Spring naar bijdragen
Konijn Olga

Olga

Recommended Posts

Hallo

Sinds maart had ik twee konijntjes. We hebben de konijntjes uit het asiel gehaald zodat we ze een beter leven kunnen geven. Helaas is het mannetje overleden aan een darmobstructie... We hebben er alles aan gedaan om hem er door te krijgen, maar het is niet gelukt.

Nu zit Olga dus alleen. Ze heeft een basishok met een ren. De ren gaat open als we thuis zijn en dan kan ze de volledige keuken gebruiken om te spelen (heeft veel speeltjes!) en te springen.

Momenteel eet ze goed en is ze een gezond konijn. Ze speelt veel, maar ze knaagt op haar tralies... Ik vrees dus dat ze eenzaam is.

Ik ben nu veel aan het opzoeken over koppelen. Olga is of was dominant. Blijft een konijn dominant in iedere relatie of kan dit veranderen?

Ze durft ook wat agressief uit de hoek komen. Toen het mannetje nog leefde, reed ze voortdurend op hem (hij was gecastreerd). We hebben Olga toen laten steriliseren zodat haar hormonen minder zouden opspelen. Toen is het wel gestopt, dat rijden. Naar ons durft ze nu wel grommen en een bijten (niet hard, eerder waarschuwing denk ik). We zijn eigenlijk bang dat het nieuw konijn gaat lijden. Of is het zeker dat het grommen en bijten (naar ons en op de tralies) gaat stoppen als ze een nieuw vriendje heeft?

Het asiel is ook redelijk lang rijden (een uur heen en terug), gaat dat dan niet te veel stress zijn voor Olga? Ik wil echt niet dat ze ziek wordt door de stress.

Zal Olga het nieuwe mannetje dan accepteren in haar hok? Ook al is de koppeling verlopen op neutraal gebied en is het hok dan nog extra goed schoon gemaakt?

Sorry voor al die vragen, maar ik wil echt het beste voor haar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan per koppel wel iets veranderen, niet dat het karakter echt veranderd, maar de match kan anders zijn. Sommige konijnen passen gewoon heel goed als partner bij dominante konijnen. Soms kan het juist goed zijn in een konijnenkoppel dat één konijn duidelijk de "ik ben de baas-rol" op zich neemt. Dat hoeft dus echt geen bezwaar zijn voor de koppeling. Gewoon gaan zoeken naar een leuke partner, dat komt echt wel goed.

Koppelen start op neutraal terrein, de eerste dagen. Dus niet alleen de speed-date. Echt wel even wat langer. Het liefst de eerste nacht minimaal ook. Dan inderdaad het hok goed schoonmaken, de spulletjes er in wat anders dan anders zetten, zo neutraal en nieuw mogelijk maken, en dan verhuis je als het goed gaat het koppel naar het hok van Olga. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sterkte nog.

Fijn dat je haar een nieuw vriendje wilt geven. Het klinkt ook alsof ze eenzaam is. 

De reis en het koppelen is even stressvol, maar dat is korte termijn. Daarna is ze weer gelukkig met een vriendje, dus het is het zeker waard!

Hou je ons op de hoogte?

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .