Ga naar inhoud

Samen in het hok, ruzie in de woonkamer


Baloe&Puck

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

mijn vriend en ik hebben inmiddels een jaar een koppeltje, Baloe (ex-ram) en Puck (voedster). Echter gingen ze 2 weken geleden in de woonkamer vechten met elkaar doordat ze van een hard geluid schrokken. We hebben ze weer op neutraal terrein gekoppeld (badkamer). Hier zijn ze een week verbleven. We hebben een groter hok aangeschaft met daaromheen nog een ren van panelen. Het gaat super goed, ze zitten daar nu al 4 dagen in. Ze wassen elkaar, slapen tegen elkaar aan etc. Vandaag wilden we de volgende stap ondernemen. Namelijk de ren weghalen en het hok open zodat ze weer (zoals voorheen) in de woonkamer los kunnen. We hebben daarvoor alles gepoetst, gedweild etc. Maar dit heeft blijkbaar niet geholpen. Baloe had, net zoals toen ze aan t vechten waren, zijn staartje weer de lucht in en keutelde veel en was ineens weer compleet schichtig naar Puck toe. Waardoor puck weer in de aanval ging door Baloe’s gedrag. We hebben ervoor gezorgd dat het vechten niet doorzette door onze stem te verheffen. Hierna rende Baloe vooral weer bang weg voor puck terwijl Puck rustig gedrag vertoonde maar zodra ze te dichtbij kwam rende hij weg. Maar met zoveel kabaal en angst dat Puck daar weer op reageert. Op gegeven moment ging eentje drinken op de bovenverdieping van het hok en de ander sprong er even later bij en verbleef op de benedenverdieping. We hebben toen het hok weer dicht gedaan. Nadat ze merkten dat ze niet weg konden vertoonde ze weer normaal gedrag. Baloe rende niet meer weg en Puck gedroeg zich zoals de hele tijd al, normaal. Het lijkt dus aan Baloe te liggen. Nu ze weer in het gesloten hok zitten liggen ze weer naast elkaar en is Baloe niet meer bang. 

Weer een super lang verhaal maar hopelijk kunnen jullie ons helpen. We zijn echt radeloos. Hen voor de rest van hun leven in het hok laten is niks... Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze het in de woonkamer ook goed doen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het in het eigen verblijf nu weer goed gaat! 

 

Je schrijft dat er nu een panelenren om het hok zit. Mogen ze daar dag en nacht, dus altijd, in? En hoe groot is die ren? 

 

Als de ren minimaal 2 m2 is zou ik ze voorlopig niet los in de woonkamer laten. Ik denk dat je te snel wilt. Het gaat nu gelukkig weer goed in het verblijf, maar het is waarschijnlijk nog niet een echt stabiel stel. 

En sommige konijnen kunnen er niet zo goed tegen als hun ruimte wisselend is (soms in de woonkamer los kunnen lopen, en de rest van de dag/nacht niet). In dat geval kan het een oplossing zijn om het permanente verblijf te verruimen en ze niet meer los te laten.

 

Voor nu zou ik ze dus in hun verblijf laten, mits dat minimaal 2 m2 is, gerekend op 1 oppervlak, liefst meer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij het advies van lienappelsien, ik denk dat je te snel weer van ruimte wisselt.  Wisselen van ruimte zorgt voor weer een moment dat de rangorde opnieuw bepaald moet worden, dat de hormonen opspelen, dat territorium afgebakerd moet worden. Voor een net weer gekoppeld koppel een hoop onrust dus, waardoor het inderdaad weer mis kan gaan. Zorg dat het hok+ren groot genoeg is voor een koppel, en laat ze daar voorlopig in tot ze echt goed gekoppeld zijn (dan heb ik het dus over 1-3 maanden, niet over een paar dagen). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat gelukkig nu erg goed ja! De reden dat we dachten dat we het wel konden proberen was dat ze tegen de ren aan het duwen waren af en toe als poging ter ontsnapping. Maar eentje is er zelfs al overheen gesprongen, ze mogen dus ook niet los in de ren als wij er niet zijn.

Ik had ook al met het Knaagspoor gebeld, die had hetzelfde advies en die dacht zelfs dat doordat het in de woonkamer is gebeurd, dat daarom het gedrag van Baloe ineens anders wordt, wat meer onzeker.

We laten ze dus nu lekker in het hok + ren. Het rennetje is alleen wel echt te klein dus deze gaan we nog uitbreiden.

Nogmaals bedankt voor de tips! Hopelijk kunnen ze over een paar maanden weer gwn lekker los lopen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .