Ga naar inhoud

Hoe straf je een stout konijn?


Myriam

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb net in mijn voorstelpost verteld dat ik sinds kort konijn Moos onderdak bied, Moos is gevonden in Rotterdam, op straat.

Het leek mij wel gezellig om een konijntje te hebben. Ook al heb ik een middelgrote studentenkamer, het is vast beter dan rondlopen in Rotterdam of niet? Ik had besloten dat Moos altijd los mocht lopen in mijn kamer als ik thuis was, anders is het zo zielig. En de eerste keer dat hij los mocht lopen ging het goed. Ik zit op de bank, half een boek te lezen en hij kwam rustig snuffelen.

Maar de keer erna ging het minder. Ik zat weer op de bank, en ineens viel Moos heel erg uit. Hij beet keihard in m'n arm. Later heeft hij dat nog een paar keer gedaan, en om geen reden die ik kan zien.

En omdat hij ook knaagt aan dingen waar hij niet aan knaagt en komt op een bepaald plekje waar hij niet mag komen, is mijn vraag: hoe kan je een konijn laten merkendat iets niet mag? Ik heb het geprobeerd met water, maar dat is zo'n verstuivertje waar hij niks van merkte. Ik schiet soms automatisch in het 'klappen in je handen' maar misschien is hij vroeger wel geslagen en wordt hij er alleen maar bang van.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wat nu ben ik bang voor mijn konijntje en mag hij er maar beperkt uit. (Ik kan nu niet eens op de bank zitten!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hey! Om te beginnen welkom op dit forum! En fijn dat je Moos een thuis hebt gegeven!

Volgens mij is Moos bezig om zijn territorium af te bakenen en doet hij dat op een iets minder vriendelijke manier (bijten). Een eenduidig antwoord valt daar volgens mij niet op te geven. Als je niet wil dat hij iets doet, dan kan je heel hard "nee" roepen. Dat helpt bij mijn konijnen wel. Dan heb ik het over jou bijten. Maar soms is het beter van te negeren, omdat hij jou anders een leuk piepend speelgoedje gaat vinden.

Wat overal rondknagen betreft: tja.... konijnen zijn nu eenmaal dol op knagen en knabbelen... Dat is iets wat in hun natuur zit en wat je ze niet snel gaat afleren. Ook hier kan luid "nee" roepen wel (tijdelijk) helpen, maar meestal beginnen ze nadien gewoon opnieuw... Best kan je dus je huis wat konijnvriendelijk inrichten (kabels wegstoppen enz)...

Het is natuurlijk niet prettig als je bang bent van je konijn... Ik heb dat ook wel effe gehad toen Snoet eens in mijn arm hing (dikke bult en bloeduitstorting binnen in mijn arm). Maar best zet je je daar overheen en ga je toch de confrontatie aan, want anders wordt de angst alleen maar groter.

Misschien kan je een rennetje aanschaffen, waar je hem in kan zetten in je woonkamer? Dan kan hij toch zijn pootjes strekken en springt hij niet op de bank...

Veel succes! En als je nog vragen hebt, dan horen we het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad, vandaar dat ik zei dat ik geen eenduidig antwoord kan geven. Voor het ene konijn werkt het om het gedrag te stoppen omdat hij ervan schrikt, voor het andere betekent het net een stimulans om verder te doen omdat hij het leuk vindt dat je roept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klappen en tegelijkertijd NEE schreeuwen helpt inderdaad.

De plantenspuit op de harde straal zetten helpt ook, alleen wel goed richten. Als de straal op zijn lijf terecht komt kijkt Freud alleen zovan "zei je wat?" Alleen achter in zijn nek is goede remedie. Alleen spriets ik er vaak naast... (lamp nat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een rammetje , mischien is het dan een idee om hem te laten castreren om het erge teratorium drift er af te halen dat wil in sommige gevallen helpen . Je hebt zeker geen idee hoe oud hij nu is want hij kan ook best in de puberteit zitten en daarom wat opstandig zijn . Als ik jou was zou ik mooi een rennetje kopen zodat hij wel lekker zijn beweging krijgt maar niet jou je kamer afpakt haha . en dan gewoon oefenen plantenspuit op de harde stand en erbij blijven zodat je hem dus betrapt en dan kan ingrijpen .. suc6!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds een paar maanden een hangoorkonijn (ram) Super leuk beestje maar het is en blijft een jong dier die wel eens wat dingen doen die wij niet leuk vinden :((. Heb een tijdje het geprobeerd om te klappen of fluiten als hij iets deed wat niet mocht maar dat had op een gegeven moment geen effect meer. Ook geprobeerd om met een fluitje te werken maar daar gaf hij op een gegeven moment ook niks meer om.

Nu hebben we iets wat super werkt...een waterspuit! Het is nu zelfs zo dat ik maar hoef te schudden met de spuit of hij stopt al gelijk waarmee hij bezig is. Heeft even geduurd voordat hij het snapte ( vaak een nat konijn in de kamer gehad) maar het werkt nu prima! Misschien kun je dat proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem direct terug in zijn hok zetten bij stout gedrag dat op jou is gericht. Dat is tot nu toe de 'straf' geweest bij mijn konijntjes. Ze zijn getraind om op een bepaald geluid van mij terug in hun hok te gaan. Het idee is dat hun hok hun veilige plaats is, en als het buiten het hok onprettig is, dan gaan ze vanzelf in hun hok. Bijten zou ik dus op die manier straffen: terug naar zijn eigen territorium. Zo doen mijn konijnen dat onderling ook: als de één lelijk doet, drijft de ander hem net zolang rond totdat de lelijkerd in het hok verdwijnt. Ze wisselen af trouwens met dit 'spelletje'.

Voor knagen en andere overtredingen die niet agressief tegen jou zijn gericht, kun je inderdaad met water spuiten. Een waterpistooltje is misschien een beter idee dan zo'n verstuivertje, kun je ook beter richten. Even naar de speelgoedwinkel misschien? Ik deed dat altijd om de kittens uit de gordijnen te houden, maar bij konijnen nog niet geprobeerd. Maar die klimmen dan ook niet in mijn gordijnen!

Ik denk dat je konijntje van een konijnenvriendje enorm zal opknappen, maar laat hem dan eerst castreren als het een rammetje is en neem een vriendinnetje. Zo richt hij zijn frustraties niet meer op jou.

Kabels altijd wegwerken en alles van hout op konijnknaaghoogte beschermen met een plaatje ijzer of plexiglas, dan gaat het samen wonen allemaal prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties en hulp!

Ondertussen heb ik in ieder geval mijn schoenen aangetrokken, want mijn voeten hadden het wel erg te verduren.

Zo'n waterpistooltje heb ik nog wel ergens liggen : ) Hij heeft al wel geleerd dat hij op een bepaald plekje niet mag komen maar ik geloof dat dat het alleen maar interessanter maakt... Dat gaat wel lukken.

Maar dat hij mij nog steeds aanvalt... Terugzetten in z'n kooi gaat moeilijk want ik moet de complete bovenkant er dan op zetten en tegen die tijd is ie al lang weg, en optillen is ook bepaald niet zijn ding. Ik hoop inderdaad dat het vanzelf goed komt.

Moos is inderdaad een mannetje, weet nog niet zeker of ie al gecastreerd is. De meneer van de dierenwinkel zei dat dan de zakjes leeg moeten zijn. Of is het makkelijker te zien? Ben ook wel benieuwd naar zn leeftijd ja...

Nogmaals bedankt, en ik zal jullie op de hoogte houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waterpistooltje lijkt te werken maar het is vast te vroeg om daar iets heel zinnigs over te zeggen. De eerste keer zat 'ie ongelovig te kijken, en ging vrolijk verder maar later begreep Moos de link tussen iets dat hij niet mag doen en het water : )

En als logisch bijgevolg van straffen; hoe beloon je? Wat voor lekkers kan hij onbeperkt eten en is in losse stukjes te geven? Een complete wortel is misschien wat overdreven of n iet? : )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er veel suiker in wortels zit, mag ik het hem dan wel zo geven? Of liever niet al te vaak per week?

Zonnebloempitten klinkt goed, dat bederft tenminste niet : ) Maar dan zonder of met schil? Ik weet dat hamsters en ratten ze zelf uit de schil kunnen halen maar die hebben iets kleinere pootjes om ze vast te houden. Toch wel effe wennen, zo'n konijn! Maar we beginnen steeds meer aan elkaar te wennen. Straks komt bezoek, en ga ik weer proberen op de bank te zitten : ) Wel gewapend met het waterpistooltje..

Nogmaals bedankt, ik heb er al veel aan gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf hier maar gewoon even de vragen posten die ik tegenkom, steeds een nieuw topic openen is misschien wat veel. Ik heb namelijk nogal wat vragen : )

Eerste vraag: mogen konijnen gepelde walnoten en tijm?

Tweede: Moos begint ineens met stampen, betekent dat dat hij hij het stom vind dat hij iets niet mag (en dat ik hem dus natspuit met het waterpistool? Het klinkt namelijk nogal dreigend naar mij toe..

Derde: ik heb horen praten over een wc, moet dat ook in de kooi? Daar is de kooi namelijk eigenlijk niet groot genoeg voor, helaas : / En moet ik die wc dan vaker dan de kooi zelf verschonen?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thijm mogen zij inderdaad wel hebben krijgen ze hier ook wel ,walnoten durf ik niet te zeggen . Stampen is een alertheid kan ik combinatie met bang maar de franse bo hier wil het ook doen als ik hem inderdaad even terecht weis met mijn stem dus kan 2 kanten hebben ik denk dat hij schrikt van het water wat jij hem sproeit . EEn wctje kan je in een hoekje van de kooi zetten in princiepe moet je hem dan zindelijk gaan maken Dan hoef je niet meer elke week de kooi te verschonen de bedoeling is dat hij het op het wctje doet .. Er zijn redelijk wat topics over als je even zoekt dan heb je ook wel een plaatje van een wctje en wat tips over het zindelijk maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan zowel in zijn kooi een driehoekig wc'tje zetten als een kattebak buiten het hok.

Toen Kobe nog mee op kot woonde bij mij, had hij ook een kleine kooi, die was eigenlijk alleen voor 's nachts en hij had een kattebak buiten zijn kooi. Bij Kobe was het zelfs zo dat hij 's ochtends zat te wachten om naar de wc te kunnen gaan. Die sprinte zo gauw de kooi open ging naar zijn kattebak... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moos heeft me net weer heel hard gebeten. Het leek vandaag juist zo goed te gaan.. Hij was heel lief en ik mocht 'm oppakken toen hij ergens kwam waar hij niet mocht komen. Dus ik durfde ook weer op de bank te zitten. Hij kruipt vaak in je nek, en toen beet hij dus in mn wang.. Jammer, hopen dat het weer goed zal komen, ik had er nu best vertrouwen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hem gewoon tijdelijk niet op de bank moet nemen en al helemaal niet dicht bij jou gezicht ..Laat hem lekker op de grond scharrelen en als je dan contact wil ga je gewoon even bij hem zitten op de grond .. mijn bo die is op de bank ook bezitterig en dat wil ik niet dus dan komt hij gewoon niet meer op de bank ..is het een rammetje of voedster mischien is castreren of anders steriliseren een optie

Je moet ook vooral vertrouwen houden hoor rome is niet in 1 dag gebouwt en hij zal jou over 2 weken al veel anders benaderen als je maar wel een beetje consecwent blijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem dan ook maar niet op de bank laten denk ik. Wij hebben ook een mannetje gehad, onze Dik, en die was super lief maar vreemden in z'n hok of (als hij losliep) onder de tafel moest hij niet. Hij beet ons ook wel eens als je z'n bakje uit de kooi wilde pakken. Voor de rest was hij ook super lief. Succes verder met de 'opvoeding'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .