Ga naar inhoud

Gewichtsafname en abces


Cor

Aanbevolen berichten

Ja, die link werkt wel! Ze zit er toch wel lekker te eten? Leuk stel is het trouwens. Het is op zich niet gek dat ze iets slomer is. Het is binnen een stuk warmer dan buiten en ze heeft nog een dikke wintervacht. 

 

Toen ik bijna 2 jaar geleden mijn konijn met EC naar binnen haalde nam ik zijn vriendinnetje ook mee naar binnen voor de gezelligheid, want hij moest natuurlijk binnen blijven. Zij had het binnen erg warm en was erg sloom. Af en toe rende ze even een paar rondjes om dan weer neer te ploffen. Na een dag of 10 heb ik haar maar weer  naar buiten verhuisd omdat ze het binnen helemaal niet naar haar zin had en haar vriendje begon lastig te vallen die erg verzwakt was. Bij jou is dat laatste nu natuurlijk niet aan de orde.

 

Het is wel een hele omschakeling voor haar. Na een dag of 10 zal ze haar wintervacht beginnen te verliezen en raakt ze vast ook meer gewend aan de nieuwe omgeving. Maar het kan ook dat ze zich niet zo lekker voelt door bijvoorbeeld haar oog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even dat ik het goed heb, op het filmpje: Rechts is Binkie, het EC konijntje met de slechte vacht? En links is je dame?

 

Die eet toch gewoon prima op het filmpje? Ze zit er een beetje in een aparte eethouding, meer alsof ze aan het loungen is haha. Maar of dat nou slecht is? 

 

Laat ze dingen vallen bij het eten? Kwijlt ze bij het eten?  Dat ze wel eet, drinkt en keutelt is prima. Het is ook even een verandering, nu als buitenkonijn naar binnen. Maar als ik dit zo zie valt dat toch wel mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja links is Lotje en rechts is Binkie onze EC kneus 🙂 met slechte vacht (althans hij ken zich niet goed poetsen aan zijn onderkantje wat die wel kan poetsen is prima)

 

Ja ze eet hoor in het bakje, nee er valt niks uit haar bek en kwijlen doet ze ook niet.

 

Ze zit nu wat vaker in de poep bak (die komt van buiten misschien vertrouwd?) en mijn vriendin had het bakje voor der bek gezet en toen ging ze liggend eten.

 

Enkel normaal viel ze dat bakje zowat aan (regelmatig dat ze hem uit mijn hand stoten of ik bijna over der viel) en nu gaat ze wel eten maar schrokt niet in één keer dat bakje naar binnen.

Dat deed ze normaal en daarna ging ze proberen Binkie zijn eten te pikken die niet zo snel kan eten 🙂 Vandaar ook dat die apart eet.

 

Haar alleen buiten houden is ook niks want ze is echt heel erg gehecht aan Binkie. Vorig jaar heeft ze natuurlijk heel lang alleen gezeten en toen werd ze mega aanhankelijk naar ons toe. Ze zitten ook echt heel vaak bij elkaar en uiteraard de halve dag elkaar te poetsen.

 

In ieder geval bedankt voor de reacties! We houden alles goed in de gaten en aangezien Binkie nogal wat heeft zijn we misschien te snel wat bezorgd 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een andere vraag moeten we nog opletten met tocht? Raam en ventileer luikje staan open op de kamer waar ze op zitten.

 

En is het handig om een klein lampje aan te doen of niet?

 

Lotje woog vandaag 4750 gram en een tijdje terug 5200 gram nu wegen we er niet vaak (geen aanleiding voor) en heeft ze wel vaker dat ze schommelt. Dus niet gelijk verontrustend maar we houden het in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op tocht hoef je niet zo te letten, er wel even vanuitgaand dat ze in hun verblijf wel een lekker beschut plekje hebben waar ze zelf de tocht kunnen ontlopen. Als de wind vol op het raam staat kun je het wel sluiten hoor, ze moeten ook niet in een tornado wonen 😉 Het is ook niet zo dat het echt verplicht 24 uur per dag open moet. Het gaat er om dat het geen mega verwarmde kamer is, maar gematigde temperaturen, omdat ze nog met wintervacht zit. 

 

Een lampje hoeft niet. Ik geef zelf eigenlijk de voorkeur aan natuurlijk dag-nacht ritme. Konijnen zien in schemer prima. Alleen als het echt donker is dan zien ze niet zo veel, maar dan rusten ze over het algemeen ook lekker uit op een beschut plekje, dus dan is licht helemaal niet nodig. Met kunstlicht verstoor je juist de natuurlijke ritmes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze wil controleren kun je natuurlijk wel even een lichtje aan doen, ik bedoel je moet ze wel even goed kunnen zien, het is toch een soort van ziekenboegje nu 🙂 Maar geen nachtlampje aanlaten, dat is voor de konijnen niet nodig. 

 

Best kans dat ze de doos als speelgoed gebruiken ipv als huisje, haha. Maar een hoekje achter iets, een schut zeg maar, is ook al genoeg om uit de tocht te kunnen liggen (bijv. karton of iets anders tegen een renpaneel aanzetten). Het is niet zoals buiten dat het echt een helemaal dicht hok / schuilhuis moet zijn. Een windscherm is genoeg 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De computer en was staat ook in die kamer dus we zijn er zelf ook weleens en dan staat er een lampje aan inderdaad.

 

De bench waar Binkie in eet zit ook al in een hoekje waar ze beschutting hebben.

 

Lotje had ook tissues gepikt die op de bench lagen....lagen overal door het hok vanochtend. Wel heel gelukkig :)

 

Op zich is het wel gezellig die beestjes binnen enkel geeft het wel de nodige troep :) is er nog iets wat goed is tegen de luchtjes en niet schadelijk? Binkie piest namelijk veelal op het tapijt...en nu doen we er Febreze op wat denk niet ideaal is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het probleem is meer Lotje die durft echt niet te lopen op een gladde ondervloer. Binkie heeft er minder last van, Lotje is net Bambi.

 

Handdoeken hebben we vorig jaar al gedaan maar op een gegeven ogenblik zit je hele wasmachine vol met stukje stro en hooi en dat is ook niet lekker

 

Dus leek ons tapijt de beste oplossing. Net even bekeken naar zo'n vetbed dat is denk wel een oplossing alhoewel slopen ze dat niet? Lotje knaagt namelijk echt alles verrot (keer hele stoel van de Loungeset gemold)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruikte ik voor grote oppervlaktes binnen oude dekbedhoezen van katoen. Die sloopten ze niet. Wel even uitkloppen voor je ze in de was doet, maar echt er in hangen blijft hooi en stro niet. De ikea  badmatjes (heten iets van toftbo ofzo?) vind ik ook fijn, die gebruiken wij  van hondenkleed, deurmat, kattenkleedjes tot konijnenkleedjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo even een update en wat vragen.

 

Lotje is nu wel gewend, ze eet goed is ook weer aangekomen en hupt vrolijk rond. Wat wel apart was dat van de week we een bakje met water had neergezet en ze begon als even aangekekeeen waanzinnige te drinken.

 

We hadden het idee dat ze dus gewoon een paar dagen niet gedronken had (gelukkig krijgen ze iedere dag verse groente en dus vocht binnen) maar er hangt wel een fles en buiten dronk ze ook uit een fles?

 

Vrijdagnacht werden we opgeschrikt door Binkie die maakte echt een "biggetjes kreet" en mijn vriendin ging gelijk kijken en mij er bij gehaald. Hij lag op zijn zij en viel telkens om en trok met zijn achter pootje. Ik dacht echt die krijgt een epelepsie aanval of een toeval.....

 

Nou mijn vriendin was zijn Fenbendrops vergeten en na toen die na twee minuten rustiger was heeft ze direct gegeven en toen leek alles over...hij wilde nog geen snoepje maar ging wel wat rond hoppen. Na een uurtje ben ik nog even wezen kijken en gaf hem een snoepje en die vrat hij gelijk op en kwam om meer bedelen. Echt zo raar allemaal! Mijn vriendin had het er over dat het kan dat ze zich verslikken? Zou dat kunnen?

 

We proberen Binkie nog zindelijk te maken maar volgens mij wil het niet. Iedere keer gaan alle poepjes en natte doekjes van piesvlekken de poep bak in maar hij poept overal.

 

Probleem is dat we zijn onderkantje ook weer flink moesten poetsen. Gelukkig is het droog en hard binnen dus krijgen we hem goed schoon! Wondjes en vacht worden weer mooi en we houden het nu weer goed bij iedere week

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naast de waterfles ook een bakje zetten. Uit een waterfles drinken kost veel moeite, uit een bakje gaat het veel fijner, veel gulziger.

 

Wat betreft zindelijkheid, dat kan een lang proces zijn en zieke / zwakke konijntjes worden vaak niet zindelijk. Best kans dat als de medicijnen en al het gedoe voorbij is het wel beter gaat. Ook is het op nieuw terrein vaak eerst om het eigen te maken dat ze het overal doen, en mindert het na verloop van tijd vanzelf wel wat. Ook niet elk konijn is zindelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binkie was tot voor zijn EC zeg maar voor 95% zindelijk en Lotje echt voor 100% daar lag geen keutel of plasje buiten de bak.

 

Na zijn EC en die tijd binnen poepte en piest hij overal wat best veel schoonmaak werk gaf.

 

Moet zeggen dat hij de laatste dagen 95% van zijn poepjes in de hondenbench doet waar hij ook eet en ook kan drinken. Plassen doet hij daar nu ook. Wel fijn want er liggen daar kranten op de bodem en die vouwen we gewoon op en verwisselen we

 

Nu zijn we sinds 4/11 weer begonnen met 2 x daags 4 ml Fenbendrops en dit houden we nog even vol tot we merken dat hij weer goed gaat aankomen.

 

Hij moet toch wel weer richting de 4600 gram gaan en zat nu net boven de 4100 gram.

 

Voor de rest lijken ze gewend en het prima naar de zin te hebben binnen.

 

Binkie zijn kale en gewonde plekjes worden ook steeds beter en zijn vacht ziet er mooi uit.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo eens een kleine update.

 

Ze zijn aardig gewend binnen en eten en drinken allebij prima!

 

Binkie moet helaas wel regelmatig schoongemaakt worden aan de onderkant vanwege poepjes die wat blijven plakken. Zijn niet zijn blinde darm keutels maar hij heeft af en toe een poepje wat wat plakkerig is. Ook wel heel veel normale keutels tussen door hoor enkel zijn die wel wat kleiner dan die van Lotje. Is hier een reden voor?

Zijn gewicht gaat wel de goede kant op zo rond de 4300 gram alweer.

Lotje doet het ook prima enkel is die nu opeens niet meer zindelijk en poept en piest ook overal...wat minder fijn! We gaan de andere poepbak die ze had ook maar binnen zetten. Hopelijk gaat ze daar weer op dan!

 

Tapijt was ook geen goede keuze. dat ging flink meuren zeg! Vanaf vandaag ligt er tafel zijn met daar overheen oude dekbekhoezen. Die kun je tenminste wassen.

We hebben ook van die hennepmatten besteld als eventueel alternatief.

 

Ow ja de kartonnendoos en kranten hebben ze een hoop plezier mee om te slopen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou Binkie te veel biks en ander voer krijgen dat hij af en toe wat plakkerige keutels heeft?

 

Of zou het ook door de Fenbendrops kunnen komen? Ik lees het nergens in de bijwerkingen in ieder geval.

 

Zijn keutels zijn ook wat kleiner dan die van Lotje alleen dat is al heel lang volgens ons.

 

Voor de rest doet die het prima. Eet erg goed en is gewoon actief en bezig met alles! Zijn vacht ziet er zelf beter uit dan ooit!

 

Zijn achterpootje lag weer eens open dus we hebben hem nu een verbandje omgedaan aangezien meneer elke keer poep op zijn korstje had zitten en als we dat weg haalde ging het korstje mee. Dit is wel vaker gebeurd bij hem.

 

Nu die tot mei binnen zit kan die mooi goed helen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakkerige keutels zijn waarschijnlijk blindedarm keutels die normaal gesproken door het konijn opgegeten worden.

Als het dier deze keutels achterlaat, te zien aan een plakkerig trosje, is het heel goed mogelijk dat het dier teveel voedsel krijgt.

Hier ook wel eens het geval.
Voor mij een teken om de volgende dag iets minder te geven 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Koosje,

 

Dit zijn geen blinde darm keutels want dat zijn die glimmende trosjes. Die eet hij bijna altijd wel op (zie het hem zo nu en dan doen)

 

Dit zijn de reguliere keutels die wat plakkerig zijn (niet alle hoor) zijn keutels zijn ook wat kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .