Ga naar inhoud

Ruzie scheur in oor


Willem&Cees

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, ik hoop dat er al mensen wakker zijn, 

 

Gisteravond zijn Cees en Willem voor een vaccinatie geweest en ik kom net in het binnen hok (waar ze dus nooit in de ochtend zitten), en zie Willen met een enorme scheur in zijn grote Duitse hangoor en een klein haakje onder zijn oog (maar oog niet geraakt en dat ziet er niet erg uit). Ik heb nu verband om zijn oor gedaan zodat hij het niet verder uitscheurt en hem in een kooi in de woonkamer. Hij eet en laat zich droog aaien met een handdoek en knort als van ouds (dus heb het idee dat het hem niet heel veel doet). Cees heeft een wondje (gaatje echt) kleiner dan een cm op zijn kont. Ze hebben dus blijkbaar ruzie gehad... verdikkie. 

 

Om 9 uur zijn wij welkom bij de dierenarts en dus ben ik mezelf nu aan het inlezen. Ik lees dat oren gehecht kunnen worden onder narcose en dat antibiotica niet nodig is? Daarnaast hebben ze net een vaccinatie gehad en ik heb echt niet alle vertrouwen in dierenartsen. Gisteren was het ook de hele tijd (ik denk dat.. mogelijk is dat) toen we het over de scheve oren van Cees hadden. Kortom wie heeft hier tips over? Alvast enorm bedankt!  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen. Ik heb niet het antwoord op je vragen. Maar heb je geen vertrouwen in je eigen dierenarts of in dierenartsen in  het algemeen? Heeft je dierenarts voldoende verstand van konijnen denk je? Hier op het forum staat een lijst met konijnkundige dierenartsen, misschien kun je daar eens naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helemaal afhankelijk van hoe, hoe erg en waar het oor gescheurd is, wat de beste oplossing zal zijn. Dat kan alleen de dierenarts bepalen. Soms is het voldoende om het simpelweg zo schoon mogelijk van zichzelf te laten helen, soms moet er gehecht of een stuk oor afgehaald worden. Sterkte straks bij de dierenarts!

 

Zijn het twee rammen, gezien de namen? Daar is helaas grote kans bij dat het op een bepaald moment mis loopt, met elkaar. Heel goed in de gaten houden dus, en er rekening mee houden dat ze uit elkaar moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?

Ik vrees dat je ze nu echt definitief uit elkaar moet houden, want ik las dat ze in augustus ook al eens gevochten hadden en dat het inderdaad twee mannetjes zijn. Je kan ze uit elkaar halen en voor beide een dame zoeken die bij ze past of 1 van de mannen bij een opvang omruilen voor een passende dame? Het is heel sneu, maar zo zijn ze niet gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Huiself, Evee en Marjoleink, 

 

Cees had wat kleine wondjes maar mocht meteen mee naar huis en Willem even geleden opgehaald. Willem zijn oor is grotendeels geamputeerd en hij heeft 2 kleine hechtingen bij zijn oog. Hij is direct gecastreerd (wij wilden hier mee wachten tot in de zomer en dan beide doen (domme keuze achteraf) maar nu hij toch onder narcose moest meteen maar gedaan. Nu blijven ze uit elkaar tot Cees ook gecastreerd is wat pas over een paar weken kan. Laatste kans! En er een weg doen, ik kan niet kiezen... Wel begin ik mij te realiseren dat dit een egoïstische keuze is als het nog een keer (lijkt fout te gaan) dan hak ik de knoop door en vraag ik wederom advies hoe te ruilen voor/met een vrouwtje. Nu heb ik alleen wel twee verminkte konijnen... Cees scheve oren en Willen mist een half oor, hoop dat een ruil nog mogelijk is, en dan heb ik ook nog eisen aan een nieuw baasje! Straks beland hij in de pan bij iemand..

 

Over dierenartsen, ik heb er een gevonden die ik vertrouw maar deze was vanmorgen niet beschikbaar voor de operatie. Je hebt ze niet altijd voor het uitkiezen helaas. Vandaag een dierenarts gejaagd, commercieel en praatte veel in twijfel taal, daarnaast was de rekening bijzonder te noemen. 

 

Enkel nog de vraag of antibiotica echt nodig is? Willem heeft een injectie gehad en we moeten van de dierenarts drie keer terug komen om de 48 uur  (ik las vanmorgen al dat antibiotica niet nodig is) en net bij de dierenarts dacht ik prima. Maar Willem heeft net zijn vaccinatie gehad en enkel 2 hechtingen onder zijn oog (oog in orde), en een stuk van zijn oor af maar geen hechtingen en bloed niet is netjes. Hij eet drinkt en doet nu al weer normaal... En hij was gisteren zoals de dierenarts zei kerngezond! Kortom de vraag: Antibiotica echt nodig? Geef hem wel meloxidyl (pijstiller en ontstekingsremmer) 

;3keer langsgaan en die paar tientjes doen het hem niet hoor, het gaat mij om 3 keer langsgaan en de stress van het reizen voor Willem, weer een injectie met spul... Kortom wat is wijsheid?

 

Nogmaals enorm bedankt voor de reacties en het meedenken!  

 

En ze waren zo lief toen ze klein waren! Zijn ze nog steeds maar och wat een zorgen. 

 

Groetjes, Kim & Marc en een suffe Willem en verwarde Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat klinkt best heftig. Castratie ook gelijk begrijp ik wel, liever dan maar 1x narcose. Ik zou wel zorgen dat de andere ram ook gecastreerd is voor je een nieuwe koppelpoging doet, maar ik denk dat de kans heel klein is dat dit nog goed komt. 

 

Antibiotica helpt tegen bacteriele infecties en ik denk dat het in dit geval voorgeschreven is omdat het om een toch wel flinke bijtwond gaat, en de kans op een infectie dan wel echt aanwezig is. 

 

De vaccinaties zijn om myxomatose en VHS/RHD 1 & 2 te voorkomen. Dat zijn virusziektes die overgebracht worden door muggen en andere stekende insecten, maar je ook aan je kleding mee kan nemen als je in een park of natuurgebied gelopen hebt waar het onder de wilde konijnen voor komt. Dat staat los van de verwondingen en de antibiotica kuur. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen! Hoe oud zijn de mannen nu? Jonge konijnen kunnen vrijwel altijd samen. Pas als ze volwassen worden komen vaak de problemen bij 2 konijnen van hetzelfde geslacht. Bij 2 ongecastreerde rammen is het vrijwel zeker dat ze dan flink gaan vechten. Fijn dat de ene nu meteen gecastreerd is. Waarom kan de andere pas over een aantal weken? 

 

Ik zou ze nu echt uit elkaars zicht, gehoor en reuk houden. Een week of 6 na de castratie zou je nog een laatste koppelpoging kunnen doen op neutraal terrein. Ze zijn elkaar dan een beetje vergeten en de hormonen zijn dan een eind weg. Maar nu ze eenmaal flink hebben gevochten... Grote kans dat het dan, of later, weer escaleert. Wil je dat risico nemen?

 

Ik vind het niet gek dat Willen antibiotica krijgt. Weet je welke hij krijgt? Als je het reizen voor hem vervelend vindt (dat zou ik ook vinden) kan je aan de dierenarts vragen of het antibioticum ook via de bek gegeven mag worden. Dan kan je het ophalen en zelf geven. Maar sommige antibiotica mogen alleen via injecties gegeven worden. Dan is het pech en zal hij toch nog de 3 keer langs de dierenarts moeten om de kuur af te maken. 

 

Heb je de mogelijkheid om 2 aparte koppels te houden? Je zou ze dan ieder een eigen vriendin kunnen geven. Kan dat niet, tja dan ‘moet’ je er toch serieus over nadenken om 1 van de mannen ‘om te ruilen’ voor een voedster... Dat lijkt me ook erg moeilijk. Ik adviseer je dan om naar een goede konijnenopvang te gaan. De ram die je houdt kan dan bij de opvang een voedster uitkiezen met wie het klikt. De ram die je bij de opvang achterlaat wordt door de opvang bij een voedster uitgeplaatst. Ook stelt de opvang eisen aan de huisvesting. Zo ben je er dan zeker van dat beide mannen een eigen vriendin krijgen en een ruim verblijf. Dat is voor beide konijnen veel fijner dan dat ze de rest van hun leven alleen moeten blijven, of vechtend met elkaar. 

Hier vind je een lijst met konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst/

Dat een konijn een stuk oor mist of scheve oren heeft maakt niet uit. Het zijn verder ook prachtige konijnen (al heeft natuurlijk niet iedereen voldoende ruimte voor dat formaat). Ik heb zelf ook een konijn uit de opvang met gescheurde oren en een wipneus (waarschijnlijk in zijn neus gebeten), en ik ben heel blij met hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt voor de reacties! 

 

Evee ivm Cees castratie, de dierenarts gaf aan na een vaccinatie liever even te willen wachten alvorens castreren vandaar een paar weken aangehouden. 

 

Net terug van de tweede injectie antibiotica en Willem maakt het goed. Vanmorgen overleg gehad en wij gaan inderdaad een ander huisje voor Cees zoeken. De dierenarts heeft een oud collega die net een mannetje is verloren en dus hopen wij dat hij en het overgebleven vrouwtjes konijn het met elkaar kunnen vinden. Vingers gekruist!! Het voelt nog steeds onwerkelijk maar nee wij willen het risico inderdaad niet lopen dat ze elkaar weer aanvallen. Dus Cees in het buitenhok en Willem tot Cees een ander plekje heeft bij ons binnen in een binnen hok. 

 

Linappelsien bedankt voor je uitgebreide bericht terug! Hebben het zeker meegenomen en leuk om te lezen dat jouw konijn al heeft hij wat schade ook een liefdevol huisje heeft gevonden. Wij gaan ons best doen om het voor beide zo goed mogelijk te doen... hadden wij een grotere tuin dan waren het er 4 geworden! 

 

Groetjes, Kim & Marc en Willem & Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-12-2018 at 12:11 zei Lienappelsien:

 

Ik vind het niet gek dat Willen antibiotica krijgt. Weet je welke hij krijgt? Als je het reizen voor hem vervelend vindt (dat zou ik ook vinden) kan je aan de dierenarts vragen of het antibioticum ook via de bek gegeven mag worden. Dan kan je het ophalen en zelf geven. Maar sommige antibiotica mogen alleen via injecties gegeven worden. Dan is het pech en zal hij toch nog de 3 keer langs de dierenarts moeten om de kuur af te maken. 

 

 

 

 

Ik gok dat hij Duplocilline krijgt, dat moet inderdaad om de 48 uur via injectie worden gegeven en is het meest effectief tegen abcessen. En die moeten zeker voorkomen worden bij een bijtwond. Dus ik denk dat het even afzien is, maar wel het beste momenteel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal geen makkelijke beslissing zijn geweest. Knap hoor, jullie hebben echt in het belang van de konijnen gekozen. 

 

Fijn dat het goed gaat met Willem!

@Domino ik dacht inderdaad ook aan Duplo, gezien de 48 uur tussentijd. Ik wist niet dat duplo het meest effectief is tegen abcessen. Weer wat geleerd.

Konijnen zijn erg gevoelig voor abcessen, dus goed dat hij het krijgt. 

 

Als je Willem straks met zijn vriendin naar buiten wil doen kan hij nu maar maximaal een dag of 10 binnen blijven. Anders verliest hij zijn wintervacht en kan hij pas in mei/juni weer naar buiten. Als het goed met hem gaat doe je hem het best zo snel mogelijk weer naar buiten. Met zijn wintervacht is het binnen ook erg warm voor hem. 

 

Maar als ik het goed begrijp zit hij ook binnen omdat Cees buiten zit. En Cees moet nog gecastreerd worden en moet daarna nog minimaal 2 weken wachten voor hij naar de voedster van de oud-collega van je dierenarts kan (fijn dat hij daar naar toe mag! Hopen dat het klikt.).

 

Dus die twee tijdlijnen zijn misschien wat lastig te combineren. Hebben jullie daar al over nagedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, 

 

Klopt inderdaad Duplocilline hij heeft nu de derde injectie gehad en in het oor toch nog een beetje onrust dus vrijdag weer. Verders gaat het Willem goed. 

 

Helaas geen plekje voor Cees bij de dierenarts, deze had al een rammetje. 

 

En nee Konijnoloog.. daar hadden wij nog helemaal niet aan gedacht! Bedankt voor het advies! De wintervacht verliezen jeetje. Hij zit hier binnen in een hok van 2 bij 1 meter gewoon om bij te komen. We hebben buiten een heel klushok en een buitengedeelte. Mogelijk dan toch maar een buitenhok erbij en daar Willem in en Cees in het klushok ivm castratie als we dat gaan doen. Het is nu allemaal heel lastig, had zo gehoopt dat die ex collega dierenarts een goed huisje voor Cees zou zijn. Nu twijfel ik toch weer want Cees en Willem zijn nu individueel weer zo lief omdat ze aandacht tekort komen natuurlijk. Nog even tot het weekend goed overwegen wat wijsheid is en misschien de fokster van deze broertjes vragen of zij hierin iets kan betekenen, al woont zij niet om de hoek. 

 

Bedankt wederom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verdrietig dat het zo loopt, maar je bent wel goed bezig nu. Eerlijk gezegd denk ik dat je weinig kans hebt dat ze nog weer bij elkaar kunnen. En zelfs al zouden ze bij een koppelpoging het redelijk goed doen: ik zou het niet meer vertrouwen om ze alleen te laten en zoiets nog een keer mee te maken (of erger). Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Ik heb persoonlijk een zwakte voor afwijkende konijnen, dus ik hoop dat er meer zo denken. Via een opvang zou het moeten lukken.

 

Eerst nog maar even niet aan denken. De wonderen zijn de wereld nog niet uit :-). Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat hij toch niet naar die dierenarts kan!

 

Ik zou hem sowieso niet terug naar de fokker brengen (wat gaat er dan daadwerkelijk met hem gebeuren...?), ik denk dat hij veel beter af is als je hem naar een goede konijnenopvang brengt. Dat hij dan beter terecht komt, sowieso met een vriendinnetje en een ruime ren. 

 

Maar het is wel goed om contact met de fokker op te nemen. Ik vind het eerlijk gezegd raar dat jullie 2 rammen hebben meegekregen. Iedereen met een beetje verstand van konijnen, wat je van een fokker toch wel zou mogen verwachten..., weet dat 2 ongecastreerde rammen op een bepaalde leeftijd gaan vechten. Dat in gedachte hebbende heb ik dus mijn twijfels bij die fokker.

 

Daarnaast is de Duitse Reus ook geen erkend ras, het is een extra grote Vlaamse Reus. Nou heb ik zelf niet zoveel met rassen, het maakt mij niet uit of een dier een bepaald rasstickertje heeft (erkend of niet, en prima als iemand zijn konijn een Duitse Reus, Vosje, Leeuwenkopje of wat dan ook wil noemen), maar het geeft vaak wel iets aan als iemand zegt “Duitse Reuzen” te fokken. Vaak is het een manier om op die manier meer te verdienen dan aan gewone Vlaamse Reuzen. 

 

Ik weet niet om welke specifieke fokker het gaat, dus ik kan er verder geen oordeel over geven, maar ik krijg wel het gevoel dat het niet helemaal klopt. In ieder geval met 2 ongecastreerde rammen uitplaatsen. Voor een fokker is het natuurlijk het makkelijkst om 2 konijnen van hetzelfde geslacht samen te verkopen, want geen kans op nestjes. En de jonge konijnen van hetzelfde geslacht zijn toch ook heel lief naar elkaar? Helaas zitten de baasjes dan na verloop van tijd, zodra de konijnen volwassen worden, met de problemen dat het niet meer klikt tussen de konijnen. Een voedster en een gecastreerde ram gaan vaak beter samen, al moeten die ook nog wel een klik hebben. Het is geen garantie dat op volwassen leeftijd een voedster met élke willekeurige gecastreerde ram samen kan, en omgekeerd (daarom is een goede konijnenopvang ook zo fijn, daar kijken ze ook naar het karakter van de konijnen zodat je een goede match hebt). Maar over het algemeen heb je daar met een voedster en gecastreerde ram wel meer kans op. Maar dat is natuurlijk lastiger te verkopen voor een fokker. Ze moeten dan bij 10 weken uit elkaar ivm vruchtbaarheid. Dan zitten ze een tijdje uit elkaar. De ram moet vervolgens gecastreerd worden. 2 weken na de castratie kunnen ze weer samen, maar moet je je er wel in verdiepen hoe je ze dan weer samen zet (het koppelen). Dat is allemaal ‘gedoe’ en daardoor lastiger te verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .