Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk / jaarwisseling


Evee

Aanbevolen berichten

Het duurt nog een maand, maar omdat het verstandig is er wel op tijd over na te denken, deel ik dit artikel toch alvast op het forum:

 

Konijnen en vuurwerk:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-en-vuurwerk/

 

Wil je dingen aanpassen tijdens / rond de jaarwisseling, zoals de konijnen tijdelijk verhuizen, dingen veranderen of aanwennen, dan kun je daar beter op tijd mee beginnen!

 

Gelukkig hebben niet alle konijnen er veel last van. Een maatje om tegenaan te kruipen helpt natuurlijk ook goed. En op sommige plaatsen begint het in de dagen voordien als rustig met knallen, zodat de konijnen er wat rustig aan wennen. Maar het kan behoorlijk verschillen afhankelijk van waar je woont, hoe erg het (illegale)vuurwerk daar is en hoe stressgevoelig je konijnen zijn.

 

Zorg in ieder geval dat er geen vuurwerk in het konijnenverblijf kan komen, dat de konijnen zich veilig en prettig voelen in hun verblijf en let op als je gaat verplaatsen dat je niet last-minute te veel stress of problemen met de wintervacht veroorzaakt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar wij wonen word gelukkig zo weinig vuurwerk afgestoken, en alleen aan de weg kant (de konijnen zitten in de achtertuin, waar ook weer achtertuinen aan grenzen), dat ze er weinig tot geen last van hebben. Een paar keer een extra controle met oud en nieuw is genoeg.

 

Ik blijf wel altijd thuis voor de huisdieren met de jaarwisseling, ik zou toch niet lekker zitten als ik bij een ander was. Naast konijnen hebben wij ook katten, een kipje en een hond. Gelukkig zijn ze er allemaal wel vrij rustig onder. 

 

Nou zijn ze van de afgelopen verbouwing ook heel wat geluiden en knallen gewend haha, ook daar gaven ze echt niet om trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had Bloempje en Caramel vorig jaar rond deze tijd nog niet, dus ik weet niet of ze het eng vinden. Ze zijn wel een beetje schrikachtig, soms als er een deur dichtklapt van een auto staan ze met de oortjes gespitst klaar om naar boven te sprinten... Maar dit jaar gaan wij met oud en nieuw op vakantie en we brengen ze dan naar een vakantieopvang, waar het een stuk rustiger zou zijn dan hier. Dus dat is wel fijn voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijn nijners vorig jaar nog niet. Monster kennende gaat hij de halve avond zitten stampen en Muffin steekt denk ik af en toe d'r oortjes verward omhoog (waarop ik zeg 'Muffin je bent een hangoor, doe je oren naar beneden!').

 

Mijn vorige nijnen zaten buiten en die vonden het echt niet leuk, kwam ook regelmatig vuurwerk in de tuin en boven op het hok. Needless to say kwamen die de hele dag niet uit hun nachthokje haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de eerste Oud en Nieuw in ons nieuwe huis en we hebben hier tot nog toe nauwelijks vuurwerk gehoord. Ben ik erg blij mee moet ik zeggen! Hiervoor woonden we in hartje centrum en dat was maandenlang Oud en Nieuw, bij wijze van spreken. Officieel mocht er in onze oude straat geen vuurwerk worden afgestoken vanwege de naastgelegen kinderboerderij, maar er schoot toch zo nu en dan een verdwaalde vuurpijl door de tuin. Maar nu in het nieuwe huis is het dus knalvrij en krijgen de konijnen er gelukkig weinig van mee 😉  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou gisteren een vuurwerkshow op steenworp afstand van mijn huis (woon in het centrum). Na een half uur ging er bij Muffin 1 oortje omhoog van "hoorde ik nou wat?" en Monster zat een beetje naar het raam te staren denkend "ik hoor en zie iets maar ik weet niet wat...". Niet eens een stamp concert. :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Desiree, ik heb je topic even verplaatst naar Gedrag. Hebben je konijnen nu al last van vuurwerk, of waren ze vorig jaar erg bang? Ik laat de mijne gewoon buiten maar zij hebben er geen moeite mee en hun verblijf is volledig af te sluiten ivm gevaar. Je moet even de afweging maken of ze meer gestresst raken van het vuurwerk of van de plotselinge wissel van verblijf.

 

Er is trouwens ook een topic en artikel over, misschien kan je die doorlezen: 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je bericht. Dit is het eerste jaar met vuurwerk ze zijn net 7 mnd oud. Toch maak ik me zorgen omdat de voedster bij het slijpen met een slijpmachine hele hoge geluiden maakte en ze zich toen als dood liet neervallen, heb toen meteen gehandeld om de voedster op te pakken en te troosten, dit leek te helpen, maar ze is wel bang van dat soort geluiden. Vuurwerk is natuurlijk iets anders. Ik zal hoe dan ook tijdens het vuurwerk bij ze buiten blijven om te observeren. Maar ik zou graag een prettigere oplossing willen omwille van de beestjes. Nu reageren ze best wel gestrest en wat angstig als ze in de tuin loslopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Desiree Dijksterhuis Hoe gaat het nu met ze, met de knallen die er nu al zijn?

 

Over het algemeen voelen konijnen zich het meest prettig in de bekende omgeving. Nu het hok naar binnen verzetten geeft op zich dus al een hoop stress. Als het dan ook nog naar een verwarmde ruimte is, dan is er ook nog kans op oververhitting. 

 

Moet je je voorstellen dat je iets moet gaan doen dat je heel spannend vind, bij een temperatuur van 20 graden, met je winterjas, sjaal, muts en wanten aan. Dan zweet je je verloren! Maar konijnen kunnen niet zweten en alleen warmte via de oren verliezen. Plus dat plotselinge temperatuurschommelingen een dip in de weerstand geven, waardoor ze vatbaarder zijn voor ziektes. 

 

Je moet dus heel goed overwegen waar je goed aan doet. Laat je ze op hun eigen plek, en maak je die vuurwerk proof? Dat is vaak de beste keuze. Dat ze een prettig schuilhok hebben waar ze samen in kunnen kruipen. Dat geeft dan toch de kortste stressperiode. 

 

Is dat echt geen optie? Als het echt extreem is bij jullie met vuurwerk zou ik ze eerder in een schuurtje / tuinhuisje / bijkeuken / onverwarmde slaapkamer waar het raam overdag open heeft gestaan en de verwarming uit is. Of soortgelijk. Dus niet in een verwarmde ruimte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet natuurlijk niet hoe erg het geknal bij jullie (al) is, maar ik doe niet zo veel eigenlijk. Mijn konijnen zitten buiten, in de tuin en blijven daar ook. Ze blijven in hun eigen hok, waar ze de weg naar de schuilplekken feilloos weten mochten ze schrikken van vuurwerk. Hoewel het mij meevalt hoe ze op knallen reageren hoor. Meestal gaan ze gewoon door met waar ze mee bezig zijn. Vlak voor middernacht krijgen ze nog even een handje vol vers hooi als afleiding.

Ik zou niet bij ze buiten blijven om ze te observeren, zeker niet als je gespannen bent. Ik ga altijd rond half 1, als het knallen wat minder wordt, even bij ze kijken om te zien hoe ze het doorstaan hebben. En dat gaat al jaren goed.
Misschien is loslopen in de tuin deze dagen wat te spannend voor ze met dat geknal en voelen ze zich veiliger in hun hok. Als ze los in de tuin gestrest en angstig reageren zou ik dat volgend jaar pas weer doen. Je weet immers nooit wanneer er geknald word.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

ik heb twee konijnen die 24/7 door de tuin lopen (en ze hebben natuurlijk ook een hok en die staat altijd open) Maar mogen ze bij oud en nieuw ook door de tuin wandelen of moet ik voor een keer het hok opslot doen? En moet ik het hok ergens mee afdekken? Ohja mijn konijnen worden altijd helemaal gek als hek hok opslot zit, dan gaan ze het hele hok aanvreten e.z. Dus hebben jullie tips voor oud en nieuw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei BobbyFloor:

Hoi allemaal,

ik heb twee konijnen die 24/7 door de tuin lopen (en ze hebben natuurlijk ook een hok en die staat altijd open) Maar mogen ze bij oud en nieuw ook door de tuin wandelen of moet ik voor een keer het hok opslot doen? En moet ik het hok ergens mee afdekken? Ohja mijn konijnen worden altijd helemaal gek als hek hok opslot zit, dan gaan ze het hele hok aanvreten e.z. Dus hebben jullie tips voor oud en nieuw?

 

Ik heb jouw bericht even samengevoegd, er is namelijk een algemeen topic over konijnen & oud en nieuw. 

 

Het probleem met los in de tuin is dat er vuurwerk in kan vallen, er vuurwerk ingegooid kan worden wat nog af gaat. Dat geeft toch wel wat risico. Heb je niet toevallig een ren (met afdeknet), dat je de konijnen in hok + ren kan opsluiten tijdens de jaarwisseling? Dat is toch net wat ruimer dan het hok alleen. 

 

verder staat er in dit artikel uitgebreide uitleg en tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-en-vuurwerk/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is er sinds vrijdag (vanaf toen mocht vuurwerk verkocht worden) echt continu geknal, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat tot midden in de nacht. Echt waardeloos. Ik sta continu voor het raam om te kijken hoe de konijnen en pleegkonijnen er op reageren, maar ik moet eerlijk zeggen dat zij een stuk meer chill zijn dan ik ben.. Daar ben ik wel heel blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .