Ga naar inhoud

Help!. Dobby eet niet meer!


Dwergdobby

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Dobby eet niet meer, vanochtend heeft hij gewoon gegeten. Ik ben rond 12 thuis geweest en zag ik dat mijn nijntjes op de een of andere manier een tissue box te pakken hebben gekregen (dat normaal op het hok staat). Ik trof deze doos leeg aan met verscheurde doekjes. 

 

Ik ben dus bang dat Dobby hier te veel van heeft gegeten. Hij zit rustig in een hoekje en mijn andere konijntje is veel aan het stampen. Ik heb geprobeerd hem voer, selective snoepjes en worteltjes te voeren maar hij snuffelt er een beetje aan en draait zijn hoofd weg. Ik weet dat het gevaarlijk is als een konijn 24 uur niet poept, dus vandaar een dringende vraag of iemand tips heeft.

 

Ik heb de DA gebeld, maar omdat het half 7 is, is hij net dicht. 

 

Groeten,

Marieke 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat hij zoveel tissues op heeft dat hij gewoonweg geen honger heeft. Normaalgezien, als het een konijntje is zonder darmproblemen, kunnen ze papier gewoon verteren en poepen ze dat gewoon uit.  Als hij verder gewoon fit en normaal doet (konijntjes met buikpijn worden vaak of heel stil, of heel onrustig) zou je gewoon tot morgenochtend af kunnen wachten. Zorg wel dat je in de gaten kan houden of hij keutelt of niet. 

 

Het andere konijntje stampt waarschijnlijk omdat jij je als baasje anders dan anders gedraagt en niet omdat ze papier gegeten hebben 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij gelukt om een ander DA te vinden in buurt. Ik kon gister avond nog terecht.

 

De dierendokter vond het goed dat ik had gebeld. De keuteltjes  waren uitgedroogd of iets in die zin. Hij heeft 3 soorten medicatie gekregen en dwangvoer. De DA verwacht dat ik hier al snel weer mee kan stoppen. Dobby is nog niet zichzelf maar kijkt al beter uit zijn ogen en regeert weer op zijn naam.

 

Bedankt voor jullie reactie.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer beter gaat!

 

Wel even een opmerking, ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of dit van toepassing is of niet, maar wil het toch even plaatsen voor het geval mensen in soortgelijke situaties in het topic terecht komen: Dwangvoeren bij verstopping word tegenwoordig eigenlijk afgeraden, omdat dat megacolon kan veroorzaken (oprekking van de darmen omdat je de verstopping alleen maar groter maakt) maar ik begrijp dat hij in dit geval nog wel keuteltjes had/heeft?

Houd er wel rekening mee dat zolang je dwangvoert hij waarschijnlijk ook niet snel zelf aan eten gaat beginnen, omdat ze van dwangvoer snel vol raken en het veel stress geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee goed dat je dit benoemd. 

 

Volgens de DA had  Dobby dit nodig om zijn buikje weer op gang te krijgen. Naast het papje heeft hij ook Cisaral drops, Metocloral drops en Carprofen drops gekregen. 

 

De DA kon direct aan het buikje voelen wat er gaande was, en heeft niet eens gevraagd of hij nog keuteltjes heeft.

 

Ik geef bewust meerder keren op een dag verschillen kleine hoeveelheden eten, zo dat als hij zin heeft, kan eten wat hij wilt.

Ondertussen heeft hij een kleine beetje nat hooi (advies van DA) en andijvie gegeten. In overleg geef ik hem minder dwangvoer omdat hij zelf al wat heeft gegeten.

 

Ik ben blij dat het beter gaat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

Fijn dat het weer beter gaat!

 

Wel even een opmerking, ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of dit van toepassing is of niet, maar wil het toch even plaatsen voor het geval mensen in soortgelijke situaties in het topic terecht komen: Dwangvoeren bij verstopping word tegenwoordig eigenlijk afgeraden, omdat dat megacolon kan veroorzaken (oprekking van de darmen omdat je de verstopping alleen maar groter maakt) maar ik begrijp dat hij in dit geval nog wel keuteltjes had/heeft?

Houd er wel rekening mee dat zolang je dwangvoert hij waarschijnlijk ook niet snel zelf aan eten gaat beginnen, omdat ze van dwangvoer snel vol raken en het veel stress geeft.

Megacolon is wel echt een verwijding van specifiek de dikke darm. Ik denk niet dat dat heel snel ontstaat als gevolg van dwangvoeren bij verstopping, omdat Eem verstopping meestal wat verder naar voren zit in het maagdarmkanaal. Blijft natuurlijk wel een risico omdat de maag en delen van de dunne darm wel zodanig kunnen uitrekken dat ze kunnen scheuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk! Is er dan een andere, meer algemene noemer voor? Ik dacht namelijk dat dat onder megacolon viel, maar nu je het zegt, de naam zegt al dat dat om een specifiek deel van de darmen gaat. 

 

Maar goed, weer OT. Hoe is het nu met Dobby?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎30‎-‎11‎-‎2018 at 09:05 zei Evee:

 

 

Maar goed, weer OT. Hoe is het nu met Dobby?

 

 

Hij is weer helemaal de oude, weer lekker druk en  stort zich weer volledig op zijn eten. Ik blijf het deze dagen in de gaten houden maar ik verwacht dat het goed blijft 🙂

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .