Ga naar inhoud

(konijnen)vlees eten / voeren

Newby1981
 Delen

Aanbevolen berichten

Ahhh, een afschuwelijke ontdekking. Ik kom er vanmiddag achter dat ik de kat blikvoer heb gegeven waar konijn in zit :-(  Misschien overdreven en hypocriet (want ik geef wel kip, kalkoek, rund) maar ik vind het echt heel erg. Het staat er alleen in het Italiaans op en vanmiddag bij de dierenwinkel zag ik dat het er in het nederlands onder staat (heel klein) Pfff, voel me heel slecht nu :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha, zo hypocriet ben ik ook hoor @Newby1981! Onze hond krijgt ook geen konijnenvlees (en ook geen paard). Om te kauwen geef ik zo natuurlijk mogelijk kauwmateriaal zoals oren, poten, staarten enz, maar konijnen oren (vaak met het witte haar er nog aan) zal ik nooit meenemen...  Ik weet het, heel inconsequent, want schapen oren geven is ook heel zielig... Ik troost me maar met de gedachte dat het allemaal 'afval' is wat mensen niet eten. En dan wordt het toch nog nuttig gebruikt. Maar konijnen oren? Nee! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yak, ik wist niet eens dat ze dat verkopen, konijnenoren... en dan het haar er nog aan... never nooit niet dat ik zoiets zou kopen. Ik ben zelf vegetarisch maar ik kan moeilijk de kat vegetarisch laten eten haha. Ze krijgt trouwens ook geen eend (vind ik zielige lieve diertjes) en paard hebben ze denk ik niet voor katten maar dat zou ik ook nooit kopen. En wild ook absoluut niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zou het vlees wat in honden- en kattenbrokken e.d. verwerkt zit eigenlijk vandaan komen? Vast niet uit de biologische veehouderij... Ik denk het afval uit de bio-industrie, de delen die niet voor menselijke consumptie gebruikt worden. Of ook nog delen die wel voor menselijke consumptie gebruikt (hadden kunnen) worden? 

Ik vind dat toch wel een lastig iets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit wel veel verschil in hoor, in de verschillende merken die er zijn. Ook zit er in honden en kattenvoer vaak schrikbarend weinig vlees... Er hoeft wettelijk gezien maar 4% in te zitten willen ze het op de verpakking mogen vermelden. Vaak zit er dus 4% van een specifieke vleessoort in en verder vooral "vleesafval" en veel granen. Dat vleesafval, dat kunnen restjes zijn van de productie mensenvoedsel maar bijvoorbeeld ook dode dieren die naar de destructie gaan kunnen en mogen in hondenvoer belanden. 

Maar als dierenbaasje kun je ook wat honden- en kattenvoer betreft kritisch zijn hoor, er komt steeds meer biologisch of gedeeltelijk biologisch voer voor dieren op de markt. Er komen nieuwe merken bij die wel open zijn over wat er in hun diervoer gestopt word, en ook de oorsprong van de dierlijke producten vermelden (bijv. alleen NL vee, alleen vlees dat ook geschikt is voor menselijke consumptie, etc) dat is dus zeker in ontwikkeling! Het is alleen soms de vraag of het waar is, want dat soort nieuwe termen hoeven vaak niet bewezen te zijn wil je het op de verpakking mogen zetten. 

Biologisch vlees valt in de 3 sterren categorie van de dierenbescherming, dat "beter leven keurmerk" waar nu zoveel campagne voor is. Hoewel het dan telkens over 1 ster gaat en dat echt nog bedroevend slecht is, ik zoch het van het weekend op en 1 ster kalkoenen zitten met 7!!! kalkoenen op een vierkante meter! En per 1000 kalkoenen krijgen ze 1 baaltje stro als verrijking.... Ok, het zijn geen kooi-dieren meer. Maar kom op, dat is toch niet iets wat je promoot als dierenbescherming?! 

Ik ben zelf veganist. Of flexanist. Of zo iets haha, ik zit er op het moment een beetje tussenin: probeer een leefbare middenweg te vinden die zo min mogelijk dierenleed tot gevolg heeft maar ook vol te houden is voor mij.  Thuis eet ik vegan, met heel af en toe een bio-eitje als uitzondering. Bij uit eten gaan weeg ik de opties af. Vegan is gewoon bijna nergens mogelijk hier in de omgeving, en vegetarisch bevat altijd kaas en melk - en daar kan ik niet tegen - . Soms kom je dan helaas dus toch uit op vlees of vis. Mijn man is geen veganist, maar doet thuis 5 a 6 dagen per week wel veganistisch met mij mee, en dan af en toe een stukje bio vlees ergens bij. 

Maar de hond en katten eten gewoon dagelijks vlees, geen plannen om die veganistisch te gaan voeren - en ja dat bestaat ook! Maar dan doe je je dier toch wel iets te kort vrees ik.  Konijn staat hier ook niet op het menu, ook niet voor de huisdieren. Heb er toch altijd wat moeite mee, maar blijkbaar hebben meer bunnybunchers dat! 

Van die kauworen enzo krijgt onze hond niet. Die komen meestal containersvol geimporteerd uit China naar NL toe. En in China zijn dierenrechten nou niet echt optimaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het schandalig toch, 4% vlees in honden-en kattenvoer. Kun je nagaan hoeveel troep erin zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik naar katteneten niet zo goed kijk, ik ben al blij als Molly (de poes) eet want het is een hele slechte eter. Ze krijgt wel Royal Canin dus geen goedkoop supermarktvoer maar volgens mij behoort RC ook niet tot de top. Molly is al heel oud en heeft veel mankementen dus nu overschakelen op ander voer heeft geen zin. (ik heb trouwens al van alles geprobeerd maar op RC doet ze het het best) Maar voor toekomstige katten wil ik proberen om ze gelijk aan biologisch en sowieso graanvrij voer te laten wennen.

Je hond of kat veganistisch te voeren vind ik niet kunnen hoor, het zijn nou eenmaal vleeseters. 

Voor m'n konijnen ben ik een stuk kritischer, die krijgen uitsluitend graanvrij voer en probeer ik ze zoveel mogelijk afwisselende kruiden en groenten te laten eten. (en dat is uiteraard niet omdat ik mijn konijnen belangrijker vind dan Molly maar gewoon omdat konijnen zo'n gevoelig darmstelsel hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ook alleen biologisch voer aan mijn katten. Ben al heel lang vegetariër en sinds kort thuis veganistisch. Mijn man is sinds kort helemaal om van vleeseter naar sowieso vegetariër en thuis veganistisch.

Katten kun je niet vegetarisch voeren ivm taurine en nog een ander aminozuur wat ik even niet zo snel weet. Een tekort daaraan zorgt ervoor dat ze bepaalde gifstoffen niet meer kunnen afbreken en zichzelf dus vergiftigen. Heb een aantal heel nare verhalen gelezen over katten die dood zijn gegaan omdat hun baasjes ze vega zijn gaan voeren. Heel naar. 

Bij de konijnen weet ik het eigenlijk niet, ik ben denk ik minder kritisch dan op kattenvoer. Ik voer HopeFarms Supertrio omdat dat redelijk te betalen is en ze het daar heel goed op doen. Maar ze krijgen daarnaast wel elke dag veel groenten en verse/gedroogde kruiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei LilyMarshall:

Katten kun je niet vegetarisch voeren ivm taurine en nog een ander aminozuur wat ik even niet zo snel weet. Een tekort daaraan zorgt ervoor dat ze bepaalde gifstoffen niet meer kunnen afbreken en zichzelf dus vergiftigen. Heb een aantal heel nare verhalen gelezen over katten die dood zijn gegaan omdat hun baasjes ze vega zijn gaan voeren. Heel naar. 

Vegetarisch zou misschien nog wel lukken bij katten, omdat taurine ook in eieren en in kleine mate in zuivel zit, en dat in vegetarisch voer wel mag  zitten. Ik heb mij er verder niet echt in verdiept, dus of het ook echt zo is weet ik niet zeker. Misschien dat het op lange termijn toch niet voldoende is.  Vegan is voor katten echter een ander verhaal, dan mag er helemaal niets dierlijks in de voeding zitten. Ik kan mij een verhaal herinneren van iemand op instagram die een vosje (!) als huisdier had, en die vegan ging voeren. Die ging er echt heel slecht uit zien, huiduitslag, mager, echt een naar verhaal. Als je zo ver vegan bent in je levensstijl, vind ik dat je geen huisdieren hoort te houden, elk huisdier leeft immers in gevangenschap.

Wat ik overigens wel wat vond is dat ik op de interzoo eerder dit jaar steeds meer diervoeding op basis van insecten voorbij zag komen. Waar dus maar een kleine mate "gewoon" vlees in zat, en dan als voornamelijke eiwitbron insecten daarbij. Ik denk dat dat ook wel een goede stap is qua duurzaamheid. Mensen willen zelf nog niet zo aan de insecten namelijk, hoewel het wel de toekomst is denk ik als je vlees wil blijven eten. Waarom niet beginnen met diervoeding? Dan wennen we er alvast aan dat er insectenproducten in de schappen staan.

15 uur geleden zei Lienappelsien:

Ik gaf het al een tijd gemengd, want Loetje wilde op een gegeven moment geen Care+ meer maar zijn vriendin Pluis wilde niet terug op SS. Dus dan maar een mix van die twee soorten en dan zoeken ze samen maar uit wie wat eet. Maar sinds een aantal dagen vissen ze allebéi de SS-brokjes er uit en blijft er daarna keurig een hoopje Care+ over 🙄 Uiteindelijk aten ze dat dan ook nog wel een keer op, maar vanmorgen lag het er nog van gisteravond (inmiddels als een vies soepje want het was nat geworden). Loetje moet echt wat aankomen dus het is niet handig om stug vol te blijven houden.

Lange tijd had ik 2 boxen met voer: 1 met SS en 1 met Care+, en dan mixte ik het op het moment dat ik ze voer gaf. Maar sinds een aantal weken heb ik ze gemixt in 1 bak zitten. Ik zag mezelf die bak dus al ontmengen 🤣 Maar ik bedacht net dat ik Loetje en Pluis nu ook gewoon direct op SS over kan zetten van het gedeelte dat nog in de zak zit. Dan mogen Jerry en Rosa nog een tijd een mix eten. Die zijn altijd compleet uitgehongerd (vooral Rosa) dus die zijn niet zo kieskeurig. Daarna gaan ze dan inderdaad allemaal maar weer op SS.

Lastig, zeker als je met een konijntje zit wat aan moet komen. Ik denk dat de tweede oplossing wel wat praktischer is haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-10-2018 at 07:53 zei Evee:

Vegetarisch zou misschien nog wel lukken bij katten, omdat taurine ook in eieren en in kleine mate in zuivel zit, en dat in vegetarisch voer wel mag  zitten. Ik heb mij er verder niet echt in verdiept, dus of het ook echt zo is weet ik niet zeker. Misschien dat het op lange termijn toch niet voldoende is.  Vegan is voor katten echter een ander verhaal, dan mag er helemaal niets dierlijks in de voeding zitten. Ik kan mij een verhaal herinneren van iemand op instagram die een vosje (!) als huisdier had, en die vegan ging voeren. Die ging er echt heel slecht uit zien, huiduitslag, mager, echt een naar verhaal. Als je zo ver vegan bent in je levensstijl, vind ik dat je geen huisdieren hoort te houden, elk huisdier leeft immers in gevangenschap.

Ik moet voor katten er nog eens goed induiken, want ik dacht dat het vegan voeren vooral een probleem was wegens Vitamine A deficiënte. 🤔Taurine kan ook synthetisch geproduceerd worden (als ik me niet vergis). Maar waar er voor honden al veel onderzoek is gedaan, blijft dat bij katten een beetje achter. Ik wil me er nog wel verder in verdiepen want ik zou dolgraag katten willen, maar ik ga ze niet veganistisch voeren als het schadelijk is voor hun gezondheid. Maar er wordt nogal veel gezegd en geschreven, dus ik moet nog eens gaan filteren.

En terugkomend op je laatste regel;  er zijn zeker veel veganisten die niet per se voorstander zijn van huisdierenbezit, omdat je een individu dan nog steeds als eigendom beschouwt, maar zich daarin vooral richten op de fok van nieuwe dieren. Asieldieren/zwerfdieren/dieren in nood moeten nog gewoon een thuis krijgen en verzorgd worden* volgens de meesten vegans, maar er zouden geen schattige jonge dieren meer bijgefokt moeten worden. Een beetje het BB-beleid 😛 
(*Het is alleen dan ook wel ergens de vraag hoeveel andere dieren je daarvoor wil opofferen; voor elke kat die moet eten of elk huisdier waarvoor een nieuw vaccin moet worden ontwikkeld, sterven er velen andere dieren.... maar dat is een moeilijke zaak.)
En ook veel mensen worden veganist terwijl ze nog dieren hebben, die kun je ook niet zomaar op straat zetten 😉

Over veganisme gesproken; ik ga zo eens kijken of de Jumbo hier vegan verse pizza's heeft. En anders bestel ik ze bij de Domino's, want het is vandaag World Vegan Day en daarom krijg je 20% korting 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het past niet in dit onderdeel en toch wil ik even aanhaken 😂

Ik zal hier wel scheef voor aangekeken worden, maar ik eet wel vlees. Mij is altijd aangeleerd dat mensen omnivoren zijn en katten en honden carnivoren. Ik vind het fijn dat dierenleed de grootste reden is voor de overstappers naar vegetariër of veganist, maar, en ik trap hier vast tegen het zere been, slaan we daar niet een beetje in door? 

Het is bewezen dat mensen die geen vlees eten, al snel vitamines en mineralen tekort komen die ergens anders uitgehaald moeten worden, al dan niet door het bijslikken van supplementen. Dan hebben we die stoffen toch echt nodig? 

Tuurlijk, die kiloknallers en bio-industrie is mij ook een doorn in het oog en vermijd ik echt. Het vlees (of de vis) wat ik eet (en echt niet elke dag) zijn bovenal kleine porties en altijd biologisch waar ik voor naar de slager ga. Ik weiger mijn vlees in de supermarkt te kopen. Maar omdat we de voedingsstoffen dus wel nodig hebben, denk ik niet dat ik er ooit mee wil stoppen. En ja, er sterft dan een dier voor mij, dat besef ik heel goed. Maar wel een dier wat daarvoor een goed leven heeft gehad. Mijn grootste droom is om zelf die consumptiedieren te kunnen houden, dan weet ik zeker dat ze een goed leven hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik denk dat we een deel van de voedingsstoffen uit ander voedsel kunnen halen, of dat met alles lukt weet ik niet. Ik wilde vroeger graag vegetariër worden, maar dat mocht niet van mijn diëtiste, omdat ik dan voedingsstoffen tekort zou komen. Ik heb ook een lactose-intolerantie, en dan werd mijn voeding te eenzijdig. Ik vind simpelweg veel vlees niet lekker, dus ik eet het ook niet zo vaak.

Ik ken iemand die zelf geiten houdt en ze als ze oud genoeg zijn naar de slager brengt. Hij weet dan zeker dat ze een goed leven hebben gehad. Daar is best iets voor te zeggen, al zou ik het niet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ook niet zeggen dat mij dat makkelijk af zou gaan, maar ik weet dan wel 100% zeker dat dat dier gelukkig is geweest en heeft gekregen wat het nodig heeft. Dat is mij heel veel waard. En net als met dieren die om welke reden dan ook weggaan, in het begin is dat zwaar en later leer je daarmee omgaan. Nee, makkelijk is het niet. Maar liever zo dan bio-industrie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het argument dat je voedingsstoffen tekort zou komen berust niet op volledige waarheid. Het geldt echt alleen voor B12,  en dat is dus synthetisch makkelijk te produceren. Natuurlijk, iemand die op de Poolvlakte woont komt niet zo makkelijk aan die synthetische varianten, maar hier in het Westen is het niet moeilijk. (Heel veel producten worden 'aangevuld' met vitamines en mineralen. Melk met extra calcium, sinaasappelsap met vitamines,  etc.)
Sterker nog; B12 wordt ook aan 'productiedieren' bijgevoerd (in de vorm van supplementen) omdat het van nature in de bodem voorkomt (met dank aan bacteriën), maar onze bodemgrond tegenwoordig 'te schoon' is en veel dieren ook niet meer buiten grazen. En het zijn ook absoluut niet enkel de veganisten en vegetariërs met tekorten;  er zijn ook zat mensen die wel vlees eten die tekorten opbouwen. Die laten het alleen zelden testen totdat ze verschijnselen krijgen. (Het Erasmus was bezig met een onderzoek.)

Stoffen zoals calcium, selenium, e.d. zijn prima uit plantaardige voeding te halen. Je moet alleen wel gevarieerd eten, maar dat geldt voor een dieet met vlees/vis natuurlijk ook.  En ja, we zijn van oorsprong omnivoren. Dus we kunnen (moeten) heel gevarieerd eten; een bord met gras is niet ideaal, maar een bord met een enorme steak en een hoopje frietjes dus ook niet (Wat wel gangbaarder is...).
En de techniek staat niet stil, dus het is nu ook gewoon mogelijk gezond en wel veganistisch te eten zonder een B12 tekort op te lopen. 🙂

En ieder is vrij in zijn/haar keuze natuurlijk, laat ik dat voorop stellen. Maar ik reageer toch even (best tikkie direct/zonder blad voor de mond) want  ik denk  dat we zeker niet doorslaan. Ik denk dat het namelijk ontzettend hard nodig is. 
Mijn eigen grootste drijfveer is inderdaad dierenleed. Dus daar zal ik mee beginnen. 🙂
(Als dat nog geen gegronde reden is, lees dan even verder. Want milieu is voor velen heel erg belangrijk, en dat helpen we met ons huidige voedsel-beleid ook finaal om zeep.)

Dierenleed:
We zien dieren nu als eigendom, als productiedieren. En dat vind ik in onze huidige tijd zeer onnodig. Het zijn individuen en ze zouden rechten moeten hebben. Niet dezelfde rechten als een mens - een varken heeft niks aan het recht om te mogen stemmen, en een man heeft niks aan het recht op abortus (aldus een Volkskrant columnist die ik nu even parafraseer 😉 )- maar wel recht op een vrij leven.  Ik kijk er oprecht hetzelfde tegenaan als met de slavernij; toen zagen we donkergekleurde mensen ook als 'productiedieren'.  Ik vind het ronduit barbaars. (Nu schop ik waarschijnlijk tegen heel veel schenen, maar dit is gewoon echt mijn gevoel. Ik zie niet in waarom wij mensen 'belangrijker' zouden zijn of het recht zouden hebben om een ander het recht op vrijheid te ontnemen. )

En diervriendelijk vlees (of zuivel) bestaat gewoon niet. Er komt altijd leed bij kijken;  is het niet tijdens het leven zelf  dan is het wel tijdens de fok of tijdens de slacht. Natuurlijk, er bestaat biologisch vlees en er zijn kleine slachterijen. Maar vraag je dan wel af waar de dieren vandaan komen; hoeveel dieren zijn er bij de fok betrokken geweest, waar komen ze vandaan? We weten dat het in de hobbymatige konijnenfokkerijen al om te huilen is wat de fok-omstandigheden /het welzijn betreft,  en de concessies die er gemaakt worden op het gebied van dierenwelzijn/vrijheid/basisbehoeften om de dieren te kunnen houden en gebruiken. Bij productiedieren is het vaak niet veel beter...

Kleinschalig gehouden dieren:

Natuurlijk, als je zelf al een aantal generaties schapen houdt, dan zal het leed bij de fok hopelijk enigszins te overzien zijn. Maar toch; je bepaalt wel dat een dier drachtig moet worden omdat jij het graag wil (hebben dieren geen recht op lichamelijke integriteit? Waarom niet?) en je zit toch altijd me de samenstelling van je groep; teveel rammen kun je niet aanhouden. Dus dan moet je ze slachten... maar dat doe je uiteindelijk dus alleen om je smaakpapillen te plezieren..... is dat wel eerlijk, als er gewoon prima alternatieven voorhanden zijn?

Hou je geitjes of koeien voor de melk, dan zit je ook met dit soort problemen; je moet de dieren drachtig maken, en je moet de moederdieren scheiden van hun jongen (........ ) om hún moedermelk te kunnen drinken. En de mannelijke jongen (stieren, kalfjes) zul je waarschijnlijk naar de opfok/slacht moeten brengen, want je kunt er niet 20 zonder problemen bij elkaar houden...

Kippen hetzelfde euvel; je kunt maar een beperkt aantal hanen aanhouden. De rest zul je moeten herhuisvesten of moeten slachten.

En wat het slachten betreft: echt geen enkel dier wil dood. En doodgaan doet gewoon pijn. (Want die verdovingsmaatregelen zijn verre van ideaal. ) En ja, een leeuw moet eten en die gazelle wil ook absoluut niet dood. Maar: die leeuw is een echte carnivoor en kan dus niet zonder vlees. Wij mensen wél - met een heel kleine aanpassing in ons dieet; welgeteld 1 pilletje doet de truc.

Maar dan heb ik het dus enkel nog maar over kleinschalig gehouden dieren. (Dat is overigens niet per se hetzelfde als Biologisch gehouden hè, dat kan nog steeds in behoorlijke aantallen gaan.) Niet over de intensieve veeteelt hoe die nu is...... en hoe die steeds massaler wordt omdat onze vraag zo groot is en er ondertussen steeds meer mensen ter wereld meer welvaart doormaken en daardoor ook deel gaan nemen in die vraag. (En deden ze dat al niet, dan zorgen we er als westerse landen zelf wel voor. We exporteren bijvoorbeeld massaal zuivel/melk naar landen waar voorheen de meerderheid van de bevolking lactose-intolerant was. Waarom? Om vraag te creëren...)

Milieu/voedsel:
Goed, als je mijn overtuiging dat mensen niet meer of minder recht op een vrij leven zouden moeten hebben dan een ander niet deelt, dan kan ik me voorstellen dat het kleinschalig houden nog best OK klinkt. 🙂 Er zitten wat haken en ogen aan, maar veel leed dat in de massale veeteelt wel voorkomt, is te vermijden. Niet alles, maar wel veel.

Helaas: het is niet haalbaar om iedereen (verantwoord) zijn eigen dieren te laten houden. Is het niet qua ruimte, of de volksgezondheid of door het ontbreken van de benodigde kennis, dan is het wel door het effect op het milieu. Het is triest maar waar dat juist de megastallen vaak 'milieuvriendelijker' zijn (of zouden kunnen zijn) dan de biologische/kleinschalige houderij. Niet als je kijkt naar aantallen en de gevolgen daarvan, maar wel als je kijkt naar het afvangen van afvalstoffen en het afvangen van methaan (vergeet Co2, kijk naar methaan, dat is nu op kortere termijn veel, véél schadelijker...)

Dus iedereen met zijn eigen geitjes in de wei klinkt idyllisch, maar het is een utopie. We zijn gewoonweg met teveel mensen, en het aantal dieren dat we moeten zouden houden zou nog steeds zorgen voor stijging van de zeespiegel en dat soort ongein.

Als iedereen vlees/zuivel/etc. wil blijven eten, dan moet er op grote schaal geproduceerd worden. En dat wordt er nu ook; zeker in Australië, Amerika en Canada draaien de fabrieken op volle toeren. (Nederland is ook hard bezig, onze export is gigantisch. Ook China is met een opmars bezig.) De vraag blijft stijgen, en zoals gezegd gaat die met toenemende welvaart van andere armere landen echt niet dalen.

Om al die dieren te voeren is er voedsel nodig. Gevolg: massale kap van oerwouden. (Nee, die oerwouden gaan niet tegen de vlakte voor de productie van Soja voor de Vegetarische Kipstuckjes. Zo'n 75% van de oerwoudkap is toe te schrijven aan voedselproductie voor vee....) Soja voor vega producten wordt voornamelijk in Spanje geteeld. )

Saillant detail: we produceren genoeg voedingsstoffen om de hele wereldbevolking te kunnen voeden. (Meer zelfs..). Maar wat doen we? We voeren het op aan onze dieren in de veehouderij. Die zetten dit veel minder efficiënt om in beschikbare proteïnen/eiwitten dan we zelf zouden doen (het is niet voor niks dat een Blauwe Vinvis geen predator is maar juist kril eet; veel efficiënter!) en tadaa; we hebben 10% van de wereldbevolking die geniet van een lekkere sappige steak, terwijl half Afrika crepeert van de honger...

Nouja.... tot zover nu even.  Het is een behoorlijk epistel geworden. En dan heb ik de intensieve veeteelt eigenlijk verder qua dierenwelzijn nog buiten beschouwing gelaten, want dan kan ik nog wel drie dagen lang typen 😉 .

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar ja, die gesprekken 😛 

Nog even om misverstanden te voorkomen: ik zal niemand in het openbaar kwaad aankijken omdat hij/zij een broodje kaas/beenham eet. (Ik zal er misschien het mijne van denken, maar ik kan me niet met iedereen bezig houden, dus ik hou me vooral met mijn eigen bordje bezig 😉 ).  Ik begin ook niet de discussie aan de eettafel, tenzij er naar mijn beweegredenen e.d. gevraagd wordt.
Ik ben verder namelijk ook niet heilig en ik kan ook nog heel wat verbeteren aan mijn levensstijl om het milieu wat minder te belasten.

Dat iemand vlees/zuivel/eieren wil eten is zijn/haar keuze (Eentje die ik op dit moment nog te accepteren heb. Het ermee eens zijn is wat anders natuurlijk, en ja, ik hoop dat dit in de toekomst wel degelijk verandert.) En ik snap dat er ontzettend veel misinformatie bestaat, ook bij dietisten en artsen (toegegeven, de veehouderij is in een ding ontzettend, maar dan ook ontzettend goed, en dat is marketing) maar laat alsjeblieft duidelijk zijn dat veganisten echt niet allemaal bleekneuzige magere sprietjes zijn die voedingsstoffen missen. Dat is gewoon echt onjuist. Met een evenwichtig plantaardig dieet kun je prima 100 jaar oud worden. :)_

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noem het marketing (of wat je wilt), er zijn weet ik het hoeveel onderzoeken gedaan en allemaal vanuit een andere invalshoek. Onderzoeken zijn daardoor ook altijd al deels gekleurd. Maakt ze dat onafhankelijk? Nee. Zolang er nog geen volledig neutraal onderzoek is gedaan wat mij kan overtuigen dat we écht zonder kunnen (en ja, dat pilletje is geen oplossing, wat je daar ook over zegt. Met normaal eten en genoeg afwisseling, zou je geen enkel pilletje nodig moeten hebben), zal het mij niet overhalen te stoppen. Ik zit tussen de diëtistes enerzijds en de slagers anderzijds. Noem mijn beeld gekleurd, wat je wilt, maar dat is die van iedereen. Ik mis nog steeds een 100% onafhankelijk, neutraal, goed onderzoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deeskuh88 er zijn wel al goede studies die aantonen dat zuivel & vlees maar in minimale hoeveelheid gegeten zou moeten worden, niet dagelijks en niet in grote porties, omdat het consumeren van vlees, zuivel en andere dierlijke producten voor hartklachten, diabetes (type 2 is dat volgens mij), een hoog cholesterol etc zorgt. Volg je dat al wel op?

- niet als aanval bedoeld hoor, maar echt uit interesse. Omdat dat dus wel iets is wat echt wetenschappelijk bewezen is.

Ik vind het wel bijzonder (grappig eigenlijk) dat je aangeeft onderzoeken nodig hebt om te stoppen met een gewoonte, terwijl de gewoontes vooral vanuit de productie, vanuit het commerciële dus, is gepromoot, is opgedrongen. De vlees en zuivellobby is heel erg sterk in de politiek.  Je eet het dus niet vanuit wetenschappelijk onderzoek waaruit bleek dat het goed was voor je, maar omdat het rijke bedrijven zijn die de juiste mensen hebben (om)gekocht en omdat ze de juiste vriendjes wisten te maken in de politiek.  Ik vraag mij af of je je dat al wel eens gerealiseerd hebt.

Vlees was vroeger (en dan heb ik het echt nog niet eens over zo heel erg lang geleden!) een luxe product dat niet dagelijks op tafel stond. Een feestmaal.  Ik weet niet of jij wel eens over dat soort dingen gesproken hebt met opa's en oma's? Ik wel. Mijn opa's, oma's en zelfs ook nog mijn  ouders in hun jeugd nog zijn opgegroeid (na de oorlog), daar was het alleen op zaterdag vlees op tafel.  Vaak nog paardenvlees ook, want dat was vaak het meest betaalbaar bij de lokale slagerij. En met de kerst werd het eigen konijn dan geslacht voor het feestmaal.  Verder werd er helemaal niet zo vaak vlees gegeten. In zeeland nog wel eens zelfgevangen vis, omdat daar nog wel makkelijk aan te komen was, maar er stond echt echt verre van dagelijks vlees/vis op het menu. Als er wat was, werd het volledig  benut, dat wel, tot aan bouillon van botten, hoeven, koppen en graten aan toe. Melk werd overigens wel erg gepromoot in die periode (vanuit de bedrijven!) en dus ook veel gedronken in die periode, "melk is goed voor elk" "melk de witte motor". Het werd neergezet als iets waar je sterke botten van krijgt, goed voor opgroeiende kinderen.  Net als levertraan overigens, ben ik even blij dat die gewoonte in mijn jeugd al niet meer werd opgevolgd! haha. 

De laatste eeuw kwam er meer luxe, meer geld te besteden aan luxe dingen, dus ook aan vlees.Het kwam dagelijks op het menu te staan. Als je kijkt hoeveel producten de gemiddelde Nederlander nu eet die bestaan uit of vlees en dierlijke producten bevatten, vaak vanaf het ontbijt / lunch al, in de vorm van yoghurt, melk, kaas, vleeswaren als broodbeleg, een flinke portie vlees bij het avondeten (ik heb nog nergens gezien dat de geadviseerde maximale portie van 80 gram vlees werd geserveerd 😕).   Daarnaast eten we veel meer uit pakjes als het gaat om koken, en wat zit er in die pakjes?! Juist: vlees, melk en/of dierlijke bijproducten! De melkindustrie is in de Nederlandse producten helemaal goed op te merken, een beetje vergelijkbaar met de mais in Amerika. We hebben er een overschot van, dus we gaan het maar overal in stoppen om er geld mee te blijven verdienen. Je eet op een dag bijna niets meer wat echt helemaal vrij is van dierlijke producten, behalve als je pure groenten en fruit eet.  En dat realiseer je je pas als je je verdiept in veganisme.

Ik ben zelf geen 100% veganist, vind het best moeilijk. Ik zoek dus nog steeds een beetje naar een leefbare manier om er mee om te gaan. Thuis eet ik wel vegan en vind ik het niet zo heel moeilijk. Je koopt simpelweg gewoon alleen wat je wel mag hebben, zodat de keuze altijd is uit producten die je kan eten. Dat je als vegan niet meer lekker kan eten is echt onzin! Ik heb het idee dat ik juist meer ben gaan proeven, meer smaak heb, omdat je meer met kruiden en andere smaakmakers gaat werken.  Maar als we gaan eten bij vrienden of familie of uit eten gaan, dan vind ik het vooral heel lastig.  Bij familie staat er op verjaardagen nu vaak heel braaf een schaaltje met komkommer en tomaatjes voor mij op tafel haha. Gebak neem ik vaak zelf mee. Het is ook lastig dat ik de enige ben met kieskeurige eetgewoontes in mijn omgeving. Weinig medestanders dus. Vega is vaak geen optie voor mij omdat ik niet tegen zuivel kan. Restaurants hier in de regio zijn er echt niet op berekend dat je vegan eten wil. Mijn man doet over het algemeen ongeveer 5 dagen per week vegan met mij mee. Hij eet 2 dagen in de week nog wel biologisch vlees of vis. Voor hem is dat de acceptabele middenweg.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijpelijk ja,  hoewel konijnen natuurlijk wel perfecte veganisten zijn 😋

Bij anderen eten is inderdaad nog wel eens een uitdaging. En uit eten kan wel, maar is qua locaties ook een stuk beperkter.  (lang leve "Happy Cow") Vaak bel ik ook even ruim van tevoren naar een 'gewoon' restaurant als we met familie gaan eten. Dat wordt meestal wel gewaardeerd. En als het een spontaan etentje is, dan vraag ik het gewoon maar geef aan dat de kok als hij/zij het wil de vrije hand krijgt, en dat we weten dat het wat onverwacht is dus ook snel tevreden zijn.  Een pizzeria in Hilversum ging helemaal los met gegrilde groentes, de kok kwam nog speciaal naar onze tafel om even te overleggen. 😀 Uiteraard volgde een leuke fooi en recensie. 

Maar ik heb wel het geluk dat mijn vriend ook veganist is,  dan ben ik niet de enige. (En hij heeft een bepaald voorkomen waardoor mensen van hem veel meer accepteren dan van mij. Chris is gewoon duidelijk en niet altijd even tactvol, maar wel eerlijk. En het is allemaal eigenlijk wel logisch wat hij doet. Marjolein is extreem en activistisch. Dat idee.. En let wel, dan heb ik mezelf echt nog niet in een discussie zoals bijvoorbeeld deze hier gestort. Want die discussies probeer ik echt aan tafel te voorkomen. Een hap van een sojaburger nemen is soms echter al genoeg. Maar ja, ik heb toch ergens de naam, tijdens mijn puberjaren was ik soms wel wat feller... (nog geen vegan trouwens)😂

Ik moet wel zeggen; sinds mijn vriend en ik er wat duidelijker in zijn geworden, vinden mensen het wel makkelijker. Eerst was het' 'Thuis vegan, bij anderen vega, maar kijk maar wat voor je uitkomt want we willen niet lastig zijn..." en dat was voor veel mensen toch een beetje vaag/ongemakkelijk. Want wat doe je dan als gastvrouw/gastheer? Wil je nu wel of niet een gevuld eitje? Een blokje kaas?

Vrienden hielden eigenlijk gelijk al rekening met onze eetwensen, en mijn ouders hebben laatst zelfs een vegan appeltaart gebakken. Iedereen was het erover eens dat 'ie meer dan prima smaakte (ook mijn moeder, die eerst wat skeptisch was, vertelde ze later.) dus dat is wel heel erg lief, en dat zeg ik dan ook.

We bieden vaak wel aan om iets mee te nemen/te halen, en hebben ook altijd wel wat eenvoudige (maar lekkere) recepten achter de hand als mensen vragen wat ze zouden kunnen maken. Want ja, je moet je keuken toch een beetje omgooien. Het is niet moeilijk, maar het is even anders. Andere producten, andere kruiden. Dat hebben wij ook een beetje moeten uitvogelen, dus dat is niet eerlijk om gelijk maar van anderen ook te verwachten zonder hulp aan te bieden.

En als we uit eten gaan met vrienden of familie, ga ik ook op zoek naar een zaakje met van alles wat, dus niet enkel vegan. Thuis serveer ik wel enkel vegan, maar buitenshuis moet iedereen zijn eigen keuze maken. 

Oh en hier op mijn 'kot' in Antwerpen gaat het ook wel prima. Ik ben de enige vegan hier, dus ik wordt af en toe hartelijk uitgelachen om mijn soja-burgers en yoghurtjes. Maar ondertussen zijn er al meerdere fans van de Vivera-kebab en is mijn ovenschaal met brownies al voor de helft leeg gegeten 😋 En ik roer ook wel eens gewoon in een pan met vlees van een ander als diegene net even iets aan het afwassen is en ik er toch naast sta. Ik ben daar niet 'vies' van ofzo.

Over het algemeen ben ik best terughoudend. Ik ben alleen wel eerlijk als mensen vragen stellen, wil er ook geen excuses meer voor maken (ook niet in een restaurant;  ik probeer tegenwoordig  mijn vraag om veganistisch eten niet te beginnen met 'Sorry, ik heb misschien een lastige vraag...".  Want die sorry is eigenlijk heel niet zo gemeend. Ik vind het een heel legitiem verzoek, tenzij je misschien bij de Mc Donalds staat 😉 Uiteraard vraag ik het wel vriendelijk en ik ben dus best bereid de kok wat vrijer te laten.) en ik sta wel op de Dam als er een Animal Rights March is. (Maar ik zet geen voet tussen de deur bij mensen en ik schreeuw niet naar mensen. Ik hou alleen een bord omhoog met een geschilderde koe en de tekst "Someone, not something". Dat voelt niet zo aanvallend, maar zet hopelijk mensen aan het denken. 😊)

Ah ja. Het maakt me natuurlijk geen heilige. En hoe graag ik ook iedereen vegan zou zien, weet ik dat iedereen daar zijn eigen keuzes in moet maken. Maar ik ben zover ik weet wel kerngezond, ondanks of dankzij een plantaardige levensstijl. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihihi ik eet ook veganistisch en daarom heb ik ook voor konijnen ipv katten of honden gekozen :). Hoef je niet meer na te denken over welk vlees je ze geeft en welk vlees niet. Ik vind het altijd heel interessant om verschillende standpunten te lezen. Wat mij opvalt is dat het vaal een welles-nietes spelletje wordt van 'de vleeseter' tegen 'de veganist'. Er zijn veel verschillende onderzoeken gedaan, waarschijnlijk de helft niet onafhankelijk of met een slechte onderzoeksopzet. Ik ben het ermee eens dat mensen in principe vleeseters zijn, we hebben ook het gebit ervoor. Ik maak de keuze om dit niet te eten, omdat ik op geen enkele manier wil bijdragen aan dierenleed. Wat dierenleed is, is voor iedeereen ook anders denk ik. Dat ik deze keuze heb gemaakt, betekent inderdaad dat ik vitamine B12 moet suppleren, maar verder krijg ik alle voedingsstoffen voldoende binnen. Ik denk ook dat heel veel mensen, vleeseter of niet, veel vitamines en mineralen tekort komen, omdat niet iedereen weet wat het mensenlichaam allemaal nodig heeft. 

Het blijft een interessant onderwerp. Wel jammer dat mensen elkaar vaak zwart maken als het om dit soort dingen gaat. De vleeseter is slecht omdat hij/zij meewerkt aan dierenleed en de veganist is extreem. Fijn dat hier mensen goed nadenken en geen flauwe of onzinnige argumenten geven, maar dat je gewoon je standpunten kan benoemen zonder dat iemand meteen lelijk tegen je doet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de discussie altijd wel leuk. Nou vind ik discussieren altijd wel leuk. Misschien moet ik toch eens de gemeentepolitiek in gaan haha 😉

Alleen vind ik het vaak jammer dat vleeseters zich er ook niet echt in lijken te verdiepen. Dat ze met dezelfde standaard argumenten aankomen en eigenlijk de discussie vaak echt gewoon niet aan willen gaan maar liever ontwijken. Het komt vaak op mij over als een soort egoisme van "ik vind het lekker, dus ik eet het" en dan niet willen kijken naar gevolgen er van. Oogkleppen op zetten. Dus ja, ik denk dat ik de echte grote vleeseters ook wel veroordeel, net als Marjolein.  Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer mensen waarbij het toch ergens aan het geweten knaagt, die toch gaan zoeken naar een middenweg. 

Ik denk ook niet dat je veganisme kan opdringen aan mensen, het moet een eigen keuze zijn tot wie iemand komt. Er gaat toch een bepaalde realisatie, bewustwording aan vooraf, voor je de stap neemt. En vaak is het dan eerst nog vegetarier omdat dat makkelijker is. En vandaaruit is de stap naar veganisme natuurlijk ook kleiner aan het worden. Tegenwoordig promoten ze "minder vlees eten", dat is denk ik een voorbeeld van zo een goede tussenstap.  Hopelijk gaat het daardoor bij veel mensen van minder vlees, naar vegetarier, naar veganist. Ik heb de hoop dat je er dan uiteindelijk ook komt, of dat er in ieder geval verbeteringen plaats gaan vinden. Of dat in één generatie gaat lukken betwijfel ik.

Ik werd de afgelopen vakantie trouwens boos aangekeken door mijn zus, toen ik met mijn nichtje van 5 de discussie aan wilde gaan over eten. Zij wil geen vis eten want "vissen zijn zielig, die leven in de zee". En toen zei ik, "en vlees is dan niet zielig? " Toen was haar antwoord "nee, want vlees is niets".... Ik wilde daar dus op inhaken, maar helaas mocht ik dat niet van mijn zus. Toch denk ik dat als je kinderen de keuze geeft, ze diervrij kiezen. 

Hoe sta jij trouwens tegenover het eten van insecten @Marjoleintje ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een discussie inderdaad ook leuk. Het kan je blik verruimen, ook als je al veganistisch eet. Het is inderdaad wat je zegt. Als we oogkleppen op doen is het er niet. En de industrie is eigenlijk schuldig, want die produceert. Maar als consument heb je ook een stem. Dat geldt voor alles dat je koopt, gezond eten, kleding etc. Het is jammes als mensen niet open staan voor discussie. Het gaat vaak idd niet om iemand overtuigen, maar wel om bewust te worden en meer na te denken bij keuzes die je maakt. Ja, ergens veroordeel ik grote vleeseters ook wel, maar dat is meer omdat mensen dus inderdaad die oogkleppen op zetten en dingen niet willen zien. 

Ik hoop ook dat er ooit verbeteringen plaats gaan vinden. Als iedereen al een beetje minder koopt, helpt het al een boel. Dat is met alles zo. Kijk naar hoe veel er weg gegooid wordt en hoe veel dieren en planten dus eigenlijk helemaal voor niks in de supermarkt liggen. Dat vind ik nog het ergste. 

Jammer dat je zus zo'n discussie met je nichtje beperkt. Kinderen kunnen ook nadenken, maar niet als ze onwetend worden gehouden. Ik heb er op mijn zesde bewust voor gekozen om opeens vegetariër te worden, zonder dat ik mensen kende die dit ook waren. Mijn ouders hebben mij hierin altijd heel vrij gelaten en daar ben ik ze dankbaar voor. Ik vind zo'n discussie beperken een beetje hetzelfde als een discussie over geloofsovertuigingen met kinderen. Ik vind dat je kinderen de ruimte moet geven om alle kanten van iets te onderzoeken, zodat zij zelf een keuze kunnen maken in plaats van 'niet beter weten'. 

Insecten, brrr ik moet er niet aan denken. Heb jij dat weleens gegeten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel me soms echt een apart geval dat ik vegetarier ben (dus geen veganist) want ik ken  verder helemaal niemand die vegetarier is. Niemand uit m'n vriendengroep, familie of (directe) collega's. Ik ga er met niemand een discussie over aan want iedereen moet het zelf weten maar mensen die perse iedere dag vlees eten vind ik soms wel egoistisch. Alleen maar omdat jij het lekker vind?

Ik heb er verder ook niet echt moeite mee als ik uit eten ga en degene tegenover me eet een biefstukje. Zolang het maar geen konijn is haha. (of haas, eend en iedere vorm van wild) Ik word al misselijk als ik konijnenbouten op een foto in de reclamefolder zie. En nu met de herfst en komende feestdagen zie je dat juist overal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .