Spring naar bijdragen
Enomis

Verandering huisvesting bij koppeling

Recommended Posts

Hoi!

Binnenkort wil ik mijn konijn gaan koppelen, maar dan moet ik wel een groter verblijf regelen in de woonkamer. 
Nu heeft Bernard een 80cm kooi en een grote ren er omheen. Als ik thuis ben mag hij los rond lopen. 

Klopt het dat je bij 2 konijnen ook het liefste 2 verdiepingen nodig hebt? Of mag dit ook een bredere kooi zijn met een ren? 
Veel hokken vind ik erg lelijk voor in huis, en zit zelfs ook nog te denken om er zelf een te maken, zodat het meer een meubel is. 

Daarnaast heb ik het idee dat Bernard nogal gehecht is aan zijn hokje, hij werd heel onrustig toen hij tijdelijk zijn gebruikelijke hok in de ren niet had tijdens zijn operatieherstel.  
Hoe kan ik dit het beste aanpakken bij de koppeling? Is het beter om eerst het hok te veranderen en dan te gaan koppelen? Of eerst koppelen en dan veranderen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt het dat je bij 2 konijnen ook het liefste 2 verdiepingen nodig hebt?

Verdiepingen voegen niet zo veel toe aan leefruimte bij konijnen, dat hoeft dus niet. Voor schuilhokjes / een plekje om elkaar te ontlopen is het overigens wel handig hoor, dus het mag wel. Maar het hoeft niet. Ik zou gewoon doen wat voor jou handig is. Maar voor de bewegingsruimte voegt het niet veel toe. Het is vooral belangrijk dat er genoeg ruimte is op vlak oppervlak, dus een ren van minimaal 2 vierkante meter waar ze altijd in kunnen, liefst zelfs 4 vierkante meter voor een koppel. Simpelweg een grotere ren bij dit hok zou dus zeker ook gewoon kunnen!

Of mag dit ook een bredere kooi zijn met een ren? 

Dat mag ook. Het hoeft zelfs niet eens een kooi te zijn. Een ren met wat losse schuilhokjes en toiletbakjes is ook prima. Een omgebouwd dressoir mag ook. Hondenbenches zie je ook regelmatig voorbij komen. Een goedkoop buiten-konijnenhok, netjes in de kleur van het interieur geschilderd, zie je ook wel.  Er is niet één standaard goed of fout iets voor huisvesting van konijnen. Zolang je maar voldoet aan de minimale eisen qua ruimte en ze wel een lekker plekje hebben waar ze zich prettig, veilig en beschut voelen is het prima.  

Daarnaast heb ik het idee dat Bernard nogal gehecht is aan zijn hokje, hij werd heel onrustig toen hij tijdelijk zijn gebruikelijke hok in de ren niet had tijdens zijn operatieherstel.  Hoe kan ik dit het beste aanpakken bij de koppeling? Is het beter om eerst het hok te veranderen en dan te gaan koppelen? Of eerst koppelen en dan veranderen? 

Koppelen kun je het beste op neutraal terrein doen, waar de konijnen allebei nog nooit geweest zijn. Voor binnenkonijnen kan dit een hal, overloop, badkamer, keuken, bijkeuken of slaapkamer zijn. Daar zet je ze  samen na de eerste kennismaking, ik ga er even van uit dat je in een opvang om een partner  gaat? Dat is namelijk wel de meest handige optie.  Als het goed gaat op neutraal terrein, en daar zou ik ze minimaal de eerste 1,5-2 dagen wel op zetten, dan pas ga je naar het uiteindelijke verblijf. Dat moet je ook zo neutraal mogelijk maken. Anders heb je grote kans dat Bernard zijn hokje fel gaat verdedigen tegen de nieuwe dame, en dat de koppeling daardoor mis loopt. Dat wil je dus niet. Ik zou als je wil veranderen, dat dus doen op het moment dat ze op het neutrale terrein wonen. Dan is het voor beide konijnen zo nieuw mogelijk als ze naar het uiteindelijke verblijf gaan.  Zelfs als je uiteindelijk geen nieuw hok koopt maar alleen een grotere ren, moet je wel zorgen dat het goed schoongemaakt is, zo min mogelijk geur van Bernard, en als het kan iets anders qua indeling en opstelling, zodat het toch ook voor hem wat nieuw aanvoelt. 

Meer koppeltips lees je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel voor alle info @Evee!
Goed om te weten dat verdiepingen niet perse nodig zijn! Wel veel opties dus. Ik moet er even over nadenken hoe ik het precies ga doen 🙂 

Koppelen op neutraal terrein wordt wel wat lastiger, want Bernard kent mijn gehele appartement! Ik wil inderdaad een opvangkonijntje (voedster) zoeken van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik hoop eigenlijk dat hij misschien daar gekoppeld kan worden, zodat ik ze dan samen in een nieuw verblijf thuis kan zetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je dit topic al gezien om ideeën op te doen?

Ik zou geen nieuwe kooi/hok kopen maar bijvoorbeeld een flink stuk vinyl op de grond leggen (om je vloer te beschermen) en daar een panelenren op zetten. Een panelenren kan je in allerlei vormen neerzetten. Je kan het hokje in de ren zetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .