Ga naar inhoud

2 vechtende broertjes


Cynthia95

Aanbevolen berichten

Goede middag,

 

Ik begin deze zomer 2 dwergkonijntjes gekocht. Het zijn broertjes. Nou zijn ze 2 weken geleden gecastreerd omdat ze constant op elkaar zaten en alles onder sproeiden. En door de narcose mochten ze tijdenlijk niet buiten in hun hok omdat een konijn na een narcose zich niet goed warm kan houden. We hebben ze toen in een hok in de schuur gehad. Nu zitten ze sinds gister weer in hun buiten hok. Nu is het berijden en sproeien wel gestopt maar nu zijn ze constant aan het vechten.

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn. Toen ze in de schuur (in een kleiner hok dan dat wat ze nu zitten) zaten ging alles nog goed.

Groetjes Cynthia 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het verblijf waar ze nu in zitten? Zit er een ren aan? En hoe groot is die.

 

Ik vrees dat ze niet meer samen kunnen. 2 rammen gaat vaak niet goed meer als ze volwassen worden. Ze moeten in ieder geval een grote ren hebben wil het nog enige kans van slagen hebben.

 

Als ze echt vechten (bijvoorbeeld in elkaar vastbijten, als 1 bol konijn over de grond rollen), zet ze dan echt apart. Konijnen kunnen elkaar serieus verwonden!

 

Konijnen zijn wel groepsdieren, dus je kan ze eigenlijk niet alleen houden. Als het dus samen niet meer gaat zou je bijvoorbeeld naar een konijnenopvang kunnen gaan en iedere ram een eigen voedster kunnen geven. Of er 1 ‘omruilen’ voor een voedster... De opvang plaatst de andere ram dan bij iemand die een voedster heeft.

 

Lastige situatie dus! Dat het broers zijn maakt verder niks uit voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben best een groot boven verblijf waar hun eten / drinken / nachthok is en onder hebben ze een ren van 2.5 meter dus ik denk niet dat het aan de grote van het hok licht. 

 

Het is nog niet zo erg dat ze als 1 bol konijn door het hok rollen. Het is meer dat de 1 de ander steeds naar boven jaagt als hij beneden in de ren komt. En als hij dan niet snel genoeg naar boven gaat begint hij te bijten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammetjes gaan bijna nooit goed samen. Vroeg castreren kan wat helpen, maar geeft geen garantie. Alleen als ze volwassen zijn en op karakter bij elkaar zijn uitgezocht, dan maakt het een beetje kans.  2,5 meter is niet heel groot als verblijf voor een koppel rammen. Dat zal zeker ook mee gespeeld hebben. 

 

Helaas komt jouw verhaal dus vaak voor bij mensen die twee rammetjes aanschaffen. Er is helaas geen manier waarop je het beter kan laten gaan en de kans is groot dat het juist slechter zal gaan, dat ze dus heviger zullen gaan vechten. Tot ernstige verwondingen aan toe. Ik zou ze dus uit elkaar halen en uit elkaar laten. 

 

Mijn advies is dus ook om twee aparte koppels te houden, ze dus elk een eigen dame uit te laten zoeken bij een konijnenopvang (bij konijnenopvangen kun je speed-daten met konijnen, op die manier heb je de grootste kans dat je thuis komt met een partner waar jouw konijn een klik mee heeft).  Dan heb je dus ook twee aparte konijnenverblijven nodig. Twee vierkante meter is echt minimaal voor een koppel als leefruimte. Het liefst zelfs 4 vierkante meter per koppel, of nog meer. Hoe groter het verblijf, hoe groter de kans op een gelukkig konijnenkoppel. 
Als je geen plek hebt voor twee koppels, dan is één van de twee afstaan bij de opvang, en voor het overgebleven konijn een voedster waar het mee klikt adopteren, op die manier een soort van "omruilen" dus, inderdaad een optie. 

 

In dit artikel vind je heel veel informatie over koppelen en partnerkeuzes:


https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .