Ga naar inhoud

Konijn stervende


Karin de Graaf

Aanbevolen berichten

Al een tijdje ging het niet echt lekker met Chilla. Ze begon echt oud te worden.

Rustiger, maar op andere momenten ook enthousiast op haar eten af komen.

Kreeg de indruk dat chilla haar batterijtje leeg begon te lopen, maar wat moet een dierenarts doen aan ouderdom?

Net kwam ik bij haar en ze lag roerloos op haar zij.. nog wel in leven, maar stervende.

Ik persoonlijk vind het een naar en zielig gezicht.

Echter weet ik dat de dierenarts niets meer voor haar zal kunnen doen.

Waarschijnlijk overleefd ze de rit er naar toe niet eens door de stress.

Heb haar in haar hok gelegd tussen de stro met haar vriendje.

Raar dat ik nu eigenlijk zit te wachten tot ze haar laatste adem uitblaast.

Mijn dochter is er kapot van.

 

Chilla is 8,5 geworden. Mooie leeftijd, maar daar ik ook een konijn van 14  jaar heb gehad

voelt het toch een beetje alsof ze te vroeg is heen gegaan.

 

 

Nu komt echter dilemma 2. Wil mijn rammetje natuurlijk weer gaan koppelen aan een nieuw vriendje.

Echter heeft hij EC gehad en ben zo bang dat dat weer op de kop gaat steken met autoritjes en nieuwe vriendinnetjes.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Konijntje bij mij laten komen? Preventief fenbendrops. 

Al vind hij dat enorm vies en is het echt een marteling hem dit toe te dienen.

Wat is wijsheid?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte!

 

Voor het koppelen kan je hem inderdaad behandelen met Fenbendrops of Panacur. Misschien kan je hem wel foppen met Panacur pasta die je op iets lekkers smeert. Als het hem heel veel stress geeft en hij heeft geen klachten dan werkt het misschien averechts? 

 

In bijna alle konijnenopvangen zitten veruit de meeste konijnen in een onverwarmde schuur of iets dergelijks of buiten, dus je hoeft echt niet tot hrt voorjaar te wachten. Zij kunnen ook een inschatting geven met welke voedster hij het best gekoppeld kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het liefst koppel ik hem zo snel mogelijk, vind het wel zielig voor hem zo alleen. 

Mijn konijn is wel echt buiten buiten we hebben een deel uit een oud hokje gehaald en daar een hok van gemaakt. (zie foto)

Lijkt mij toch iets kouder dan een hok in een onverwarmde schuur.

 

Foppen met fenbendrops is nog nooit gelukt heb hem echt in een soort klem toen een maand lang fenbendrops moeten geven.

Kan de dood van zijn vriendin ook voor stress zorgen waardoor de EC terug komt?

 

DC9E5A0B-3224-40CD-AC4D-8DED1A64FC19.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met het verlies 😞

 

De meeste konijnen in konijnenasiels zijn juist buitenkonijnen, kunnen dus prima gekoppeld worden aan een buitenkonijntje! Daar hoef je je echt niet druk om te maken, maar geef als je een afspraak maakt wel even aan dat het om een buitenkonijn gaat. 

 

Qua koppelstress zou ik inderdaad aanraden om preventief (2 weken voor t/m 2 weken na) te behandelen met panacur of fenbendrops. 

 

De meeste opvangen willen echt dat de kennismaking bij hun is, zij hebben namelijk de koppelervaring en de regel dat ze alleen uitplaatsen als een konijn een maatje krijgt. Zomaar een konijn meegeven aan iemand om thuis te koppelen doen de meeste opvangen daarom dus ook niet. Maar ook EC konijntjes kunnen bij opvangen gekoppeld worden hoor. Geef het wel duidelijk even bij de opvang aan, in het geval van EC zullen ze waarschijnlijk wel wat kritischer kijken naar de nieuwe partner voor jouw konijn, dat het wel echt een goede match is, zo min mogelijk koppelstress. Ik zou je dus echt aanraden vooral op krakter en match een nieuwe partner te kiezen en geen eisen / voorkeur te stellen aan het uiterlijk. Dan heb je de beste kans op succes.  

 

Zelfs als je het thuis verder koppelt na de eerste kennismaking in het asiel, dan moet je toch ook een  neutraal koppelverblijf maken voor ze in het definitieve hok kunnen. Als je het zelf spannend vind is een andere optie om de koppeling uit te besteden aan de opvang (koppelvakantie dus).  

 

Informatie over koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Update 

 

Inmiddels is onze snuffel weer gekoppeld aan een vriendinnetje. Toevallig was bij iemand uit mijn buurt ook een konijn gestorven (de ram). Koppeling verliep vrij gemoedelijk. Eerst elkaar negeren, daarna snuffel achter Lisa aanrennen, maar niet vechten. Lisa heb ik vernoemd naar haar vorig baasje.  Ze is nog jong en dat merk je in haar onderdanige gedrag. Wel begint ze nu meer te wennen en zit ze niet sneu in een hoekje, maar onderzoekt haar verblijf. Snuffel begint contact te zoeken, maar Lisa vind dat nog wel spannend. 

Lisa haar vacht lijkt veel dunner dan die van snuffel en vind het wel spannend of ze wel tegen de kou bestand is. Ze komt uit een afgesloten schuur en de mijne is echt deels buiten. Heb al een doos in het verblijf gezet en een jute zak deels voor het buitenverblijf gespannen om het behaaglijker te maken voor haar. Wat zou ik nog neer kunnen doen? En hoe weet ik of ze het toch niet te koud heeft?

 

 

 

04B7F583-1512-4031-92D3-0325CD23A8F9.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé wat leuk! Fijn dat hij al zo snel weer een vriendinnetje heeft, en dat Lisa ook niet alleen is blijven zitten. Mooie oplossing zo. En een leuk stel om te zien.

 

Heb je haar meteen bij hem in het verblijf gezet, niet eerst op voor beide onbekend terrein? Zo te horen gaat het wel goed. 

 

Ik neem aan dat ze in een onverwarmde schuur zat. Nou is verder de ene schuur de ander niet, maar als het in die schuur ook bijvoorbeeld onder de 10 graden wordt dan moet het goedkomen. In de meeste schuren is het de laatste tijd nog wel een stuk kouder geweest. Je kan voor de zekerheid nog meer stro in het hok leggen. Verder zit er ook per konijn verschil in hoe dik de wintervacht aanvoelt. Mocht je het echt niet lekker zitten dan kan je bij koude nachten een snuggle safe in het hok leggen, maar ik denk dat dat niet nodig is. Let er op of ze goed blijft eten, keutelen en actief is. Maar ja, dat is eigenlijk iets waar je altijd op moet letten. Je kan ook in het kuiltje van haar nek voelen. Dat is een ruwe graadmeter qua temperatuur. Haar oren zullen koud worden, dat weet je vast ook van je andere konijnen. Het kuiltje in de nek hoort wel warm te zijn.

 

Zijn jullie al een beetje over de schrik heen van de dood van de andere voedster? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ze eerst op neutraal terrein neer gezet. Daar negeerden ze elkaar compleet en snuffel ging zelfs in Lisa haar vervoersbak zitten en toonde verder geen interesse. Daarna besloten om ze beiden in het hok van snuffel te plaatsen. Hier ging hij wat achter haar aan rennen. Lisa reageerde angstig en ging wat in een hoekje zitten en daarna ging snuffel haar likken.  Het is geen moment grimmig geweest. 

 

Lisa was de eerste dagen rustig en terug getrokken. Ze raakt nu duidelijk gewend en rent het hele hok door. Snuffel is nog erg rustig. Hij lijkt in de rouw. Af en toe zoeken ze elkaar op en likken elkaar. 

 

Lisa eet en drinkt goed en ook het keutelen gaat prima.

 

Ze zat in een goed geïsoleerde schuur dus ik denk dat het qua gevoelstemperatuur wel 10 graden scheelt. Ik maak mij dan ook vooral zorgen of Lisa winterhard genoeg is. Weet ook niet goed hoe een koud konijn zich gedraagt, maar  Lisa is gewoon normaal actief.

Ze is erg nieuwsgierig en komt ook naar je toe als ik bij het hok kom en begint mij te likken. Ze lijkt erg op haar gemak.

 

Mijn dochter was erg verdrietig over chilla. Ze zei iedereen gaat maar dood. We hebben op dat gebied ook veel voor de kiezen gehad de laatste tijd. Merk wel dat ze het nieuwe konijntje toch ook wel erg leuk en interessant vind en dit ervaart als troostend.  Heb haar kunnen uitleggen dat 8,5 best een redelijke leeftijd is voor een konijn. Vond ze wel raar daar we ook een konijn van 14 hebben gehad, maar dat is denk ik ook wel een Bijzonder geval geweest. 

 

Wat vinden jullie trouwens van Lisa?  Ik heb het idee dat ze wel een beetje zwaarder mag zijn 

 

 

 

dun.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is van een foto lastig zeggen, maar ik denk ook dat ze inderdaad wel wat mag aankomen.

 

Fijn dat het zo een rustige, makkelijke koppeling was! Ik heb dat ook één keer gehad, dat het zo een goede match was, dat ze 1x wat achter elkaar aanliepen, er 1x op elkaar gereden is, en dat was het. Meestal kost het wat meer moeite 😉 

 

Ik denk dat het wel goed komt hoor, ze zal in de schuur in ieder geval ook gewoon een goede basislaag hebben voor de wintervacht. Ik denk dat die de komende 2-3 weken nog wel wat voller zal worden omdat ze nu kouder zit. Zorg er voor dat ze een lekker nachthok met stro hebben, en elkaar 🙂 Dan komt het vast goed! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppeling met chilla ging destijds ook heel gemakkelijk. Wellicht heb ik iedere keer veel geluk.

Zie ze iedere dag meer naar elkaar toe trekken. Nu hopen dat ze nog jaren maatjes kunnen zijn

 

 

Heb zitten kijken naar wat voor ras onze lisa zou kunnen zijn en vind dat ze veel van de Rex heeft.

Ik las ook dat Rexen een kortere haar structuur hebben.  Misschien dat ik daardoor twijfel over haar wintervacht

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .