Ga naar inhoud

Snotterig neusje


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik zag van het weekend dat Binky z'n neusje een beetje groen ziet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al eerder had gezien maar ik dacht dat het van het hooi eten kwam.

Maar nu vond ik het gister toch iets erger en dacht ik van volgens mij is het toch opgedroogd snot. Z'n ogen zien wel schoon en voor de rest vertoont ze normaal gedrag,

ze eet goed en keutelt goed. Ik ga uiteraard straks de DA bellen en hopelijk hebben ze vanavond nog een plekje maar weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

(zodat ik hopelijk al een beetje gerust gesteld kan worden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan een luchtweginfectie zijn, of een overgevoeligheid voor bijvoorbeeld stof. In het meest vervelende geval is het pasteurella ("het snot"). Een dierenartsbezoekje is wel aan te raden inderdaad. Vaak krijg je een antibiotica kuurtje mee. Dat helpt niet altijd gelijk, soms is het even zoeken naar de juiste kuur bij de juiste bacterie en is er een swabje nodig om te testen om welke bactierie het precies gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bij de DA geweest en haar longen (of was het nou luchtwegen?) klonken in ieder geval goed. Ze heeft een antibiotica prikje gehad en morgen moet ik weer om nog een antibiotica prikje. Ook moet ik 2x per dag carprofen in haar bekje spuiten. Ik hoop dat het hier mee weg gaat. (de DA wist nog niet wat het was. het kon gewoon een virusje zijn of zelfs myxomatose)

Het probleem is dat ze nu constant heel gestresst is en niet wilt eten. Gisteravond keek ze niet naar me om. Gelukkig wou ze wel biks van m'n man. Vanmorgen kwam ze ook niet naar me toe. Ik heb haar binnen gehaald om de Carprofen in haar bekje te spuiten (het is onmogelijk om dat in de ren te doen) maar toen wou ze daarna zeker niet eten en ging ze zielig in haar nachthok zitten.

Ik denk dat het door de stress komt maar toch ben ik bang en zit ik in de stress dat ze wat mankeert.

Ik heb een briefje voor m'n man neergelegd of hij biks wilt geven als hij wakker is.

 

Ik heb even Carprofen opgezocht om te kijken wat dit precies is en het is een pijnstiller en ontstekingsremmer. Pijn heeft/had ze volgens mij niet. Zou het dan toch wel nut hebben om dit te gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is denk ik een vraag die je even bij de dierenarts voor moet leggen, hij zal zijn redenen gehad hebben om het voor te schrijven neem ik aan. Als dat pijn was, en je denkt dat ze daar geen last van hebt, kun je daar in overleg mee stoppen. Maar als hij ontstekingen vermoed, dan kan het slim zijn het nog wel te blijven geven. 

 

Heeft ze zelfstandig wel iets gegeten, of helemaal niets? Als een konijn iets eet, doet het er ongeveer 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Als een konijn 24 uur niet eet, zijn de darmen dus stilgevallen, en het is ontzettend lastig die weer op gang te krijgen, meestal lukt dat niet en dan overlijd een konijn. Let dus wel op dat ze iets binnen krijgt, al is het maar net een of enkele brokjes, een paar takjes groenvoer. Motiveer haar zo veel mogelijk lekker zelf te eten. Dwangvoeren wil je er bij een konijn met luchtwegproblemen ivm benauwdheid er liever niet bij hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA heeft verder niets gezegd of ze vermoed dat er ontstekingen zijn. Ik zal daar even over bellen.

M'n man belde net dat ze van hem wel wilt eten dus dan zal het toch wel aan mij liggen. (hoop ik dan toch)

Ik zal straks nog eens mijn man bellen om te kijken hoe ze op snoepjes reageert zodat ik zeker weet

dat ze gewoon niets van mij moet hebben.

Een maand of wat geleden moest ik haar steeds oppakken om haar ogen te druppelen en toen had ik

het ook verprutst hoor. Ze moest niets meer van me hebben.

Had ik net haar vertrouwen weer terug :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik zie het eigenlijk even niet meer zitten. Ik ging net naar het hok en blijkbaar heeft ze de hele nacht in het hok gezeten terwijl ze normaal altijd in de ren zit. Ze wou niet eten maar heeft wel met moeite een appelsnoepje op. Ik heb haar toch maar mee naar binnen genomen om de Carprofen te geven ook al levert dat extra stress op. Daarna terug de ren in maar ze rende gelijk naar boven het nachthok in. Tot overmaat van ramp ging Monky haar ook nog opjagen en klieren en toen was ze nog meer van slag en ging zelfs stampen terwijl ze dat normaal nooit doet. Toen ging ze zielig in een hoekje zitten. 

Ik ga zometeen naar m'n werk maar ik heb aan m'n man gevraagd of hij wilt gaan kijken of ze van hem brokjes of desnoods snoepjes wilt eten zodra hij thuis is van de nachtdienst. Ik moest vandaag toch al naar de DA maar anders vraag ik of ik eerder kan komen als ze straks nog niet wilt eten. Maar ik heb nu dus het vermoeden dat ze niet wilt eten door alle stress en dan ook nog eens opgejaagd worden door Monky. Voordat ik maandag naar de DA ging at ze gewoon en had ze normaal gedrag ook al was haar neusje al een paar dagen groen.

Geen idee wat ik moet doen als ze niet wilt eten door stress. Om ze nou uit elkaar te halen. Dan zou ik er 1 in de ren in de garage moeten zetten, dat is denk ik ook niet zo verstandig. En dan hebben we ook nog eens een nieuwe kat sinds 2 dagen en ik weet niet hoe die op konijnen reageert. Pfff, dieren kunnen je veel plezier geven maar ook veel stress. Ik loop alweer op de zaken vooruit en zie al voor me dat ik Monky moet gaan koppelen omdat het niet goed komt met Binky. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft Binky onderzocht maar zag verder niets vreemds. Gebit in orde, temperatuur was 37,4 (dat was volgens haar ietsjes minder dan normaal) Ze heeft weer antibiotica gehad en ik heb haar net dwangvoeding en inflacol gegeven. Toch maar net terug in de ren gezet maar Monky begon haar gelijk op te jagen en achteraan te rennen. Binky is het nachthok ingerend en zit daar nu zielig. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Moet ik Binky binnen halen in de garage en dan alleen of toch met Monky of moet ik Binky maar even in haar vertrouwde hok laten? 

Straks wilt ze niet meer eten door de stress en kunnen Binky en Monky niet meer samen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend!

 

Ik denk dat ik haar even een paar dagen naar binnen zou halen (rustig plekje), of als dat met de kat lastig is in de garage (hoe koud/warm is het daar ongeveer?). 37,4 gr. is te laag en als Monky nu vervelend tegen haar doet omdat ze zwakker is dan heeft ze er op dit moment alleen maar hinder van om bij hem te zijn. 

 

Met warmte en medicijnen knapt ze misschien weer snel op. Zijn ze groenten gewend? Leg groenten voor haar neer en eventueel kruiden. Vaak eten ze dat eerder dan brokjes. Als ze daar weer wat van eet zou ik stoppen met dwangvoeren. Heb je een snuggle safe? Die kan je ook bij haar leggen.

 

Als ze weer is opgeknapt gaat het vast weer goed tussen haar en Monky. Je kan ze, als zij weer is opgeknapt, even in de garage samen zetten om te kijken hoe het gaat, en daarna weer samen in de ren zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan ga ik straks aan mijn man vragen of hij de ren in de garage wilt opzetten, dat kan ik zelf niet. Dan zal ik ze toch maar even moeten scheiden, al vind ik dat ook weer zielig voor Monky.

Ik schat dat het iets van 17 graden is in de garage. 

normaal eet ze ook groenten en kruiden dus die zal ik bij haar zetten. Ook heb ik een snuggle safe. Ik hoop inderdaad dat ze snel opknapt, dit is zo’n gestress. Niet alleen voor Binky maar ook voor mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

O jee, het gaat echt niet goed met Binky. Ze zit nu dus alleen in de ren in de garage. Gisteren rond etenstijd nog een keer dwangvoeding gegeven op advies van de DA en toen ik voor ik naar bed ging nog even ging kijken leek het iets beter te gaan. Ze had andijvie en witlof op en begon aan een snoepje en ging wat hooi eten. Ik dacht het gaat de goede kant op. Toen ik net ging kijken gaat het niet goed. Ze heeft verder niets meer gegeten, zit in een hoekje en in elkaar gedoken en ze heeft super kleine keutels en 3 trosjes blindedarmkeutels her en der. Ik ga zometeen de DA bellen en ik vraag of ik haar mag brengen en misschien kan ze beter daar een dagje blijven? Ik heb het gevoel dat ze daar in betere handen is, ik vertrouw mezelf niet. Misschien moet ze weer om de 2 uur dwangvoeding en dat kunnen hun beter. En een darmonderzoek ofzo? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er keutels zijn - ook al zijn ze niet perfect - is in ieder geval een goed teken. Zit ze nu wel warm genoeg daar? Heb je eventueel een snugglesafe voor haar? Voelt ze zich wel op haar gemak op de plek waar ze nu zit, beschut, warm en veilig genoeg? 

 

Heb je haar nog naar de dierenarts gebracht? Ik hoop voor je dat het goed komt! Beterschap in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon haar vanmorgen gelukkig direct brengen. Hun adviseerde zelf om Binky daar te laten. Ze konden nog steeds niets aan Binky ontdekken behalve dat haar darmen leeg waren en dat ze een klein beetje gas had. Ze hebben een sonde aangelegd en toen ik vroeg hoelaat ik haar vanavond mag ophalen zeiden ze dat ze beter een nachtje kan blijven.

 

Normaal is ze wel op haar gemak in de ren in de garage. Ze heeft hier vaker in gezeten bij ziekte, extreme kou en bij m'n zus zitten ze in dezelfde ren. Het is sowieso beschut en het is iets van 17 graden daar. Ik had 2 snuggle safe's neergelegd maar dan gaat ze weer ergens anders liggen natuurlijk.

 

Ik ga in ieder geval vanavond nog even bellen hoe het nu gaat.

 

Vind het ook zo zonde voor Monky. Die zit nu steeds alleen in de kou :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .