Ga naar inhoud

2 kleine konijnen drinken veel (800 ml per dag)


dongilles

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Wij hebben 2 konijnen(1 van 7 maanden en weeg 1.5 kg en 1 van 2 jaar en weegt 2.5 kg) en deze drinken ongeveer 800 ml per dag aan water.

We zijn al bij de dierenarts geweest en zitten nu aan een kuur tegen EC maar na ruim een maand aan de medicijnen is het drink gedrag maar iets verminderd.

We denken vooral dat Ginger (van 7 maanden) veel drinkt, we zien hem super vaak aan het bakje zitten lurken.

 

Ik heb ook gelezen dat het aan verveling kan liggen maar ze hebben 24  uur per dag de volledige huiskamer ter beschikking met meerdere speeltjes, dus ik verwacht niet dat het hier aan kan liggen.

 

Iemand nog tips waar we naar kunnen kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat ze echt alles opdrinken? Dat het niet naast een verwarming staat te verdampen, er ook andere (huis)dieren uit kunnen drinken en er niets naast het bakje gaat? 

 

Heb je een liksteen / knaagsteen in het hok liggen? (zo ja, direct er uit halen! Zouten veroorzaken veel te veel dorst en mineralen veroorzaken blaas en nierproblemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie.

 

-we hebben alleen vloerverwarming en die staat niet super hard aan dus ik verwacht niet dat er veel verdampt (ga het wel morgen even testen)

- andere huisdieren hebben we niet dus makkelijk uitgesloten

ook geen liksteen of andere zoute versnaperingen. Alleen hooi, biks, groente en natuurlijke snoepjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, lastig. Als ik het omreken drinken ze ongeveer 200 ml per kg lichaamsgewicht, terwijl 50-150 normaal is. Dan zou het dus per konijn 50 ml per kg meer zijn dan normaal is.

 

Was het drinkgedrag al lange tijd zo, of is het plots veranderd?

Waren er meer tekenen dat het EC kon zijn, omdat je daar voor behandeld? Of alleen het vele drinken?

Je zou urine kunnen laten testen, misschien dat één van beide wel een blaasontsteking of niersteentjes of iets heeft (Ginger misschien).  Of is dat al gedaan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en welke en hoeveel brokken geef je ongeveer? Te veel brokken geven = te veel voedingsstoffen, ook de vitamines en mineralen. 

 

Kan het zijn dat je wat zilt / zoutig hooi hebt? Je zou wat hooi tegen je tong kunnen houden om dat te proeven haha.

 

Welke snoepjes geef je en hoe vaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Evee:

Tja, lastig. Als ik het omreken drinken ze ongeveer 200 ml per kg lichaamsgewicht, terwijl 50-150 normaal is. Dan zou het dus per konijn 50 ml per kg meer zijn dan normaal is.

 

Was het drinkgedrag al lange tijd zo, of is het plots veranderd?

Waren er meer tekenen dat het EC kon zijn, omdat je daar voor behandeld? Of alleen het vele drinken?

Je zou urine kunnen laten testen, misschien dat één van beide wel een blaasontsteking of niersteentjes of iets heeft (Ginger misschien).  Of is dat al gedaan?

 

 

- We hebben de konijnen pas sinds augustus en sinds die tijd drinken ze al zo veel.

- Er waren geen andere tekenen alleen het vele drinken daarom voor de zekerheid in overleg met de DA medicijnen gaan geven. Ze komen beide uit de opvang dus zou best kunnen dat ze daar iets hebben opgelopen.

- urine is niet gecontroleerd, beide huppelen en springen vrolijk in het rond en eten ook goed, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het iets met blaasontsteking of nierstenen is toch?

30 minuten geleden zei Evee:

Oh en welke en hoeveel brokken geef je ongeveer? Te veel brokken geven = te veel voedingsstoffen, ook de vitamines en mineralen. 

 

Kan het zijn dat je wat zilt / zoutig hooi hebt? Je zou wat hooi tegen je tong kunnen houden om dat te proeven haha.

 

Welke snoepjes geef je en hoe vaak?

-Ze krijgen 4 eetlepels Supreme Science Selective per dag (niet per konijn maar samen)  hoeveel gram het is weet ik zo niet meer minder dan de aanbevolen hoeveelheid

- Ik heb ook al gewisseld van hooi, dit heeft geen invloed gehad. ze hebben nu Vilmie Hooi Bergweiland

- snoepjes zijn gedroogde wortel, gedroogde appel en Supreme Science Selective Naturals loops. dit krijgen ze meestal stukjes per dag nadag we ze hebben moeten oppakken om de medicijnen te geven.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klink allemaal goed qua voeding, daar zou het niet van moeten komen. Ik denk niet dat het EC is als er verder geen klachten zijn en ook geen verbetering met de medicijnen.

 

Konijnen zijn prooidieren en laten niet snel merken dat ze ziek zijn, veel drinken kan dus wel aanwijzing zijn dat er iets niet helemaal ok is bij de urinewegen / nieren. Een gigantische niersteen zal het (hopelijk) niet zijn, maar wat gruis / zand / sludge in de blaas of nieren kan ander drink / plasgedrag wel veroorzaken. Een infectie kan lang sluimeren. Ik denk dat urine laten nakijken nog wel iets is wat je zou kunnen doen.

Eventueel ook nog een foto of echo van de buik. Helaas komen er ook wel eens gezwellen / tumoren voor, dat zou ook nog kunnen, maar meestal zie je dat wel op wat latere leeftijd, ze zijn beiden nog wel  vrij jong. Maar het zou kunnen. 

 

Het kost wel wat, een röntgenfoto, een echo en urineonderzoek, ook weer niet de wereld hoor, maar het kan wel even handig zijn om voor je het besluit even te vragen wat de kosten zijn bij jouw dierenarts. Veel dierenartsen stellen het om die reden  (kosten) niet voor bij konijnenbaasjes (ze vullen dan zelf al in dat de meeste konijnen baasjes daar geen geld aan willen uitgeven). Helaas is het dus wel iets waar je als konijnenbaasje vaak zelf even om moet vragen (en dan krijg je vaak een reactie van "ohja, je bent niet zo een standaard konijnenbaasje haha).  Geen garanties natuurlijk, maar voor je eigen idee misschien wel prettig om het toch wel "tot de bodem" te laten uitzoeken. Die opties heb je in ieder geval.

 

Komt daar ook niets uit dan zou ik mij er geloof ik maar gewoon bij neerleggen dat ze blijkbaar meer drinken dan gemiddeld. Zolang het niet erger is dan dat en ze gewoon eten, normaal keutelen en gezond zijn verder, is het ook geen groot probleem. Maar het zou toch vervelend zijn als je over een aantal maanden wel veranderingen in gedrag ziet en het dan (te) laat is om er iets aan te laten doen. Persoonlijk zou ik dus wel wat verder laten onderzoeken dan dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hadden we dit een paar maanden geleden ook, ik ben ook naar de dierenarts geweest, die kon niks vinden. Ander hooi, andere brokjes, geen verschil.

Toen kreeg ik het lumineuze idee om de bakjes water te verwisselen voor flesjes en sindsdien drinken ze weer als vanouds (ongeveer 400 ml voor een Hollander en een dwergkonijn). de helft dus nog maar!

Je zou kunnen proberen of het dan bij jou ook opgelost is, dan weet je waar het aan ligt.

Hier drinken ze nu nog uit flesjes (helaas, want bakjes zijn vriendelijker voor ze, maar te veel drinken is ook niet goed).

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei fiep:

Hier hadden we dit een paar maanden geleden ook, ik ben ook naar de dierenarts geweest, die kon niks vinden. Ander hooi, andere brokjes, geen verschil.

Toen kreeg ik het lumineuze idee om de bakjes water te verwisselen voor flesjes en sindsdien drinken ze weer als vanouds (ongeveer 400 ml voor een Hollander en een dwergkonijn). de helft dus nog maar!

Je zou kunnen proberen of het dan bij jou ook opgelost is, dan weet je waar het aan ligt.

Hier drinken ze nu nog uit flesjes (helaas, want bakjes zijn vriendelijker voor ze, maar te veel drinken is ook niet goed).

 

Ik denk dat dat niet altijd een goed idee is. Stel dat er een medische reden is waarom ze veel drinken (bijvoorbeeld nierproblemen) en dan die hoeveelheid uit zo’n fles moeten zien te halen... Dat is dan misschien teveel werk. Dan drinken ze daardoor minder veel dan eerst maar is het voor hun gezondheid slechter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk niet snel de hoeveelheid water beperken. Inderdaad zoals lienappelsien zegt. Gewoon die drinkbak geven dus, als ze dat nodig hebben.

 

Persoonlijk heb ik ook snel last van mijn urinewegen en nieren, als kind ben ik er aan geopereerd, daarmee zijn de daadwerkelijke problemen wel verholpen, maar het blijft een gevoelig punt. Ik heb er niet veel last meer van, maar ik drink daardoor meer dan een gemiddeld mens (dat is 1,5-2 liter per dag, ik drink zeker 2,5-3 liter per dag, soms meer). Zolang ik dat doe, heb ik er weinig last van. Maar als ik te weinig drink, dan beginnen de problemen. 

 

Stel dat er ook iets op de achtergrond aan de hand is bij jouw konijnen, wat nog niet echt zichtbaar of meetbaar is, maar juist door het wat meer drinken geen probleem vormt? De 50-150 ml is een gemiddelde voor konijnen, 200 ml is wel meer, maar ook niet zo extreem dat het heel gek is. Een gemiddelde is een normaalwaarde, het is niet zo dat je er niet onder of boven kan zitten. Maar dat neemt niet weg dat het wel iets is om in de gaten te houden en voor zo ver enigszins mogelijk wel te onderzoeken of je de oorzaak kan achterhalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry voor mijn late reactie... ik denk niet dat ze iets aan hun nieren of urinewegen hebben, want dan zouden ze dat allebei hebben... zelf denk ik dat ze het water gewoon te lekker vinden om op te sloeberen, 😉 maar ik zal proefondervindelijk de bakjes eens terugzetten om te kijken of ze nu nog zoveel drinken. 

Oh enne, ze dronken uit bakjes 800 ml en nu ongeveer 400 ml. 800 ml voor een Hollander en dwergkonijn van 2kg en (ik gok) 1,5 kg is best veel toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit je op een gewicht van 3.5 kg samen, dat keer 150 ml is 525 ml water per dag. Dat is 'maximaal normaal' volgens het gemiddelde. 800 ml is dus wel wat veel. 

 

Beide konijnen met nierproblemen zou ik niet heel gek vinden, bij konijnen komt het redelijk wat voor,  dus het is mogelijk dat ze net twee pechvogels heeft. Ook zitten er helaas toch vaak wat 'versterkers' in voeding. Stel dat je vroeger te veel brokken gevoerd hebt aan het koppel, je heel erg calciumrijk water geeft of vroeger een liksteen in het hok had liggen, of zo iets. Dan is het niet vreemd dat ze er beiden last van hebben. Helemaal uitsluiten om de reden dat de kans klein is dat ze het beiden hebben, zou ik niet doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze doen nu ook niet veel moeite om te drinken, ik bedoel dat ze niet de hele dag aan het flesje hangen, dus ik denk niet dat ze veel waterbehoefte hebben. De twee flesjes zijn ook niet leeg na een dag. Ik denk eerder dat het verveling was.

qua brokjes hebben ze cuni gehad en ze krijgen beaphar care plus, volgens mij nog minder dan aanbevolen. 

(Twee handjes per dag samen, dat hebben ze binnen 5 minuten op.

Maar ik zal het nog eens proberen met een bakje en binnenkort moet ik ze weer laten enten, dus dan zal ik het eens bespreken.

Heb het even gecheckt, we hebben hier de kwaliteit zacht water uit de kraan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .