken of opnieuw koppelen lukt. Hoewel ik die kans echt heel klein inschat. Zeker als castratie (sterilisatie) geen optie voor je is (het geeft inderdaad geen garantie, daar heeft de dierenarts gelijk in). 

- Naar een konijnenopvang gaan en de voedster een partner laten kiezen die ze leuk vind, en de ram een voedster laten kiezen die hij leuk vind. Je hebt dan dus twee aparte koppels. Twee aparte leefruimtes nodig, van elk minimaal 2 (liever 4 of meer) vierkante meter. 

- Eén van de twee konijnen afstaan bij de konijnenopvang. Je betaalt dan afstandsgeld. Je adopteert dan een passende partner voor het konijn dat je wil houden. Je betaalt dan ook adoptiegeld voor dat konijn. Je neemt dan dus één koppel wat elkaar als het goed is wel leuk vind, mee naar huis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info de link naar het artikel over koppelen, daar staat heel veel informatie in over partnerkeuze, hoe koppelen op neutraal terrein werkt enz:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

En de lijst met konijnenopvangen: 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .