Ga naar inhoud

Vaccinaties tegelijk


Evee

Aanbevolen berichten

In Nederland worden voor zo ver ik weet de inentingen gewoon tegelijk gegeven. Maar net las ik net ergens dat het RWAF adviseert om minimaal 2 weken tussen de inentingen voor myx / rhd en de RHD-2 inenting aan te houden.

 

Zie hier:

"Standard advice with immunological products not licensed for simultaneous administration is to space them out by at least 2 weeks. "

https://rabbitwelfare.co.uk/rabbit-health/further-reading/rvhd-further-reading/

 

Zijn er toevallig mensen die er meer van weten ? Zijn ze in Engeland gewoon voorzichtiger met dit soort dingen, varieert hun standaard advies van dat in Nederland? Of zijn er daar problemen bekend met het gelijk zetten van deze vaccinaties (dat kan ik er niet uit opmaken overigens)? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik niet echt meer een nieuw noemen, dat is er toch alweer een tijdje hoor 🙂 

 

Dit zijn de vaccinaties die in Nederland gebruikt worden. Meestal is het de nobivac voor myxomatose en RHD/VHS1 en dan of de eravac (werkt 9 maanden) of de filavac (werkt 1 jaar) voor RHD/VHS2 er bij. De Eravac zie je meer bij entdagen voorbij komen, omdat die goedkoper en meer in bulk te krijgen is. 

 Voor zo ver ik weet word dat in Nederland al vanaf het begin tegelijk gegeven, inderdaad op twee plaatsen op het lichaam, zodat ze bij reacties kunnen zien welk vaccin het veroorzaakt. 

 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/


 

Citaat

 

Vaccins voor konijnen tegen myxomatose en VHS-1
Nobivac Myxo + RHD: Meest gebruikte vaccin tegen myxomatose en VHS-1. Beschermt na 3 weken. Elk jaar herhalen. Minimale leeftijd 5 weken. Is verkrijgbaar in een dosis per konijn waardoor er geen ent-dagen nodig zijn en je contact met andere konijnen beperkt. 
Cunivak combo: Werkt tegen myomatose en VHS-1. Bescherming na 10 dagen. Booster (= herhaling) nodig na 4 weken, daarna elke 6 maanden herhalen. Minimum leeftijd 6 weken.  Wordt in Nederland bijna niet gebruikt, de kleinste dosis is namelijk voor 10 konijnen en beperkt houdbaar. Wordt ook weinig gebruikt omdat de Nobivac langer bescherming bied en geen booster nodig heeft. 

 

Vaccins voor konijnen tegen VHS-2
Eravac emulsie: werkt tegen VHS-2. Beschermt na 7 dagen. Elke 9 maanden herhalen. Minimum leeftijd 10 weken (jongere vaccinatie wel mogelijk, maar dan is er een booster nodig na 6 weken). Dit vaccin is gelijk aan Cunipravac RHD Variant.  Is verkrijgbaar in verpakking van 10 of 40 doses en wordt daardoor meestal op konijnen ent-dagen gegeven.
Filavac VHD K C + V: werkt tegen VHS-1 en VHS-2. Mag gegeven worden in combinatie met de nobivac Myxo + RHD, hoewel je dan eigenlijk dubbel inent tegen VHS-1. Dat kan echter geen kwaad. Bescherming na 7 dagen. Elk jaar herhalen. Woon je in een risicogebied waar VHS-2 veel voorkomt, is het aan te raden toch elk half jaar de inenting te herhalen. Minimum leeftijd 10 weken. Jonger inenten wel mogelijk maar dan is een booster (=herhaling) nodig na 6 weken.  Voordeel van deze entstof is dat het in een dosis per konijn te krijgen is en je dus niet vast zit aan ent-dagen, waardoor contact met andere konijnen beperkt wordt. 
Cunipravac RHD Variant: In het begin, toen VHS-2 voor het eerst in Nederland was uitgebroken, werd er gebruik gemaakt van cunipravac. Dit is een vaccin uit Spanje. Inmiddels zijn er twee vaccins om VHS-2 te voorkomen geregistreerd voor de Nederlandse markt en wordt cunipravac niet meer gebruikt.

 

 

 

Maar in Engeland is het standaard dus om 2 weken tussen die twee prikken te doen. Ik vroeg mij af wat de reden daar voor is. Of dat daar gewoon ooit bepaald is als standaard beleid, of dat er echt aanleiding voor is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja ik weet hier wel meer over. 

Als je een levend vaccin toedient en je dient binnen 2 tot 4 weken nog een keer een ander levend vaccin toe, dan kan het zijn dat het tweede vaccin niet goed aanslaat, omdat er interferentie optreedt. 

Alle cellen van het immuunsysteem zijn dan al gebruikt om te reageren op het eerste vaccin, waardoor je niet genoeg memory op kan bouwen tegen de tweede. Dit gebeurt niet als je alle twee de vaccins tegelijk toedient, omdat de immuuncellen zich dan gewoon over allebei de vaccinstoffen verdelen. 

 

Bij twee levende vaccins is het dus belangrijk om ze of allebei tegelijk te geven of om minstens 4 weken er tussen te laten. (2 is dan eigenlijk nog te weinig).

 

Bij konijnen in Nederland hoeven we ons daar helemaal niet druk om te maken, want de vaccinaties tegen myxomatose/rhd1 zijn levend en die tegen rhd2 zijn allemaal geïnactiveerd.

Bij geïnactiveerde vaccins kun je geen interferentie krijgen, dus maakt niet uit wanneer je die toedient. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Even terugkomend op dit topic, ik zag dat konijnenbelangen hier van de week op facebook wat over plaatste. Over dat de 2 weken tussen inentingen volgens hun te maken zou hebben met de dubbele vaccinatie voor VHS/RHD-1 die konijnen krijgen, als je twee prikken tegelijk geeft. Dat daar konijnen aan dood zouden gaan volgens hun.

 

Daarna werd het ook nog gevolgd door onderstaand bericht van "wie zijn konijn is doodgegaan door inentingen". En dan met een facebook poll. Komt niet echt betrouwbaar over zo, om de doodsoorzaak te weten moet je toch autopsie laten uitvoeren lijkt mij.

 

 

 

Hier op het forum horen we eigenlijk bijna nooit verhalen over konijnen die overlijden door inentingen. En als het al gebeurd, is de kans dat het konijn onzichtbaar iets onder de leden had, of onkundigheid van de dierenarts (hier zie je nog wel eens veeartsen die uit een flink potje met dezelfde naald meerdere konijnen vaccineren, het potje staat niet gekoeld en je vraagt je af hoelang het al open is, meer zo een situatie), de werkelijke doodsoorzaak is bijna nooit bekend, omdat bijna niemand zijn konijn opstuurt voor autopsie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Facebook poll vind ik ook absoluut niet betrouwbaar. Als een konijn bijvoorbeeld een aantal dagen na zijn vaccinatie dood gaat hoeft dat echt niet door de vacinatie te komen. En of het dan komt doordat de 2 vaccinaties tegelijk zijn gegeven is nog een tweede veronderstelling. 

 

Ik heb verder niet over Konijnenbelangen gelezen. Als ze het onderzoeken moeten ze dat via dierenartsen doen die dan inderdaad autopsie doen. Anders zijn het maar aannames (van een heleboel verschillende mensen) en zegt de uitslag niks. Het geeft dan veel onrust met de ongewenste consequentie dat mensen hun konijnen niet (meer) vaccineren... Maar ik heb dus verder niet gelezen hoe ze het aanpakken.

 

Ik vind trouwens dat ze eerst ‘bewijs’ moeten hebben voor ze ook zo’n poll op Facebook zetten, want puur alleen al door het onderwerp van zo’n poll gaan er minder mensen hun konijnen vaccineren, verwacht ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .