Ga naar inhoud

Ineens ruzie


lovekonijnen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Wat vervelend zeg! Hoe oud zijn de konijnen, weet je dat? Het zou zo kunnen zijn dat je ze op jonge leeftijd hebt gekregen. Vaak gaat het in het begin dan goed met twee mannetjes, maar zodra ze in de puberteit komen en hormonen mee gaan spelen, gaat het heel vaak mis. Volgens mij is de algemene regel dat je het meeste kans op succes hebt als je een groepje konijnen hebt waarbij er meer vrouwtjes dan mannetjes in een groep zitten. 

Wat ga je nu doen? Gaat het nog wel goed tussen één vrouwtje en één mannetje? Als je er de ruimte voor hebt, zou je ervoor kunnen kiezen om het mannetje dat nu allen zit te laten koppelen aan een voedstertje in een asiel. Dan heb je wel twee aparte koppels, ik weet niet of je daar ruimte voor hebt en of je dat ziet zitten. Je zou ook één grote groep kunnen maken met meerdere voedsters, al vraag ik me af of het dan alsnog niet weer problemen gaat opleveren tussen de twee heren.. 

Succes en sterkte, ik hoop niet dat ze elkaar flink gebeten hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan meerdere redenen hebben, zie dit informatieve artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/


 

Citaat

 

En ze leefden nog lang en gelukkig...
De koppeling is voorbij, alles lijkt goed te gaan. Maar opeens beginnen de konijnen onaardig tegen elkaar te doen. Te jagen, wat plukken haar uit elkaar te trekken, graven op elkaar. Soms zie je ook dat konijnen vlinderen en het ook echt vechten gaat worden.

Dat een bestaand koppel uit balans raakt kan verschillende redenen hebben.
 
- Te weinig ruimte. De minimale ruimte voor een koppel is 2 vierkante meter. Meer ruimte is echter beter en komt de verstandhouding in een koppel zeker ten goede. Als het lukt, houd voor een koppel dan ook 4 vierkante meter permanente leefruimte of meer aan. Hoe groter hoe beter. Zelf vind ik 8-12 vierkante meter een prettige ruimte voor een koppel omdat ze dan ook echt wel een sprintje kunnen trekken in het verblijf.  
- Te weinig plekjes om zich even alleen terug te trekken. Zet meerdere schuilhuisjes, afdakjes, zitplankjes en/of tunnels neer zodat ze elkaar kunnen ontlopen als ze dat willen. 
- Hormonen, niet gecastreerde konijnen hebben soms periodes waarin de hormonen opspelen. Denk dan aan de puberteit, schijnzwangerschappen en voedsters die rams zijn in het voorjaar etc. Dat verstoort de rangorde ook, konijnen vertonen dan namelijk vaak humeurig gedrag. 
- Het kan zijn dat de geur van andere konijnen in de buurt is, omdat je zelf bijvoorbeeld ergens bent geweest waar ze konijnen hebben of er een konijn van iemand anders bij jullie logeert. Bij buitenkonijnen zie je het soms ook als de buren konijnen aanschaffen of als er wilde konijnen in de buurt zijn.
- Als één van de konijnen zwakker / ouder / ziek is kan het zijn dat de rangorde veranderd en/of zelfs dat het dier verstoten wordt door de partner. Vaak is een verandering in gedrag, in de rangorde, tussen konijnen in een groep of koppel het eerste signaal wat je als konijnenbaasje op kan merken als teken dat een konijn iets mankeert. Konijnen zijn prooidieren en laten pas laat zien dat er echt iets aan de hand is. 
- Onrust en angst kunnen er ook voor zorgen dat de verhoudingen in een koppel of groep veranderen. Bijvoorbeeld als er roofdieren in de buurt zijn (geweest), er iemand met een hond op bezoek is geweest, of als er iets in het huishouden veranderd is zoals een nieuw huisdier of een baby. 

 

Zorg er voor dat de basis behoeften in orde zijn. Voldoende ruimte, laat konijnen op tijd castreren/steriliseren, bezoek een dierenarts om medische problemen uit te sluiten en/of te behandelen. En zorg ook dat er genoeg verstopplekjes zijn. Tot slot is het ook belangrijk om de konijnen een beetje uitdaging in hun leven te geven. Doe aan voedselverrijking, zet een graafbak neer en deel de ren af en toe opnieuw in zodat ze dingen weer opnieuw kunnen ontdekken. 

Als de konijnen echt hevig blijven vechten, haal ze dan uit elkaar en geef ze elk een nieuwe partner. Alleen leven is voor geen enkel konijn een optie. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoi,

 

Wat vervelend zeg! Hoe oud zijn de konijnen, weet je dat? Het zou zo kunnen zijn dat je ze op jonge leeftijd hebt gekregen. Vaak gaat het in het begin dan goed met twee mannetjes, maar zodra ze in de puberteit komen en hormonen mee gaan spelen, gaat het heel vaak mis. Volgens mij is de algemene regel dat je het meeste kans op succes hebt als je een groepje konijnen hebt waarbij er meer vrouwtjes dan mannetjes in een groep zitten. 

Wat ga je nu doen? Gaat het nog wel goed tussen één vrouwtje en één mannetje? Als je er de ruimte voor hebt, zou je ervoor kunnen kiezen om het mannetje dat nu allen zit te laten koppelen aan een voedstertje in een asiel. Dan heb je wel twee aparte koppels, ik weet niet of je daar ruimte voor hebt en of je dat ziet zitten. Je zou ook één grote groep kunnen maken met meerdere voedsters, al vraag ik me af of het dan alsnog niet weer problemen gaat opleveren tussen de twee heren.. 

Succes en sterkte, ik hoop niet dat ze elkaar flink gebeten hebben!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .