Ga naar inhoud

het mysterie van de biks


Veli

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds een week of twee merk ik wat vreemds in het hok van mijn twee konijnen... Op de bovenverdieping waar hun voerbak staat vond ik laatst met het schoonmaken van het hok opeens in en hoekje een bergje uit elkaar gevallen biks. Eerst dacht ik nog van nouja zal wel iets eenmaligs en toevallig zijn. Maar laatst viel het me weer op dat er een hele berg lag op dezelfde plek. Nu ben ik er eens wat meer op gaan letten en het lijkt dat dit steeds alleen 's nachts gebeurd. Weet iemand toevallig wat dit zou kunnen zijn waarom mijn konijnen dit doen? En zijn het wel mijn konijnen of zouden het ook muizen kunnen zijn? (die heb ik ook ooit een in de voerbak aangetroffen, ze staan buiten). De afgelopen maanden lijken ze wel ook wat meer te eten dan voorheen, maar dit is pas iets van de laatste twee weken.. 

Wie kan mij helpen met dit vreemde mysterie?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn er gewoon aan gewend er rustig de hele dag over te kunnen doen. Qua hoeveelheid wat je overal terug leest per kg lichaamsgewicht halen ze de dagelijkse aanbevelingen nog niet eens dus lijkt me sterk dat ik ze teveel geef. Maar dat terzijde, aangezien dat niet de vraag van mijn topic was. 😉

Nu ik eens goed heb gezocht lijken er ook wat muizenkeutels in en rondom de voerbak te liggen dus denk dat het inderdaad een muizenprobleem is! Goed om te weten dat er meer dit probleem hebben. Nou ja dan maar wat in de gaten houden en maar denken dat ik zo een goede daad verricht en wat beestjes de winter door help 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanbeveling (25 gram per kg lichaamsgewicht) halen mijn konijnen ook niet, die geef ik zelfs maar 8-15 gram per kg lichaamsgewicht per dag, en dat hebben ze wel in een minuut of 20-30 op. De richtlijn is vrij hoog, zeker als je geectrudeerde brokken zoals de supreme selective brokken geeft. Het is een richtlijn, die aangepast hoort te worden op het individu. Konijnen horen echt maar een hoeveelheid brokken te eten die ze in 20-30 minuten op kunnen, de rest pak je weg. Ze moeten natuurlijk wel de hele dag hooi tot hun beschikking hebben, en je kan vers groenvoer bij geven. 

 

Als je de brokken wegpakt, is de kans groot dat het muizenprobleem ook verdwijnt. Als er geen voedsel te vinden is, gaan ze weg. Muizen zijn geen dieren die je graag bij je konijnen of in je leefomgeving wil hebben, ze brengen ziektes over en richten schade aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Veli, ik doe het net als jij, de konijnen kunnen de hele dag iets eten, als ze dat willen.  Ze zijn hier ook niet te zwaar, en het vanaf het begin zo gewend. Maar muizen wil je er niet bij hebben inderdaad. Kun je niet, nu het toch winter is, iets van plexiglas of iets anders voor het hok plaatsen zodat de muizen er niet bij kunnen? Ik heb hier ramen voor het gaas, die nu dus dicht zijn. Maar dat is wel een luxe, dat begrijp ik. Hoe komen ze het hok in, denk je? Misschien via de poten van het hok? Je zou daar een soort afwering omheen kunnen maken, soort schijf eromheen die de muizen tegen houdt? Ik verzin maar iets....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen het hok in doordat deze op pootjes staat en de muizen er onderdoor te kruipen, waardoor ze vervolgens in de ren uitkomen en via de ren weer het hok in kunnen. Het hok 's nachts dichtmaken zou kunnen, maar weet niet of mijn konijnen het hok dan heel gaan laten als ik ze opsluit en ze niet de ren in kunnen. 😅

Ik ga deze week toch eens kijken of ik er inderdaad tijdelijk iets omheen kan maken, want inmiddels hebben we toch maar vallen gezet en het is nu niet bepaald een vrolijk aanblik om elke ochtend twee dode muizen te vinden 😐 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-11-2018 at 12:21 zei Michl:

Ha Veli, ik doe het net als jij, de konijnen kunnen de hele dag iets eten, als ze dat willen.  Ze zijn hier ook niet te zwaar, en het vanaf het begin zo gewend. Maar muizen wil je er niet bij hebben inderdaad. Kun je niet, nu het toch winter is, iets van plexiglas of iets anders voor het hok plaatsen zodat de muizen er niet bij kunnen? Ik heb hier ramen voor het gaas, die nu dus dicht zijn. Maar dat is wel een luxe, dat begrijp ik. Hoe komen ze het hok in, denk je? Misschien via de poten van het hok? Je zou daar een soort afwering omheen kunnen maken, soort schijf eromheen die de muizen tegen houdt? Ik verzin maar iets....

 

Het gaat er niet om dat ze te zwaar worden, het gaat er om dat konijnen die de hele dag brokken hebben vaak te weinig vezels eten, en dat ze te veel mineralen binnen krijgen zoals calcium. Daar kunnen ze op de lange termijn problemen met de nieren en urinewegen van krijgen. Beter is het dus om de dagelijkse hoeveelheid af te meten en in één of twee porties aan te bieden. Dan heb je ook geen last van muizen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 19-11-2018 at 16:05 zei Evee:

 

Het gaat er niet om dat ze te zwaar worden, het gaat er om dat konijnen die de hele dag brokken hebben vaak te weinig vezels eten, en dat ze te veel mineralen binnen krijgen zoals calcium. Daar kunnen ze op de lange termijn problemen met de nieren en urinewegen van krijgen. Beter is het dus om de dagelijkse hoeveelheid af te meten en in één of twee porties aan te bieden. Dan heb je ook geen last van muizen. 

Hallo Evee, 

 

Mijn konijnen eten de laatste tijd ook minder brokken. Vooral m'n voedster, lijkt dat ze wat kieskeurig wordt. 

 

Dus ik wil de brokken dan ook minderen. Maar mijn vraag is dan: kunnen ze ook te weinig krijgen? Of is dat geen risico. 

 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te weinig geven kan, maar niet snel. Als je eenzijdig voert is te weinig geven wel mogelijk. Als je gevarieerd voert, dus naast brokken ook een lekkere gemengde hooisoort, verse groentes en evt. gedroogde kruiden geeft, dan is dat niet snel. Ook bij zwakke / zieke / oude konijntjes moet je natuurlijk wel goed opletten op voldoende voedingsstoffen, dus een goede, gezonde, gevarieerde voeding (net als bij mensen). Brokken kun je zien als vitaminepilletjes. Een aanvulling op de dagelijkse voeding, om zeker te zijn dat er geen tekorten zijn. 

 

Wat je zou kunnen doen is de brokken voor 20 minuten bij de konijnen zetten, en ze die 20 minuten laten eten wat ze op kunnen. Dan pak je ze weer weg. Wat ze in die periode opgegeten hebben, zou ongeveer de juiste dagelijkse hoeveelheid moeten zijn 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! 

Ze krijgen hooi wat ik bij de boer koop. Geen idee hoe gemengd dat is, maar ze eten er veel van. 

Verder krijgen ze gemengde groenten met soms nog fruit of brood.

Lijnzaadbrokjes (die ze echt heerlijk vinden). 

En wilgentakken afentoe.  O en afentoe kruiden.. 

 

Ik heb de brokken teruggeschroefd naar 60% en ze eten al een stuk enthousiaster 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood zou ik weg laten, dat is erg ongezond voor konijnen. Fruit is echt een traktatie, verwennerij. Dat kun je beter maar in echt kleine porties en niet vaker dan 2 a 3x per week geven. 

 

Fijn dat ze al beter eten! En ook fijn dat ze goed van het hooi eten trouwens! Bij boeren kan de kwaliteit best wisselen, als het echt paardenhooi is is de kwaliteit meestal erg goed, maar bij boeren kan het hooi net zo goed van natuurweides / dijkweides / bermkanten kan het soms juist ook minder goede kwaliteit zijn, en soms zelfs giftige planten bevatten. Dan dus wel echt goed controleren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brood is ook sporadisch, meer als omkoping haha of test als ze een keer niet willen eten.. 

Fruit is idd echt af en toe, soms weken niet. Vooral aardbeien en frambozen, dus moet net het seizoen zijn. 

 

Hooi is van leverancier die ook aan paarden levert. Is wel goede kwaliteit gelukkig. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .