Ga naar inhoud

Koud konijntje?


Tammoora

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

Ik heb een konijntje van bijna 10 in de achtertuin en met dit koude weer maak ik me toch wel zorgen over hem. Het valt me namelijk op dat hij in een beetje rare houding zit. Hij zit op zijn staartje, met zijn achterpoten naar voren. Dan plaatst hij zijn voorpootjes op zijn achterteentjes. Daarbij voelt zijn kopje ook koud. Echter heeft hij alles wat ik hem kan geven om hem warm te houden. Het hok staat tegen de schuur aan, snachts krijgt hij een baby Kruikje, hij heeft een overdosis hooi en zijn dochter heeft wat prachtige holen voor hem gemaakt en kruipt vaak tegen hem aan. Betekend dat dat ik me teveel zorgen maak, of kan ik hem beter naar binnen halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook stro in het hok? Je schrijft over hooi. Hooi is belangrijk om op te eten, maar stro isoleert beter. Dus stro in het hok om lekker op te liggen, en hooi om op te eten.

 

Zijn temperatuur en gewicht zijn dus goed en hij eet goed. Keutelt hij ook normaal? Of gedraagt hij zich anders?

 

3 uur geleden zei Knuffeltje:

Nee! Zeker hem niet naar binnen halen!

Bij teveel tempratuurverschil overlijden ze, zeker als ze ziek zijn. Eet en drinkt het konijntje nog wel? Anders voor de zekerheid naar de dierenarts maar zeker niet naar binnen halen!

 

Konijnen kunnen inderdaad slecht tegen temperatuurverschillen en ik ben het met je eens dat je een konijn normaal gesproken niet naar binnen moet halen, maar bij een ziek konijn met ondertemperatuur is het juist écht nodig om hem wel naar binnen te halen! Voor het konijn van Tammoora is het waarschijnlijk niet nodig (al kunnen we vanaf een forum dat natuurlijk ook niet uitsluiten), maar ik wil het toch even gezegd hebben voor andere situaties. Naar de dierenarts gaan is altijd een goede tip.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh jaa ik bedoelde stro! we hadden ook stro in het hol gedaan maar dat heeft ie er zelf weer uitgegooid ^^" 

het lijkt er ook op dat hij goed keutelt, alleen zijn houding is zo apart.. soms ademt hij ook wat zwaar, maar dat is niet constant. ik zal morgen maar even de dierenarts bellen, dat is inderdaad wel een goed idee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Heb je hem inmiddels wel naar binnen gehaald? Voor oude, zieke en zwakke konijntjes geld de regel niet dat dat te warm is, zij kunnen vaak alle warmte gebruiken om te helpen hun lichaamstemperatuur goed te houden. Voor een konijntje van 10 wat zichtbaar zoveel moeite heeft met kou, zou ik toch aanraden hem lekker in huis te zetten. Hij mag dan alleen niet meer naar buiten deze winter, eventueel pas in de zomer weer (na ijsheiligen, dat is zo rond half mei). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .