Ga naar inhoud

Te dik


Jamesthebunnybutler

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Mijn konijnen zijn allebei wat aan de dikke kant. Het is niet zo dat mijn voedster een grote wam heeft, maar het wordt wel lastig om netjes hun botten te voelen. Ik vroeg laatst ook aan mijn dierenarts hoe hij hun gewicht vindt en hij gaf ook aan dat ze aan de zware kant zijn. Nu geef ik ze ongeveer 1 eierdopje science per dag en dat delen ze samen. Ze krijgen het verdeeld over twee eetmomenten. Verder hebben ze natuurlijk altijd hooi en ze krijgen groenten en kruiden. Groenten wisselt per dag wat ik in huis heb, maar vaak een hand andijvie of spinazie met wat andere groene groenten of soms wat paprika of wortel. Daarnaast rkijgen ze af en toe een heel klein stukje appel of banaan of een blokje papaja. 

Ik wil graag dat ze alletwee wat minder zwaar worden, zodat ze geen gezondheidsklachten gaan ontwikkelen en lekker kunnen blijven bewegen. Nu is mijn vraag: waar kan ik op minderen? Science krijgen ze minder dan wat ze zouden mogen qua lichaamsgeiwcht. Zou het nut hebben om nog minder science te geven en wat minder groenten? Of alle ‘ zoete’ groenten schrappen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De advieshoeveelheid supreme selective is erg veel, als je die aanhoud (de 20-25 g per kg) dan kun je dat inderdaad best minderen. Ik geef zelf tussen de 8-15 gram per kg lichaamsgewicht. Ze krijgen hier wel redelijke groenteschotels erbij en zijn goede hooi eters.

 

De dikmakende groenten en de fruitsoorten zou ik inderdaad schrappen en vervangen voor alternatieven die niet dikmakend zijn.  Vooral bladgroenten zijn gezond voor konijnen, denk dus aan witlof, andijvie, spinazie etc. Maar bijvoorbeeld ook komkommer kan in een groenteschotel, en daar zit ook niet zo veel in (wel vocht, wat ook heel goed is voor konijnen).

 

In dit artikel staan ook veel tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/Konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! Ik ga dan iig nog meer science minderen en koop voorlopig geen worteltjes meer voor ze. Bij mij krijgen ze ook behoorlijke porties groenten en ze eten veel hooi. Komkommer vinden ze bij mij erg lekker, alles lusten ze bijna wel. En ik ga proberen om ze geen fruit meer uit mijn handen te laten stelen.. 😉

Ze zijn bij mij trouwens echt ontzettend lui. Ze zitten bijna de hele dag onder mijn bank en gaan alleen 's avonds ergens anders zitten. Ze rennen nog maar heel weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze? Anders kijken of je ze ergens mee kan motiveren om weer actiever te worden. Dat kan intelligentiespeelgoed zijn, een beetje "behendigheid" om bij eten te komen, of als het avonturiers zijn door objecten te verplaatsen of dingen die ze niet kennen neer te zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn 1,5 en 2,5. Voor eten kan ik ze inderdaad opzich wel motiveren om actiever te worden. Zo'n brokjesballetje vinden ze erg leuk, maar ze zijn er ook snel op uitgekeken. Genoeg mogelijkheden om te rennen, springen en onder dingen door te kruipen, maar onder de bank chillen is het meest favoriet haha. Dank je wel, ik ga ermee aan de slag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .