Ga naar inhoud

Weer wormen


S&T

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijntjes van 2 jaar oud.  

Ze hebben al 2 keer wormen gehad. Ik heb al meerdere keren een fenbendazol kuur gegeven van 28 dagen. 

Ik was altijd de groenten.

De DA heeft gezegd dat de wormen echt weg moeten zijn na 28 dagen. Dus zelf herbestemming kan eigenlijk niet..

 

Kan het in het hooi of stro zitten? Of zijn er meer mensen die ervaring hebben met telkens terugkerende wormen en is het gewoon heel hardnekkig? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb verder geen huisdieren. De konijnen zitten ook buiten (niet los in de tuin overigens). 

De vorige keer was het een pinworm. 

Ik heb de laatste tijd wel zo nu en dan blinde darmkeutels gezien die niet waren opgegeten en daar zaten ze niet in gek genoeg. In de gewone keutels nu dus wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Evee:

Volgens mij had @Mississippi ook problemen met wormen, die telkens terug kwamen omdat herbesmetting kwam door het opeten van de blinde darmkeutels. 

Zo, dat is gelukkig alweer even geleden haha. Ik moet ook even denken hoe dat nou ook alweer ging. Toen we Mississippi nog alleen hadden en hij voor de eerste keer wormen kreeg, waren het er zoveel dat ze gezellig over de bank kropen (toen mijn toenmalige dierenarts zei 'kijk het nog maar even aan' was dat ook een mooie reden om naar een ander te gaan 😅). Hij heeft toen panacur gehad. Een hele tijd later heb ik er weer een gezien en hij kreeg toen ook van die gekke, ei-vormige keutels. Toen was Dakota al bij ons en hebben ze beide panacur gehad.

 

Vanaf daar wordt het een beetje een vaag verhaal, want ze hadden veel darmproblemen en daar leek de panacur (tijdelijk) bij te helpen. De dierenarts dacht toen inderdaad aan een herbesmetting via de blindedarm keutels. Ik heb toen nog eens via de mail advies gevraagd aan een andere (konijnkundige) dierenarts en die schreef het volgende: "De reden dat ze geen ontlastingonderzoek doen is waarschijnlijk omdat de pinworm niet altijd aan te tonen is, terwijl hij er wel kan zitten. De pinworm zit in de blinde darm en wordt alleen met de nachtontlasting uitgepoept. Dit is meteen de reden waarom hij zo lastig te behandelen is: op de eerste plaats komt het medicijn daar heel lastig en op de tweede plaats besmet je konijn zichzelf steeds door de nachtontlasting op te eten. Het feit dat de panacur steeds lijkt te werken, is wel een sterke aanwijzing dat het om een pinworm besmetting gast waar ze steeds niet helemaal vanaf komen. Tijdens zo' n kuur zijn er dan duidelijk minder wormen in de blinde darm aanwezig, waardoor de darmfunctie verbetert en ze betere keutels hebben. Het zou fijn zijn als na deze lange kuur van 2 maanden je konijnen voorgoed van de pinworm verlost zijn. Dus dat zou ik eerst eens afwachten."

Ik moet er wel bij vermelden dat de klachten op een gegeven moment re-de-lijk verdwenen zijn en we nooit 100% zeker hebben geweten waar het nou aan lag.

 

Lastig probleem, @S&T! Ik ben ook geen expert op dit gebied. Ik lees dat jouw konijnen fenbendrops krijgen waar die van mij panacur kregen, misschien is dat nog een aanknopingspunt? En zoals mijn beide dierenartsen toen aangaven, kunnen ze zichzelf blijkbaar inderdaad blijven herbesmetten, dus misschien is een langere kuur een optie? Ik heb trouwens wel begrepen dat je dat spul ook niet té lang moet geven, dus daar moet je wel even mee opletten. Ik heb trouwens ook geen idee waar het begin van de besmetting vandaan kwam, ze wonen bij mij binnen en ik was ook altijd alle groenten. Zelf heb ik het vermoeden dat Mississippi het al had toen ie bij ons kwam, maar dat zullen we nooit weten. In ieder geval, veel succes, hopelijk ben je er gauw vanaf!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke is dat ze nooit darmproblemen hebben gehad, maar ik wil ook zeker niet afwachten tot ze dat wel hebben. Altijd veel keutels, ook veel goede ronde en een enkele (vaak ook mooie ronde) harde keutels met zoon wit glazig wormpje er in. Ze zijn wel dood denk ik, ze lopen zeker niet... 

Ik heb een keer microscopisch onderzoek laten doen en toen zag de DA dus een pinworm. Ik had namelijk eerst een ander wormenmiddel gekregen die daar niet tegen helpt. 

 

Fenbendrops (fenbendazol) heeft dezelfde werkzame stof als panacur maar is wat vloeibaarder denk ik. Meer een drankje dan een pasta zoals ik op internet las over panacur. 

Ik heb ooit 35 dagen gegeven, volgens de dierenarts kon het echt niet dat het dan niet aansloeg. De vorige keer 14 dagen gedaan en toen kwamen er ook wat meer wormen uit dan de keren er voor. Dus ik dacht even yes het werkt en ik ben er van af...  Niet dus. 

 

Zou het kunnen dat ze dit gewoon een soort van chronisch hebben en ik telkens het weer een beetje rr onder moet krijgen? 

 

Ik denk overigens ook dat ze het hebben vanuit de fokker waar ik ze heb gekocht. Daar stonden ze in een weiland. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tommie kreeg na 2 dagen kuur soort diarree. De DA heeft gezegd dat ik beter kan stoppen met fenbendazol, omdat zn darmpjes er dus slecht op reageren deze keer. Ze hebben nu stronghold spot on besteld. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen dat hij last van zijn darmen kreeg!

 

Ik wist niet dat stronghold ook tegen pinwormen werkte? Ik dacht alleen tegen spoelwormen en haakwormen (en mijten en luizen, daar wordt het bij konijnen ook vaak voor gebruikt). Heb er zelf geen ervaring mee overigens, maar het is wel een geschikt & veilig middel voor konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .