Ga naar inhoud

Konijn pakt eten niet zelf op na week dwangvoeding


Gimli

Aanbevolen berichten

Vorige week dinsdag heb ik een van mijn konijnen in laten slapen. Haar partner is direct daarna gestopt met goed eten. Op vrijdag at ze helemaal niet meer en zijn we naar de dierenarts geweest. Ze heeft injecties gehad met metacam en metacloral en thuis zijn we gestart met dwangvoeding en cisaral. Pijnstilling en Cisaral door blijven geven, evenals dwangvoeding. Zaterdag nieuw maatje gehaald, omdat medische oorzaak stoppen met eten niet kon worden gevonden. Koppeling leverde wat veel stress op voor dit moment (1 dag geprobeerd, maar ademhaling bleef te hoog), dus ze staan nu naast elkaar en dit gaat prima. Het eten alleen nog steeds niet. Maandag at ze redelijk veel kruiden (basilicum en pepermunt). Maar sinds gisteren opeens niks meer. Telefonisch overleg gehad met dierenartsassistent en die gaf aan dat zij niet veel konden doen en dat ik zo door moest gaan. Wel nog metacloral erbij gestart. Ik word zo langzamerhand een beetje wanhopig. Wil ontzettend graag dat ze er boven op komt, maar heb geen ideeën meer. Ze heeft keus uit van alles om te eten: andijvie, sla, peterselie, basilicum, pepermunt, drie soorten hooi, brokjes, pitjes etc. De dwangvoeding gaat er wel redelijk in, maar hoe lang kan ze het hier op volhouden? Ze is niet extreem lusteloos en heeft nog kracht in haar lichaam. Zit wel vooral in een hoekje, maar wast zich nog af en toe. Tijdens eerdere gasaanvallen wilde ze echt helemaal niks meer en oogde ze zieker, maar dat ging wel sneller over. Wellicht dat hier nog experts zitten met een goede ingeving of soortgelijke ervaringen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand? Iemand ervaring of ze het na lange tijd dwangvoeren toch nog weer zelf kunnen oppakken? Situatie nog steeds hetzelfde. Gisteren nog een keer naar de dierenarts geweest en voor de zekerheid zijn er ook foto's gemaakt, maar daar was weinig op te zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem nooit gehad. Als er een konijntje alleen zit na overlijden van een partner probeer ik ze altijd zo snel mogelijk opnieuw te koppelen, afhankelijk van hoe het met het konijn gaat. Meestal merk je snel genoeg wanneer ze weer aan een partner toe zijn. Zou het niet beter met haar gaan als ze weer een nieuwe partner zou hebben? Ik weet alleen niet of ze nu niet te zwak is om te koppelen?

 

Waar is de vorige partner aan overleden? Kan het zijn dat er meer speelt dan alleen een gasaanval? Is haar gebit al nagekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment durf ik de volledige koppeling nog niet goed aan, omdat ze verzwakt is. Ze hebben vorige week zaterdag wel bij elkaar gezeten, maar dit leverde toen duidelijk teveel stress op voor het moment. Heb haar dus binnen 5 dagen geprobeerd te koppelen, nadat medische oorzaak niet eten was uitgesloten. Of ze er toen aan toe was weet ik niet, maar hoopte dat ze dan weer wat zou gaan eten. Ze zitten nu direct naast elkaar. Pluche los en Dino (de nieuwe) in een ren in de huiskamer enkel gescheiden door gaaspaneel. Dit gaat prima. Ze liggen geregeld vlak bij elkaar. Toch eventueel verder koppelen dan? Probleem is dat de neutrale ruimte alleen al stress oplevert voor haar. Ze zitten nu dus gewoon weer in de huiskamer, waar ze altijd zit. 

 

Vorige partner was tien jaar en in laten slapen aan combinatie factoren, maar geen acute ziekte. Hij had zwaar artrose, waarvoor hij al op de metacam stond en werd benauwd ivm beginnende longtumor. De benauwdheid was niet te behandelen zonder de pijnstillers te stoppen en dat was geen optie meer. 

 

Gebit is nagekeken, longen (in verband met mogelijk tumoren), maag en darmen (foto's). Gas viel mee, geen verstopping, alleen te lege maag en vrijwel stilliggende darmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .