Ga naar inhoud

Konijnen eten minder biks


Romeny Smit

Aanbevolen berichten

Heeey, ik heb 3 konijntjes ( 1 staat gezellig bij mij op de kamer en de andere 2 staan bij mijn broertje.) wat mij op valt is dat ze minder biks tot geen biks meer eten. Ze eten gewoon hooi en snoepjes. Hun gedrag is ook niet veranderd, ze zijn nog even druk als altijd. Ze zijn ook niet dunner geworden. Ik heb het gevoel juist ietsje dikker. Ze kuitelen allemaal goed. Kan dit aan het weer of iets liggen, of is het iets ergs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik geef ze elke avond ieder 1 zo’n knabbel stickie. Voer krijgen ze gewoon in een bak, ze krijgen niet een bepaalde hoeveelheid. Maar heb niet het gevoel dat ze te dik of te veel eten. Gewicht geen idee. Ik heb ze in ieder geval nu gemengd gegeven. Ze eten wel het voer daarvan alleen het biks niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei. Dat klinkt niet als een gezond menu voor de konijnen. 

 

Het hoofdvoer van konijnen is hooi. 80% van wat konijnen op een dag eten moet hooi zijn, ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag. Daarbij mag je dan verse groenten geven (wel aanleren om het te eten!), dat mag ongeveer 10% van de dagelijkse voeding zijn. Dan 5% geperste brokken (dus niet gemengd voer, juist die biks is het gezonde!). Dan blijft er nog 5% over, wat gezonde snacks mogen zijn. Denk dan aan gedroogde kruiden, wat knaaghout, een eetbaar speeltje, of enkele snoepjes. Maar een knabbel stick, als dat is wat ik denk dat het is, en dat dan ook per dag, dat is echt veel te veel. 

 

Het is misschien niet wat je wil horen, maar het menu dat je ze nu geeft, met gemengd voer en dagelijks een knabbel stick, dat is alsof ze elke dag bij de mcdonalds eten.

 

Meer infomatie over juiste voeding voor konijnen staat in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

Een gezond konijn begint echt bij gezonde voeding. Bij konijnen kun je zo ontzettend veel gezondheidsklachten voorkomen door ze de juiste voeding te geven, en de ongezonde dingen echt te beperken. Dat is echt de investering qua tijd en geld waard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .